FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Webwinkel betaalt geld niet terug, moeite waard om stappen te nemen?
HomerStokeszaterdag 9 maart 2024 @ 14:38
Beste mensen,

Op 13-02 bestelde en betaalde ik een artikel van ¤ 299 bij een webwinkel. Volgens de info op de site zou het product voorradig zijn en dezelfde dag "verwerkt/verzonden" worden. Het was voor het eerst dat ik hier wat bestelde, de winkel had ogenschijnlijk goede recensies. Ik bestelde 's avonds dus ik had verwacht dat dit de verzending op 14-02 zou plaatsvinden, ik had het product nodig voor een klus op 17-02, wat dus makkelijk had moeten lukken.

Uiteindelijk hoorde ik op 15-02 nog steeds niets waarna ik maar eens heb gebeld; ik werd doorgeschakeld naar een callcenter waarbij alleen maar terugbelnotities worden aangemaakt. Op mails werd niet gereageerd en de door het callcenter beloofde snelle telefonische reactie bleef ook telkens uit. Uiteindelijk gaf ik op 15-02 aan dat ik de order wilde annuleren en mijn geld binnen de wettelijke termijn van veertien dagen terug wilde hebben (uiterlijk op 01-03).

Op 01-03 nog niets ontvangen, dus op 04-03 maar eens een aangetekende brief verstuurd waarin ik aangaf dat de Wet Koop op Afstand was overtreden door het niet tijdig terugbetalen. Ik kan in de track & trace zien dat de brief is afgehaald, maar mijn geld heb ik nog steeds niet terug.

Mijn vraag: heeft het zin om hier verder mee te gaan? Ik heb een RB-verzekering maar het eigen risico daarvan is ¤ 250. In principe gun ik het de winkel natuurlijk niet om mijn gratis geld te houden en technisch gezien sta ik natuurlijk in mijn recht, maar om hier een maanden- of jarenlang juridisch conflict van te maken is misschien ook disproportioneel kijkende naar de eigen energie en tijd die dit zal kosten. Of zijn er nog andere stappen die ik wellicht kan ondernemen? Advies is welkom!
voetbalmanager2zaterdag 9 maart 2024 @ 15:00
In elk geval geen pakketje aannemen als die alsnog komt. En ook anderen in je huishouden daarop attenderen.
SnodeSnuiterzaterdag 9 maart 2024 @ 15:07
Rechtsbijstand zal er waarschijnlijk geen zaak van maken en 50 euro naar je overmaken, dat is sneller en goedkoper dan een brief sturen naar die webwinkel
Klepper272zaterdag 9 maart 2024 @ 15:13
Welke webwinkel?
Fleischmeisterzaterdag 9 maart 2024 @ 15:25
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 15:00 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In elk geval geen pakketje aannemen als die alsnog komt. En ook anderen in je huishouden daarop attenderen.
Met de staat van de pakketbezorging van tegenwoordig heb je daar weinig controle meer over helaas als ze bij je thuis komen. Wordt gewoon ergens in een portiek of over een schutting geflikkerd, of net zo lang bij buren geprobeerd tot het > 10 huizen verderop spoorloos verdwijnt, en dan is het "bezorgd".

Veiligste is denk ik de standaard bezorgoptie op een afhaalpunt of pakketautomaat zetten en dan gewoon niets doen.
voetbalmanager2zaterdag 9 maart 2024 @ 15:29
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 15:25 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]
Met de staat van de pakketbezorging van tegenwoordig heb je daar weinig controle meer over helaas als ze bij je thuis komen. Wordt gewoon ergens in een portiek of over een schutting geflikkerd, of net zo lang bij buren geprobeerd tot het > 10 huizen verderop spoorloos verdwijnt, en dan is het "bezorgd".

Veiligste is denk ik de standaard bezorgoptie op een afhaalpunt of pakketautomaat zetten en dan gewoon niets doen.
Ja, verstandig. Altijd als ik iets bestel bij een bedrijf dat ik nog niet ken laat ik het om die reden elders bezorgen.
2thmxzaterdag 9 maart 2024 @ 15:42
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 14:38 schreef HomerStokes het volgende:
Mijn vraag: heeft het zin om hier verder mee te gaan? Ik heb een RB-verzekering maar het eigen risico daarvan is ¤ 250. In principe gun ik het de winkel natuurlijk niet om mijn gratis geld te houden en technisch gezien sta ik natuurlijk in mijn recht, maar om hier een maanden- of jarenlang juridisch conflict van te maken is misschien ook disproportioneel kijkende naar de eigen energie en tijd die dit zal kosten. Of zijn er nog andere stappen die ik wellicht kan ondernemen? Advies is welkom!
Nagel ze publiekelijk aan de schandpaal, te beginnen in dit topic. Om welk bedrijf gaat 't?

Of spreek ze publiekelijk aan, op hun Facebook-pagina bijvoorbeeld.

Of stap naar de rechtswinkel en laat hunnie een juridisch klinkende brief voor je schrijven. Zo'n bedrijf heeft net zo weinig zin in lang juridisch geëmmer als jij, dus aanzienlijke kans dat je dan plots wel je geld terugkrijgt.

[ Bericht 0% gewijzigd door 2thmx op 09-03-2024 20:58:36 ]
uitkeringsgenieterzaterdag 9 maart 2024 @ 15:50
Daarom betaal ik altijd met creditcard. Als er niet wordt geleverd of er is gezeik, dan krijg je geld terug van de bank. Uiteraard moet je wel e.e.a. kunnen aantonen.
halfwayzaterdag 9 maart 2024 @ 16:34
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 14:38 schreef HomerStokes het volgende:
Beste mensen,

Op 13-02 bestelde en betaalde ik een artikel van ¤ 299 bij een webwinkel. Volgens de info op de site zou het product voorradig zijn en dezelfde dag "verwerkt/verzonden" worden. Het was voor het eerst dat ik hier wat bestelde, de winkel had ogenschijnlijk goede recensies. Ik bestelde 's avonds dus ik had verwacht dat dit de verzending op 14-02 zou plaatsvinden, ik had het product nodig voor een klus op 17-02, wat dus makkelijk had moeten lukken.

Uiteindelijk hoorde ik op 15-02 nog steeds niets waarna ik maar eens heb gebeld; ik werd doorgeschakeld naar een callcenter waarbij alleen maar terugbelnotities worden aangemaakt. Op mails werd niet gereageerd en de door het callcenter beloofde snelle telefonische reactie bleef ook telkens uit. Uiteindelijk gaf ik op 15-02 aan dat ik de order wilde annuleren en mijn geld binnen de wettelijke termijn van veertien dagen terug wilde hebben (uiterlijk op 01-03).

Op 01-03 nog niets ontvangen, dus op 04-03 maar eens een aangetekende brief verstuurd waarin ik aangaf dat de Wet Koop op Afstand was overtreden door het niet tijdig terugbetalen. Ik kan in de track & trace zien dat de brief is afgehaald, maar mijn geld heb ik nog steeds niet terug.

Mijn vraag: heeft het zin om hier verder mee te gaan? Ik heb een RB-verzekering maar het eigen risico daarvan is ¤ 250. In principe gun ik het de winkel natuurlijk niet om mijn gratis geld te houden en technisch gezien sta ik natuurlijk in mijn recht, maar om hier een maanden- of jarenlang juridisch conflict van te maken is misschien ook disproportioneel kijkende naar de eigen energie en tijd die dit zal kosten. Of zijn er nog andere stappen die ik wellicht kan ondernemen? Advies is welkom!
Ik betaal al jaren alleen achteraf.
Hancazaterdag 9 maart 2024 @ 16:54
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 15:50 schreef cabe0002 het volgende:
Daarom betaal ik altijd met creditcard. Als er niet wordt geleverd of er is gezeik, dan krijg je geld terug van de bank. Uiteraard moet je wel e.e.a. kunnen aantonen.
Inderdaad: ik betaal achteraf of als dat niet mogelijk is credit card bij onbekende webwinkels. Maar goed, dat is natuurlijk makkelijk achteraf.

@HomerStokes: heeft de webshop een keurmerk? Dan kun je in principe via dat keurmerk nog wel wat regelen.
Heeft het geen keurmerk, dan wordt het wel lastig (en had ik er persoonlijk zelf ook nooit iets gekocht voor dit bedrag).
StateOfMindzaterdag 9 maart 2024 @ 17:41
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 16:34 schreef halfway het volgende:

[..]
Ik betaal al jaren alleen achteraf.
Het liefst koop ik als ik iets wil hebben in fysieke winkels, dan heb ik mijn product meteen.

Maar als ik dan toch online iets koop, dan kies ik als de optie er is ook altijd voor achteraf betalen, als ik mijn product ontvangen heb.

Om dit soort redenen dus.
HomerStokeszaterdag 9 maart 2024 @ 17:49
Dank voor de reacties tot nu toe!

Ja, stom dat ik meteen betaald heb. Maar de betreffende winkel heeft 4,5/5 sterren op Google met 75 reviews, waarschijnlijk heb ik daarom het risico durven nemen. Ik had ook met Paypal of CC moeten betalen inderdaad.

Ik heb in de aangetekende brief aangegeven dat ik uiterlijk 12-3 het geld terug wil, dus dat wacht ik nog even af voordat ik het verhaal met naam en toenaam ga verspreiden.
Hancazaterdag 9 maart 2024 @ 17:50
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 17:49 schreef HomerStokes het volgende:
Dank voor de reacties tot nu toe!

Ja, stom dat ik meteen betaald heb. Maar de betreffende winkel heeft 4,5/5 sterren op Google met 75 reviews, waarschijnlijk heb ik daarom het risico durven nemen. Ik had ook met Paypal of CC moeten betalen inderdaad.

Ik heb in de aangetekende brief aangegeven dat ik uiterlijk 12-3 het geld terug wil, dus dat wacht ik nog even af voordat ik het verhaal met naam en toenaam ga verspreiden.
En geen keurmerk, dus?
Klepper272zaterdag 9 maart 2024 @ 17:56
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 17:41 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Het liefst koop ik als ik iets wil hebben in fysieke winkels, dan heb ik mijn product meteen.

Maar als ik dan toch online iets koop, dan kies ik als de optie er is ook altijd voor achteraf betalen, als ik mijn product ontvangen heb.

Om dit soort redenen dus.
Ach, er zijn heel veel betrouwbare webwinkels waar het geen enkel probleem is vooruit te betalen.
ReplaRzaterdag 9 maart 2024 @ 17:59
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 17:49 schreef HomerStokes het volgende:
Dank voor de reacties tot nu toe!

Ja, stom dat ik meteen betaald heb. Maar de betreffende winkel heeft 4,5/5 sterren op Google met 75 reviews, waarschijnlijk heb ik daarom het risico durven nemen. Ik had ook met Paypal of CC moeten betalen inderdaad.

Ik heb in de aangetekende brief aangegeven dat ik uiterlijk 12-3 het geld terug wil, dus dat wacht ik nog even af voordat ik het verhaal met naam en toenaam ga verspreiden.
Maar 75 reviews met een hoge score zijn meestal de eigenaren zelf + familie en vrienden.
ToTzaterdag 9 maart 2024 @ 18:34
quote:
14s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 15:42 schreef 2thmx het volgende:

[..]
Nagel ze publiekelijk aan de schandpaal, te beginnen in dit topic. Om welk bedrijf gaat 't?

Heb ik 2x gedaan, werkte prrrrrrrrima om ineens m'n geld terug te krijgen na tijdenlang gezeik met die bedrijven! ^O^
Document1zaterdag 9 maart 2024 @ 18:44
Welke webshop?
halfwayzaterdag 9 maart 2024 @ 19:08
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 18:44 schreef Document1 het volgende:
Welke webshop?
TS?
Document1zaterdag 9 maart 2024 @ 19:08
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 19:08 schreef halfway het volgende:

[..]
TS?
Ja wie anders?
halfwayzaterdag 9 maart 2024 @ 19:09
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 17:56 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Ach, er zijn heel veel betrouwbare webwinkels waar het geen enkel probleem is vooruit te betalen.
Ja tot je pakje onderweg "verdwijnt". Ik doe het niet meer.
halfwayzaterdag 9 maart 2024 @ 19:10
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 19:08 schreef Document1 het volgende:

[..]
Ja wie anders?
:')
Delenlillzaterdag 9 maart 2024 @ 22:28
Je gaf aan dat je het artikel voor een klus nodig had. Was het een zakelijk aankoop of niet? Bij een zakelijk aankoop is er namelijk geen wet koop op afstand van toepassing.
r_onezaterdag 9 maart 2024 @ 22:41
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 14:38 schreef HomerStokes het volgende:
Ik heb een RB-verzekering maar het eigen risico daarvan is ¤ 250.
Weet je dat wel zeker?
Welke rbv is dat?
HomerStokesmaandag 11 maart 2024 @ 15:44
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 22:41 schreef r_one het volgende:

[..]
Weet je dat wel zeker?
Welke rbv is dat?
ASR.

Mbt “de klus” betrof het een muziekklus wat ik als hobby uitvoer, niets zakelijks dus.
r_onemaandag 11 maart 2024 @ 15:50
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:44 schreef HomerStokes het volgende:

[..]
ASR.

Mbt “de klus” betrof het een muziekklus wat ik als hobby uitvoer, niets zakelijks dus.
ASR kent (net zoals de meeste rbv) géén eigen risico, "tenzij ....."

Wat is bij jou de "tenzij"?
-Yuna-maandag 11 maart 2024 @ 16:52
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:44 schreef HomerStokes het volgende:

[..]
ASR.

Mbt “de klus” betrof het een muziekklus wat ik als hobby uitvoer, niets zakelijks dus.
Is die 250 euro niet de franchise (drempelbedrag voordat ze je helpen) in plaats van eigen risico?
HomerStokesmaandag 11 maart 2024 @ 19:58
Ik kan het voor de zekerheid nog eens navragen bij mijn adviseur waarbij die verzekering is afgesloten. Ik las het op de site van ASR, onder het kopje "goed om te weten":

https://www.asr.nl/verzekeringen/rechtsbijstandverzekering/asr

Ik wacht morgen nog even af omdat dat in principe de "deadline" was die ik nog aangaf in de aangetekende brief. En dan ga ik eerst maar eens op slechte-review-pad.
trein2000maandag 11 maart 2024 @ 21:19
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 19:58 schreef HomerStokes het volgende:
Ik kan het voor de zekerheid nog eens navragen bij mijn adviseur waarbij die verzekering is afgesloten. Ik las het op de site van ASR, onder het kopje "goed om te weten":

https://www.asr.nl/verzekeringen/rechtsbijstandverzekering/asr

Ik wacht morgen nog even af omdat dat in principe de "deadline" was die ik nog aangaf in de aangetekende brief. En dan ga ik eerst maar eens op slechte-review-pad.
Zoals ik het lees geldt dat eigen risico alleen als je de zaak door een advocaat laat behandelen. Als je gebruik maakt van de eigen juristen van een verzekeraar (wat voor zo’n zaakje als dit prima kan) dan is dat gratis.
HomerStokesdinsdag 12 maart 2024 @ 10:40
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 21:19 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Zoals ik het lees geldt dat eigen risico alleen als je de zaak door een advocaat laat behandelen. Als je gebruik maakt van de eigen juristen van een verzekeraar (wat voor zo’n zaakje als dit prima kan) dan is dat gratis.
Goede tip, thanks!
111210dinsdag 12 maart 2024 @ 13:17
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 17:59 schreef ReplaR het volgende:

[..]
Maar 75 reviews met een hoge score zijn meestal de eigenaren zelf + familie en vrienden.
Hier ook contact gehad met een zonnepanelen bedrijf. Bestaat net een jaar, rond de 80 google reviews, allemaal 5 sterren en vrijwel allemaal maar 1 of 2 reviews geschreven.
111210dinsdag 12 maart 2024 @ 13:18
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 19:09 schreef halfway het volgende:

[..]
Ja tot je pakje onderweg "verdwijnt". Ik doe het niet meer.
Bij veel winkels kan je niet achteraf betalen. Ja de grote jongens wel, maar de kans dat je daar gezeik krijgt is vrij klein. Die sturen een product vaak gewoon nog een keer op
HomerStokesdinsdag 12 maart 2024 @ 14:47
Inmiddels heb ik de RB ingeschakeld, mijn adviseur gaf ook aan dat er geen eigen risico geldt tenzij je zelf een advocaat kiest, dus dank voor de opmerking @-Yuna-. Indien gewenst houd ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
r_onedinsdag 12 maart 2024 @ 16:15
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:47 schreef HomerStokes het volgende:
Inmiddels heb ik de RB ingeschakeld, mijn adviseur gaf ook aan dat er geen eigen risico geldt tenzij je zelf een advocaat kiest, dus dank voor de opmerking @:-Yuna-. Indien gewenst houd ik jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.
Je moet @trein2000 bedanken :{w

SPOILER
Graag gedaan :{
HomerStokesdinsdag 12 maart 2024 @ 16:35
Dank voor de correctie!
HomerStokeswoensdag 13 maart 2024 @ 14:45
Inmiddels contact gehad met de RB. Men biedt me een vaststellingsovereenkomst aan waarbij ik het geld via hen terugkrijg. Ik neig ernaar om ermee akkoord te gaan, hoewel het natuurlijk nog steeds onrechtvaardig is wat de webwinkel heeft geflikt. Je zou bijna denken dat een webwinkel dit soort zaken incalculeert en niet eens de moeite neemt om terug te betalen bij dit soort bedragen. Geld wel terug dus, maar niet op de manier die ik het liefst had gezien. Bedankt voor de hulp en adviezen!