Erger: verliefd worden op je chatbot. Het schijnt sommigen te overkomen.quote:Op zaterdag 3 januari 2026 08:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een gesprek voeren met AI , je dan ben je eraan
Gebruik jij AI?quote:Op woensdag 7 januari 2026 08:29 schreef nixxx het volgende:
Ik denk dat de huidige “AI” modellen, die maar weinig echte intelligentie hebben natuurlijk, wel een mooi filter kunnen zijn om te bepalen of je een bullshit job hebt. Als je 75% van je inhoudelijke werkzaamheden kunt uitbesteden aan een chatgpt oid, dan heb je een bullshit job waarbij het waarheidsgehalte en de originaliteit van je output er niet zo toe doet.
Nee, ik gebruik het niet, we hebben op werk de mogelijkheid om copilot te gebruiken. Zit in de engineering dus het moet allemaal wel kloppen anders gaan er dingen stuk. Collega van mij had laatst een mooie waarschuwing doorgestuurd.. vroeg copilot om een kinematische viscositeit om te rekenen naar een dynamische viscositeit in cP gegeven de dichtheid. Zat er een factor 1000 naast. Vroeg hij, weet je zeker dat dit klopt, het lijkt erg hoog.. kreeg hij terug, misschien heb je gelijk, laat me er nog eens naar kijken.. en toen wel het goede antwoord maar niet gezegd wat er eerst dan fout ging.quote:Op woensdag 7 januari 2026 08:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Gebruik jij AI?
Welke?
Wat doe je er mee?
Kan je prompt posten?quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:32 schreef nixxx het volgende:
[..]
Nee, ik gebruik het niet, we hebben op werk de mogelijkheid om copilot te gebruiken. Zit in de engineering dus het moet allemaal wel kloppen anders gaan er dingen stuk. Collega van mij had laatst een mooie waarschuwing doorgestuurd.. vroeg copilot om een kinematische viscositeit om te rekenen naar een dynamische viscositeit in cP gegeven de dichtheid. Zat er een factor 1000 naast. Vroeg hij, weet je zeker dat dit klopt, het lijkt erg hoog.. kreeg hij terug, misschien heb je gelijk, laat me er nog eens naar kijken.. en toen wel het goede antwoord maar niet gezegd wat er eerst dan fout ging.
Zal zo even zoekenquote:
Thinking aanzetten, die is minder achterlijk.quote:Op woensdag 7 januari 2026 11:36 schreef nixxx het volgende:
[..]
Zal zo even zoeken
Edit
Prompt “Calculate dynamic viscosity in cP based on 1018 kg/m3 and 0.89 cSt”
Uitkomst na een verhaal met uitleg 906.02cP
Prompt 2 “ Are you sure the result is 906.02 cP instead of 0.90602 cP?
Dan doet ie het wel goed
Perplexity geeft mij dit antwoord na de eerste promptquote:Op woensdag 7 januari 2026 11:36 schreef nixxx het volgende:
“Calculate dynamic viscosity in cP based on 1018 kg/m3 and 0.89 cSt”
Mooi dat er ook betere zijn dan copilot. Maar vanwege allerlei vertrouwelijke informatie kunnen we op werk alleen copilot gebruiken.quote:Op donderdag 8 januari 2026 07:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Perplexity geeft mij dit antwoord na de eerste prompt
\
Dynamic viscosity is calculated as the product of fluid density and kinematic viscosity. Given a density of 1018 kg/m³ and kinematic viscosity of 0.89 cSt, the result is 0.91 cP.
Calculation Steps
Convert kinematic viscosity from cSt (mm²/s) to m²/s by multiplying by 10⁻⁶, yielding 8.9 × 10⁻⁷ m²/s.
Multiply by density: μ (Pa·s) = 1018 × 8.9 × 10⁻⁷ ≈ 9.06 × 10⁻⁴ Pa·s.
Convert to cP by multiplying by 1000: 0.91 cP.
Units Confirmation
Density in kg/m³ pairs with kinematic viscosity in m²/s to give dynamic viscosity in Pa·s (or kg/(m·s)).
1 cP = 0.001 Pa·s, standard for liquids like oils.
Dat begrijp ik goed. AI prompts zijn een risicoquote:Op donderdag 8 januari 2026 08:42 schreef nixxx het volgende:
[..]
Mooi dat er ook betere zijn dan copilot. Maar vanwege allerlei vertrouwelijke informatie kunnen we op werk alleen copilot gebruiken.
Yup, en allerlei interne proces knowhow en ook financiële zaken natuurlijk.quote:Op donderdag 8 januari 2026 08:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat begrijp ik goed. AI prompts zijn een risico
Stel je voor dat je research doet die tot mogelijke patenten kan leiden, en je doet dit met een AI die in de cloud staat. Je laat dan zien waar je mee bezig bent en derden kunnen de boel patenteren voordat jij dat doet. Echelon in het kwadraat.
Ja, een aantal jaren geleden kan ik mij verhalen herinneren van de onderschepping van de google zoekopdrachten die een D Patentamt deed bij het checken van patent en octrooi aanvragen (dat was ook het idee achter mijn vorige post)quote:Op donderdag 8 januari 2026 09:05 schreef nixxx het volgende:
[..]
Yup, en allerlei interne proces knowhow en ook financiële zaken natuurlijk.
Ik heb me zoiets als je zegt ook al wel eerder afgevraagd of ze dat bij een gewone zoekmachine als google ook al niet doen? Zoektermen analyseren op basis van wie zoekt en wat.. daar heb je niet perse uitgebreide AI prompts voor nodig.
En de dienstaanbieder van deze app ontwikkeltool kan zijn eigen code ook in jouw app zetten om data te verzamelen.quote:Op donderdag 8 januari 2026 09:03 schreef Solispolar het volgende:
Voor de mensen die nog abonnementskosten betalen voor allerlei apps. Pro tip: maak hem zelf. Eerder had je al Lovable maar daar liep je tegen de beperking aan dat je credits vrij snel op waren. Nu is er Antigravity van Google.
En wow: the sky is the limit. Ik heb gisteravond in 45 minuten een app gemaakt die voeding kan tracken (een soort my fitness pal) en een app om alle landen/hoofdsteden te kunnen leren. De apps zien er beter uit, functioneren net zo goed en zijn volledig gratis.
Ja. En dan? De illusie dat we dat soort praktijken nog buiten de deur kunnen houden heb ik allang niet meer.quote:Op donderdag 8 januari 2026 09:10 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En de dienstaanbieder van deze app ontwikkeltool kan zijn eigen code ook in jouw app zetten om data te verzamelen.
Als jij SW maakt voor klanten heb je een juridisch probleem.quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:08 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ja. En dan? De illusie dat we dat soort praktijken nog buiten de deur kunnen houden heb ik allang niet meer.
Ik maak überhaupt niks voor 'klanten', alleen voor mezelf. Het gave vind ik dat je praktisch elke app gewoon zelf kunt bouwen.quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als jij SW maakt voor klanten heb je een juridisch probleem.
Dat begrijp ik. Het punt is echter dat het een daadwerkelijk risico in de IT is.quote:Op donderdag 8 januari 2026 12:15 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ik maak überhaupt niks voor 'klanten', alleen voor mezelf. Het gave vind ik dat je praktisch elke app gewoon zelf kunt bouwen.
Op mijn werk hebben we een AI team welke een chat heeft opgezet met een scala aan verschillende modellen, allemaal zelf gehost. Zo kan iedereen binnen het bedrijf met alle modellen experimenteren zonder bang te hoeven zijn voor het lekken van gegevens.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:32 schreef nixxx het volgende:
[..]
Nee, ik gebruik het niet, we hebben op werk de mogelijkheid om copilot te gebruiken. Zit in de engineering dus het moet allemaal wel kloppen anders gaan er dingen stuk. Collega van mij had laatst een mooie waarschuwing doorgestuurd.. vroeg copilot om een kinematische viscositeit om te rekenen naar een dynamische viscositeit in cP gegeven de dichtheid. Zat er een factor 1000 naast. Vroeg hij, weet je zeker dat dit klopt, het lijkt erg hoog.. kreeg hij terug, misschien heb je gelijk, laat me er nog eens naar kijken.. en toen wel het goede antwoord maar niet gezegd wat er eerst dan fout ging.
Zo hoort het ookquote:Op donderdag 8 januari 2026 12:51 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Op mijn werk hebben we een AI team welke een chat heeft opgezet met een scala aan verschillende modellen, allemaal zelf gehost. Zo kan iedereen binnen het bedrijf met alle modellen experimenteren zonder bang te hoeven zijn voor het lekken van gegevens.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |