Wat de jumbo zelf betreft, dit is gewoon een erg dure winkel geworden. Voor Corona waren ze best scherp geprijsd maar nu zijn ze qua niveau samen met de AH de duurste.quote:Het afgelopen jaar was een bijzonder slecht jaar voor supermarktketen Jumbo. De winst kelderde van bijna 80 miljoen euro tot minder dan 22 miljoen euro. Dat komt mede doordat La Place minder waard is geworden. De ambities om te groeien met supermarkten in België zijn flink teruggeschroefd.
Na jaren van groei zit Jumbo nu in de lappenmand. Uit het net verschenen jaarverslag blijkt dat de winst vorig jaar fors onderuit ging, en dat terwijl de nettowinst de twee jaren daarvoor ook al daalde.
Vorig jaar leed Jumbo onder de 'uitdagende marktomstandigheden', aldus de nieuwe topman Ton van Veen. Jumbo kon prijsstijgingen niet volledig doorberekenen aan klanten en tegelijkertijd stegen andere kosten.
De loonkosten gingen 'fors' omhoog, Jumbo was meer kwijt aan huur en energiekosten en er moest meer geld worden gestoken in verduurzaming.
Eerder dit jaar bleek al dat in 2023 het marktaandeel van Jumbo daalde en dat het 100 miljoen euro verloor door mensen die wel boodschappen kwamen doen, maar niet betaalden.
Gezien de forse winstdaling ziet de familie Van Eerd, eigenaar van Jumbo, af van een uitkering van een deel van de winst.
België
Ook in België gaat het niet zo lekker. Jumbo breidde sinds 2019 uit naar de zuiderburen. Het wilde in 5 jaar groeien naar 100 winkels, maar nu zijn dat er nog maar 33.
Jumbo wil in België nog steeds groeien, maar de ambitie is flink teruggeschroefd. Nu wil Jumbo eind volgend jaar 50 supermarkten hebben. Ter vergelijking: grote concurrent Albert Heijn heeft er nu al 76 in België en de doelstelling is te groeien naar 100 supermarkten.
La Place
Naast de uitbreiding met supermarkten naar België, besloot Jumbo eerder ook de activiteiten uit te breiden door restaurantketen La Place te kopen. Maar ook dat is geen succes.
In 2021 werd de waarde van La Place in de boeken al fors verlaagd, 5 jaar na de koop door Jumbo. Nu denkt Jumbo dat de waarde nog lager is en daarom gaat er nog eens 14,5 miljoen euro van de waarde af. Het strategische belang van La Place wordt zelfs 'heroverwogen'.
'Te veel ballen in de lucht'
Jumbo had te veel ballen in de lucht, met La Place en de expansie naar België, naast de uitdagende markt in de Nederlandse thuismarkt, zegt retaildeskundige Paul Moers.
Volgens hem doet de nieuwe topman Ton van Veen er goed aan om focus aan te brengen en de prioriteit te leggen bij de supermarkten in Nederland.
Van de totale omzet van 11 miljard euro in 2023 kwam bijna 96 procent van de Nederlandse supermarkten. België is goed voor net 3 procent en La Place voor iets meer dan 1 procent.
La Place was ooit 'hartstikke vernieuwend', aldus Moers, maar dat is nu volgens hem niet meer het geval. Er moet volgens hem aan de formule worden gesleuteld, maar dat kost aandacht van het management en die heb je juist nodig om Jumbo weer op de kaart te zetten, zegt Moers.
'Jumbo terug naar de oorsprong'
Het ging te lang te goed met Jumbo en dan krijg je af en toe een dip, aldus Moers. Jumbo gaat nu terug naar hoe de formule ooit bedoeld was, meer met lage prijzen, zegt hij.
Eerder zeiden supermarktexperts al dat Jumbo meer naar het midden van de markt was opgeschoven en meer als marktleider Albert Heijn was geworden. In een onderzoek van de Consumentenbond uit vorig jaar april stond Jumbo op een vergelijkbaar prijsniveau als Albert Heijn en Plus.
quote:Op zaterdag 9 maart 2024 19:52 schreef 111210 het volgende:
Eerder dit jaar bleek al dat in 2023 het marktaandeel van Jumbo daalde en dat het 100 miljoen euro verloor door mensen die wel boodschappen kwamen doen, maar niet betaalden.
De oplossing van Jumbo:quote:Op zaterdag 9 maart 2024 20:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]![]()
Dat is naar verhouding ook een flink bedrag vergeleken met de winstcijfers
quote:Nog maar max 15 producten zelf scannen bij de Jumbo
Jumbo houdt een proef met een maximaal aantal boodschappen bij de zelfscankassa, in de hoop klanten zo sneller te kunnen laten winkelen. Wie de handscanner gebruikt of aan de ‘normale’ kassa betaalt, kan nog steeds zo veel boodschappen halen als gewenst. Maar betalen aan de zelfscankassa is dan uitgesloten.
https://www.ad.nl/binnenl(...)one-kassa~ae92c4de3/
quote:Op zaterdag 2 maart 2024 12:56 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Wel jammer als je een kratje bier met 24 flesjes wilt hebben
11 miljard omzet en 22 miljoen winst schiet ook niet echt op.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 20:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]![]()
Mee eens.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 21:08 schreef Eightyone het volgende:
La Place hebben ze gewoon kapotbezuinigd.
Je zag het meteen achteruit gaan toen Jumbo het overnam.
Ik heb in de 00's en vroege 10's aardig wat maaltijden en van die borden zelf samen te stellen salade gegeten bij La Place.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 21:18 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Mee eens.
Je kan nog beter bij de Hema een hamburger halen.
In het begin was la place best goed te doen, zeker omdat het aanbod aan de snelwegen niet meer dan een mc donnalds of een kleffe bal gehakt bij de shell was.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 21:23 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik heb in de 00's en vroege 10's aardig wat maaltijden en van die borden zelf samen te stellen salade gegeten bij La Place.
De maaltijden zijn er niet of nauwelijks meer (dagschotels sowieso niet meer), en de bakken waaruit je je salade samen kunt stellen lijken gehalveerd.
Lijkt me meer vanwege de doorlooptijd. Zoveel producten scannen bij de zelfscankassa is gewoon onzinnig.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 20:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
De oplossing van Jumbo:
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Tabak nergens meer te krijgen en wiet in de supermarkt.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 20:16 schreef sturmpie het volgende:
ik wacht op de dag dat men wiet in de supermarkt kan kopen
Dat zijn de regels van het systeem, anders stort de boel in elkaar.quote:Op zondag 10 maart 2024 08:22 schreef Richestorags het volgende:
Tsja. 22 miljoen winst is nog steeds 22 miljoen winst. Waarom moet alles altijd groter en meer?
Te lui om te werkend én te lui om te fietsen?quote:Op zaterdag 9 maart 2024 20:26 schreef torentje het volgende:
Veel minimuminkomens hebben niet de mogelijkheid om de dure ondernemers te ontwijken, hebben geen grote actieradius om bij een goedkopere ondernemer de boodschappen te gaan halen.
Waar denk je dat jouw pensioen en dat van anderen van betaald wordt?quote:Op zondag 10 maart 2024 08:22 schreef Richestorags het volgende:
Tsja. 22 miljoen winst is nog steeds 22 miljoen winst. Waarom moet alles altijd groter en meer?
Als dat zou kunnen iddquote:
*zucht*quote:Op zondag 10 maart 2024 08:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Te lui om te werkend én te lui om te fietsen?
Nou nee, de ondernemers waar de boodschappen goedkoper aangeboden worden, wonen gewoon te ver weg voor veel minimuminkomens.quote:Op zondag 10 maart 2024 08:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Te lui om te werkend én te lui om te fietsen?
Daar zitten er hier ook een aantal van dat laatste soort die gewoon schaamteloos toegeven te stelen bij de zelfscan om vervolgens in de Tesla te stappen (nee en ik verzin dit niet eens)quote:Op zondag 10 maart 2024 09:22 schreef Confetti het volgende:
Daarnaast laat de zelfscankassa zien dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders niet te vertrouwen is en niet deugt.
Het zijn vooral de unilevers geloof ik, maar geloof ook niet dat de supermarkten wat te klagen hebben hoor. Als je als jumbo een f1 wagen kan sponsoren dan heb je gewoon genoeg winst gemaaktquote:Op zondag 10 maart 2024 09:22 schreef Confetti het volgende:
Laat wel zien dat het gezeik van het gepeupel dat de supermarkten ons afzetten totale onzin is. De marges zijn flinterdun.
Daarnaast laat de zelfscankassa zien dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders niet te vertrouwen is en niet deugt.
Daar zijn ze al mee gestopt trouwens.quote:Op zondag 10 maart 2024 09:27 schreef 111210 het volgende:
Als je als jumbo een f1 wagen kan sponsoren dan heb je gewoon genoeg winst gemaakt
Ik ga juist minder naar de Lidl. Als ik producten 1:1 vergelijk, zijn ze vaak precies even duur bij de Jumbo.quote:Op zondag 10 maart 2024 09:32 schreef dudewhereismycar het volgende:
Ik kijk gewoon naar de rekening en die is bij de Jumbo gewoon flink gestegen. Sinds een halfjaar gaan wij naar de Lidl en op een of andere manier is het gewoon altijd een stuk goedkoper bij het afrekenen
De Lidl is niet heel veel goedkoper. Wil je echt geld besparen dan moet je naar de Dirk.quote:Op zondag 10 maart 2024 09:32 schreef dudewhereismycar het volgende:
Ik kijk gewoon naar de rekening en die is bij de Jumbo gewoon flink gestegen. Sinds een halfjaar gaan wij naar de Lidl en op een of andere manier is het gewoon altijd een stuk goedkoper bij het afrekenen
Ja inmiddels wel, nu nog die dure tenenkrommende reclames met ferry, dat is gok ik ook wel een kostenpost van miljoenen per jaarquote:
Dat geloof ik graag en het is wellicht meer een beleving dat het goedkoper is. Toch krijgen wij het gevoel meer geld voor ons waar te krijgen dan bij de Jumbo of AH.quote:Op zondag 10 maart 2024 09:45 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De Lidl is niet heel veel goedkoper. Wil je echt geld besparen dan moet je naar de Dirk.
Dat hebben ze nu opgelost met kartonnen politie agenten. Dat ziet er zo infantiel uit dat dat alleen al een reden zou zijn om er niet te komen.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 20:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]![]()
Ik denk dat er nog eerder in heel Holland Limburgs wordt geluld.quote:Op zaterdag 9 maart 2024 20:16 schreef sturmpie het volgende:
ik wacht op de dag dat men wiet in de supermarkt kan kopen
Dat is allemaal klein bier en een supermarkt rekent echt wel uit of het per saldo geld oplevert.quote:Op zondag 10 maart 2024 09:55 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja inmiddels wel, nu nog die dure tenenkrommende reclames met ferry, dat is gok ik ook wel een kostenpost van miljoenen per jaar
Inderdaad. Boodschappenlijstje voor vanmiddag:quote:Op zondag 10 maart 2024 09:45 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De Lidl is niet heel veel goedkoper. Wil je echt geld besparen dan moet je naar de Dirk.
Jumbo probeert je wel veel meer te verleiden om dure, winstgevende producten te kopen.quote:Op zondag 10 maart 2024 09:57 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dat geloof ik graag en het is wellicht meer een beleving dat het goedkoper is. Toch krijgen wij het gevoel meer geld voor ons waar te krijgen dan bij de Jumbo of AH.
Toch zijn de Nederlandse supermarkten te duur voor de minimuminkomens, de minimuminkomens kunnen namelijk niet tafelen zoals de rijken.quote:Op zondag 10 maart 2024 09:22 schreef Confetti het volgende:
Laat wel zien dat het gezeik van het gepeupel dat de supermarkten ons afzetten totale onzin is. De marges zijn flinterdun.
Dat minimuminkomens niet kunnen tafelen als de rijken is van alle dag, dat ze geen 3 volwaardige maaltijden per dag meer kunnen betalen, dat is onrecht.quote:Op zondag 10 maart 2024 11:18 schreef torentje het volgende:
[..]
Toch zijn de Nederlandse supermarkten te duur voor de minimuminkomens, de minimuminkomens kunnen namelijk niet tafelen zoals de rijken.
Dat is een groot onrecht.
Want de minimuminkomens moeten zich als een ware Jort Kelder kunnen laven aan Wagyu met truffel en kaviaar?quote:Op zondag 10 maart 2024 11:18 schreef torentje het volgende:
[..]
Toch zijn de Nederlandse supermarkten te duur voor de minimuminkomens, de minimuminkomens kunnen namelijk niet tafelen zoals de rijken.
Dat is een groot onrecht.
Die zonnebloemolie vind ik duur, bij Aldi 1.95 euro voor een liter.quote:Op zondag 10 maart 2024 11:00 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Inderdaad. Boodschappenlijstje voor vanmiddag:
[ link | afbeelding ]
En dan heb ik ook nog de mazzel dat ik vlakbij een Aldi in België woon.
Daar bespaar ik ook een hoop op bepaalde boodschappen.
Jumbo is hier de buurtsuper, assortiment is dus al redelijk ruk maar nu met al die lege schappen totaal waardeloos
Kijk eens bij het aantal wat er staatquote:Op zondag 10 maart 2024 11:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Die zonnebloemolie vind ik duur, bij Aldi 1.95 euro voor een liter.
Ah, het is 3 liter totaal, dan is Dirk goedkoper.quote:Op zondag 10 maart 2024 11:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Die zonnebloemolie vind ik duur, bij Aldi 1.95 euro voor een liter.
De rijken kunnen hun buikjes probleemloos rond eten. hoeven dus niet vaak met een lege maag naar bed, dit in tegenstelling tot de minimuminkomens. Dat is wat ik bedoel te zeggen.quote:Op zondag 10 maart 2024 11:21 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Want de minimuminkomens moeten zich als een ware Jort Kelder kunnen laven aan Wagyu met truffel en kaviaar?
Jammer is dat, echt een heel erg prettige winkel vind ik het niet hoor maar de aanbiedingen zijn vaak erg goedquote:Op zondag 10 maart 2024 11:26 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ah, het is 3 liter totaal, dan is Dirk goedkoper.
Bij mij in de omgeving is geen Dirk![]()
Ik heb een minimuminkomen. Eet mijn buikje probleemloos (niet al te) rond en ben echt nog nooit met een lege maag naar bed gegaan.quote:Op zondag 10 maart 2024 11:27 schreef torentje het volgende:
[..]
De rijken kunnen hun buikjes probleemloos rond eten. hoeven dus niet vaak met een lege maag naar bed, dit in tegenstelling tot de minimuminkomens. Dat is wat ik bedoel te zeggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop