abonnement Unibet Coolblue
pi_212888040
op 0,47 minuut, die gekke kleuren zie ik niet op de YouTube video van 2017 en 2011.

2011: op 0,26



  vrijdag 22 maart 2024 @ 22:10:56 #2
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_212921137
Nee. Ik dacht heel even dat je iets had, maar... Nee. Je moet er rekening mee houden dat zo'n upload zoals die uit 2011, afstamt van de oude DVD. Die DVD gebruikte een master waarbij de film, ergens mid-jaren 90, op een uitzendformaat (Betacam of digibeta ofzo) is overgezet, en díe band (de mastertape op dat moment) is vanaf toen gebruikt voor tv-uitzendingen, koopvideo-persing en dvd-persingen. Voor deze restauratie is teruggegrepen op de ALLEREERSTE bron, namelijk de filmrollen. De filmrollen kun je in ziek scherpe kwaliteit inscannen: een digibeta is, op z'n best, Standard Definition in uitzendformaat (SD, 625 beeldlijnen).

De verkleuringen zijn niet aangedikt, maar komen écht voor bij film.

En verder herhaal ik nog eens: "de YouTube video van 2017 en 2011" is niet aan de orde. Als ik nu de dvd uit 2004 rip van Bassie en Adriaan en stukjes daar NU van op YouTube plaats, dan is dat niet over 5 jaar ineens "de YouTube video van 2024". Het is een oude master, gemaakt in een tijd dat het bronmateriaal nog goed was.

Snap je?
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_212957182
Op goeie vraag hebben veel er een andere mening over, en denken dat hjet erin is gevideoshopt (afgeleide van photoshop): https://www.startpagina.n(...)nt=reactie-ontvangen

maar eh, we gaan er toch nooit achter komen vrees ik, aangezien niemand waarschijnlijk toegang heeft tot die bron die hier is gebruikt. (de gerestaureerde versie)

Snap dan nog niet waarom ze die digiband dan niet hebben geupscaled naar HD?

YouTube vergald het tegenwoordig ook dus best slechte bron eigenlijk, 1080p heeft daar tegenwoordig slecht een bitrate van 2500 kbps ongeveer, veel te laag voor daadwerkelijk 1080p HD.

Her nog wat vergelijk. met een VCD voor een idee van de kwaliteit van de videoband.
Vind de kwaliteit van die fiilmrol versie hier nou niet zoveel beter, mischien wel in de bios?

VCD

DVD

Hires:


[ Bericht 19% gewijzigd door Theone688 op 25-03-2024 19:25:43 ]
  maandag 25 maart 2024 @ 22:40:00 #4
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_212960758
Chef... Je hebt écht geen idee waar je over praat. "Waarom ze die digiband dan niet geüpscaled hebben", daar ga je al. Je moet geen SD-materiaal naar nep-HD willen upscalen. Dat is geen écht HD.

Met de filmrol is er écht HD mogelijk. 4K zelfs. 8K als je als filmbedrijf zou willen. Met het godsgruwelijke 'upscalen' ook, maar dat is gewoon een tijdintensief proces voor een namaak-resultaat.

Ik moet trouwens héél hard lachen om je 'Op goeie vraag hebben veel er een andere mening over', het eerste antwoord eronder zegt letterlijk hetzelfde:

quote:
Ik zou zeggen NEE. Dit is een vrij gebruikelijk probleem voor analoge (35mm) film. Dat jouw thuisDVD nog gewoon de correcte kleuren heeft staat hier vrijwel los van. Men probeert altijd het origineel (of meest originele) te redden aangezien dat vaak de hoogste "resolutie" of beter gezegd de meeste beeldinformatie bevat. In dit geval omdat men het dan weer kan tonen in een cinemazaal zoals het EYE filmmuseum.
Leuk dat je de VCD-bron ook nog eens toont; die komt, in de oorsprong, net als de koopvideo van toen én blijkbaar ook de dvd, van één en dezelfde bronmaster, een aftakking van de filmrol van TOEN náár een betacam of digibeta-masterband.

Je ziet spoken. Daar én hier.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_212964389
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 22:40 schreef ArnieAlberts het volgende:
Chef... Je hebt écht geen idee waar je over praat. "Waarom ze die digiband dan niet geüpscaled hebben", daar ga je al. Je moet geen SD-materiaal naar nep-HD willen upscalen. Dat is geen écht HD.

Met de filmrol is er écht HD mogelijk. 4K zelfs. 8K als je als filmbedrijf zou willen. Met het godsgruwelijke 'upscalen' ook, maar dat is gewoon een tijdintensief proces voor een namaak-resultaat.

Ik moet trouwens héél hard lachen om je 'Op goeie vraag hebben veel er een andere mening over', het eerste antwoord eronder zegt letterlijk hetzelfde:
[..]
Leuk dat je de VCD-bron ook nog eens toont; die komt, in de oorsprong, net als de koopvideo van toen én blijkbaar ook de dvd, van één en dezelfde bronmaster, een aftakking van de filmrol van TOEN náár een betacam of digibeta-masterband.

Je ziet spoken. Daar én hier.
Ehhh, ik heb de VCD niet, die heb ik zelf gemaakt, met de originele DVD als master.
Denk dat het resultaat wel ongeveer hetzelfde is.
pi_212964605
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 11:55 schreef Theone688 het volgende:
met de originele DVD als master
:') zit je nu te trollen?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Spellchecker dinsdag 26 maart 2024 @ 12:47:56 #7
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_212964841
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 22:40 schreef ArnieAlberts het volgende:
Chef... Je hebt écht geen idee waar je over praat. "Waarom ze die digiband dan niet geüpscaled hebben", daar ga je al. Je moet geen SD-materiaal naar nep-HD willen upscalen. Dat is geen écht HD.

Met de filmrol is er écht HD mogelijk. 4K zelfs. 8K als je als filmbedrijf zou willen. Met het godsgruwelijke 'upscalen' ook, maar dat is gewoon een tijdintensief proces voor een namaak-resultaat.

Ik moet trouwens héél hard lachen om je 'Op goeie vraag hebben veel er een andere mening over', het eerste antwoord eronder zegt letterlijk hetzelfde:
[..]
Leuk dat je de VCD-bron ook nog eens toont; die komt, in de oorsprong, net als de koopvideo van toen én blijkbaar ook de dvd, van één en dezelfde bronmaster, een aftakking van de filmrol van TOEN náár een betacam of digibeta-masterband.

Je ziet spoken. Daar én hier.
Kudo's voor de moeite die je in je antwoord steekt ^O^
  vrijdag 29 maart 2024 @ 23:10:57 #8
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_213013811
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 11:55 schreef Theone688 het volgende:

[..]
Ehhh, ik heb de VCD niet, die heb ik zelf gemaakt, met de originele DVD als master.
Denk dat het resultaat wel ongeveer hetzelfde is.
Aha. Je hebt de dvd dus nog even verder zelf gedownscaled om de kwaliteit van de video na te bootsen. Dan blijft de rest van mijn bericht volledig overeind staan. Dat wat je verder niet aanhaalt.

Ja. Nee. Je hebt geen idee waar je over praat. Echt niet. Ik geef het op.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  vrijdag 29 maart 2024 @ 23:11:14 #9
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_213013815
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 12:47 schreef maily het volgende:

[..]
Kudo's voor de moeite die je in je antwoord steekt ^O^
Dank je maar ik geef het hier wel op. Can't argue with stupid.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')