abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212910273
Sinds kort is er een nieuwe franchise wet van kracht. Dit is bedoeld om franchisenemers te beschermen. Een van de bepalingen in de franchisewet is een zogenaamde time out periode. In die periode van 4 weken moet de kandidaat franchisenemer de gelegenheid krijgen om alles nog eens goed te overdenken.

Ik was in gesprek met een formule. Zij waren wel enthousiast en ik opzich ook wel maar had expliciet aangegeven eerst nog te willen gaan reizen voor ik een beslissing maak. Tijdens dat telefoongesprek drong de directeur erop aan om een afspraak in te plannen voor het tekenen van het contract. Ik voelde me onder overrompeld en onder druk gezet en stemde daarom in.

Terwijl ik juist eerst nog alles even wilde overdenken. Bij terugkomst van het reizen directeur gebeld dat er wat complicaties waren in mijn financiën. Maar hij zei dat ik me daar niet druk om moest maken.

Ik heb het contract van te voren nooit gezien. Naderhand kwam er naar aanleiding van contact met andere kandidaat franchisenemers ook allerlei informatie naar boven die de boel minder interessant maken.

Al met al heb ik gewoon een heel naar gevoel bij dit alles.

Mijn vraag is dan ook of het tekenen van dat contract wel rechtsgeldig is aangezien de nieuwe franchisewet aan alle kanten met voeten getreden is en er gewoon sprake is van een wilsverklaring en onvolledige informatievoorziening. Die wet kwam er ook juist voor dit soort situaties
pi_212910506
Welke formule gaat het om?
Alius aliud dicit
pi_212910529
Dus je hebt iets getekend wat je nog niet hebt gezien/gelezen?
  vrijdag 22 maart 2024 @ 07:48:01 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_212910561
quote:
Ik voelde me onder overrompeld en onder druk gezet en stemde daarom in.
¿Que
Dan stem je er toch juist niet mee in?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_212910569
Klinkt shady hoor… dit moet toch voor beide partijen goed voelen lijkt mij.
  vrijdag 22 maart 2024 @ 07:50:02 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_212910592
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 07:41 schreef Mrmime het volgende:
Gokje, pizza's.

Heb je een RBV?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_212910593
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 07:44 schreef 111210 het volgende:
Dus je hebt iets getekend wat je nog niet hebt gezien/gelezen?
Exact. Dom? Absoluut. Maar er is gewoon misbruik gemaakt van machtsonbalans tussen franchisenemer en kandidaat franchisenemer. Juist voor dit soort situaties is die wet er gekomen.
pi_212910613
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 07:48 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
¿Que
Dan stem je er toch juist niet mee in?
Ik dacht niet helder na omdat het zo onverwachts kwam. Ik gaf duidelijk aan eerst op reis te willen om na te denken maar hij maakte op dat moment juist de afspraak om te tekenen. Impulsief besluit omdat ik zo overrompeld werd omdat dit tegenovergestelde was van wat ik wilde en dit daarom niet had verwacht.
pi_212910615
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 07:41 schreef Mrmime het volgende:
Sportschoolformule. Is recent ook in het nieuws gekomen vanwege aantal rechtszaken.
pi_212910618
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 07:50 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Gokje, pizza's.

Heb je een RBV?
Sportschool. Geen Rbv.
pi_212910712
Iemand?
pi_212910820
dat is heel lastig om te zeggen zonder o.a. het contract te hebben gelezen en de voorwaarden.
ik zou in dit geval als eerste aangeven bij de franchise gever dat je je er niet prettig bij voelt en je je onder druk voelt gezet om dit te tekenen en dat je er vanaf wilt. terwijl je daar de reactie op afwacht zou ik ook contact zoeken met een jurist.

zonder van de hoed en de rand te weten is het vrijwel onmogelijk om hier een goed antwoord te geven. ik weet niet of die wet hier van toepassing is...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_212910843
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 07:52 schreef JanJohanA het volgende:

[..]
Sportschoolformule. Is recent ook in het nieuws gekomen vanwege aantal rechtszaken.
En die rechtszaken speelden al voordat je tekende?
Alius aliud dicit
pi_212910857
Het is mij al wel duidelijk welke sportschool. Ik hoop van ganser harte dat je er onderuit kunt komen :X
Alius aliud dicit
  vrijdag 22 maart 2024 @ 08:31:53 #15
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_212910925
Wanneer heb je nu precies getekend? Vóór je reis had je 'onder druk' een telefonische afspraak ingepland om te gaan tekenen, en daar had je eigenlijk al twijfels bij. Na die reis had je nog een keer gebeld over complicaties, waar de andere partij aangaf 'je niet druk te maken'. Maar wanneer is die afspraak om te gaan tekenen dan daadwerkelijk geweest?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_212910958
quote:
5s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 08:31 schreef De_Hertog het volgende:
Wanneer heb je nu precies getekend? Vóór je reis had je 'onder druk' een telefonische afspraak ingepland om te gaan tekenen, en daar had je eigenlijk al twijfels bij. Na die reis had je nog een keer gebeld over complicaties, waar de andere partij aangaf 'je niet druk te maken'. Maar wanneer is die afspraak om te gaan tekenen dan daadwerkelijk geweest?
De dag nadat ik terug kwam van die reis.
pi_212910959
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 07:50 schreef JanJohanA het volgende:

[..]
Exact. Dom? Absoluut. Maar er is gewoon misbruik gemaakt van machtsonbalans tussen franchisenemer en kandidaat franchisenemer. Juist voor dit soort situaties is die wet er gekomen.
Dan negeer je ze toch gewoon. Wat gaan ze doen je dwingen een bedrijf te starten?

Als ze je aanklagen kun je ze toch om de oren slaan met alles wat ze fout doen.
No bitch to me
  vrijdag 22 maart 2024 @ 08:41:05 #18
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_212910998
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 08:36 schreef JanJohanA het volgende:

[..]
En is dat inmiddels meer dan vier weken geleden? Want als er een wet is die zegt dat je vier weken bedenktijd hoort te hebben en jouw contract daaronder zou moeten vallen zou ik me vooral daarop focussen. Ik snap dat je je vervelend voelt vanwege die druk en misschien een beetje baalt van je eigen keuze, maar probeer de situatie daar zo veel mogelijk los van te zien. Succes.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 22 maart 2024 @ 08:42:48 #19
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_212911008
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 08:36 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Dan negeer je ze toch gewoon. Wat gaan ze doen je dwingen een bedrijf te starten?

Als ze je aanklagen kun je ze toch om de oren slaan met alles wat ze fout doen.
Aangezien er een getekend contract is weet ik niet of 'wachten tot ze je komen aanklagen' de beste strategie is.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_212911167
Laat je advocaat een aangetekende brief versturen waarin je aangeeft gebruik te maken van de 4 weken afkoelperiode en het contract ontbindt.

En als je dan toch een jurist inschakelt, vraag deze even om wat advies. Denk dat je het geld in dit geval goed besteeds. Dit soort bedrijven jagen op zwakker staande mensen en als je dit via een advocaat regelt geven ze vaak meteen op. Als je dit zelf gaat doen zetten ze je gewoon opnieuw onder druk en blijven ze je lastig vallen.

Welke sportschoolformule is het, Basic-Fit? SportCity?
Whatever...
pi_212911204
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 07:50 schreef JanJohanA het volgende:

[..]
Ik vind dat moeilijk te geloven, het is niet zo dst je opstaat en terplekke bedenkt ik wordt frenchiser en ga zonder te lezen iets tekenen.

Hier gaan toch weken zo niet maanden aan o.a. onderzoek vooraf voor je zo’n beslissing neemt?
pi_212911256
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 08:57 schreef Spanky78 het volgende:
Laat je advocaat een aangetekende brief versturen waarin je aangeeft gebruik te maken van de 4 weken afkoelperiode en het contract ontbindt.

En als je dan toch een jurist inschakelt, vraag deze even om wat advies. Denk dat je het geld in dit geval goed besteeds. Dit soort bedrijven jagen op zwakker staande mensen en als je dit via een advocaat regelt geven ze vaak meteen op. Als je dit zelf gaat doen zetten ze je gewoon opnieuw onder druk en blijven ze je lastig vallen.

Welke sportschoolformule is het, Basic-Fit? SportCity?
Duidelijk.

Geen van beide. Zal even niet noemen welke.
pi_212912382
quote:

[..]
Dus je hebt getekend maar geen contract gezien (of althans niet gelezen)? Blind gekrabbeld dan ofzo?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212913724
Anytime
Vakman pur sang
pi_212916052
wat een vage en selectieve antwoorden en ontwijkgedrag van vragen.
ik geloof er geen flikker meer van
en dank u meneer Dood,
pi_212916168
Ik zou een advocaat bellen. Maandagochtend direct. Dit gaat om veel te veel om mee te hobbyen.
zie email 27 oktober
  vrijdag 22 maart 2024 @ 17:29:00 #27
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_212916352
quote:

[..]
Ik snap niet hoe dit het tegenoverstelde is van wat je wilde. Je wilde op reis eerst nog nadenken zeg je. Vervolgens heb je na de reis een contract getekend. Dat nadenken had je toch echt zelf moeten doen. Verder snap ik ook niet hoe je getekend hebt zonder het contract te zien.
pi_212917080
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 10:32 schreef baskick het volgende:

[..]
Dus je hebt getekend maar geen contract gezien (of althans niet gelezen)? Blind gekrabbeld dan ofzo?
Dit. Raar verhaal.
"Pools are perfect for holding water"
pi_212918133
quote:
10s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 08:42 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Aangezien er een getekend contract is weet ik niet of 'wachten tot ze je komen aanklagen' de beste strategie is.
Wat ik van ts begrijp zal dat toch wel moeten om er onderuit te komen.

Wellicht nog een briefje sturen dat je ervan af ziet en ze zoeken het maar uit.
No bitch to me
pi_212918573
https://www.snijders-advo(...)oor-franchisegevers/
quote:
De stand still-periode: wat betekent het voor franchisegevers?
De Wet franchise kent de zogenaamde “stand still-periode”. Dit ziet op de periode (van 4 weken) voorafgaand aan het sluiten van de franchiseovereenkomst. Deze stand still-periode heeft als doel dat de beoogd franchisenemer zich kan beraden over wat hem/haar wordt aangeboden in het zogenaamde precontractuele informatie-document. De 4 weken periode is zeer strikt – zelfs in onderling overleg mag u daar niet van afwijken – en in die periode mag de franchisegever geen enkele wijziging doorvoeren, behalve als die in het voordeel is van de franchisenemer.

Als de franchisegever de stand still-periode niet in acht neemt, kan dat vergaande consequenties hebben. Wordt de franchiseovereenkomst daarvoor gesloten, dan kan de franchisenemer de franchiseovereenkomst vernietigen. Dat betekent dat de franchiseovereenkomst geacht wordt nooit te hebben bestaan, en dan kunt u als franchisegever bijvoorbeeld geen beroep meer doen op een concurrentiebeding.
Je kunt dus gewoon de franchiseovereenkomst laten vernietigen wanneer de stand still periode van 4 weken niet in acht is genomen.

Of heb je de pre contractuele overeenkomst getekend? En was de vakantie de 4 weken stand still tijd. Dat je nu dus de echte franchise overeenkomst moet tekenen. Dan ben je nog geen franchise contract aangegaan lijkt mij.

En een overeenkomst blind tekenen is helemaal nooit slim. Vooral niet zo'n vergaande zakelijke overeenkomst als een franchise overeenkomst.
pi_212921550
quote:

[..]
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 19:59 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Je kunt dus gewoon de franchiseovereenkomst laten vernietigen wanneer de stand still periode van 4 weken niet in acht is genomen.

Of heb je de pre contractuele overeenkomst getekend? En was de vakantie de 4 weken stand still tijd. Dat je nu dus de echte franchise overeenkomst moet tekenen. Dan ben je nog geen franchise contract aangegaan lijkt mij.

En een overeenkomst blind tekenen is helemaal nooit slim. Vooral niet zo'n vergaande zakelijke overeenkomst als een franchise overeenkomst.
Laat me raden. Je had een precontractueel informatie-document gekregen voordat je op reis ging, je reis was van minstens zo'n vier weken en je tekende daarna de franchiseovereenkomst?
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  vrijdag 22 maart 2024 @ 22:42:09 #32
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_212921700
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 19:35 schreef TornadoDK het volgende:

[..]
Wat ik van ts begrijp zal dat toch wel moeten om er onderuit te komen.

Wellicht nog een briefje sturen dat je ervan af ziet en ze zoeken het maar uit.
Nee, er is nog te weinig informatie om te weten wat TS precies kan doen maar wachten tot ze je aanklagen is echt zeer zelden een goede strategie.

Als zoals je eerder zei ze dingen fout hebben gedaan, zoals niet die vier weken in acht nemen, kun je nu het contract ontbinden met verwijzing naar die fouten. Als uiteindelijk blijkt dat zij juridisch niets fout hebben gedaan heb je daar op het moment van aanklagen ook niets aan. Maar nu fouten constateren, daar niets mee doen en op het moment van aanklagen pas zeggen 'ja maar jullie' ...wanneer is dat ooit de beste optie?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_212922231
quote:
10s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 22:42 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Nee, er is nog te weinig informatie om te weten wat TS precies kan doen maar wachten tot ze je aanklagen is echt zeer zelden een goede strategie.

Als zoals je eerder zei ze dingen fout hebben gedaan, zoals niet die vier weken in acht nemen, kun je nu het contract ontbinden met verwijzing naar die fouten. Als uiteindelijk blijkt dat zij juridisch niets fout hebben gedaan heb je daar op het moment van aanklagen ook niets aan. Maar nu fouten constateren, daar niets mee doen en op het moment van aanklagen pas zeggen 'ja maar jullie' ...wanneer is dat ooit de beste optie?
Puur theoretisch wel ja.

Maar ik ga er niet vanuit dat ze ieder keer naar de rechter stappen als een franchisenemer zich toch bedenkt.
No bitch to me
pi_212973395
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 22:33 schreef miro86 het volgende:

[..]
[..]
Laat me raden. Je had een precontractueel informatie-document gekregen voordat je op reis ging, je reis was van minstens zo'n vier weken en je tekende daarna de franchiseovereenkomst?
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 19:59 schreef Delenlill het volgende:
[..]

Niet helemaal. Ik heb een brochure ontvangen met daarin wat algemene informatie. Maar de nieuwe franchisewet heeft van een aantal zaken expliciet benoemd dat ze in zo’n precontractueel informatie-document dienen te zitten. Eén daarvan is bijvoorbeeld de te tekenen franchiseovereenkomst, inclusief bijlagen. Logisch natuurlijk, in dit geval ging het om een overeenkomst van 80 pagina’s. Dat wil je als franchisenemer natuurlijk wel eerst goed lezen en laten nakijken om te begrijpen waar je precies voor tekent. En daar zit voor mij ooo de crux. Ze wisten dat ik eerst even wilde nadenken en bijvoorbeeld ook nog contact wilde leggen met huidige franchisenemers. Dat mocht alleen met 1 specifieke franchisenemers. Dat vertrouwde ik eigenlijk al niet helemaal want waarom alleen met die specifieke persoon, is dat dan niet gewoon een propagandist van het hoofdkantoor? Maargoed, gaat me nu vooral om de juridische positie. Die lijkt mij vrij duidelijk toch of zie ik dan iets over het hoofd of denk ik ergens te makkelijk over? Geen franchiseovereenkomst tijdens stand still periode=niet rechtsgeldig?
pi_212973428
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 16:58 schreef freak1 het volgende:
wat een vage en selectieve antwoorden en ontwijkgedrag van vragen.
ik geloof er geen flikker meer van
Ja dit dus
  Spellchecker woensdag 27 maart 2024 @ 07:19:10 #36
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_212973569
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 17:10 schreef trein2000 het volgende:
Ik zou een advocaat bellen. Maandagochtend direct. Dit gaat om veel te veel om mee te hobbyen.
^O^
pi_212973582
Kom we blijven gewoon hier 4 weken door discussiëren dan weten we zeker dat je niet onder je contract uit gaat komen. _O-
pi_212973952
Ah dus je hebt het contract wel gekregen, maar je hebt zelf niet de tijd genomen om het te lezen en je hebt het contract zo getekend. Nou, ontbinden dan ogv de 4 weken-periode.
pi_212974555
Als er 1 ding duidelijk is geworden, is het wel dat TS maar beter niet in de wereld van het ondermemen kan stappen :')
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_212975241
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2024 08:16 schreef SOG het volgende:
Ah dus je hebt het contract wel gekregen, maar je hebt zelf niet de tijd genomen om het te lezen en je hebt het contract zo getekend. Nou, ontbinden dan ogv de 4 weken-periode.
Nee, contract pas te zien gekregen op de dag van tekening.
pi_212975978
quote:
1s.gif Op woensdag 27 maart 2024 06:04 schreef JanJohanA het volgende:

[..]
[..]
Niet helemaal. Ik heb een brochure ontvangen met daarin wat algemene informatie. Maar de nieuwe franchisewet heeft van een aantal zaken expliciet benoemd dat ze in zo’n precontractueel informatie-document dienen te zitten. Eén daarvan is bijvoorbeeld de te tekenen franchiseovereenkomst, inclusief bijlagen. Logisch natuurlijk, in dit geval ging het om een overeenkomst van 80 pagina’s. Dat wil je als franchisenemer natuurlijk wel eerst goed lezen en laten nakijken om te begrijpen waar je precies voor tekent. En daar zit voor mij ooo de crux. Ze wisten dat ik eerst even wilde nadenken en bijvoorbeeld ook nog contact wilde leggen met huidige franchisenemers. Dat mocht alleen met 1 specifieke franchisenemers. Dat vertrouwde ik eigenlijk al niet helemaal want waarom alleen met die specifieke persoon, is dat dan niet gewoon een propagandist van het hoofdkantoor? Maargoed, gaat me nu vooral om de juridische positie. Die lijkt mij vrij duidelijk toch of zie ik dan iets over het hoofd of denk ik ergens te makkelijk over? Geen franchiseovereenkomst tijdens stand still periode=niet rechtsgeldig?
Huh... we zijn bijna een week verder en je hebt nog steeds geen idee wat je positie is?
Wat heb je gedaan de afgelopen week.....
pi_212977756
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 10:27 schreef JanJohanA het volgende:

[..]
https://wetten.overheid.n(...)4-02-13&g=2024-02-13
quote:
Artikel 913 Burgerlijk Wetboek Boek 7 Titel 16. Franchise
2. De franchisegever verstrekt aan de beoogd franchisenemer tijdig:
--- a.het ontwerp van de franchiseovereenkomst, inclusief bijlagen;
--- b.een weergave van inhoud en strekking van voorschriften betreffende door de franchisenemer te betalen vergoedingen, opslagen of andere financiële bijdragen of betreffende de van hem verlangde investeringen;
--- c.informatie over:
------ 1°.de wijze waarop en de frequentie waarmee het overleg tussen de franchisegever en de franchisenemers plaatsvindt, alsmede, indien aanwezig, de contactgegevens van het vertegenwoordigende orgaan van de franchisenemers;
------ 2°.de mate waarin en de wijze waarop de franchisegever, al dan niet via een afgeleide formule, in concurrentie kan treden met de franchisenemer; en
------ 3°.de mate waarin, de frequentie waarmee en de wijze waarop de franchisenemer kennis kan nemen van omzetgerelateerde gegevens die de franchisenemer betreffen of voor zijn bedrijfsvoering van belang zijn.

3. De franchisegever verstrekt aan de beoogd franchisenemer daarnaast tijdig de volgende informatie, voor zover deze bij hem, bij een dochtermaatschappij als bedoeld in artikel 24a van Boek 2, of bij een aan hem verbonden groepsmaatschappij als bedoeld in artikel 24b van Boek 2 beschikbaar is, en redelijkerwijs van belang is voor het sluiten van de franchiseovereenkomst:
--- a.informatie over zijn financiële positie; en
--- b.financiële gegevens met betrekking tot de beoogde locatie van de franchiseonderneming, of, bij gebreke daaraan, financiële gegevens van een of meer door de franchisegever vergelijkbaar geachte onderneming of ondernemingen, waarbij de franchisegever duidelijk maakt op welke gronden hij deze vergelijkbaar acht.

4. De franchisegever verstrekt aan de beoogd franchisenemer alle overige informatie waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze van belang is voor het sluiten van de franchiseovereenkomst.
quote:
Artikel 914
1. De verstrekking van de informatie, bedoeld in artikel 913, tweede, derde en vierde lid, geschiedt ten minste vier weken voor het sluiten van de franchiseovereenkomst.
quote:
Artikel 922
Ten aanzien van in Nederland gevestigde franchisenemers geldt dat van het bepaalde bij deze Titel niet ten nadele van hen kan worden afgeweken en dat een beding in strijd met artikel 920 nietig is, ongeacht het recht dat de franchiseovereenkomst beheerst.
Je hebt dus nog 4 weken de tijd om een beslissing te nemen na het verstrekken van de franchise overeenkomst en de andere informatie genoemd in lid 2, 3 en 4 van artikel 913. Hier mag niet ten nadele van jou afgeweken worden.

In de wet zelf komt de term pre contractuele overeenkomst niet voor. Ik denk dat dat een woord is die juristen bedacht hebben voor artikel 913, het tweede, derde en vierde lid. Hetzelfde geld voor stand still periode, maar dat is dan ongetwijfeld artikel 914.

[ Bericht 7% gewijzigd door Delenlill op 27-03-2024 13:40:00 ]
pi_212977893
- nee -

[ Bericht 96% gewijzigd door CoolGuy op 27-03-2024 14:08:19 ]
pi_212978719
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 13:13 schreef Delenlill het volgende:

[..]
https://wetten.overheid.n(...)4-02-13&g=2024-02-13
[..]
[..]
[..]
Je hebt dus nog 4 weken de tijd om een beslissing te nemen na het verstrekken van de franchise overeenkomst en de andere informatie genoemd in lid 2, 3 en 4 van artikel 913. Hier mag niet ten nadele van jou afgeweken worden.

In de wet zelf komt de term pre contractuele overeenkomst niet voor. Ik denk dat dat een woord is die juristen bedacht hebben voor artikel 913, het tweede, derde en vierde lid. Hetzelfde geld voor stand still periode, maar dat is dan ongetwijfeld artikel 914.
Dit klopt helemaal. Precontractueel Informatie Document is inderdaad een term die door juristen is bedacht voor het pakket aan informatie wat verstrekt dient te worden. Als de franchisegever de informatie op een andere manier heeft verstrekt, bijvoorbeeld door alle informatie stuk voor stuk via Whatsapp te sturen, is dat wettelijk gezien ook prima.

Wel is er een stand-still van 4 weken na het verstrekken van alle informatie. Een franchiseovereenkomst die, zoals OP beschrijft, binnen die 4 weken onder druk getekend is, is in beginsel vernietigbaar.

Voor meer informatie:

Wat zijn de consequenties van het niet naleven van de Wet Franchise?

De Franchisewet: Implicaties voor Franchisegever & Franchisenemer
pi_212996979
Een zakelijk contract is heel lastig om onderuit te komen omdat er vanuit word gegaan dat je beide professional bent en dus je beslissingen goed onderbouwt.

In zou de bv gewoon failliet laten gaan of hier mee dreigen. Dan heb je wat ruimte om de deal te annuleren.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_213000249
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 10:27 schreef JanJohanA het volgende:

[..]
Maar dan teken je toch niet :?
Vakman pur sang
pi_213002636
waarom in godesnaam nog steeds serieus reageren hierop? dit is gewoon een huiswerk opdracht of een troll.. die antwoorden kunnen gewoon niet serieus zijn en indien wel serieus dan mag TS gewoon melden dat hij onbekwaam is en verminderd toerekeningsvatbaar want man man man wat een volstrekt absurde gang van zaken vanuit TS
en dank u meneer Dood,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')