Heel bijzonder inderdaad.quote:Op zondag 17 maart 2024 18:59 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het gaat mij dus niet om deze mongool, maar om het kanaal dat het verspreid. Voor wie in hemelsnaam is dit bedoeld?
Prima te bunkeren als je vol bepakt en bezakt je rondjes loopt lijkt mij. Tenslotte is het er voor gemaakt.quote:Op zondag 17 maart 2024 17:07 schreef Ulx het volgende:
"We vroegen om vanille ijs bij het dessert! En we krijgen pistache! Dan vind ik niet lekker! Dit is toch een poging tot genocide! Hoe kan ik nu de hongerdood ontlopen als ik dit moet eten! En waar is de kaviaar?"
[ x ]
Ja, maar zo'n individu vind ik niet zo interessant. Het gaat mij echt op dit kanaal.quote:Op zondag 17 maart 2024 19:31 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Heel bijzonder inderdaad.
En die dwaas is gewoon een Canadees, je zou toch wel iets meer intelligentie en fatsoen mogen verwachten
Ontken jij nu dat er hongersnood is in Gaza? of lees ik je bericht verkeerd.quote:Op zondag 17 maart 2024 19:34 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Prima te bunkeren als je vol bepakt en bezakt je rondjes loopt lijkt mij. Tenslotte is het er voor gemaakt.
De situatie aan die tafel van het filmpje ziet er nou ook niet echt uit als een messtins-situatie, dus hij kan het kennelijk lijen in vergelijking met vele andere Gazaanse burgers.
Niet echt van het LVT niveau maar hé; als ik honger lijdt en niet 123 ook nog kan opwarmen, geef mij dan maar zo een zakje. Maargoed, velen hebben nogsteeds de beelden voor zich van een uitgehongerd Gaza en met het "westerse standaarden" zouden zijn voor de oorlog
en daarom de grootste ellende vandien nu - niets is minder waar en steeds vaker zien we ook daar nu de beelden van opdoemen. Ik zou bijna zeggen; 'gelukkig' opdoemen.
Voor iedereen die alleen pro Palestina berichten wil zien? Zoals er voor elke voorkeur wel iets bestaatquote:Op zondag 17 maart 2024 19:43 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ja, maar zo'n individu vind ik niet zo interessant. Het gaat mij echt op dit kanaal.
Ik vraag mij dan sterk af: voor wie is dit bedoeld?
En wat is hier nu precies het probleem? Israël is inderdaad een Joodse staat. Net zoals dat er ook talloze Islamtische landen zijn. Kortom, afgaande op deze definitie van 'apartheid', zouden zulke landen ook stuk voor stuk in die categorie vallen.quote:Op zondag 17 maart 2024 18:22 schreef Chadi het volgende:
Demographic considerations, in particular the quest for a strong Jewish majority, have long underlined Israeli government policy. The key declarative line of Israel’s Proclamation of Independence proclaims the “establishment of a Jewish state in Eretz-Israel.”[80] The proclamation largely narrates the history of the Jewish people and twice in the short document underscores the centrality of Jewish immigration. While the proclamation does commit itself to “complete equality of social and political rights to all its inhabitants,” it presents the newly established state as belonging to the Jewish people, describing Israel as “their state.”
Israel’s Basic Laws, which have constitutional status in the absence of a full constitution, re-enforce that the state is Jewish, rather than belonging to all its citizens. The Basic Law: The Knesset—1958, for example, declares that no candidate can run for the Knesset if they expressly or implicitly endorse “negation of the existence of the State of Israel as a Jewish and democratic state.”[81] The Basic Law: Human Dignity and Liberty sets out its purpose as to “establish… the values of the state of Israel as a Jewish and democratic state.”
The Basic Law: Israel—The Nation-State of the Jewish People (‘Nation-State Law’) passed in 2018, in effect affirms the supremacy of the “Jewish” over the “democratic” character of the state. The Nation-State Law sets out amid its “basic principles” that Israel is “the nation state of the Jewish people” and that the “exercise of the right to national self-determination in the state of Israel is unique to the Jewish people.” Article 7 further states that “the State views the development of Jewish settlement as a national value and shall act to encourage and promote its establishment and strengthening.”[82] Unlike Israel’s Proclamation of Independence, the Nation-State Law contains no language about equality. A Knesset legal advisor said he sought to include “mention of the issue of equality and the issue of the state belonging to all citizens, [but] the committee chose not to make this into a law.”[83] In June 2018, several Knesset members sought to introduce a bill to define Israel as a state of all its citizens, but the Knesset presidium disqualified it before it could be discussed since it “seeks to deny Israel’s existence as the state of the Jewish people,” the Knesset legal advisor said.[84]
Die clubjes die het over apartheid hebben, hebben het vooral over de west bank. De inwoners van de west bank hebben op basis van religie afwijkende rechten. Alles wat niet-Joods is valt onder militair recht en wordt bij elke checkpoint gecontroleerd en de overige bewoners (Joden) worden fatsoenlijk behandeld.quote:Op zondag 17 maart 2024 19:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En wat is hier nu precies het probleem? Israël is inderdaad een Joodse staat. Net zoals dat er ook talloze Islamtische landen zijn. Kortom, afgaande op deze definitie van 'apartheid', zouden zulke landen ook stuk voor stuk in die categorie vallen.
Maar opvallend genoeg horen we moslims daar nooit over. Sterker nog, dat vind men heel normaal. Maar een Joodse staat is meteen een zogenaamde apartheid. Dit terwijl alle burgers, ongeacht religie of etniciteit, dezelfde rechten hebben.
Ik denk dat Chadi probeert te zeggen dat Joden gewoon moeten oprotten uit Palestina of op zn minst alles terug moeten geven van de rivier tot de zee.quote:Op zondag 17 maart 2024 19:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En wat is hier nu precies het probleem? Israël is inderdaad een Joodse staat. Net zoals dat er ook talloze Islamtische landen zijn. Kortom, afgaande op deze definitie van 'apartheid', zouden zulke landen ook stuk voor stuk in die categorie vallen.
Maar opvallend genoeg horen we moslims daar nooit over. Sterker nog, dat vind men heel normaal. Maar een Joodse staat is meteen een zogenaamde apartheid. Dit terwijl alle burgers, ongeacht religie of etniciteit, dezelfde rechten hebben.
Punt is nu juist: dit is niet pro-Palestina.quote:Op zondag 17 maart 2024 19:47 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Voor iedereen die alleen pro Palestina berichten wil zien? Zoals er voor elke voorkeur wel iets bestaat
Onder andere dat Israël zichzelf graag presenteert als een staat die het niveau overstijgt van de islamitische dictaturen eromheen. Dat doet het trouwens ook, maar er is nog genoeg om kritiek op te hebben. Zo zijn ze zelfquote:Op zondag 17 maart 2024 19:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Wat ik zeg is niet anders dan eerdere bijdragen die ik gaf. Het kunnen kopen van blikjes cola en zakken snoep voor 12 maal de prijs vertelt mij heel wat anders dan alleen het probleem van honger in Gaza op dit moment.quote:Op zondag 17 maart 2024 19:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ontken jij nu dat er hongersnood is in Gaza? of lees ik je bericht verkeerd.
Dan nog eens als toevoeging dat Israël misschien wel opgericht is met het idee een Joodse staat inclusief de bijbehorende wetten te willen implementeren (zoals ook Nethanyahu dat graag zou zien) maar momenteel is er geen voorrang op Joodse mensen in de juridische zin, behalve de Aliyah-wetgeving (die in mijn ogen ook niet moet bestaan!)quote:Op zondag 17 maart 2024 19:56 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Kleine correctie - niet op basis van religie maar op basis van afkomst. Maakt het niet minder erg overigens, naar mijn mening. Ook qua rechten zou het verschil niet moeten maken maar dort het wel, dat komt omdat het rechtssysteem in Israël anders werkt en in districten - ondanks de mooie praatjes van de basis wetten is het meeste wat gebeurd toch rechtspraak uit jurisprudentie en dan maakt je afkomst dus ineens veel meer uit; ongeacht de landelijke staatkundige regels en wetten / normen.quote:Op zondag 17 maart 2024 20:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Die clubjes die het over apartheid hebben, hebben het vooral over de west bank. De inwoners van de west bank hebben op basis van religie afwijkende rechten. Alles wat niet-Joods is valt onder militair recht en wordt bij elke checkpoint gecontroleerd en de overige bewoners (Joden) worden fatsoenlijk behandeld.
Als twee vriendjes van 12 jaar oud samen stenen aan het gooien zijn. Krijgt het ene kind, kolonist, hooguit een tik op de vinger want hij is nog maar een kind en zijn compaan die Palestijns is krijgt minimal 4 jaar in een gevangenis in Israël waar zijn ouders nooit op bezoek kunnen komen.
Ik denk eerder dat ze zeggen: stomme kut Amerikanen.quote:Op zondag 17 maart 2024 19:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Punt is nu juist dat die zoiets hebben van: uh? je hebt honger. Dan is dit toch gewoon eten?
Dit verheldert wel heel wat! Want dit is natuurlijk gewoon waar; alleen dacht ik dat het in Israël was en niet in de nederzettingen (die reken ik nog steeds niet tot Israël).quote:Op zondag 17 maart 2024 20:04 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Die clubjes die het over apartheid hebben, hebben het vooral over de west bank. De inwoners van de west bank hebben op basis van religie afwijkende rechten. Alles wat niet-Joods is valt onder militair recht en wordt bij elke checkpoint gecontroleerd en de overige bewoners (Joden) worden fatsoenlijk behandeld.
Als twee vriendjes van 12 jaar oud samen stenen aan het gooien zijn. Krijgt het ene kind, kolonist, hooguit een tik op de vinger want hij is nog maar een kind en zijn compaan die Palestijns is krijgt minimal 4 jaar in een gevangenis in Israël waar zijn ouders nooit op bezoek kunnen komen.
Grote delen van Gaza zijn kapotgebombardeerd. Veel mensen zijn gevlucht richting het zuiden.quote:Op zondag 17 maart 2024 20:23 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Wat ik zeg is niet anders dan eerdere bijdragen die ik gaf. Het kunnen kopen van blikjes cola en zakken snoep voor 12 maal de prijs vertelt mij heel wat anders dan alleen het probleem van honger in Gaza op dit moment.
Daarnaast is noodrantsoen als NRG5 of MRE (USA) van hoog calorische waarde en uitermate geschikt voor de voedselsituatie in Gaza momenteel. Of het de snavelen is, is aan het individu - maar bij echte hongerdreiging zou ik minder picky worden over mijn voedseldonatie. Ook zo: dit is een toevoeging op de al bestaande noodhulp en -leveringen die gedaan zijn door EU landen en de financiële hulp voor medische zorg en opvoering van de al bestaande omstandigheden voor bijvoorbeeld bakkers en dergelijke.
Zou je dus kunnen zeggen dat in ontken daarmee dat er een hongersnood is in Gaza? Ik lees dat zo niet. Maar wellicht dat deze toevoeging wel aangeeft dat de nodige middelen om de situatie te verbeteren (inclusief deze NRG5/MRE toevoegingen!) een welkome is!
Ik zag met eigen ogen op vele plekken in het gebied rondom Gaza de (veelal) kleine markten ontstaan met onderandere de door Hamas gestolen hulpgoederen die er werden aangeboden voor schandalig veel geld.quote:Op zondag 17 maart 2024 21:05 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Grote delen van Gaza zijn kapotgebombardeerd. Veel mensen zijn gevlucht richting het zuiden.
Ik gok niet dat er nog veel te krijgen is in de supermarkten.
geloof dat sommigen niet helemaal snappen dat israel een open democratie is met vrije meningsuiting.quote:Op zondag 17 maart 2024 17:11 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Die gaat binnenkort bezoek krijgen van de Israëlische autoriteiten.
en een palestijnse staat zou die niet voor palestijnen zijn? of de egyptische staat, of de nederlandse? voor egyptenaren en nederlanders?quote:Op zondag 17 maart 2024 18:22 schreef Chadi het volgende:
[..]
Oh ja natuurlijk alles is verzonnen.
De definitie van apartheid volgens het verdrag staat erin. Daar voldoet Isreal ruimschoots aan.
Dat jij je eigen definite nu gaat verzinnen zodat het niet past... joh zoek een dokter of zo. Zo werkt het niet.
[..]
quote:Hamas believes the body of Marwan Issa, deputy commander of the terror group’s military wing, is buried in the rubble of a destroyed tunnel in the Gaza Strip and that Israel will try to extract it to use as a bargaining chip
https://www.timesofisrael(...)gaining-chip-report/
Hongersnood =/= er is helemaal niets meer te krijgen. Het gaat erom dat er niet genoeg voeding is voor heel veel mensen, om nog gezond te kunnen leven. Ook is er door de flinke bombardementen, gebrek aan hulp. Waardoor mensen weer sterven aan simpele zaken zoals diarree. Vooral kinderen.quote:Op zondag 17 maart 2024 21:44 schreef HannahVrede het volgende:
[..]
Ik zag met eigen ogen op vele plekken in het gebied rondom Gaza de (veelal) kleine markten ontstaan met onderandere de door Hamas gestolen hulpgoederen die er werden aangeboden voor schandalig veel geld.
Natuurlijk wil ik het ze niet wensen, natuurlijk zijn het de mensen die sympathiseren die aanspraak konden maken op voorrang. Er is op vele plaatsen ook in platgetreden/ gebombardeerd gebied een straat of plein waar dingen worden verkocht.
Op punten in Rafah zelfs kiosk punten met verschillende soorten snoep en soda, om even verderop de anekdote tegen te komen van een 30 meter lange verlengkabel met een bordje dat je je telefoon opladen kan voor (omgerekend) 5 euro per laadbeurt.
Nu, ik vind het echt heel belangrijk om te vermelden dat het idee van hele volksstammen die burgeroorlogen ontwijken in levensgrote kampementen terecht komen met alleen UNHCR tenten en andere NGO's toch echt een hele andere situatie dan aanschouwd in het Gazagebied. Het is overduidelijk dat zelfs in vergelijking met de eerste oorlogen in het gebied in dit geval het de gazaanse bevolking enorm goed lukt (op één of andere manier) om op en tot middelen te komen. Ik wil zeker geen zieligheid wedstrijd gaan houden over de hoofden van mensen die geen nagel meer hebben om hun kont mee te krabben - maar ik denk dat ontkennen dat er een hele grote mate van onrecht onder de eigen bevolking plaatsvind in het Gazagebied niet onderbelicht mag blijven.
Ook vind ik dat de UNHCR dezelfde hulp moet gaan aanbieden in het gebied zoals zij dat wereldwijd doet (neem Rwanda, Centraal Afrika, Sudan ...) En dat we zo kunnen komen tot een betere samenwerking tussen NGO's en target gebieden de broodnodige zorg en voedsel geven maar óók de coördinatie. Zonder verantwoordelijkheid geen toekomst.
Hongersnood is onder de omstandigheden van de in het Gazagebied wonende mensen een dubbel en krom begrip en ik hoopte dat met mijn uitleg eerder over de dubbele verhoudingen tussen de bevolking zelf dit duidelijk zou worden voor je.quote:Op zondag 17 maart 2024 22:09 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Hongersnood =/= er is helemaal niets meer te krijgen. Het gaat erom dat er niet genoeg voeding is voor heel veel mensen, om nog gezond te kunnen leven. Ook is er door de flinke bombardementen, gebrek aan hulp. Waardoor mensen weer sterven aan simpele zaken zoals diarree. Vooral kinderen.
- Toen demonstranten tegen Netanyahu demonstreerden paar jaar geleden werd dat verboden in het kader van coronaquote:Op zondag 17 maart 2024 21:45 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
geloof dat sommigen niet helemaal snappen dat israel een open democratie is met vrije meningsuiting.
quote:Op zondag 17 maart 2024 21:54 schreef pokkerdepok het volgende:
dat van hun is en waar ze niet hoeven te vrezen voor andere nationaliteiten?
quote:Op zondag 17 maart 2024 22:57 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Hoe is dat anders dan Hitler's retoriek?
Dit zegt niets over een open democratie...quote:Op zondag 17 maart 2024 22:49 schreef Origami94 het volgende:
[..]
- Toen demonstranten tegen Netanyahu demonstreerden paar jaar geleden werd dat verboden in het kader van corona
- Het kabinet Netanyahu heeft recentelijk nog geprobeerd om de rechtstaat met een nieuwe wet te verzwakken. Ook hier werd gedemonstreerd.
- Netanyahu wordt nog steeds strafrechtelijk vervolgd maar doet alles in zijn macht om dit te laten stoppen of te vertragen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |