Lijkt me een uitstekend idee, een hallucinerende bullshit-machine die nog niet eens fatsoenlijk kan rekenen inzetten voor wettelijke controles van jaarverslagen. Dit kan gewoon niet misgaan!quote:Accountantskantoor Deloitte laat controles door AI doen
Deloitte gaat als eerste grote accountantskantoor kunstmatige intelligentie (AI) inzetten voor vrijwel alle wettelijke controles. Het gaat dan bijvoorbeeld om jaarverslagen van bedrijven en organisaties die door een accountant goedgekeurd moeten worden. Het FD schrijft er vandaag over.
Het gaat om een hulpmiddel waar de accountants van Deloitte eind dit jaar gebruik van kunnen maken. Het is een taalkundig model gebaseerd op ChatGPT dat toetst of een jaarrekening voldoet aan de boekhoudkundige regels. Als dat niet het geval is, geeft het aan waar het aan ontbreekt.
Van de vier grote accountantskantoren is Deloitte volgens het FD het verst gevorderd met de inzet van AI. Ook KPMG, PwC en EY experimenteren ermee of passen het op kleinere schaal toe.
[..]
Je vergeet het andere toverwoord : "goedkoper"quote:Op woensdag 6 maart 2024 11:34 schreef heywoodu het volgende:
Je kunt ook echt precies indenken hoe dat gaat daar. IT'ers die elke dag weer roepen 'neehee, dat kan niet, AI is daar nog niet ver genoeg voor, dit moeten we niet doen', maar de IT-manager - al dan niet onder druk van bovenaf - blijft het er toch door drukken, 'want we moeten iets met AI doen', omdat ze ooit een keer hebben gelezen dat AI de toekomst is.
Hier lijkt het me dus wel geschikt voor.quote:Het is een taalkundig model gebaseerd op ChatGPT dat toetst of een jaarrekening voldoet aan de boekhoudkundige regels. Als dat niet het geval is, geeft het aan waar het aan ontbreekt.
Dat 'voegt waarde toe'.quote:Op woensdag 6 maart 2024 11:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je vergeet het andere toverwoord : "goedkoper"
Waarna het project gigantisch faalt en er zwaar bezuinigd wordt op de IT-afdeling omdat die het fout hebben gedaan.quote:Op woensdag 6 maart 2024 11:34 schreef heywoodu het volgende:
Je kunt ook echt precies indenken hoe dat gaat daar. IT'ers die elke dag weer roepen 'neehee, dat kan niet, AI is daar nog niet ver genoeg voor, dit moeten we niet doen', maar de IT-manager - al dan niet onder druk van bovenaf - blijft het er toch door drukken, 'want we moeten iets met AI doen', omdat ze ooit een keer hebben gelezen dat AI de toekomst is.
Ja, ik denk dat ze de ontslagvergunningen al aan het aanvragen zijn. Maar die kostenbesparing weegt vast niet op tegen de shitload aan schade die chatgpt gaat veroorzaken.quote:Op woensdag 6 maart 2024 11:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je vergeet het andere toverwoord : "goedkoper"
Je bent nogal zeker van het feit dat dit zou gaan falen.quote:Op woensdag 6 maart 2024 11:50 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat ze de ontslagvergunningen al aan het aanvragen zijn. Maar die kostenbesparing weegt vast niet op tegen de shitload aan schade die chatgpt gaat veroorzaken.
Dat klopt, LLMs zijn totaal overschat en overhyped, en vooral onbegrepen door de meeste mensen.quote:Op woensdag 6 maart 2024 11:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je bent nogal zeker van het feit dat dit zou gaan falen.
Volgens mij praat je nu gewoon de anti-AI mensen een beetje na. Zoals gezegd, LLM's kunnen prima patroonherkenning gebruiken om jaarverslagen te controleren op ontbrekende informatie.quote:Op woensdag 6 maart 2024 12:00 schreef Farenji het volgende:
[..]
Dat klopt, LLMs zijn totaal overschat en overhyped, en vooral onbegrepen door de meeste mensen.
Ik heb Cognitieve Kunstmatige Intelligentie gestudeerd aan de universiteit Utrecht. Wat is jouw kwalificatie?quote:Op woensdag 6 maart 2024 12:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Volgens mij praat je nu gewoon de anti-AI mensen een beetje na. Zoals gezegd, LLM's kunnen prima patroonherkenning gebruiken om jaarverslagen te controleren op ontbrekende informatie.
Als Deloitte hun model getraind heeft met de jaarverslagen van de afgelopen pak hem beet 10 jaar hebben ze een kwalitatieve sample die prima uit de voeten kan om als hulpmiddel te dienen voor accountants.
Waarop baseer je dat bovenstaande niet mogelijk is, anders dan "Muh chatgpt schrijft bullshit op mijn prompt" onderbuik?
Dan zal ik de studie nog eens gaan doenquote:Op woensdag 6 maart 2024 12:07 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik heb Cognitieve Kunstmatige Intelligentie gestudeerd aan de universiteit Utrecht. Wat is jouw kwalificatie?
Dan mag je even teruggaan om je geld terug te vragen, want je haalt generative AI door de war met Advanced Pattern Recognition. Of heb je alleen de filosofische kant van het spectrum gevolgd?quote:Op woensdag 6 maart 2024 12:07 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik heb Cognitieve Kunstmatige Intelligentie gestudeerd aan de universiteit Utrecht. Wat is jouw kwalificatie?
Dit dus. Je hebt er blijkbaar nog geen kaas van de techniek erachter begrepen.quote:Op woensdag 6 maart 2024 12:08 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dan zal ik de studie nog eens gaan doen
En wat is jouw kwalificatie?quote:Op woensdag 6 maart 2024 12:08 schreef xzaz het volgende:
[..]
Niet echt belangrijk voor nu.quote:
zou*quote:Op woensdag 6 maart 2024 12:08 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik geef toe het was wat flauw, maar wel terecht. Ik heb me er wel degelijk in verdiept, ook na mijn studie, en weet ook de beperkingen van zo'n stochastisch systeem. In tegenstelling tot veel fanboys die er allerlei onrealistische eigenschappen aan toedichten. Wat dat betreft doet het een beetje denken aan de vorige hype, die van de blockchain.quote:Op woensdag 6 maart 2024 12:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
argumentum ad verecundiam. Nogal een zwaktebod.
Geef anders eens antwoord op mijn vraag.
Advocaat-GPT wordt er ongetwijfeld al voor klaargestoomd.quote:Op woensdag 6 maart 2024 11:49 schreef MichaelScott het volgende:
Ik wens ze alvast veel succes met alle rechtszaken over verkeerd beoordeelde stukken.
Een oplossing hiervoor is om het jaarverslag ook door AI te laten genereren.quote:Op woensdag 6 maart 2024 12:19 schreef RetepV het volgende:
Het zal er op uitlopen dat de AI gebruikt zal worden om te profileren, dat het daar dan bevooroordeeld in zal blijken te zijn, en onwettig zal blijken.
Het zal er waarschijnlijk vooral voor zorgen dat jaarverslagen die verregaand gefabriceerd zijn, als 'goed 'worden beoordeeld. Terwijl de jaarverslagen van kleine bedrijven, waar mensen wekenlang op hebben zitten zweten, maar waar een foutje in is geslopen, onder een vergrootglas zullen worden gelegd.
Ik voorzie dat grote bedrijven hier voordeel van zullen krijgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |