Carbon dioxide emissions from energy worldwide from 1965 to 2022, by regionquote:Europa riskeert enorme klimaatrampen als het niet onmiddellijk actie onderneemt
Europa bereidt zich onvoldoende voor op klimaatverandering, waardoor het continent voor het einde van de eeuw met grote rampen te maken kan krijgen. Bosbranden, watertekorten en overstromingen kunnen het werelddeel treffen als Europa niet snel actie onderneemt, waarschuwt het EU-agentschap EEA.
Volgens directeur Leena Ylä-Mononen van het Europees Milieuagentschap (EEA) groeien de "klimaatrisico's sneller dan onze maatschappelijke bereidheid" om er iets aan te doen. Daardoor is de kans groot dat overheden te laat zijn, mocht het misgaan.
Vrees voor gigantische rampen
Het agentschap inventariseerde 36 risico's, waarvan er 8 bijzonder urgent zijn. Als er niet onmiddellijk actie wordt ondernomen, kunnen zich voor het einde van de eeuw nog gigantische rampen voltrekken op het Europese continent.
Honderdduizenden mensen kunnen als gevolg van de hitte overlijden. En overstromingen in de kustregio's kunnen jaarlijks een schade van 1 biljoen euro (1.000 miljard euro) aanrichten.
Geen enkel ander continent is sinds de eerste industriële revolutie in de achttiende eeuw zoveel opgewarmd als Europa, schrijft The Guardian. In Europa is dat zo'n twee keer sneller gegaan dan elders in de wereld.
2. Het is niet mogelijk voor alleen import uit Azië, de EU is van plan een importheffing aan de hand van voetafdruk CO2 uitstoot in te voeren en dat lijkt me sowieso noodzakelijk om valse concurrentie op basis van milieu-dumping te voorkomen.quote:Op maandag 11 maart 2024 08:58 schreef DJKoster het volgende:
1. Voorbeeldpositie
2. Daarvan uit eisen kunnen stellen over import uit Azië
3. Meer zelfredzaamheid door een circulaire economie
4. Voorbereidingen voor de daadwerkelijke verandering: hogere dijken, anders bouwen, rampenplannen etc. (En daar lijkt dit artikel ook wat meer over te gaan).
Europa, laat staan de wereld, heeft inderdaad geen duidelijk plan hoe de klimaatcrisis op te lossen anders dan wat beloftes op papier. Ik zou er dan ook niet teveel van verwachten en hopen dat in het proces de economie niet wordt opgeblazen en de stappen die wel gezet worden te zien als meevallers.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:35 schreef thedeedster het volgende:
Misschien eens tijd om écht keuzes te maken. En dan zul je óf economisch moeten temperen, óf je demografische ontwikkelingen moeten beperken.
Aan de ene kant hoor je dat hier nog meer mensen moeten komen vanwege de economie en de samenleving, maar aan de andere kant deze rampscenario’s.
Met meer mensen hier in Europa wordt de ecologische afdruk alleen maar groter, want hier wordt meer geconsumeerd.
Het maakt mij allemaal wat sceptisch, want ik zie nooit een daadwerkelijke holistische beschouwing.
Politici zijn ook helemaal niet bezig met de lange termijn maar alleen met hun eigen herverkiezing.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:35 schreef thedeedster het volgende:
Misschien eens tijd om écht keuzes te maken. En dan zul je óf economisch moeten temperen, óf je demografische ontwikkelingen moeten beperken.
Aan de ene kant hoor je dat hier nog meer mensen moeten komen vanwege de economie en de samenleving, maar aan de andere kant deze rampscenario’s.
Met meer mensen hier in Europa wordt de ecologische afdruk alleen maar groter, want hier wordt meer geconsumeerd.
Het maakt mij allemaal wat sceptisch, want ik zie nooit een daadwerkelijke holistische beschouwing.
Moest wel lachen om die klimaatgekkies bij de Tefaf.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:14 schreef Red_85 het volgende:
Drammende jankkinderen die in de jamin niet het juiste kleur snoepje krijgen. Zo gedragen klimaatjankers zich.
Ga protesteren bij landen die hoog op de lijst staan ipv dit gejank in de marge.
Precies dit. Voor de toekomst van onze leefomgeving en uiteindelijk de planeet, is voortdurende economische en bevolkingsgroei niet wenselijk. Er zijn teveel mensen op deze planeet maar het is politiek niet correct om dat te benoemen.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:35 schreef thedeedster het volgende:
Als je geen eisen aan de import stelt maar zonder voorwaarden de gunstigste importheffingen uitdeelt dan weet je dat het de EU niet serieus is met CO2 vermindering.quote:Op maandag 11 maart 2024 10:00 schreef SpecialK het volgende:
Azië produceert 80% van onze producten. Dus lekker makkelijk om dan te janken dat het hun CO2 uitstoot is als jij de opdrachtgever was om die uitstoot te maken.
quote:Op maandag 11 maart 2024 10:26 schreef StateOfMind het volgende:
Giga rampen 😱
En daarna tera rampen 😱😱 en peta rampen 😱😱😱
quote:85% of the universe is dark matter, astrophysicists say. You already knew this of course. But did you also know that scientists are now saying that some of this dark matter might form stars, the so-called axion stars. And that these stars may explode? What are axion stars? Is this plausible? How could we find out whether it's correct? Let’s have a look.
Het zijn vergadertijgers en zélf eigenlijk ook lobbyisten. Deze NSC-stemmer is het nog steeds eens met Omtzicht dat er meer een zakenkabinet met vakmensen moet komen.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:46 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Politici zijn ook helemaal niet bezig met de lange termijn maar alleen met hun eigen herverkiezing.
Maakt niet veel verschil, uitstel is nog geen afstel.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:54 schreef GM78 het volgende:
dat wereldwijd mensen dan in opstand gaan komen.
Dit ja; de economie MOET blijven groeien, DUS moeten we kansarme vluchtelingen onder onze vleugels nemen waarvoor weer nieuwe huizen gebouwd moeten worden en die, als ze eenmaal gesettled zijn, misschien 1x per jaar pet vliegtuig op familiebezoek gaan in het thuisland enzo.quote:Op maandag 11 maart 2024 09:35 schreef thedeedster het volgende:
Jezus christus hoe poepsimpel werkt jouw hoofd wel niet?quote:Op maandag 11 maart 2024 09:11 schreef VEM2012 het volgende:
De hittedoden weer. Dar per hittedode er een veelvoud aan mensen niet sterven vanwege kou laat men altijd even achterwege.
Niet serieus te nemen zo.
Ok Rob Jetten.quote:Op maandag 11 maart 2024 08:58 schreef DJKoster het volgende:
1. Voorbeeldpositie
2. Daarvan uit eisen kunnen stellen over import uit Azië
3. Meer zelfredzaamheid door een circulaire economie
4. Voorbereidingen voor de daadwerkelijke verandering: hogere dijken, anders bouwen, rampenplannen etc. (En daar lijkt dit artikel ook wat meer over te gaan).
Op Europees vlak? Bedoel je dat de EU zich moet bezig houden met het overtuigen van Europeanen om nog minder kinderen te krijgen?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |