abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212713796
https://nos.nl/artikel/25(...)ntroles-door-ai-doen

quote:
Accountantskantoor Deloitte laat controles door AI doen

Deloitte gaat als eerste grote accountantskantoor kunstmatige intelligentie (AI) inzetten voor vrijwel alle wettelijke controles. Het gaat dan bijvoorbeeld om jaarverslagen van bedrijven en organisaties die door een accountant goedgekeurd moeten worden. Het FD schrijft er vandaag over.

Het gaat om een hulpmiddel waar de accountants van Deloitte eind dit jaar gebruik van kunnen maken. Het is een taalkundig model gebaseerd op ChatGPT dat toetst of een jaarrekening voldoet aan de boekhoudkundige regels. Als dat niet het geval is, geeft het aan waar het aan ontbreekt.

Van de vier grote accountantskantoren is Deloitte volgens het FD het verst gevorderd met de inzet van AI. Ook KPMG, PwC en EY experimenteren ermee of passen het op kleinere schaal toe.

[..]
Lijkt me een uitstekend idee, een hallucinerende bullshit-machine die nog niet eens fatsoenlijk kan rekenen inzetten voor wettelijke controles van jaarverslagen. Dit kan gewoon niet misgaan!
  woensdag 6 maart 2024 @ 11:34:02 #2
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_212713990
Google AI: Het schrijven van zwarte cijfers is een onacceptabel racistisch verschijnsel, deze jaarrekening moet worden afgekeurd en het bestuur en de raad van commissarissen moeten een heropvoedingscursus krijgen van Gloria Wekker.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 6 maart 2024 @ 11:34:53 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_212713997
Je kunt ook echt precies indenken hoe dat gaat daar. IT'ers die elke dag weer roepen 'neehee, dat kan niet, AI is daar nog niet ver genoeg voor, dit moeten we niet doen', maar de IT-manager - al dan niet onder druk van bovenaf - blijft het er toch door drukken, 'want we moeten iets met AI doen', omdat ze ooit een keer hebben gelezen dat AI de toekomst is.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Forum Admin woensdag 6 maart 2024 @ 11:42:34 #4
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212714070
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:34 schreef heywoodu het volgende:
Je kunt ook echt precies indenken hoe dat gaat daar. IT'ers die elke dag weer roepen 'neehee, dat kan niet, AI is daar nog niet ver genoeg voor, dit moeten we niet doen', maar de IT-manager - al dan niet onder druk van bovenaf - blijft het er toch door drukken, 'want we moeten iets met AI doen', omdat ze ooit een keer hebben gelezen dat AI de toekomst is.
Je vergeet het andere toverwoord : "goedkoper"
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_212714117
Als ze het doen om grote hoeveelheden datasets door te spitten op afwijkingen snap ik het nog.
Als AI ergens goed voor is, dan is het wel voor patroonherkenning.

Voor de rest zou ik het niet zo snel toepassen in de wereld van Deloitte.

quote:
Het is een taalkundig model gebaseerd op ChatGPT dat toetst of een jaarrekening voldoet aan de boekhoudkundige regels. Als dat niet het geval is, geeft het aan waar het aan ontbreekt.
Hier lijkt het me dus wel geschikt voor.

[ Bericht 39% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2024 11:47:53 ]
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 6 maart 2024 @ 11:47:58 #6
284411 crew  heywoodu
pi_212714126
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:42 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat 'voegt waarde toe'.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  woensdag 6 maart 2024 @ 11:48:02 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_212714127
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:34 schreef heywoodu het volgende:
Waarna het project gigantisch faalt en er zwaar bezuinigd wordt op de IT-afdeling omdat die het fout hebben gedaan.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 6 maart 2024 @ 11:49:56 #8
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_212714152
Ik wens ze alvast veel succes met alle rechtszaken over verkeerd beoordeelde stukken.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_212714170
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:42 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ja, ik denk dat ze de ontslagvergunningen al aan het aanvragen zijn. Maar die kostenbesparing weegt vast niet op tegen de shitload aan schade die chatgpt gaat veroorzaken.
pi_212714245
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:50 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja, ik denk dat ze de ontslagvergunningen al aan het aanvragen zijn. Maar die kostenbesparing weegt vast niet op tegen de shitload aan schade die chatgpt gaat veroorzaken.
Je bent nogal zeker van het feit dat dit zou gaan falen.
pi_212714287
quote:
7s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:56 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Je bent nogal zeker van het feit dat dit zou gaan falen.
Dat klopt, LLMs zijn totaal overschat en overhyped, en vooral onbegrepen door de meeste mensen.
pi_212714339
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:00 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat klopt, LLMs zijn totaal overschat en overhyped, en vooral onbegrepen door de meeste mensen.
Volgens mij praat je nu gewoon de anti-AI mensen een beetje na. Zoals gezegd, LLM's kunnen prima patroonherkenning gebruiken om jaarverslagen te controleren op ontbrekende informatie.

Als Deloitte hun model getraind heeft met de jaarverslagen van de afgelopen pak hem beet 10 jaar hebben ze een kwalitatieve sample die prima uit de voeten kan om als hulpmiddel te dienen voor accountants.

Waarop baseer je dat bovenstaande niet mogelijk is, anders dan "Muh chatgpt schrijft bullshit op mijn prompt" onderbuik?
pi_212714385
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Volgens mij praat je nu gewoon de anti-AI mensen een beetje na. Zoals gezegd, LLM's kunnen prima patroonherkenning gebruiken om jaarverslagen te controleren op ontbrekende informatie.

Als Deloitte hun model getraind heeft met de jaarverslagen van de afgelopen pak hem beet 10 jaar hebben ze een kwalitatieve sample die prima uit de voeten kan om als hulpmiddel te dienen voor accountants.

Waarop baseer je dat bovenstaande niet mogelijk is, anders dan "Muh chatgpt schrijft bullshit op mijn prompt" onderbuik?
Ik heb Cognitieve Kunstmatige Intelligentie gestudeerd aan de universiteit Utrecht. Wat is jouw kwalificatie?
  woensdag 6 maart 2024 @ 12:08:58 #14
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212714403
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:07 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik heb Cognitieve Kunstmatige Intelligentie gestudeerd aan de universiteit Utrecht. Wat is jouw kwalificatie?
Dan zal ik de studie nog eens gaan doen
pi_212714416
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:07 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dan mag je even teruggaan om je geld terug te vragen, want je haalt generative AI door de war met Advanced Pattern Recognition. Of heb je alleen de filosofische kant van het spectrum gevolgd?

quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:08 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dit dus. Je hebt er blijkbaar nog geen kaas van de techniek erachter begrepen.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2024 12:10:36 ]
pi_212714430
quote:

[..]
En wat is jouw kwalificatie?
  woensdag 6 maart 2024 @ 12:13:07 #17
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212714458
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:10 schreef Farenji het volgende:

[..]
Niet echt belangrijk voor nu.

Kijken als een document correct is tenopzichte van normen kan men gewoon simpel in de enterprise versie van openai gooien. Daar is niks moeilijks aan.
pi_212714459
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:10 schreef Farenji het volgende:

[..]
argumentum ad verecundiam. Nogal een zwaktebod.

Geef anders eens antwoord op mijn vraag.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 6 maart 2024 @ 12:18:16 #19
284411 crew  heywoodu
pi_212714518
quote:

[..]
zou*
pi_212714535
Het zal er op uitlopen dat de AI gebruikt zal worden om te profileren, dat het daar dan bevooroordeeld in zal blijken te zijn, en onwettig zal blijken.

Het zal er waarschijnlijk vooral voor zorgen dat jaarverslagen die verregaand gefabriceerd zijn, als 'goed 'worden beoordeeld. Terwijl de jaarverslagen van kleine bedrijven, waar mensen wekenlang op hebben zitten zweten, maar waar een foutje in is geslopen, onder een vergrootglas zullen worden gelegd.

Ik voorzie dat grote bedrijven hier voordeel van zullen krijgen.
  woensdag 6 maart 2024 @ 12:22:10 #21
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212714562
Yeah right, dit kan ook alleen maar goed gaan natuurlijk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212714599
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]
argumentum ad verecundiam. Nogal een zwaktebod.

Geef anders eens antwoord op mijn vraag.
Ik geef toe het was wat flauw, maar wel terecht. Ik heb me er wel degelijk in verdiept, ook na mijn studie, en weet ook de beperkingen van zo'n stochastisch systeem. In tegenstelling tot veel fanboys die er allerlei onrealistische eigenschappen aan toedichten. Wat dat betreft doet het een beetje denken aan de vorige hype, die van de blockchain.

Maar laten we eerlijk zijn, je hoeft op zich geen universitaire studie gedaan te hebben, noch een accountant te zijn, om in te zien dat controle van een jaarrekening ook heel wat meer behelst dan wat "patroonherkenning op basis van input".
pi_212714673
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:49 schreef MichaelScott het volgende:
Ik wens ze alvast veel succes met alle rechtszaken over verkeerd beoordeelde stukken.
Advocaat-GPT wordt er ongetwijfeld al voor klaargestoomd.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  woensdag 6 maart 2024 @ 12:31:10 #24
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212714674
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:18 schreef heywoodu het volgende:

[..]
zou*
Gaat naar LOI.nl
pi_212714682
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:19 schreef RetepV het volgende:
Het zal er op uitlopen dat de AI gebruikt zal worden om te profileren, dat het daar dan bevooroordeeld in zal blijken te zijn, en onwettig zal blijken.

Het zal er waarschijnlijk vooral voor zorgen dat jaarverslagen die verregaand gefabriceerd zijn, als 'goed 'worden beoordeeld. Terwijl de jaarverslagen van kleine bedrijven, waar mensen wekenlang op hebben zitten zweten, maar waar een foutje in is geslopen, onder een vergrootglas zullen worden gelegd.

Ik voorzie dat grote bedrijven hier voordeel van zullen krijgen.
Een oplossing hiervoor is om het jaarverslag ook door AI te laten genereren. :7
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')