abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212732797
quote:
En dat ‘moet stoppen’: ‘Dit maakt kinderen stuk’

De alsmaar groeiende particuliere bijlesindustrie vergroot de kloof tussen rijke en arme kinderen en dat moet stoppen, waarschuwen instanties. Zij slaan alarm nu blijkt dat welgestelde ouders vaker private huiswerkbegeleiding inschakelen voor hun kind. Funest voor de kansengelijkheid, stellen experts, omdat arme kinderen die ondersteuning niet kunnen krijgen. De minister roept scholen op alleen bijles op school aan te bieden zodat dit ‘voor iedereen toegankelijk is’.

Verder is het een zogenaamd Premium artikel. Om die reden kon en kan ik de rest niet plaatsen conform de regels hier.

Maar, dat neemt niet weg om hier toch wat vraagtekens en aantekeningen bij te maken / zetten.

Immers, eerder was er het bericht klik hier voor de link, dat het niveau dramatisch laag is.

Hoe sneu het verschil tussen rijk en arm nou ook is, moet dit nou dat betekenen dat kinderen uit andere gezinnen dan maar geen recht hebben op het reken en taalniveau op te krikken ? In principe ligt de verantwoordelijkheid (deels) bij het onderwijs zelf, maar aan de andere kant horen de ouders m.i. ook voor stimulans te zorgen om het algemene niveau van kennis op te krikken. Als een kind door middel van bijles wel op het gewenste niveau kan komen vind ik dat dat geen probleem mag zijn.
Niet mijn OP...
  donderdag 7 maart 2024 @ 20:35:20 #2
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212733911
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 09:05 schreef tong80 het volgende:

[..]
Kennis van m'n broer gaven fortuinen uit om hun kind bijles te geven. Leerde hoe ze het best woordjes uit of in haar hoofd kon leren. Hakken over de sloot naar Havo. Eindigde als slechte leerling op VMBO. Leest nog steeds geen boeken en zal waarschijnlijk jong zwanger raken.

:T
nou ze zal best aan haar trekken komen hoor

Ik heb er alle vertrouwen in

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 18:17 schreef Hupje het volgende:

[..]
Bij kilo hoor je de ie maar schrijf je i. Bij cola hoor je een k maar schrijf je c. En het cent woord is dus je hoort de s en schrijft de c.
[..]
Dat inderdaad. En het SO moet kleiner, maar intussen is de problematiek die we daar binnenkrijgen ook steeds heftiger. En het lesgeven dus lastiger wordt. En de resultaten dus omlaag gaan...
kinderen moeten gewoon niet al te veel vouten maken met Nederlandse les
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212734031
Als je kind bijles nodig heeft is ie gewoon te dom voor het niveau waar ie op zit. Sommige ouders moeten gewoon accepteren dat hun kinderen dom zijn.
pi_212734076
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 20:39 schreef Jahr00n het volgende:
Als je kind bijles nodig heeft is ie gewoon te dom voor het niveau waar ie op zit. Sommige ouders moeten gewoon accepteren dat hun kinderen dom zijn.
Laat me raden: jouw ouders hebben zich erbij neergelegd?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 7 maart 2024 @ 20:55:19 #5
323876 michaelmoore
pi_212734298
quote:
nee dat is niet waar, sommige kinderen hebben slechts een poosje extra hulp nodig na schooltijd om zaken te begrijpen

iets gemist door ziekte of een scheiding of is gewoon wat trager in wiskunde, maar is leesvaardig veel sneller en gaat misschien chinees of rechten studeren of andersom

Het hoeft niets extra te kosten gewoon iemand in de buurt die wat affiniteit heeft met wiskunde
en er lol in heeft

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 07-03-2024 22:21:50 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 8 maart 2024 @ 06:44:33 #6
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_212736733
Achterlijke lesmethoden en geen maatwerk per leerling (de leerfabriek) helpt natuurlijk ook niet echt hé?

En de meeste kindertjes hebben zelf geen ambitie/passie, dus als ze hun roeping nog niet hebben gevonden is een wat 'hoger' papiertje wel zo handig.

[ Bericht 22% gewijzigd door MisterFox op 08-03-2024 07:15:48 ]
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  Trouwste user 2022 vrijdag 8 maart 2024 @ 09:21:34 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_212737845
quote:
Dom, kan ook gewoon niet bovengemiddeld intelligent zijn.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 8 maart 2024 @ 09:23:44 #8
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_212737874
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:21 schreef tong80 het volgende:

[..]
Dom, kan ook gewoon niet bovengemiddeld intelligent zijn.

'Gewoon gemiddeld' kan op de havo idd ook net geen match zijn. Dat vmbo-t (of wat ooit mavo heette) beter past.
pi_212738042
quote:
Uh, een kind heeft in de orde van tien vakken tegenwoordig. En als het moeite heeft met één vak "is het te dom voor het niveau"? :D
pi_212738089
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:36 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Uh, een kind heeft in de orde van tien vakken tegenwoordig. En als het moeite heeft met één vak "is het te dom voor het niveau"? :D
Trollen moet je niet voeren ;)
  Trouwste user 2022 vrijdag 8 maart 2024 @ 10:59:10 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_212738880
quote:

[..]
Het kutte is dat je idd over alle vakken een voldoende moet halen. Of althans, één onvoldoende mag hebben. Terwijl ik een 10 had voor Nederlands en negens voor Duits en Engels op de Havo. Ondanks dat m'n leraar Nederlands zei dat-ie maar één keer in de 10 jaar zo'n talent in de klas had, zakte ik door de 3 voor biologie. :D

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 8 maart 2024 @ 12:12:20 #12
3542 Gia
User under construction
pi_212739652
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:23 schreef Eightyone het volgende:

[..]
'Gewoon gemiddeld' kan op de havo idd ook net geen match zijn. Dat vmbo-t (of wat ooit mavo heette) beter past.
Er zijn ouders die een rolberoerte krijgen als hun kind vmbo advies krijgt. Zeker als ze zelf HAVO of hoger hebben gedaan.
  vrijdag 8 maart 2024 @ 12:13:57 #13
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_212739675
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 12:12 schreef Gia het volgende:

[..]
Er zijn ouders die een rolberoerte krijgen als hun kind vmbo advies krijgt. Zeker als ze zelf HAVO of hoger hebben gedaan.
Zou hier wel meegevallen zijn (twee 'praktisch opgeleide' ouders). Maar eenmaal op de havo hadden ze natuurlijk wel graag dat ik dat diploma binnen haalde.

[ Bericht 19% gewijzigd door Eightyone op 08-03-2024 17:48:22 ]
  vrijdag 8 maart 2024 @ 12:16:47 #14
3542 Gia
User under construction
pi_212739706
quote:

[..]
Ik vind bijles helemaal prima als een vak achterblijft. Om een kind bij te spijkeren. Dat er ouders zijn die dat niet kunnen betalen is vervelend, maar betekent niet dat ouders die het wel kunnen en willen betalen dat niet zouden mogen inzetten.

Bijles om een kind te pushen naar een hoger niveau vind ik belachelijk. Dan betreft het bijna alle vakken en heeft een kind een schooltijd naast de gewone schooltijden. Ze moeten ook nog kind kunnen zijn, of jongere.
Altijd maar die leerdruk is echt niet goed voor een jong kind. Met wat voor goede bedoelingen ouders dit denken te doen.
  vrijdag 8 maart 2024 @ 12:19:52 #15
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_212739740
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 12:16 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik vind bijles helemaal prima als een vak achterblijft. Om een kind bij te spijkeren. Dat er ouders zijn die dat niet kunnen betalen is vervelend, maar betekent niet dat ouders die het wel kunnen en willen betalen dat niet zouden mogen inzetten.

Bijles om een kind te pushen naar een hoger niveau vind ik belachelijk. Dan betreft het bijna alle vakken en heeft een kind een schooltijd naast de gewone schooltijden. Ze moeten ook nog kind kunnen zijn, of jongere.
Altijd maar die leerdruk is echt niet goed voor een jong kind. Met wat voor goede bedoelingen ouders dit denken te doen.
Eens.

[ Bericht 16% gewijzigd door Eightyone op 08-03-2024 13:04:48 ]
  vrijdag 8 maart 2024 @ 12:20:43 #16
3542 Gia
User under construction
pi_212739749
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 10:59 schreef tong80 het volgende:

[..]
Het kutte is dat je idd over alle vakken een voldoende moet halen. Of althans, één onvoldoende mag hebben. Terwijl ik een 10 had voor Nederlands en negens voor Duits en Engels op de Havo. Ondanks dat m'n leraar Nederlands zei dat-ie maar één keer in de 10 jaar zo'n talent in de klas had, zakte ik door de 3 voor biologie. :D

In onze tijd hoefde je maar in 6 vakken examen te doen, en die mocht je ook nog vrij kiezen (geen profielen of whatever). Nederlands was verplicht en 1 vreemde taal. Dat hoefde niet eens Engels te zijn. Wiskunde was, gelukkig, toen nog niet verplicht.
Ik stond voor Frans een 4 gemiddeld na de schoolonderzoeken, maar haalde een 9 voor het Centraal schriftelijk, en dat telde als helft van je eindcijfer. Dus een 7 voor Frans op mijn eindlijst.

Overigens was biologie mijn lievelingsvak. Niet dat ik daar in uitblonk, zesje, maar ik vond het wel interessaant.
  Trouwste user 2022 vrijdag 8 maart 2024 @ 13:04:32 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_212740136
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 12:20 schreef Gia het volgende:

[..]
In onze tijd hoefde je maar in 6 vakken examen te doen, en die mocht je ook nog vrij kiezen (geen profielen of whatever). Nederlands was verplicht en 1 vreemde taal. Dat hoefde niet eens Engels te zijn. Wiskunde was, gelukkig, toen nog niet verplicht.
Ik stond voor Frans een 4 gemiddeld na de schoolonderzoeken, maar haalde een 9 voor het Centraal schriftelijk, en dat telde als helft van je eindcijfer. Dus een 7 voor Frans op mijn eindlijst.

Overigens was biologie mijn lievelingsvak. Niet dat ik daar in uitblonk, zesje, maar ik vond het wel interessaant.
Ik haat de term onze tijd. Ik ben 61 en het is altijd mijn tijd. Ik schijt op ouwe zakken als Johan Derksen die over ons en onze tijd spreekt. Slechte muzieksmaak en geen kennis van welke zaken dan ook is van iedere generatie en elke tijd. Over 30 jaar spreekt de huidige jeugd, over onze tijd. Terwijl ik dan als 90 jarige als tong80 nog steeds relevant ben en zijn tijd bepaalt.

vrijdag 8 maart 2024 @ 13:09:35 #18
3542 Gia
User under construction
pi_212740195
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:04 schreef tong80 het volgende:

[..]
Ik haat de term onze tijd. Ik ben 61 en het is altijd mijn tijd. Ik schijt op ouwe zakken als Johan Derksen die over ons en onze tijd spreekt. Slechte muzieksmaak en geen kennis van welke zaken dan ook is van iedere generatie en elke tijd. Over 30 jaar spreekt de huidige jeugd, over onze tijd. Terwijl ik dan als 90 jarige als tong80 nog steeds relevant ben en zijn tijd bepaalt.

Ik bedoel met 'onze tijd' de tijd van mijn man en mij. Wij waren klasgenoten. Verder hadden we nog niets in die tijd, hoor.
En ik vind 'mijn tijd' net zo erg als 'onze tijd'.
  Trouwste user 2022 vrijdag 8 maart 2024 @ 13:46:50 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_212740649
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 13:09 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik bedoel met 'onze tijd' de tijd van mijn man en mij. Wij waren klasgenoten. Verder hadden we nog niets in die tijd, hoor.
En ik vind 'mijn tijd' net zo erg als 'onze tijd'.
Wat had je niet in jouw tijd ? Niks vind ik wel heel erg weinig.

pi_212741707
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 09:23 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Precies. En kinderen met een licht verstandelijke beperking kunnen nu eenmaal niet naar een havo. Zelfs vmbo TL is dan nog te hoog gegrepen.

Ik heb drie dochters. De oudste kon naar het VWO. De middelste met een herkenbaar karakter was rebels en lui. Had advies havo maar naar lange gesprekken met mijn dochter gekozen voor vmbo TL. Die heeft gestapeld via het mbo n4 laboratorium school en via haar werk diverse hbo applicaties gevolgd.

De jongste met een licht verstandelijke beperking via speciaal onderwijs naar het vmbo beroeps. Kader was nog te hoog gegrepen. En uiteindelijk mbo 3 metaal. Woont zelfstandig en werkt fulltime in de fijnmechanica.
Ik heb ontzettend veel energie moeten steken om mijn jongste dochter te begeleiden. Het probleem ontstaat al in het basisonderwijs waar mijn dochter al gepest werd alszijnde dom en achterlijk. Het gevolg is dat er tot overmaat van ramp faalangst ontstaat. En zelfs ik kon er moeilijk mee omgaan. Ipv dat mijn jongste dochter bijles moest krijgen, kreeg ik bijles hoe ik met mijn dochter moest communiceren etc. Dat is een zegen geweest.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 03:21:29 #21
3542 Gia
User under construction
pi_212750348
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 15:30 schreef Cherni het volgende:

[..]
Precies. En kinderen met een licht verstandelijke beperking kunnen nu eenmaal niet naar een havo. Zelfs vmbo TL is dan nog te hoog gegrepen.

Ik heb drie dochters. De oudste kon naar het VWO. De middelste met een herkenbaar karakter was rebels en lui. Had advies havo maar naar lange gesprekken met mijn dochter gekozen voor vmbo TL. Die heeft gestapeld via het mbo n4 laboratorium school en via haar werk diverse hbo applicaties gevolgd.

De jongste met een licht verstandelijke beperking via speciaal onderwijs naar het vmbo beroeps. Kader was nog te hoog gegrepen. En uiteindelijk mbo 3 metaal. Woont zelfstandig en werkt fulltime in de fijnmechanica.
Ik heb ontzettend veel energie moeten steken om mijn jongste dochter te begeleiden. Het probleem ontstaat al in het basisonderwijs waar mijn dochter al gepest werd alszijnde dom en achterlijk. Het gevolg is dat er tot overmaat van ramp faalangst ontstaat. En zelfs ik kon er moeilijk mee omgaan. Ipv dat mijn jongste dochter bijles moest krijgen, kreeg ik bijles hoe ik met mijn dochter moest communiceren etc. Dat is een zegen geweest.
Kan niet de goeie smiley vinden, maar *knuffel*
Het gaat gewoon niet altijd van een leien dakje. Je hebt het top gedaan!
pi_212750501
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 10:59 schreef tong80 het volgende:

[..]

Mijn anti materie, ik haat Nederlands
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_212750697
Of, heel revolutionair, we maken het onderwijs zelf dusdanig goed dat bijlessen niet meer nodig zijn.

Kinderen leren wat ze in het dagelijks leven en bij normaal (kantoor/technisch) werk nodig hebben, en wat ze meer willen weten met extra lessen.

Lezen en schrijven in Nederlands en Engels, rekenen (zoek maar uit wat je kan gebruiken), natuurkunde, (basis) scheikunde, (natuur) biologie, geschiedenis/kunst/maatschappij/religie (1 vak). Meer heb je niet nodig.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 08:27:26 #24
323876 michaelmoore
pi_212750770
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 08:09 schreef Resistor het volgende:
Of, heel revolutionair, we maken het onderwijs zelf dusdanig goed dat bijlessen niet meer nodig zijn.

Kinderen leren wat ze in het dagelijks leven en bij normaal (kantoor/technisch) werk nodig hebben, en wat ze meer willen weten met extra lessen.

Lezen en schrijven in Nederlands en Engels, rekenen (zoek maar uit wat je kan gebruiken), natuurkunde, (basis) scheikunde, (natuur) biologie, geschiedenis/kunst/maatschappij/religie (1 vak). Meer heb je niet nodig.
bijles is altijd nodig , en dat geeft niets

de een is meer alpha aangelegd en de ander meer beta, sommigen zijn beide
quote:
De exacte vakken of ook wel bèta vakken zijn de vakken wiskunde, scheikunde en natuurkunde. De vakken biologie en aardrijkskunde worden in Nederland in het algemeen ook gerekend tot de exacte vakken.
pi_212752446
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 06:25 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mijn anti materie, ik haat Nederlands
Je bent niet de enigste. Nederlands is en was altijd al mijn slechtse vak geweest. De exacte vakken vond ik ook zeer leuk. Had er ook mee te maken dat ik rechts moest schrijven in klas een en twee. Ik ben een linkspoot. In die tijd kreeg ik al een hekel aan taal. En op 12 jarige leeftijd geconfronteerd te worden met Nederlandse lectuur had ik ook totaal geen zin in. Een boek over metalen, motoren en alles wat met te techniek te maken had werd niet gezien als leerzaam. Enfin je kunt niet overal in uitblinken.

Bijlessen zijn uiteraard zeer belangrijk als kinderen wel het niveau hebben en in een vak wat moeite hebben en wel de motivatie hebben om naar een havo of VWO te gaan.

Maar als maatschappij zijnde moeten we oppassen om niet gelijk iedere vmbo,er als dom weg te zetten of tokkie. Er zijn zat kinderen die wat meer tijd nodig hebben en uiteindelijk op hun manier prima in een maatschappij kunnen meedraaien.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 11:10:52 #26
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212752638
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 08:09 schreef Resistor het volgende:

Informatica heb je nodig.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zaterdag 9 maart 2024 @ 11:30:26 #27
323876 michaelmoore
pi_212752979
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 11:01 schreef Cherni het volgende:

[..]
Je bent niet de enigste. Nederlands is en was altijd al mijn slechtse vak geweest. De exacte vakken vond ik ook zeer leuk. Had er ook mee te maken dat ik rechts moest schrijven in klas een en twee. Ik ben een linkspoot. In die tijd kreeg ik al een hekel aan taal. En op 12 jarige leeftijd geconfronteerd te worden met Nederlandse lectuur had ik ook totaal geen zin in. Een boek over metalen, motoren en alles wat met te techniek te maken had werd niet gezien als leerzaam. Enfin je kunt niet overal in uitblinken.

Bijlessen zijn uiteraard zeer belangrijk als kinderen wel het niveau hebben en in een vak wat moeite hebben en wel de motivatie hebben om naar een havo of VWO te gaan.

Maar als maatschappij zijnde moeten we oppassen om niet gelijk iedere vmbo,er als dom weg te zetten of tokkie. Er zijn zat kinderen die wat meer tijd nodig hebben en uiteindelijk op hun manier prima in een maatschappij kunnen meedraaien.
mijn broertje heeft geen enkel diploma, 2 jaar LTS

mar nu wel een grote zaak met airco en warmtepompen installaties , zijn vrouw doet de admin

nu een grote boerderij zelf verbouwd met bedrijfsruimten en hij maakt in een week meer geld dan wij in 3 maanden
pi_212753458
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 11:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
mijn broertje heeft geen enkel diploma, 2 jaar LTS

mar nu wel een grote zaak met airco en warmtepompen installaties , zijn vrouw doet de admin

nu een grote boerderij zelf verbouwd met bedrijfsruimten en hij maakt in een week meer geld dan wij in 3 maanden
Uiteraard is dat mogelijk. Maar in deze tijd zijn diploma's noodzakelijk. Dat speelde 40 tot 50 jaar geleden een mindere rol. Mijn chef tekenkamer bij DSM had ook alleen maar een lts diploma. Die had dus wel de capaciteit maar thuis was er geen geld om hem te laten studeren.

Uiteraard vanwege zijn capaciteit heeft hij wel intern gestudeerd. Dus werken en studeren. Maar wegens onze flexibele maatschappij met al die flexcontracten en drukkere maatschappij is de mogelijkheid om via je werk nog diploma's te halen een stuk moeilijker. Wat dat betreft zijn jongeren niet te benijden. Op dat gebied hebben jongeren het stukken moeilijker als je ook nog al die keuzes kunt maken.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 12:18:39 #29
323876 michaelmoore
pi_212753490
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 12:13 schreef Cherni het volgende:

[..]
Uiteraard is dat mogelijk. Maar in deze tijd zijn diploma's noodzakelijk. Dat speelde 40 tot 50 jaar geleden een mindere rol. Mijn chef tekenkamer bij DSM had ook alleen maar een lts diploma. Die had dus wel de capaciteit maar thuis was er geen geld om hem te laten studeren.

Uiteraard vanwege zijn capaciteit heeft hij wel intern gestudeerd. Dus werken en studeren. Maar wegens onze flexibele maatschappij met al die flexcontracten en drukkere maatschappij is de mogelijkheid om via je werk nog diploma's te halen een stuk moeilijker. Wat dat betreft zijn jongeren niet te benijden. Op dat gebied hebben jongeren het stukken moeilijker als je ook nog al die keuzes kunt maken.
hij is bij een installateur gaan werken en is een jaar later voor zichzelf begonnen eenmanszaak, dat kan nog steeds hoor
pi_212753685
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 12:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
hij is bij een installateur gaan werken en is een jaar later voor zichzelf begonnen eenmanszaak, dat kan nog steeds hoor
Uiteraard kan dat nog steeds. Maar diploma's zijn in deze tijd veel belangrijker dan 40 tot 50 jaar geleden. En heb je de capaciteit om hoger onderwijs aan te kunnen en ook gemotiveerd bent zijn eventueel bijlessen een zeer goed middel.

Maar kinderen die helaas de capaciteit niet hebben moeten we niet als verloren zien.

En het is ook totaal geen probleem dat niet iedereen chirurg, manager kan worden om maar een voorbeeld te geven. Belangrijker is dat je plezier hebt in wat je doet. Ik heb nu ook veel meer plezier in het vak machinist(helaas wegens omstandigheden gaat dat niet meer). Geestelijk gezien geeft mij dat veel meer plezier dan mijn functie als hoofdconstucteur. Was ook een zeer leuke functie tot op het moment dat vakidioten niet meer serieus genomen werden en zwetsers de macht overnamen. Zwetsers die nog nooit een ontwerp gemaakt hadden maakte mij het nog onmogelijk om plezier te hebben ondanks het gigantische salaris dat ik in die tijd had.

Je hebt nu eenmaal ook een karakter dat ook een grote rol speelt.

In mijn jeugd had ik al op zeer vroege leeftijd 3 dromen.
Ontwerper van auto's
Machinist
Diamant slijper.

Dat is nooit veranderd. Nog steeds zou dat mijn keuze worden welke diploma's ik ook heb.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherni op 09-03-2024 12:56:51 ]
pi_212753899
quote:
16s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 11:10 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Informatica heb je nodig.
Voldoende kennis van het Nederlands is belangrijker, maar dat snappen de boeren niet. Die willen namelijk niet praten met iedereen en willen niet dat alle mensen meedoen met het gemotoriseerd verkeer.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 13:13:19 #32
459912 FlippingCoin
pi_212753943
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 13:08 schreef torentje het volgende:

[..]
Voldoende kennis van het Nederlands is belangrijker, maar dat snappen de boeren niet. Die willen namelijk niet praten met iedereen en willen niet dat alle mensen meedoen met het gemotoriseerd verkeer.
Wat lul jij nou weer joh randdebiel.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_212754053
quote:

[..]

[..]
Het vak "Nederlands" wordt inmiddels dan ook op zó'n wijze gegeven dat je alleen maar een hekel aan onze taal kan krijgen. Begrijpend lezen vernielt alle leesplezier onder jongeren en als klap op de vuurpijl dwingen we hen nog om de geestdodende drek van o.a. Wolkers en Reve te lezen. :')
pi_212754307
quote:
16s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 13:13 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Wat lul jij nou weer joh randdebiel.
Slechts criminelen doen schelden op normale mensen.
pi_212754310
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 13:08 schreef torentje het volgende:

[..]
Wie krachtige armen en benen heeft hoeft niet met verongelijkte stumperds als jou te praten. 8-)
  zaterdag 9 maart 2024 @ 14:09:07 #36
459912 FlippingCoin
pi_212754685
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 13:40 schreef torentje het volgende:

[..]
Slechts criminelen doen schelden op normale mensen.
Ik schaar jou dan ook niet onder normaal met je wartaal de hele dag door. En nu je mond dicht anders blokkeer ik je.
pi_212754790
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 13:22 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Het vak "Nederlands" wordt inmiddels dan ook op zó'n wijze gegeven dat je alleen maar een hekel aan onze taal kan krijgen. Begrijpend lezen vernielt alle leesplezier onder jongeren en als klap op de vuurpijl dwingen we hen nog om de geestdodende drek van o.a. Wolkers en Reve te lezen. :')
In de korte periode dat ik van de brugklas mavo/havo mocht genieten onder druk en dwang van mijn moeder werd ik geconfronteerd met A den Doolaard. Verplicht een vreselijk boek te lezen. Na 1 bladzijde was ik er al helemaal klaar mee. Op 12-13 jarige leeftijd had ik daar totaal geen zin in. Net als het vele huiswerk met Geschiedenis, Aardrijkskunde, Frans, Nederlands. Alleen Wiskunde, Gym, Handenarbeid was een zeer goed gemiddelde. Helaas was Natuurkunde nog geen vak in de brugklas destijds.

Uiteindelijk op de lts werd mij het vele huiswerk bespaart. En vakken zoals Frans, Geschiedenis etc kwamen niet ter sprake. Er werd wel Nederlands, Duits en wat Aardrijkskunde etc gegeven. Maar dat was op een dusdanig niveau dat je zonder in de boeken te duiken makkelijk voldoendes haalde op c of tto niveau.

Vakken zoals vaktekenen, perspectief tekenen, materialen kennis en gereedschappen kennis en in jaar 3 waar je uiteindelijk je definitieve richting koos was voor mij een godzegen als puber zijnde. En wiskunde, natuurkunde op c en of tto niveau was mavo niveau om door te kunnen stromen naar de mts.

Enfin zo was dat vroeger. Nu weet ik eerlijk gezegd niet of het vmbo nog zo makkelijk aansluit op het mbo. En het mbo nog zo makkelijk aansluit op het hbo. Inmiddels zijn mijn kinderen die het vmbo onderwijs hebben gevolgd op de oudste na, ook al bijna 20 jaar geleden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Cherni op 09-03-2024 14:27:33 ]
pi_212754954
quote:
16s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 14:09 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ik schaar jou dan ook niet onder normaal met je wartaal de hele dag door. En nu je mond dicht anders blokkeer ik je.
Wat doe jij op een openbaar forum waarop mensen zonder te schelden hun mening mogen geven aan iedereen? Geef jij liever monologen waar niet op gereageerd mag worden?
pi_212755040
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 14:36 schreef torentje het volgende:

[..]
Wat doe jij op een openbaar forum waarop mensen zonder te schelden hun mening mogen geven aan iedereen? Geef jij liever monologen waar niet op gereageerd mag worden?
_O-

Een openbaar forum is geen openbaar toilet volgens mij :P
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212755189
quote:

[..]

Bij mijn studie echt helemaal nooit nodig gehad.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_212755210
quote:

:Y
pi_212755398
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 15:02 schreef ludovico het volgende:

[..]
Bij mijn studie echt helemaal nooit nodig gehad.
Mijn niet al te best Nederlands heeft mij ook nooit in de weg gezeten. Duits is voor mij een hele tijd veel belangrijker geweest. Nu had ik het geluk een Limburger te zijn die dicht bij de Duitse grens woonde en thuis altijd Duitse programma's werden getoond op tv. Dan groei je met wat Duits op.

Bovendien zijn Duitsers wat gemoedelijker als je als Nederlander Duits spreekt. Dan zijn schrijffouten niet zo erg. Als je het kunt spreken en kunt lezen. Dan kun je het bij Duitsers niet fout doen. Althans dat is mijn ervaring.

Vergis je niet omdat ik geen zin had in Geschiedenis, Frans, Nederlands etc wil uiteraard niet zeggen dat het niet belangrijk is. Voor vele studies is het mogelijk belangrijker dan scheikunde etc.
pi_212755568
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 12:47 schreef Cherni het volgende:

[..]
Uiteraard kan dat nog steeds. Maar diploma's zijn in deze tijd veel belangrijker dan 40 tot 50 jaar geleden. En heb je de capaciteit om hoger onderwijs aan te kunnen en ook gemotiveerd bent zijn eventueel bijlessen een zeer goed middel.

Maar kinderen die helaas de capaciteit niet hebben moeten we niet als verloren zien.

En het is ook totaal geen probleem dat niet iedereen chirurg, manager kan worden om maar een voorbeeld te geven. Belangrijker is dat je plezier hebt in wat je doet. Ik heb nu ook veel meer plezier in het vak machinist(helaas wegens omstandigheden gaat dat niet meer). Geestelijk gezien geeft mij dat veel meer plezier dan mijn functie als hoofdconstucteur. Was ook een zeer leuke functie tot op het moment dat vakidioten niet meer serieus genomen werden en zwetsers de macht overnamen. Zwetsers die nog nooit een ontwerp gemaakt hadden maakte mij het nog onmogelijk om plezier te hebben ondanks het gigantische salaris dat ik in die tijd had.

Je hebt nu eenmaal ook een karakter dat ook een grote rol speelt.

In mijn jeugd had ik al op zeer vroege leeftijd 3 dromen.
Ontwerper van auto's
Machinist
Diamant slijper.

Dat is nooit veranderd. Nog steeds zou dat mijn keuze worden welke diploma's ik ook heb.
Beetje afhankelijk in welke sector je dat zoekt. In de techniek is het wel redelijk te doen om je zonder significante diploma's omhoog te werken. Niet dat je gelijk op een Willy Wortel functie of CEO aangenomen wordt, maar met wat netwerken en interne cursussen om je CV te pimpen kun je ook bij een ander bedrijf HBO/WO functies te pakken krijgen.

Manager kun je (redelijk eenvoudig) worden, voor chirurg hoop ik dan weer wel dat ze om je papiertje vragen :D
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_212755778
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 14:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
_O-

Er zijn er hier veel, die onder hun bijdrage niet zetten dat het een monoloog is, waar niet op gereageerd mag worden.
pi_212755831
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 16:00 schreef torentje het volgende:

[..]
Er zijn er hier veel, die onder hun bijdrage niet zetten dat het een monoloog is, waar niet op gereageerd mag worden.
Je bedoelt dat er nogal wat gebruikers overtuigde solipsisten zijn :?

Solipsisme
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 9 maart 2024 @ 16:06:32 #46
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_212755845
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 14:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
_O-

:D

Deze post ^O^ En bovendien maar al te waar.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_212755923
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 16:05 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Je bedoelt dat er nogal wat gebruikers overtuigde solipsisten zijn :?

Solipsisme
Persoonlijk denk ik dat sommige forumleden net aan binnen de grenzen van de regels van internetgebruik, zoals die gesteld zijn door hun begeleiders, blijven
pi_212756107
Serieus topic dit, dacht ik, moest tijdens het lezen soms hardop in de lach schieten. Wist als kind in de brugklas al, hier moet ik zo snel mogelijk vanaf. Kreeg een tussenrapport na de kerst met vier onvoldoendes en er werd gedreigd met van school af te moeten (zat op een havo-atheneum, HBS heette dat en zou dan naar de MULO, nu VMBO moeten gaan). Gut, ik moest toch echt eens huiswerk gaan maken... Bij de overgang van klas 1 naar 2, atheneum advies gekregen. Ik zei tegen mijn ouders als snotneus van 12 jaar, dan moet ik nog een jaar langer op deze ***school, dus doe maar havo.

Met minimale inspanning zonder zitten blijven gered, was superblij met mijn vervolgopleiding en heb die hele middelbare school een verspilling van mijn tijd gevonden. Het was toen inderdaad nog gelukkig dat je uiteindelijk in maar zes vakken examen hoefde te doen.

Ik benijd deze generatie scholieren niet.
  zaterdag 9 maart 2024 @ 16:46:54 #49
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_212756238
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 16:32 schreef Firuze60 het volgende:
Ik benijd deze generatie scholieren niet.
https://www.laks.nl/informatie/havo/
https://www.examenoverzic(...)meen/profielwerkstuk

Profielwerkstukken, die hadden we in de 90's nog niet. Überhaupt geen profielen.

Wel een overdosis boekverslagen.
pi_212756252
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 maart 2024 16:46 schreef Eightyone het volgende:

[..]
https://www.laks.nl/informatie/havo/
https://www.examenoverzic(...)meen/profielwerkstuk

Profielwerkstukken, die hadden we in de 90's nog niet. Überhaupt geen profielen.

Wel een overdosis boekverslagen.
Zelfs in mijn tijd (jaren '70) op de middelbare school kon je in de bieb al een verzameling van boekverslagen lenen, reken maar niet dat ik die hele verplichte boekenlijst zelf had gelezen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')