Za | dinsdag 12 maart 2024 @ 01:16 |
Een voormalige Boeing-werknemer die bekend staat om het uiten van zorgen over de productienormen van het bedrijf, is dood aangetroffen in de VS. John Barnett werkte 32 jaar voor Boeing, tot aan zijn pensionering in 2017. In de dagen voor zijn dood had hij getuigenis afgelegd in een klokkenluiderszaak tegen het bedrijf. Boeing zei bedroefd te zijn over het overlijden van de heer Barnett. De lijkschouwer van Charleston County bevestigde maandag zijn dood tegenover de BBC. Er stond dat de 62-jarige op 9 maart was overleden aan een “zelf toegebrachte” wond en dat de politie een onderzoek instelde. De heer Barnett had 32 jaar voor de Amerikaanse vliegtuiggigant gewerkt, tot zijn pensionering in 2017 om gezondheidsredenen. Vanaf 2010 werkte hij als kwaliteitsmanager in de fabriek in North Charleston en maakte de 787 Dreamliner, een ultramodern vliegtuig dat voornamelijk op langeafstandsroutes werd gebruikt. In 2019 vertelde de heer Barnett aan de BBC dat arbeiders die onder druk stonden, opzettelijk ondermaatse onderdelen hadden gemonteerd op vliegtuigen op de productielijn. Hij zei ook dat hij ernstige problemen met zuurstofsystemen had ontdekt, wat zou kunnen betekenen dat een op de vier ademhalingsmaskers in geval van nood niet zou werken. Hij zei dat hij zich kort nadat hij in South Carolina was gaan werken, zorgen had gemaakt dat de drang om nieuwe vliegtuigen te laten bouwen betekende dat het assemblageproces werd overhaast en de veiligheid in gevaar kwam, iets wat het bedrijf ontkende. Later vertelde hij de BBC dat arbeiders de procedures niet hadden gevolgd die bedoeld waren om componenten door de fabriek te volgen, waardoor defecte componenten verloren konden gaan. Hij zei dat in sommige gevallen zelfs onderdelen die niet aan de normen voldeden, uit schrootbakken waren gehaald en in vliegtuigen waren gemonteerd die in aanbouw waren om vertragingen aan de productielijn te voorkomen. Hij beweerde ook dat tests op noodzuurstofsystemen die op de 787 zouden worden gemonteerd, een uitvalpercentage van 25% lieten zien, wat betekent dat een op de vier mogelijk niet zou kunnen worden ingezet in een echte noodsituatie. De heer Barnett zei dat hij managers op zijn zorgen had gewezen, maar dat er geen actie was ondernomen. Boeing ontkende zijn beweringen. Een onderzoek uit 2017 door de Amerikaanse toezichthouder, de Federal Aviation Administration (FAA), bevestigde echter een aantal van de zorgen van de heer Barnett. Er werd vastgesteld dat de locatie van ten minste 53 "niet-conforme" onderdelen in de fabriek onbekend was en dat deze als verloren werden beschouwd. Boeing kreeg de opdracht corrigerende maatregelen te nemen. Over de kwestie van de zuurstofcilinders zei het bedrijf dat het in 2017 "een aantal van de leverancier ontvangen zuurstofflessen had gedentificeerd die niet goed functioneerden". Maar het ontkende dat een van deze daadwerkelijk in vliegtuigen was gemonteerd. Na zijn pensionering begon hij een langdurige juridische procedure tegen het bedrijf. Hij beschuldigde het bedrijf ervan zijn karakter te kleineren en zijn carrire te belemmeren vanwege de problemen die hij aankaartte – beschuldigingen die door Boeing waren afgewezen. Op het moment van zijn overlijden was de heer Barnett in Charleston geweest voor juridische interviews die verband hielden met die zaak. Vorige week legde hij een formele verklaring af waarin hij werd ondervraagd door de advocaten van Boeing, voordat hij werd ondervraagd door zijn eigen raadsman. Zaterdag zou hij verder worden ondervraagd. Toen hij niet verscheen, werd er navraag gedaan in zijn hotel. Vervolgens werd hij dood aangetroffen in zijn vrachtwagen op de parkeerplaats van het hotel. In een gesprek met de BBC omschreef zijn advocaat zijn dood als ‘tragisch’. In een verklaring zei Boeing: "We zijn bedroefd door het overlijden van de heer Barnett, en onze gedachten zijn bij zijn familie en vrienden." Zijn dood komt op een moment dat de productienormen bij zowel Boeing als zijn belangrijkste leverancier Spirit Aerosystems onder intensief toezicht staan. Dit volgt op een incident begin januari toen een ongebruikte nooduitgangdeur kort na het opstijgen vanaf Portland International Airport een gloednieuwe Boeing 737 Max blies. Een voorlopig rapport van de Amerikaanse National Transportation Safety Board suggereerde dat vier sleutelbouten, ontworpen om de deur veilig op zijn plaats te houden, niet waren gemonteerd. Vorige week zei de FAA dat bij een zes weken durende audit van het bedrijf "meerdere gevallen waren aangetroffen waarin het bedrijf naar verluidt niet voldeed aan de eisen voor kwaliteitscontrole bij de productie". https://www.bbc.com/news/business-68534703 https://www.dailymail.co.(...)-south-carolina.html Jammer dat deze man op zo'n kritiekpunt een einde maakt aan zijn leven, of dat is nochtans de officile lezing. De man was zich al tijden aan het voorbereiden op deze zaak. | |
Za | dinsdag 12 maart 2024 @ 01:34 |
Aether | dinsdag 12 maart 2024 @ 08:35 |
https://www.nytimes.com/2(...)iner-charleston.html | |
Cruzinats | dinsdag 12 maart 2024 @ 08:36 |
Dissidenten en klokkenluiders plegen statistisch gezien wel erg vaak zelfmoord in de VS. | |
Nyamuk | dinsdag 12 maart 2024 @ 08:41 |
Ja maar navalny dan? | |
#ANONIEM | dinsdag 12 maart 2024 @ 08:46 |
Whooooo, dit moet wel weer conspiracy theory zijn![]() | |
Hatseflats22 | dinsdag 12 maart 2024 @ 08:48 |
Opvallende timing voor een complot, het is zo ongelukkig dat je bijna zou gaan geloven dat er meer dan de hand is (zoals iemand die bezweken is onder de grote druk). | |
GoldenAge | dinsdag 12 maart 2024 @ 08:59 |
Nyamuk | dinsdag 12 maart 2024 @ 09:22 |
LaDaDiDa | dinsdag 12 maart 2024 @ 09:31 |
Als er miljoenen op het spel staan vind ik een "complot" toch wat geloofwaardig. Mensen doen gekke dingen voor geld. | |
Nattekat | dinsdag 12 maart 2024 @ 09:37 |
Je moet wel heel goedgelovig zijn als je niet eens een beetje overweegt dat hier een luchtje aan zit. | |
uitkeringsgenieter | dinsdag 12 maart 2024 @ 09:40 |
Een "ongeluk" zit in een klein hoekje | |
#ANONIEM | dinsdag 12 maart 2024 @ 09:47 |
als het engineers waren geweest was dat een valide punt ![]() deze tweet is zoveel als zeggen 'een medewerker van de lak/spuiterij afdeling van volvo vindt de gordels onveilig' of 'een basisschool leraar in schubbekutterveen stelt vraagtekens bij de bouw van een viaduct in Limburg' [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2024 09:48:55 ] | |
MichaelScott | dinsdag 12 maart 2024 @ 10:06 |
Nog steeds een valide punt, ik denk niet dat de engineers metaalsplinters op hun bouwtekening hebben gezet. Als het alleen punten waren die voortkwamen uit het ontwerp dan had je een punt gehad. | |
Red_85 | dinsdag 12 maart 2024 @ 10:07 |
Riiiiiiiiiiight | |
Hexagon | dinsdag 12 maart 2024 @ 10:16 |
Bijzonder inderdaad. Al denk ik niet dat hij pro-actief omgelegd is. Zoiets is teveel risico en dit zorgt nu alleen nog maar voor meer negatieve aandacht. Maar hij zal wel zodanig naar behandeld zijn dat al die ellende hem hiertoe heeft gebracht. Maar zeer belangrijk dat dit onder de aandacht blijft. Veiligheid van vliegtuigen zijn nou eenmaal een publiek belang. | |
Glazenmaker | dinsdag 12 maart 2024 @ 10:19 |
Maar aan de andere kant ziet hij er op de foto ook uit alsof hij niet zo goed voor zichzelf heeft gezorgd. | |
tripel7 | dinsdag 12 maart 2024 @ 10:44 |
Understatement, eerder vele miljarden | |
probeer | dinsdag 12 maart 2024 @ 12:16 |
Wat een bullshit vergelijking zeg. Een medewerker van de spuiterij afdeling heeft niet als taak om de gordels te controleren. Deze boeing medewerkers hadden wel als taak om te controleren of alles goed in elkaar zat. | |
Harvest89 | dinsdag 12 maart 2024 @ 12:28 |
Dat is 100% zuivere koffie hoor. Niets verdachts aan.... | |
Nober | dinsdag 12 maart 2024 @ 12:33 |
De lange arm van Putin. | |
KingRoland | dinsdag 12 maart 2024 @ 14:01 |
Waarom is dit geen groot nieuws? | |
inslagenreuring | dinsdag 12 maart 2024 @ 14:08 |
Als er high-stakes poker wordt gespeeld dan verandert ieder land in een bananenrepubliek. Alles voor 'national security'. | |
Un_Chien_Andalou | dinsdag 12 maart 2024 @ 14:16 |
Gelukkig niet uit het raam gevallen | |
Aberkullie | dinsdag 12 maart 2024 @ 14:24 |
Weten we al of hij gevaccineerd was? | |
Za | dinsdag 12 maart 2024 @ 15:05 |
Hij is om gezondheidsredenen met vervroegd pensioen gegaan in 2017. Hij is 7 jaar bezig geweest met het zich voorbereiden op deze procedure. | |
Za | dinsdag 12 maart 2024 @ 18:54 |
Ik kan het niet lezen verder, maar zijn advocaat zou zijn twijfel over de situatie hebben uitgesproken volgens de Telegraaf, ookal zie ik die bewering elders niet. Artikel: https://www.telegraaf.nl/(...)complot-of-zelfmoord | |
FlippingCoin | dinsdag 12 maart 2024 @ 18:56 |
Is die uit een raam gevallen | |
Knipoogje | dinsdag 12 maart 2024 @ 19:01 |
Ik zou zelfs zeggen, als je er toch een complotsausje overheen wil gieten en gaat kijken wie er nou echt baat bij heeft hem om te leggen, dan eindig je eerder bij de anti-boeing club. Hij zou toch geen nieuwe info meer vertellen, want hij heeft alles al verteld en 'moord op een belangrijke getuige' lijkt me juist een negatief iets voor boeing en de zaak. | |
Za | dinsdag 12 maart 2024 @ 19:32 |
-dubbel- [ Bericht 11% gewijzigd door Za op 12-03-2024 19:51:14 ] | |
Za | dinsdag 12 maart 2024 @ 19:33 |
Hij had nog niet alles verteld. Barnett's advocaat Brian Knowles: ‘John was al geruime tijd heen en weer aan het voorbereiden’, zei Knowles, die tegen Corporate Crime Reporter vertelde dat hij Barnett zaterdag zou gaan verhoren voor wat ‘dag drie van zijn verklaring hier in Charleston op zijn ambtstermijn zou zijn geweest’. AIR21-zaak”, verwijzend naar de afkorting voor het Whistleblower Protection Program van de Federal Aviation Administration. Barnett, die in Louisiana was gevestigd, was in South Carolina om bewijsmateriaal aan te bieden voor juridische procedures die verband hielden met een rechtszaak wegens smaad tegen Boeing, waarvan hij beweerde dat hij opzettelijk zijn carrire en reputatie had geschaad vanwege beschuldigingen die hij had geuit over ernstige inbreuken op de veiligheid van het vliegtuigbedrijf. productielijn. “We zijn bedroefd door het overlijden van de heer Barnett, en onze gedachten zijn bij zijn familie en vrienden”, zei Boeing in een verklaring aan TIME. https://time.com/6900123/(...)d-deposition-safety/ | |
Discombobulate | dinsdag 12 maart 2024 @ 19:40 |
Daar doet de VS, net als Rusland, ook gewoon aan mee inderdaad. | |
Za | dinsdag 12 maart 2024 @ 19:56 |
David Kelly UK. | |
Discombobulate | dinsdag 12 maart 2024 @ 20:26 |
Samenvatting? Wat is hier het verhaal van. Het klinkt interessant. | |
QAnonn | dinsdag 12 maart 2024 @ 20:41 |
Zo ziet hij er wel uit. | |
Za | dinsdag 12 maart 2024 @ 20:52 |
Dr David Kelly Testified In Front Of A Select Committee ‘Iraq Had No Biological Weapons’, Two Days Later He Was Dead The Home Office pathologist Dr Nicholas Hunt, who carried out the post-mortem examination on Dr Kelly's body, found attached to the dead scientist's chest four electrocardiogram pads. https://labourheartlands.(...)s-later-he-was-dead/ https://www.independent.c(...)o-suicide-98731.html | |
Lenny77 | dinsdag 12 maart 2024 @ 21:39 |
Het staat toch hier? ![]() | |
Lenny77 | dinsdag 12 maart 2024 @ 21:40 |
Los van dit alles... ik heb sowieso al vliegangst.. Dit soort zaken zorgt ervoor dat ik nooit meer zal vliegen ![]() | |
Digi2 | dinsdag 12 maart 2024 @ 23:07 |
|