![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
quote:
Sportcoryfee Tom Egbers spant kort geding aan tegen NOS na jaar afwezigheid op tv
Tom Egbers spant een kort geding aan tegen de NOS. De bekende sportpresentator (66) zit inmiddels ruim een jaar thuis, nadat hij vorig jaar maart werd beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag op de sportredactie van de omroep. Hij wil zijn tv-werk weer deels hervatten en vindt dat zijn werkgever verplicht is tot rehabilitatie.
Egbers was decennialang één van de vaste gezichten van Studio Sport. Ook presenteerde hij Andere Tijden Sport, een programma waarin wordt teruggeblikt op historische sportmomenten. Zijn terugkeer bij Andere Tijdens Sport is al langer onderwerp van gesprek. In november voerde Egbers gesprekken met de NTR hierover, meldde deze site.
Ook met de hoofdredactie van NOS Sport werd verschillende keren gesproken over een mogelijk terugkeer bij Studio Sport. De presentatie werd vorig jaar maart overgenomen door Gert van ‘t Hof, nadat Egbers in opspraak raakte na een artikel in de Volkskrant. Egbers zou een jonge, vrouwelijke collega, met wie hij vijftien jaar geleden een affaire had gehad, geïntimideerd en gepest hebben. De presentator erkende de affaire, maar zei hevige intimidatie zoals doodsbedreigingen aan haar adres niet op zijn geweten te hebben. Hij kon zich wel voorstellen haar ‘de as van het kwaad’ te hebben genoemd. ,,Dat had ik niet moeten doen,” zei hij vlak na de beschuldigingen in de talkshow Khalid & Sophie.
Voor zover bekend werden in het afgelopen jaar dat Egbers in de luwte leefde geen klachten tegen hem ingediend. Eenmaal liet hij zich interviewen door talkshowhost Khalid Kasem. In die uitzending zei hij van een defintief afscheid bij de NOS niet te willen weten. ,,Ik wil natuurlijk, bij een organisatie waar ik bijna veertig jaar het beste heb gegeven van wat ik heb, niet door de achterdeur sleazy af. (...) Ik wil met opgeheven hoofd. Na vier decennia bij het grofvuil gezet worden, dat laat ik niet zomaar gebeuren”, zei hij tegen presentator Kasem.
n het afgelopen jaar volgden verschillende onderzoeken. Eerst intern bij de NOS, daarna NPO-breed. In beide rapporten zou niet gerept worden over de rol of toekomst van Egbers. De presentator ging afgelopen jaar zwaar gebukt onder de beschuldigingen. Zijn gezin werd met de dood bedreigd en hij kampte met slaap- en hartproblemen, vertelde zijn vrouw Janke Dekker aan deze site. Dekker ging begin dit jaar het theater in met een solo-voorstelling over het jaar waarin haar man en zij gecanceld werden.
https://www.ad.nl/show/sp(...)heid-op-tv~a41cf820/