quote:
Dit is na ‘moeilijkste besluit ooit’ de winnaar van Heel Holland bakt: ‘Gehuild en geschreeuwd van de pijn’
De finale van het elfde seizoen Heel Holland bakt is zondagavond uitgelopen op de ‘allermoeilijkste beslissing’ ooit voor de jury van de NPO 1-show. Aruna Sitaram won, ondanks een bloederige blessure. Waarom de revanche zoeter smaakt dan elk baksel.
‘Geef je bakdroom nooit op’, adviseerde presentator André van Duin kijkers in de eerste aflevering. Aruna (47) uit Lelystad bewijst waarom. Ze deed in 2018 ook mee, maar strandde door zenuwen in een voorronde. Het jaar daarop wilde ze zich weer aanmelden, maar dat liep anders.
Ze raakte betrokken bij een auto-ongeluk, liep een whiplash op en moest jarenlang revalideren. ,,Heel Holland bakt spookte elk jaar door mijn hoofd’’, zegt ze in haar eerste interview sinds de winst. Eenmaal hersteld meldde ze zich weer aan. Aruna kreeg de liefde voor koken van haar moeder, maar leerde zichzelf bakken. Normaal doet ze dat voor haar man, drie zoons en familie; nu bakte ze voor juryleden Janny van der Heijden en Robèrt van Beckhoven.
Die waren in de finale best kritisch. Bij de eerste opdracht werd ze tweede, achter Tim en Susan, die de eerste plaats deelden. Dat noemt ‘extreme perfectionist’ Aruna ‘laatste’. En ze stond al 1-0 achter. Bij het oefenen voor de laatste opdracht, een bruidstaart, sneed ze thuis ‘tot op het bot’ in haar pink. ,,Dat kwam zo slecht uit dat ik een pleister omdeed, het niemand vertelde en gewoon doorging.’’ Uiteindelijk moest ze haar pink laten hechten. Zonder verdoving, dat was het beste om te kunnen bakken. ,,Ik heb geschreeuwd en gehuild van de pijn.’’
Onmogelijke keuze
Ook in de finale begon de vinger te bloeden. ,,Ik durfde er niet meer in te geloven’’, vertelt Aruna. Ook Tim had een ongelukje gehad en stond geblesseerd te bakken. Aruna hielp hem, nota bene de gedoodverfde winnaar, met zijn creatie. ,,Ik wilde dat we allemaal tevreden terug konden kijken, een halve taart gun je niemand.’’
De jury vond de keuze moeilijker dan ooit, maar de reactie op Aruna’s vijflaagse bruidstaart zei eigenlijk alles. ,,Ik kan geen kritiekpunten vinden’’, concludeerde Van der Heijden. Aruna hoorde het met verbijstering aan. ,,Ik weet wel dat ik kan bakken, maar ik wilde het horen voordat ik het geloofde.’’
De bruidstaart was de ideale oefening voor 2026, als ze 25 jaar getrouwd is en hem thuis gaat maken. Maar het trotst is ze op haar Surinaamse brunch van de halve finale, waarop ze ook vanuit de Surinaamse gemeenschap lyrische reacties kreeg. Ze verwerkt haar roots graag in haar baksels, op termijn hopelijk in een eigen kookprogramma en receptenboek.
Online verzamelt ze haar ideeën al: wat begon als naslagwerk voor haar zoons, is nu een site voor iedereen. Zondagavond serveert ze thuis haar eerste creatie als HHB-winnaar, een kleine versie van haar bruidstaart. ,,We zijn bij ons thuis altijd aan de lijn, dus ik bak wel alleen in het weekend.’’
https://www.ad.nl/show/di(...)an-de-pijn~a2184eae/