De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Klopt..... Als je ook maar iets zegt waar de Israel-fanboys het hier niet mee eens zijn dan ben je ineens een antisemiet. Opkomen voor vrede mag hier niet.
[..] Meid, ze zijn volledig afhankelijk van dat buitenland. Een Netanyahu gokt er enkel op dat wij nog altijd liever Israel steunen, dan de Palestijnen, Iran enz.
[..] Hamas is verantwoordelijk voor 7 oktober. Echter niet verantwoordelijk voor de tientallen jaren voorgaande aan 7 oktober.
Owh en Israel? Israel bombardeert er op los. Schiet alles wat los en vast zit. Dus ga nou niet zo kinderachtig lopen doen alsof mensen hier antisemitisch zouden zijn.
Hamas heeft nooit eerder wat gedaan voor 7 oktober? In wat voor wereld leef je?
Toch bijzonder dat het legaal is in Amerika om politici om te kopen en in dit geval door een lobby groep dat de belangen dient van een externe mogendheid. Het MSNBC stuk toont hoe Israël immense invloed uitoefent op de Amerikaanse politiek. Ik had eerder ook een interview geplaatst met Josh Paul waarin hij beschrijft hoe sollicitanten bij het ministerie van Buitenlandse Zaken bevraagd worden over Israël en wanneer ze niet genoeg pro Israël zijn, dat ze simpelweg de baan niet krijgen.
twitter
De youtube video met mearsheimer vertelt hij over de Israël lobby, dat het Amerikaanse systeem nu eenmaal draait om de lobby geroepen. En als voorbeeld geeft hij de wapenlobby in de VS dat ervoor zorgt dat er bijna niks ondernomen kan worden tegen de wapenindustrie ongeacht hoeveel moordpartijen plaatsvinden in het land.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Op maandag 18 maart 2024 17:16 schreef egayalS het volgende: Toch bijzonder dat het legaal is in Amerika om politici om te kopen en in dit geval door een lobby groep dat de belangen dient van een externe mogendheid. Het MSNBC stuk toont hoe Israël immense invloed uitoefent op de Amerikaanse politiek. Ik had eerder ook een interview geplaatst met Josh Paul waarin hij beschrijft hoe sollicitanten bij het ministerie van Buitenlandse Zaken bevraagd worden over Israël en wanneer ze niet genoeg pro Israël zijn, dat ze simpelweg de baan niet krijgen.
De youtube video met mearsheimer vertelt hij over de Israël lobby, dat het Amerikaanse systeem nu eenmaal draait om de lobby geroepen. En als voorbeeld geeft hij de wapenlobby in de VS dat ervoor zorgt dat er bijna niks ondernomen kan worden tegen de wapenindustrie ongeacht hoeveel moordpartijen plaatsvinden in het land.
Ze weigeren zich te registeren als foreign lobby, dus krijg je dit soort taferelen
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
NOS opnieuw bezig met nieuws(propaganda) om het leed van Gaza te belichten met kindertjes die lijdzaam de ellende ondergaan, "neutraal" en "evenwichtig" te belichten. Steeds vaker snap ik het 'nieuws'dat vooral iemands mening moet aansturen.
Ondertussen heeft hamas nog steeds niet de gegijzelden vrij gelaten, noch gestopt met haar terreur als beleid en laat staan daders van de aanslag voor het gerecht brengen.
Natuurlijk is het verschrikkelijk wat daar gebeurd waarbij dit één en alleen door de Palestijnen zelf en hun gekozen leiders over zichzelf is afgeroepen. Helaas lijkt er geen andere methode meer over te blijven dan wie (af)breekt. Ik vrees ook voor de naaste toekomst dat het niet anders zal gaan zijn. In IoU, twee oude mannen waarvan de één niet weet waar die is en de ander dat wetend, zijn kont afveegt met elke moraal. In la Russia, feest van een dictator die vol zelf vertrouwen de dood van Navalny een trieste gebeurtenis noemt en de komende 6 jaar weer verzekerd is van een ereplaats.
Op maandag 18 maart 2024 20:19 schreef Vallon het volgende: NOS opnieuw bezig met nieuws(propaganda) om het leed van Gaza te belichten met kindertjes die lijdzaam de ellende ondergaan, "neutraal" en "evenwichtig" te belichten. Steeds vaker snap ik het 'nieuws'dat vooral iemands mening moet aansturen.
Ondertussen heeft hamas nog steeds niet de gegijzelden vrij gelaten, noch gestopt met haar terreur als beleid en laat staan daders van de aanslag voor het gerecht brengen.
Natuurlijk is het verschrikkelijk wat daar gebeurd
Is niet erg want Hamas heeft de gegijzelden nog niet vrijgelaten. Zie alinea twee van je betoog
Op maandag 18 maart 2024 20:19 schreef Vallon het volgende: NOS opnieuw bezig met nieuws(propaganda) om het leed van Gaza te belichten met kindertjes die lijdzaam de ellende ondergaan, "neutraal" en "evenwichtig" te belichten. Steeds vaker snap ik het 'nieuws'dat vooral iemands mening moet aansturen.
Natuurlijk is het verschrikkelijk wat daar gebeurd waarbij dit één en alleen door de Palestijnen zelf en hun gekozen leiders over zichzelf is afgeroepen. Helaas lijkt er geen andere methode meer over te blijven dan wie (af)breekt. Ik vrees ook voor de naaste toekomst dat het niet anders zal gaan zijn. In IoU, twee oude mannen waarvan de één niet weet waar die is en de ander dat wetend, zijn kont afveegt met elke moraal. In la Russia, feest van een dictator die vol zelf vertrouwen de dood van Navalny een trieste gebeurtenis noemt en de komende 6 jaar weer verzekerd is van een ereplaats.
Volgens mij is de NOS best objectief want beide kanten betichten het van propaganda
Kom ik hier dan is het allemaal anti-israel propaganda, kom ik op Linkedin dan zie ik allemaal conspiracies over hoe het westen onder 1 hoedje speelt met Israel en het allemaal zo geplanned is
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
Op dinsdag 19 maart 2024 00:18 schreef pokkerdepok het volgende: propaganda is een beetje een verkeerd woord hier, de NOS werkt niet voor een of ander regime..
Klopt, NOS werkt voor de NPO dat vooral gewenst wil zijn en zich aanpast aan de wereld(opinie).
Voor alle duidelijkheid voor de mens ter plaatse die ook gewoon een fijn leven wil hebben, is wat gebeurd meer dan triest. Hierbij moet wel worden (in)gezien dat dit de keuze is van het regime dat daar, zoals ik het zie, het volk misleidt. Du moment dat de mensen hulp krijgen is dit 1:1 steun verlening aan het regime. de gedachte dat de Israëliërs zich terug te trekken in de zee zal nooit gebeuren. Iets met liever sterven dan knielen.
Hoe dan wel in westerse van daar de zachte heelmeesters spelen die de stinkende wonden veroorzaakt, heb ik zo mijn gedachten. E.e.a. komt ruwweg op uitmesten van gezwellen van Noord naar Zuid en dan opnieuw inzaaien van een TweeStaten oplossing met een heel erg dik hek daartussen. Palestijnen kunnen dan alleen nog via een omweg vanuit Egypte, Jordanië en eventueel Libanon of Syrië binnenkomen en die landen zijn vervolgens rechtstreeks verantwoordelijk voor de doorgelatenen. Dus niet langer rechtstreekse of open grenzen voor ingezetenen van Palestijnse gebieden en Israël m.u.v. Jeruzalem dat een status van "neutraal" beschermd door de VN krijgt.
[..] Volgens mij is de NOS best objectief want beide kanten betichten het van propaganda
Kom ik hier dan is het allemaal anti-israel propaganda, kom ik op Linkedin dan zie ik allemaal conspiracies over hoe het westen onder 1 hoedje speelt met Israel en het allemaal zo geplanned is
NOS is helemaal niet objectief. De woordkeuze is doordrenkt van stellingname ten faveure van Isreal.
[..] Klopt, NOS werkt voor de NPO dat vooral gewenst wil zijn en zich aanpast aan de wereld(opinie).
Voor alle duidelijkheid voor de mens ter plaatse die ook gewoon een fijn leven wil hebben, is wat gebeurd meer dan triest. Hierbij moet wel worden (in)gezien dat dit de keuze is van het regime dat daar, zoals ik het zie, het volk misleidt. Du moment dat de mensen hulp krijgen is dit 1:1 steun verlening aan het regime. de gedachte dat de Israëliërs zich terug te trekken in de zee zal nooit gebeuren. Iets met liever sterven dan knielen.
Hoe dan wel in westerse van daar de zachte heelmeesters spelen die de stinkende wonden veroorzaakt, heb ik zo mijn gedachten. E.e.a. komt ruwweg op uitmesten van gezwellen van Noord naar Zuid en dan opnieuw inzaaien van een TweeStaten oplossing met een heel erg dik hek daartussen. Palestijnen kunnen dan alleen nog via een omweg vanuit Egypte, Jordanië en eventueel Libanon of Syrië binnenkomen en die landen zijn vervolgens rechtstreeks verantwoordelijk voor de doorgelatenen. Dus niet langer rechtstreekse of open grenzen voor ingezetenen van Palestijnse gebieden en Israël m.u.v. Jeruzalem dat een status van "neutraal" beschermd door de VN krijgt.
Ze hebben er niet voor gekozen om gekoloniseerd te worden. Ga je straks een slachtoffer van verkrachting ook vertellen dat zij ervoor gekozen heeft om zich te verzetten?
Op maandag 18 maart 2024 17:16 schreef egayalS het volgende: Toch bijzonder dat het legaal is in Amerika om politici om te kopen en in dit geval door een lobby groep dat de belangen dient van een externe mogendheid. Het MSNBC stuk toont hoe Israël immense invloed uitoefent op de Amerikaanse politiek. Ik had eerder ook een interview geplaatst met Josh Paul waarin hij beschrijft hoe sollicitanten bij het ministerie van Buitenlandse Zaken bevraagd worden over Israël en wanneer ze niet genoeg pro Israël zijn, dat ze simpelweg de baan niet krijgen.
Langzaam aan verzet het volk daar zich ook hier tegen. Onder jongeren (18-26) is 64% al tegen deze ongoing slow motion genocide. De jeugd daar onder is een groter probleem aan het worden voor Isreal. Daarom zie je Biden in alle posities huppelen.
[..] NOS is helemaal niet objectief. De woordkeuze is doordrenkt van stellingname ten faveure van Isreal.
quote:
En fight! Aan welke kant staat de NOS?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
[..] Ze hebben er niet voor gekozen om gekoloniseerd te worden. Ga je straks een slachtoffer van verkrachting ook vertellen dat zij ervoor gekozen heeft om zich te verzetten?
Gezien de situatie nogal een ironische vergelijking.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
Nu vind ik Mearsheimer een enorme nitwit maar de hoeveelheid lobbygeld in Washington maar ook Brussel is wel iets waar eens wat aan gedaan moet worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages. "Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."