abonnement Unibet Coolblue
  maandag 18 maart 2024 @ 19:17:00 #1
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_212875238
Hulp gevraagd!

Deze zakelijke vos (TS) is van plan op zoek te gaan naar een andere werkgever. Ik heb het gevoel dat er op mijn huidige dienstverband simpelweg een houdbaarheidsdatum zit.

Ik ben een ervaren begin-senior programmeur. Mij is het volgende aangeboden: ¤4500,- bruto o.b.v. 40 uur. Dat is zonder secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een auto, telefoon, vergoedingen of wat dan ook. Voor mij is (circa) ¤3300,- netto het een prima salaris.

Alleen kwam ik er vandaag achter dat er geen pensioenregeling is. Ik weet dat het een heel belangrijke voorwaarde is, maar ik weet en snap er niks van.

Wat is in dit geval gebruikelijk en hoeveel zou het werkgever moeten kosten? Hij begint nu ook over pensioentoko Brand New Day maar ik heb geen idee of dat ook wat voor mij is (en of ik dan van mijn bescheiden netto salaris zelf moet gaan inleggen).

Wat is gebruikelijk? :{
Kan iemand met verstand van zaken er even in springen aub? :D

Bedankt. :) _O_

[ Bericht 6% gewijzigd door MisterFox op 18-03-2024 19:30:58 ]
Ever seen a coding fox? 🦊
pi_212875388
Een werkgever is meestal iets van 20% van je bruto salaris kwijt aan pensioen. Op zich is het geen probleem om dat zelf weg te zetten, bijvoorbeeld via Brand New Day. Je kan op de site van de belastingdienst je vrije ruimte berekenen zodat je weet wat je belastingvriendelijk weg kan zetten.

De crux is natuurlijk dat je wel gecompenseerd moet worden hiervoor. En dan vind ik 4500 bruto voor een senior programmeur niet heel royaal.
  maandag 18 maart 2024 @ 19:37:20 #3
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_212875481
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2024 19:30 schreef Lichtloper het volgende:
Een werkgever is meestal iets van 20% van je bruto salaris kwijt aan pensioen. Op zich is het geen probleem om dat zelf weg te zetten, bijvoorbeeld via Brand New Day. Je kan op de site van de belastingdienst je vrije ruimte berekenen zodat je weet wat je belastingvriendelijk weg kan zetten.

De crux is natuurlijk dat je wel gecompenseerd moet worden hiervoor. En dan vind ik 4500 bruto voor een senior programmeur niet heel royaal.
Ja precies, dus 20% van het jaarsalaris moet ik extra krijgen. Die 20% zet ik dan weg. En dat ingelegde bedrag geeft je dan op bij de jaarlijkse belastingaangifte? Of is de Belastingdienst dan al op de hoogte?
Ever seen a coding fox? 🦊
  maandag 18 maart 2024 @ 19:56:03 #4
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_212875823
quote:
1s.gif Op maandag 18 maart 2024 19:30 schreef Lichtloper het volgende:
Een werkgever is meestal iets van 20% van je bruto salaris kwijt aan pensioen. Op zich is het geen probleem om dat zelf weg te zetten, bijvoorbeeld via Brand New Day. Je kan op de site van de belastingdienst je vrije ruimte berekenen zodat je weet wat je belastingvriendelijk weg kan zetten.

De crux is natuurlijk dat je wel gecompenseerd moet worden hiervoor. En dan vind ik 4500 bruto voor een senior programmeur niet heel royaal.
Is die 20% niet 50/50 tegenwoordig meestal? Hoe vaak komt 100% vanuit de werkgever tegenwoordig nog voor?
Ever seen a coding fox? 🦊
pi_212875825
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 19:37 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Ja precies, dus 20% van het jaarsalaris moet ik extra krijgen. Die 20% zet ik dan weg. En dat ingelegde bedrag geeft je dan op bij de jaarlijkse belastingaangifte? Of is de Belastingdienst dan al op de hoogte?
De Belastingdienst is dan al op de hoogte (als je BND kiest) , maar je kunt tussentijds niet meer aan je geld komen. In ruil daarvoor telt deze pot niet mee voor je vermogensrendementsheffing.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_212876185
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 19:17 schreef MisterFox het volgende:

Wat is in dit geval gebruikelijk en hoeveel zou het werkgever moeten kosten? Hij begint nu ook over pensioentoko Brand New Day maar ik heb geen idee of dat ook wat voor mij is (en of ik dan van mijn bescheiden netto salaris zelf moet gaan inleggen).

Die leg je in vanuit je bruto salaris. Bij een beschikbare premieregeling (zoals BND) stijgt de premie naarmate de werknemer ouder is en de pensioendatum nadert. Dus 20% is een slag in de lucht, is voor een oudere werknemer een stuk meer.

Voordeel van BND (en andere Beschikbare Premieregelingen) is dat je aan de beleggingsknoppen kunt draaien: meer / minder risico en omgekeerd waardeopbouw.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212876471
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 19:56 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Is die 20% niet 50/50 tegenwoordig meestal? Hoe vaak komt 100% vanuit de werkgever tegenwoordig nog voor?
Geen idee hoe gebruikelijk het is, maar bij mij is het 2/3e en 1/3 (werkgever en werknemer). Dat de werkgever 100% inlegt lijkt me een utopie (uitgaande van een fatsoenlijke regeling).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  maandag 18 maart 2024 @ 21:02:46 #8
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_212876824
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2024 20:17 schreef blomke het volgende:

[..]
Die leg je in vanuit je bruto salaris. Bij een beschikbare premieregeling (zoals BND) stijgt de premie naarmate de werknemer ouder is en de pensioendatum nadert. Dus 20% is een slag in de lucht, is voor een oudere werknemer een stuk meer.

Voordeel van BND (en andere Beschikbare Premieregelingen) is dat je aan de beleggingsknoppen kunt draaien: meer / minder risico en omgekeerd waardeopbouw.
Ja precies. Dus dan krijg ik 5400 bruto inclusief pensioen. Maar dan doe ik netto 900,- euro over maken elke maand naar BND? En het extra geld wordt jaarlijks verrekend met de belastingaangifte?

Maar hoe bedoel je premie en dat dit hoger wordt? Is er sprake van een toeslag bij BND die jaarlijks hoger wordt?
Ever seen a coding fox? 🦊
  maandag 18 maart 2024 @ 21:06:44 #9
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_212876889
4500 voor een senior programmeur is echt niet veel toch? Ik verdien meer als medior functioneel consultant en daarnaast 1100+ mobiliteit en dan laten we zeggen een 13e en 14e maand aan aandelenbonussen, en gewoon pensioen (5% volledig werkgever oid?). Als programmeur moet je toch echt wel meer verdienen of je moet bij een klein clubje solliciteren.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_212876983
quote:
9s.gif Op maandag 18 maart 2024 21:02 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Ja precies. Dus dan krijg ik 5400 bruto inclusief pensioen. Maar dan doe ik netto 900,- euro over maken elke maand naar BND? En het extra geld wordt jaarlijks verrekend met de belastingaangifte?

Maar hoe bedoel je premie en dat dit hoger wordt? Is er sprake van een toeslag bij BND die jaarlijks hoger wordt?
Je maakt het netto over, maar is fiscaal aftrekbaar van je bruto inkomen. Of de fiscus dat al weet doet er niet toe, staat 't er niet in je aangifte: vul je 't zelf in.

Met "hogere premie" bedoel ik, dat als je later/ouder begint met inleg, je inleg hoger moet zijn voor hetzelfde pensioenkapitaal. Iemand van 30 en met 67 met pensioen kan z'n jaarlijkse inleg nog 37 jaar laten renderen, iemand van 50 nog maar 17 jaar. (Dat was dus gelijk het nadeelpunt van de oude pensioensystemen: de jongeren betaalden zich blauw voor de ouderen)

Uiteraard begin je met een voorbeeldberekening bij een pensioenbelegger op te vragen: die geeft aan hoeveel jaren je een bedrag in moet leggen om kans te maken op een bepaald pensioen.
https://beleggen.info/pensioen/pensioenbeleggen-vergelijken

Let wel: dat zijn kansberekeningen; afhankelijk van je beleggingskeuze en de aandelenmarkt, kan er van alles veranderen.

Beste is dus zeer jong beginnen en in Box 1 sparen/beleggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 19-03-2024 11:20:40 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')