quote:Door Hanna Ozinga
30 apr 2024 om 00:02
0 reacties
Begin dit jaar waren er in Nederland ruim 83.000 fysieke winkels. Dat aantal nam vorig jaar met 1.100 toe en daarmee is de dalende trend van de afgelopen jaren onderbroken, blijkt uit cijfers van statistiekbureau CBS.
Sinds 2010 daalde het aantal winkels in Nederland vrijwel onafgebroken. Alleen in 2022 was er even een stijging te zien.
Maar dankzij een lichte stijging van 1,3 procent afgelopen jaar waren er begin dit jaar weer bijna evenveel fysieke winkels als twee jaar eerder. Toch zijn er nog altijd minder winkels dan voor de coronacrisis in 2020, toen er nog ruim 84.000 waren.
Het aantal boekenverkopers is met 12,9 procent relatief het sterkst gestegen. Dat is verrassend, want het aantal boekenwinkels nam in 2021 nog het hardst af. Het aantal doe-het-zelfzaken nam met 310 winkels in absolute aantallen het meest toe.
Verkopers van wit- en bruingoed (-3,3 procent) en audio- en video-opnamen (-2 procent) verdwenen het meest afgelopen jaar. Toch verdwenen er een stuk minder van dit soort winkels dan in 2022, toen beide met circa 7,5 procent afnamen.
Tegenover de totale stijging van het aantal winkels in Nederland staat een daling in de winkelstraten van grote steden. Vorige week bleek uit onderzoek van vastgoedadviseur Colliers dat er in stadscentra juist veel winkels zijn verdwenen. Deze maken vaak plaats voor onder andere horeca en tattooshops.
Ja, maar hoe pas je die schoenen dan? Zeker als je moeilijke voeten hebt, waar maar weinig schoenen echt goed omheen passen (o.a. die van mezelf, en dat zullen lang niet de enige zijn).quote:"Je ziet een verdere beweging naar online shoppen."
Ze bestaan al sinds begin jaren 70quote:Op dinsdag 30 april 2024 13:14 schreef Eightyone het volgende:
Een beetje een keten van rond het jaar 2000, voor mijn gevoel.
quote:Het bedrijf vindt zijn oorsprong in 1909, toen de eerste schoenenfabriek onder de naam Termeer opent. In de eeuw daarop groeide dat uit tot het moederbedrijf, met vanaf begin jaren 70 de eerste winkel van dochterbedrijf Sacha. De keten heeft het al enige tijd moeilijk. In 2020 ging de Belgische tak met zeventien winkels failliet.
De minst leuke schoenenwinkel waar ik voor heb gewerkt.quote:Op dinsdag 30 april 2024 13:14 schreef Eightyone het volgende:
Binnenkort resteert er weinig meer van Sacha.
Een beetje een keten van rond het jaar 2000, voor mijn gevoel.
https://nos.nl/artikel/25(...)deel-van-de-filialen
[..]
Ja, maar hoe pas je die schoenen dan? Zeker als je moeilijke voeten hebt, waar maar weinig schoenen echt goed omheen passen (o.a. die van mezelf, en dat zullen lang niet de enige zijn).
Vertel.quote:Op dinsdag 30 april 2024 13:25 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
De minst leuke schoenenwinkel waar ik voor heb gewerkt.
Je koopt 1 paar schoenen op goed geluk en als ze passen blijf je hetzelfde model, maar dan in andere uitvoeringen online bestellen. Zo doe ik het zelfs met hardloopschoenen.quote:Op dinsdag 30 april 2024 13:14 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ja, maar hoe pas je die schoenen dan? Zeker als je moeilijke voeten hebt, waar maar weinig schoenen echt goed omheen passen (o.a. die van mezelf, en dat zullen lang niet de enige zijn).
Bij nette lederen laarsjes werkt dat wat minder goed dan bij sneakers.quote:Op dinsdag 30 april 2024 14:20 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Je koopt 1 paar schoenen op goed geluk en als ze passen blijf je hetzelfde model, maar dan in andere uitvoeringen online bestellen. Zo doe ik het zelfs met hardloopschoenen.
We hebben antwoord op de TT-vraag.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 12:08 schreef Notorious_Roy het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)ief-van-de-baan.html
Lang leve Blokker 🥳
aka het bedrijf Blokker wordt leeggezogen net als toen met de V&Dquote:Op zaterdag 4 mei 2024 13:19 schreef 1superbeschuitje het volgende:
[ afbeelding ]
"De familie Blokker verkocht het bedrijf in 2019."
[ afbeelding ]
Weet niet waar je dat zag. Dat klinkt fout.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 16:32 schreef StateOfMind het volgende:
Gordon Brothers, dat klinkt als een fout zanggroepje
Post 133, de geldschieters van Blokkerquote:Op zaterdag 4 mei 2024 16:34 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Weet niet waar je dat zag. Dat klinkt fout.
Weer uitstel van executie. Knap hoor.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 12:08 schreef Notorious_Roy het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)ief-van-de-baan.html
Lang leve Blokker 🥳
Bron? Ik zie alleen nog maar dat ze het hebben aangevraagdquote:Op maandag 3 juni 2024 17:35 schreef Coppi het volgende:
Na de Zwitserse Esprit is nu ook de Europese Esprit failliet. Binnenkort mogelijk ook de Nederlandse winkels dicht. Weer een vertrouwde keten verdwenen.
Verbaast me ergens niks. Ze hadden een rebranding gedaan ofzo volgens een artikel https://fashionunited.nl/(...)adatie/2023072758003 . Met als gevolg dat ze voor sommige basic artikelen ineens bizarre prijzen gingen vragen.quote:Op maandag 3 juni 2024 17:35 schreef Coppi het volgende:
Na de Zwitserse Esprit is nu ook de Europese Esprit failliet. Binnenkort mogelijk ook de Nederlandse winkels dicht. Weer een vertrouwde keten verdwenen.
Ja! Ik had er superleuke schoenen gezien. Meestal kosten die gympen daar vijftig euro ofzo, deze waren ineens 80. Dat gaat me dan wel te ver.quote:Op maandag 3 juni 2024 18:28 schreef Modus het volgende:
[..]
Verbaast me ergens niks. Ze hadden een rebranding gedaan ofzo volgens een artikel https://fashionunited.nl/(...)adatie/2023072758003 . Met als gevolg dat ze voor sommige basic artikelen ineens bizarre prijzen gingen vragen.
Basic T-shirt met logo voor 70e (was altijd 25-30 ofzo)
https://www.esprit.nl/p/t(...)-044EE2K339_322.html
Basic grijs joggingshort voor 110e
https://www.esprit.nl/p/sweatshort-van-katoen-044EE2C318_040.html
Basic effen t-shirt voor 40e
https://www.esprit.nl/p/t(...)-993EO2K303_310.html
etc.
Je moet wel heeeeel erg geluk hebben wil dit soort marketingstrategieën (en ms daarbij toch ook een heel klein stukje kwaliteitsverbetering, maar dat weet ik niet) aanslaan.
Gordon brothers The Voices of the board.quote:Op zaterdag 4 mei 2024 16:32 schreef StateOfMind het volgende:
Gordon Brothers, dat klinkt als een fout zanggroepje
Esprit had tot 10 jaar terug ook prima mannenkleding. Heb t nog. Maar toen stopte ze met de mannenafdeling hier.quote:Op maandag 3 juni 2024 17:35 schreef Coppi het volgende:
Voor mij is het ook een keten van vroeger. Eerst werd de kwaliteit slechter, toen de ontwerpen saaier en daarna de prijzen hoger.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 13:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Esprit had tot 10 jaar terug ook prima mannenkleding. Heb t nog. Maar toen stopte ze met de mannenafdeling hier.
Ja helaas. Ga er niet speciaal voor naar de Kalverstraat.
Eigen schuld.
Dan vraag je er om inderdaad.quote:Op woensdag 5 juni 2024 14:41 schreef Coppi het volgende:
[..]
Voor mij is het ook een keten van vroeger. Eerst werd de kwaliteit slechter, toen de ontwerpen saaier en daarna de prijzen hoger.
De winkel hier is vorig jaar al dicht gegaan, naar de herenafdeling was al jaren hopeloos. Serieus grote winkel, waar achterin een klein hoekje herenkleding hing.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 13:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Esprit had tot 10 jaar terug ook prima mannenkleding. Heb t nog. Maar toen stopte ze met de mannenafdeling hier.
Ja helaas. Ga er niet speciaal voor naar de Kalverstraat.
Eigen schuld.
Flinke uitverkoop vanaf morgen dus.quote:Noodlijdend Bristol zoekt koper, 'grote uitverkoop' om overeind te blijven
Schoenen- en kledingketen Bristol zit in zwaar weer. Het van oorsprong Belgische bedrijf wil reorganiseren en zoekt overnamekandidaten voor de winkels in België en Nederland. Vanaf donderdag is er uitverkoop in die winkels om het bedrijf overeind te houden.
"Alle prioriteit ligt nu op het reorganisatieproces", zegt een woordvoerder van het bedrijf tegen RTL Z. Vrijdag hoort moederbedrijf Euro Shoe Group of de rechter in België akkoord gaat met een 'adempauze' die de schuldeisers van het bedrijf op afstand houdt en de tijd geeft om het roer om te kunnen gooien.
Samen met een aangewezen gerechtsmandataris, een soort curator, zal er vervolgens worden gezocht naar overnamekandidaten. Eerder meldde het bedrijf in de Belgische krant De Tijd al dat verkoop van het hele of delen van het bedrijf beide een optie zijn.
Vanaf donderdag start een grote uitverkoop in de ongeveer 80 winkels in Nederland en 117 in België. Dat is volgens de woordvoerder nodig om in de tussentijd de 'continuïteit van het bedrijf te garanderen'.
Personeel betalen
Daarmee wordt onder meer bedoeld dat het personeel zoveel mogelijk behouden moet worden en de salarissen op tijd betaald kunnen worden. In Nederland werken ongeveer 650 mensen voor het bedrijf. "Alle winkels blijven voorlopig open."
Het zijn drukke, heftige tijden, beamen de woordvoerder en ceo van het bedrijf, Elise Vanaudenhove. We spreken haar kort per telefoon, maar op verdere vragen wil ze niet reageren. Ruim een half jaar geleden liet ze aan RTL Z al weten dat het de vraag was of haar bedrijf het zou redden.
Bristol kampt al jaren met tegenvallende cijfers en moest eerder al winkels sluiten.Toch was er destijds ook nog hoop, zo verklaarde Vanaudenhove 'in transitie' te zijn en er hard aan te werken om het stoffige imago van de keten in Nederland op te poetsen. "Een budgetketen voor de hele familie."
https://www.rtl.nl/nieuws(...)alarissen-te-betalen
Ik hoorde het vanochtend. Ik wist überhaupt niet dat het nog bestond.quote:Op woensdag 5 juni 2024 15:16 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Flinke uitverkoop vanaf morgen dus.
Grote speler ook in Nederland. Vroeger ging ik daar heen als ik simpele en goedkope schoenen nodig had.
Ik heb nog simpele sportschoenen nodig voor mijn wekelijkse fitness sessie. Maar even kijken bij de uitverkoop.
Het is een degelijk, maar vreselijk saai bedrijf. Zeg maar de Zeeman onder de schoenen.quote:Op woensdag 5 juni 2024 15:25 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Ik hoorde het vanochtend. Ik wist überhaupt niet dat het nog bestond.
Zal voor een groot deel de concurrentie van Decathlon zijn waar ze last van hebben gok ik.
Kleding die er hangt is veel te duur geprijsd, dus die doorstart gaat ook mislukkenquote:Op donderdag 13 juni 2024 05:43 schreef Notorious_Roy het volgende:
https://www.nu.nl/economi(...)t-weer-failliet.html
En ze willen weer een doorstart maken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |