https://www.ad.nl/buitenl(...)tig-mensen~aacde9f0/quote:De Crocus City Hall in Moskou is vrijdagavond opgeschrikt door een enorme aanslag. Er zijn zeker veertig mensen omgekomen, meer dan honderd personen raakten gewond. Minstens vier mensen in camouflagekleding zouden het vuur hebben geopend. Er zijn twee explosies gehoord, aldus het Russische persbureau Tass.
Op video's is te zien hoe vier gewapende mannen lukraak op bezoekers schieten. Andere heftige beelden op sociale media tonen onder meer neergeschoten mensen in de lobby van de concertzaal. Ook is er een enorme brand uitgebroken: ongeveer een derde van het gebouw staat in brand. Er komt dikke zwarte rook uit, meldt een Tass-correspondent.
De twee mogelijke explosies kunnen veroorzaakt zijn door een granaat of bom. Het is onduidelijk of er nog mensen in de zaal vastzitten. Rond de honderd bezoekers zijn inmiddels uit de kelder naar buiten gebracht. Op het dak van het complex zouden nog de nodige bezoekers staan die met hulp van brandweerlieden een veilige plek zoeken. Volgens het Russische persbureau RIA zou het dak beginnen in te storten. Een helikopter vliegt over om de brand te proberen te blussen.
'Terroristische daad'
Naast veel politie zijn ook minstens zeventig ambulances ter plekke. De burgemeester van Moskou - Sergey Sobyanin - spreekt van een 'enorme tragedie' en heeft zijn medeleven betoond met de slachtoffers. De hoofdstad heeft alle grote openbare bijeenkomsten van dit weekend afgelast. De autoriteiten hebben rond Moskou de veiligheidsmaatregelen aangescherpt. De veiligheidsmaatregelen op luchthavens en treinstations zijn volgens Russische media opgeschroefd. De gouverneur van de regio Andrej Vorobjov is naar de plek van het incident gekomen.
Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken spreekt over een 'bloederige terreurdaad'. ,,De hele wereld moet deze afschuwelijke misdaad veroordelen", aldus woordvoerster Maria Zacharova op Telegram. Ook Tatyana Moskalkova - de Russische ombudsman - spreekt van een 'terroristische daad'.
Het Witte Huis in Washington noemt de beelden 'vreselijk' en zegt dat hun gedachten bij de slachtoffers zijn. Volgens de Amerikanen zijn er geen aanwijzingen dat Oekraïne bij de daad betrokken is. In een reactie vragen de Russen zich af waar de Amerikanen dat op baseren. De Tsjetsjeense leider Ramzan Kadyrov laat weten 'dergelijke handelingen van geweld, brutaliteit en roekeloosheid tegen burgers ten strengste te veroordelen'.
Vorige week al waarschuwingen
Verschillende buitenlandse ambassades riepen hun burgers twee weken terug op weg te blijven bij drukke plekken in Moskou en Sint-Petersburg. President Vladimir Poetin noemde dat drie dagen terug nog 'provocerende verklaringen om Rusland te destabiliseren'.
De Crocus City Hall heeft een capaciteit van 7300 plekken en werd in 2009 geopend. Op het programma vrijdag stond de rockgroep Picnic. De website van het complex is niet bereikbaar. In het gebouw met meerdere zalen traden eerder veel bekende, ook internationale artiesten op.
Een historie van aanslagen in Moskou
De schietpartij in de concertzaal rijt in Moskou direct oude wonden open. In oktober 2002 drongen veertig bewapende terroristen uit Tsjetsjenië het Doebrovkatheater in de hoofdstad binnen tijdens een voorstelling. Ze gijzelden er dagenlang meer dan achthonderd mensen. Uiteindelijk kwamen 39 daders en ruim 120 bezoekers om het leven door onder meer een slecht uitgevoerde reddingsoperatie.
Enkele jaren daarvoor, in september 1999, kwamen bij een reeks bomaanslagen op appartementsgebouwen in onder meer Moskou meer dan driehonderd mensen om het leven en raakten meer dan duizend mensen gewond. In een van de appartementencomplexen leefden de families van Russische militairen. De daders van die aanslagen zijn altijd omgeven gebleven met mysterie, er zijn sterke geruchten dat de Russische inlichtingendienst FSB erbij betrokken was.
Niet mijn OP.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lieve schat: IS wil ook jouw hoofd hebben. IS wil ieders hoofd hebben dat niet gelieerd is aan hun wahabitisch gedachtegoed.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:28 schreef Zoon_John het volgende:
[..]
Als ik kan kiezen tussen een IS dat aanslagen in Rusland pleegt, de sfeer onder de bevolking omslaat. Poetin in diskrediet wordt gebracht en het land een andere koers gaat varen.
Of Poetin die aanblijft en met kernwapens blijft dreigen, kies ik liever dat eerste.
En daarom vind ik het een verdiende loon, het dreigen met kernwapens is het ergste dat je kan doen. Als je dat doet als leider van een land, dan hoort dat land in isolatie gezet te worden. Noem mij een meer bestiale wreedheid dan het vuren van kernwapens zoals Poetin daarmee dreigt. Ik hoop dat IS ervoor zorgt dat iedere Rus inziet dat Poetin niet hun strong man is. IS is perfect voor de functie omdat je ze niet kan bedreigen met kernwapens.
Meer dan 140 burgers zijn op een brute manier afgeslachtquote:Op zondag 24 maart 2024 18:02 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik wel. Straffen dienen hoe dan ook door rechters uitgedeeld te worden en niet door doorgedraaide agenten. Sowieso is het afsnijden van oren totaal gestoord en het goedkeuren ervan is al niet veel beter.
Hmmja, honderden geëxecuteerde burgers 'bijvangst'.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:31 schreef capricia het volgende:
[..]
IS laat mooi de zwakheden van het Poetin-regime zien. Hij is zo duidelijk gewaarschuwd voor deze aanvallen.
En kennelijk kan hij zijn eigen burgers niet eens beschermen. Dat zie je ook aan zijn manier van optreden, Rusland kan alleen maar wreedheden begaan bij die mannen die verdacht zijn.
Als dit het Poetin-regime verder destabiliseert dan is dat een mooie bijvangst.
IS laat mooi de zwakheden van het Poetin-regime zien. Hij is zo duidelijk gewaarschuwd voor deze aanvallen.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hopen dat IS nog niet klaar is...
Bijzonder achterlijk idee, wetende dat ze a) absolute bestiale wreedheid tot kunst hebben verheven en b) even zo goed massa's Syriërs, Irakezen en Yezidis hebben afgeslacht.
Verder valt IS eigenlijk nooit organisaties aan, terroristisch of niet. Liever snijden ze de kelen door van ongewapende burgers en bioscoop- en concertgangers.
De hoop is dat Putin stopt met de terreur in Oekraïne.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Lieve schat: IS wil ook jouw hoofd hebben. IS wil ieders hoofd hebben dat niet gelieerd is aan hun wahabitisch gedachtegoed.
Dat het verder 'verdiende loon' is dat burgers in Moskou, toevallig Russen, neergemaaid en onthoofd zijn omdat elder, in Oekraïne, soldaten, Russische, wreedheden uithalen, is een soort logica die ik nooit zal begrijpen.
Stopt IS dan ook?quote:Op zondag 24 maart 2024 18:32 schreef grrrrg het volgende:
[..]
De hoop is dat Putin stopt met de terreur in Oekraïne.
quote:Op zondag 24 maart 2024 18:32 schreef capricia het volgende:
[..]
IS laat mooi de zwakheden van het Poetin-regime zien. Hij is zo duidelijk gewaarschuwd voor deze aanvallen.
En kennelijk kan hij zijn eigen burgers niet eens beschermen. Dat zie je ook aan zijn manier van optreden, Rusland kan alleen maar wreedheden begaan bij die mannen die verdacht zijn.
Als dit het Poetin-regime verder destabiliseert dan is dat een mooie bijvangst.
Onschuldpresumptie is toch wel een redelijke cornerstone van een rechtstaat. Maar goed, we hebben het hier over Rusland.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja, honderden geëxecuteerde burgers 'bijvangst'.
Dat wil niemand.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:33 schreef Tjacka het volgende:
[..]![]()
onschuldige burgers dood willen hebben.
Voor die terrorist heb ik geen medelijden, maar je weet dat wat je hier ziet ook veervuldig gebeurt met Oekraïnse krijgsgevangenen. Extreem geweld zit diepgeworteld in de Russische maatschappij en daar mag je idd best kritiek op hebben.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:02 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik wel. Straffen dienen hoe dan ook door rechters uitgedeeld te worden en niet door doorgedraaide agenten. Sowieso is het afsnijden van oren totaal gestoord en het goedkeuren ervan is al niet veel beter.
En een gek die constant met kernwapens dreigt, die wil niet specifiek mijn hoofd hebben. Maar die wil de gehele mensheid uitroeien, als hij niet krijgt wat hij wil.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Lieve schat: IS wil ook jouw hoofd hebben. IS wil ieders hoofd hebben dat niet gelieerd is aan hun wahabitisch gedachtegoed.
Dat het verder 'verdiende loon' is dat burgers in Moskou, toevallig Russen, neergemaaid en onthoofd zijn omdat elder, in Oekraïne, soldaten, Russische, wreedheden uithalen, is een soort logica die ik nooit zal begrijpen.
Ha, de echte fascistische might makes right bootlicker komt weer boven.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:32 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Meer dan 140 burgers zijn op een brute manier afgeslacht
DEnk aAn dE MeNSenReCHTEn
Oh het is puur zelfbehoud. Ja, dan gaat de moraal inderdaad vaak de deur uit.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:35 schreef Zoon_John het volgende:
[..]
En een gek die constant met kernwapens dreigt, die wil niet specifiek mijn hoofd hebben. Maar die wil de gehele mensheid uitroeien, als hij niet krijgt wat hij wil.
Poetin kan ons allemaal van de kaart vegen met een paar knopjes, IS kan dat niet. Dus nogmaals ik heb liever dat IS daar de boel opstookt, zodat de positie van Poetin niet meer houdbaar wordt.
Verder zijn die Russen niet vies van aanslagen plegen op hun eigen mensen (Tsjetsjeense oorlog.)
quote:Op zondag 24 maart 2024 18:35 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Maar de oorlog in Oekraïne is een stuk ernstiger dan zo'n aanslagje.
Wat heb je aan zo'n grote, sterke man als Poetin met zijn oorlogen tegen onschuldige burgers, als hij niet eens zijn eigen burgers kan beschermen?quote:Op zondag 24 maart 2024 18:32 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmmja, honderden geëxecuteerde burgers 'bijvangst'.
totnutoe het gevoel dat ze willekeurigen hebben opgepakt. Gaf IS niet al aan dat de daders nog vrij rondlopen?quote:Op zondag 24 maart 2024 18:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat wil niemand.
Laat ze eerst maar bewijzen dat deze mannen de daders zijn.
Niets.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat heb je aan zo'n grote, sterke man als Poetin met zijn oorlogen tegen onschuldige burgers, als hij niet eens zijn eigen burgers kan beschermen?
Lijkt me redelijk destabiliseerd, dit.
Wat heeft dat te maken met het veroordelen van IS?quote:Op zondag 24 maart 2024 18:37 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Je hebt geen idee wat er in Oekraïne gebeurt
Voordat we moraal hadden, hadden we zelfbehoud. Moraal hebben we pas sinds we de staat hebben. De vroege moraal was gelinkt aan de staat en toen kwam God, en toen kwam het onder de paraplu van God.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:35 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh het is puur zelfbehoud. Ja, dan gaat de moraal inderdaad vaak de deur uit.
Zou zomaar kunnen.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:37 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
totnutoe het gevoel dat ze willekeurigen hebben opgepakt. Gaf IS niet al aan dat de daders nog vrij rondlopen?
Het is alleen jammer dat er weer alleen maar onschuldige burgers omkomen.quote:Op zondag 24 maart 2024 18:35 schreef grrrrg het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Maar de oorlog in Oekraïne is een stuk ernstiger dan zo'n aanslagje.
Haha. Kan je rekenen?quote:Op zondag 24 maart 2024 18:32 schreef grrrrg het volgende:
[..]
De hoop is dat Putin stopt met de terreur in Oekraïne.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |