quote:Reisconcern TUI is vandaag begonnen met het controleren van al zijn webteksten om passages of woorden die het slavernijverleden bagatelliseren of verheerlijken eruit te halen. Het bedrijf heeft na kritiek zijn excuses aangeboden voor dergelijke teksten.
TUI controleert nu duizenden wervingsteksten voor reisbestemmingen die het bedrijf aanbiedt. Een woordvoerder van de reisaanbieder laat aan NU.nl weten dat een team van tekstschrijvers en andere medewerkers "druk bezig" is om alle webteksten te controleren en waar nodig aan te passen.
De aanleiding voor de stap is ophef die maandagavond ontstond op sociale media. Het reisconcern kreeg stevige kritiek vanwege een wervingstekst voor een rondreis naar onder meer plantage Peperpot in Suriname. Die tekst begon met "stap in de schoenen van onze dappere voorouders".
Verderop in de tekst stond "proef de sfeer van de plantages". En: "Hier op de historische plantages maak je de leukste praatjes. In het Nederlands natuurlijk."
Meestal vind ik dit soort aanpassingen geneuzel maar deze tekst is wel erg ouderwetsquote:TUI heeft tekst aangepast
Critici vonden dat TUI hiermee toondoof was voor de uitbuiting van tot slaaf gemaakte mensen door kolonisator Nederland.
In december 2022 bood premier Mark Rutte namens de Staat excuses aan voor die misstanden. Koning Willem-Alexander herhaalde de excuses op 1 juli 2023 tijdens de herdenking van het Nederlandse slavernijverleden.
TUI heeft de tekst over de betreffende rondreis inmiddels aangepast. De reisaanbieder weet nog niet hoeveel mensen de rondreis hebben geboekt op basis van de oude wervingstekst.
Die mogen niet meer mee?quote:Op woensdag 13 maart 2024 11:59 schreef Filosoofert het volgende:
De reisaanbieder weet nog niet hoeveel mensen de rondreis hebben geboekt op basis van de oude wervingstekst.
Krijgen naheffing denk ik.quote:
Oei, stevige kritiek! Kamerdebatten, voorpaginanieuws, boze organisaties, enzovoort. Toch?quote:Het reisconcern kreeg stevige kritiek
Oh.quote:ophef die maandagavond ontstond op sociale media.
Deze specifieke tekstjes, ja? "Gerda, ik heb altijd de sfeer van plantages willen proeven terwijl ik gewoon Nederlands kan babbelen met de inboorlingen! Ik boek 'm meteen!" Hoe ga je erachter komen of de wijze van omschrijving de doorslag heeft gegeven en niet de omgeving, prijs, of het vooruitzicht om voor eventjes verlost te zijn van zeiknieuws uit Nederland?quote:De reisaanbieder weet nog niet hoeveel mensen de rondreis hebben geboekt op basis van de oude wervingstekst.
Die gast had de tijd van zijn leven op de katoen plantage! 😂quote:Op woensdag 13 maart 2024 12:10 schreef Tekaschi het volgende:
Doet mij beetje denken aan dit geniale verhaal:
We where singing songs and shit![]()
Eigenlijk zou je, om het echt te houden, ook per schip moeten gaanquote:Op woensdag 13 maart 2024 13:29 schreef Starhopper het volgende:
Een koloniale plantagereis en de mogelijkheid de inheemse bevolking te ontmoeten? WTF SERIEUS?![]()
Zelf roeien onderinquote:Op woensdag 13 maart 2024 13:32 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
Eigenlijk zou je, om het echt te houden, ook per schip moeten gaan
Ho ho, dat telt niet voor "ons" de Stuyvesantjes.quote:
Die Mayra Louise zegt gewoon op Instagram 'hoe wit en tone deaf zijn jullie mensen?'. Dus als er weer een bericht vol blankenhaat op Joop o.i.d. staat mag ik me ook afvragen 'hoe zwart en toondoof' (i.t.t. tot deze racisme-roeptoeters voel ik me niet half Amerikaans, derhalve gebruik geen onnodig Engels) roepen? Jezus, je mag je best gekwetst voelen maar de haat naar de witte Nederlander voert echt de boventoon. En maar buigen allemaal.quote:Op woensdag 13 maart 2024 12:21 schreef FlippingCoin het volgende:
Schijtziek word je ervan, mensen die zich hier zo aan storen kunnen misschien beter naar het land van herkomst opdonderstralen. Maar nee die willen wel bij die vreselijke blanken blijven voor de sociale voorzieningen.
Neem aan dat Surinamers hier inkomsten aan hebben. Vraag me alleen af hoe TUI deze reis dan nu omschreven heeft.quote:Op woensdag 13 maart 2024 13:29 schreef Starhopper het volgende:
Een koloniale plantagereis en de mogelijkheid de inheemse bevolking te ontmoeten? WTF SERIEUS?![]()
quote:Vaar tussen de boomtoppen van het Brokopondo Stuwmeer
Koken met een Surinaamse kokkin bij haar thuis in Paramaribo.
Bezoek plantages en leer meer over de geschiedenis.
Verblijf bij en maak kennis met de Marrons.
Slaap in een hangmat in de jungle
Inclusief vervoer ter plaatse
Inclusief 2 binnenlandse vluchten
Wat een fopbaan weer.quote:Onder meer Kick Out Zwarte Piet en critici als inclusie-expert Chanel Matil Lodik
quote:Op woensdag 13 maart 2024 12:10 schreef Tekaschi het volgende:
Where where we singing songs???quote:Op woensdag 13 maart 2024 12:10 schreef Tekaschi het volgende:
Dat staat er nietquote:Op woensdag 13 maart 2024 13:29 schreef Starhopper het volgende:
In een voormalige kolonie vind je inderdaad vaak koloniale plantages, en als je naar het buitenland gaat loop je een gerede kans daar de nationale bevolking tegen het lijf te lopen. Als je dat allemaal als enorm schokkend ervaart, is het beter om gewoon naar de camping in Bourtange te gaan, of hoogstens veilig in een all-inclusive hotel te verblijven zonder de lokale geschiedenis of inwoners te ervaren.quote:Op woensdag 13 maart 2024 13:29 schreef Starhopper het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |