abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212713796
https://nos.nl/artikel/25(...)ntroles-door-ai-doen

quote:
Accountantskantoor Deloitte laat controles door AI doen

Deloitte gaat als eerste grote accountantskantoor kunstmatige intelligentie (AI) inzetten voor vrijwel alle wettelijke controles. Het gaat dan bijvoorbeeld om jaarverslagen van bedrijven en organisaties die door een accountant goedgekeurd moeten worden. Het FD schrijft er vandaag over.

Het gaat om een hulpmiddel waar de accountants van Deloitte eind dit jaar gebruik van kunnen maken. Het is een taalkundig model gebaseerd op ChatGPT dat toetst of een jaarrekening voldoet aan de boekhoudkundige regels. Als dat niet het geval is, geeft het aan waar het aan ontbreekt.

Van de vier grote accountantskantoren is Deloitte volgens het FD het verst gevorderd met de inzet van AI. Ook KPMG, PwC en EY experimenteren ermee of passen het op kleinere schaal toe.

[..]
Lijkt me een uitstekend idee, een hallucinerende bullshit-machine die nog niet eens fatsoenlijk kan rekenen inzetten voor wettelijke controles van jaarverslagen. Dit kan gewoon niet misgaan!
  woensdag 6 maart 2024 @ 11:34:02 #2
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_212713990
Google AI: Het schrijven van zwarte cijfers is een onacceptabel racistisch verschijnsel, deze jaarrekening moet worden afgekeurd en het bestuur en de raad van commissarissen moeten een heropvoedingscursus krijgen van Gloria Wekker.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 6 maart 2024 @ 11:34:53 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_212713997
Je kunt ook echt precies indenken hoe dat gaat daar. IT'ers die elke dag weer roepen 'neehee, dat kan niet, AI is daar nog niet ver genoeg voor, dit moeten we niet doen', maar de IT-manager - al dan niet onder druk van bovenaf - blijft het er toch door drukken, 'want we moeten iets met AI doen', omdat ze ooit een keer hebben gelezen dat AI de toekomst is.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Forum Admin woensdag 6 maart 2024 @ 11:42:34 #4
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212714070
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:34 schreef heywoodu het volgende:
Je kunt ook echt precies indenken hoe dat gaat daar. IT'ers die elke dag weer roepen 'neehee, dat kan niet, AI is daar nog niet ver genoeg voor, dit moeten we niet doen', maar de IT-manager - al dan niet onder druk van bovenaf - blijft het er toch door drukken, 'want we moeten iets met AI doen', omdat ze ooit een keer hebben gelezen dat AI de toekomst is.
Je vergeet het andere toverwoord : "goedkoper"
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_212714117
Als ze het doen om grote hoeveelheden datasets door te spitten op afwijkingen snap ik het nog.
Als AI ergens goed voor is, dan is het wel voor patroonherkenning.

Voor de rest zou ik het niet zo snel toepassen in de wereld van Deloitte.

quote:
Het is een taalkundig model gebaseerd op ChatGPT dat toetst of een jaarrekening voldoet aan de boekhoudkundige regels. Als dat niet het geval is, geeft het aan waar het aan ontbreekt.
Hier lijkt het me dus wel geschikt voor.

[ Bericht 39% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2024 11:47:53 ]
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 6 maart 2024 @ 11:47:58 #6
284411 crew  heywoodu
pi_212714126
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:42 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Dat 'voegt waarde toe'.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
  woensdag 6 maart 2024 @ 11:48:02 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_212714127
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:34 schreef heywoodu het volgende:
Waarna het project gigantisch faalt en er zwaar bezuinigd wordt op de IT-afdeling omdat die het fout hebben gedaan.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 6 maart 2024 @ 11:49:56 #8
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_212714152
Ik wens ze alvast veel succes met alle rechtszaken over verkeerd beoordeelde stukken.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_212714170
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:42 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ja, ik denk dat ze de ontslagvergunningen al aan het aanvragen zijn. Maar die kostenbesparing weegt vast niet op tegen de shitload aan schade die chatgpt gaat veroorzaken.
pi_212714245
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:50 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ja, ik denk dat ze de ontslagvergunningen al aan het aanvragen zijn. Maar die kostenbesparing weegt vast niet op tegen de shitload aan schade die chatgpt gaat veroorzaken.
Je bent nogal zeker van het feit dat dit zou gaan falen.
pi_212714287
quote:
7s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:56 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Je bent nogal zeker van het feit dat dit zou gaan falen.
Dat klopt, LLMs zijn totaal overschat en overhyped, en vooral onbegrepen door de meeste mensen.
pi_212714339
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:00 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat klopt, LLMs zijn totaal overschat en overhyped, en vooral onbegrepen door de meeste mensen.
Volgens mij praat je nu gewoon de anti-AI mensen een beetje na. Zoals gezegd, LLM's kunnen prima patroonherkenning gebruiken om jaarverslagen te controleren op ontbrekende informatie.

Als Deloitte hun model getraind heeft met de jaarverslagen van de afgelopen pak hem beet 10 jaar hebben ze een kwalitatieve sample die prima uit de voeten kan om als hulpmiddel te dienen voor accountants.

Waarop baseer je dat bovenstaande niet mogelijk is, anders dan "Muh chatgpt schrijft bullshit op mijn prompt" onderbuik?
pi_212714385
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Volgens mij praat je nu gewoon de anti-AI mensen een beetje na. Zoals gezegd, LLM's kunnen prima patroonherkenning gebruiken om jaarverslagen te controleren op ontbrekende informatie.

Als Deloitte hun model getraind heeft met de jaarverslagen van de afgelopen pak hem beet 10 jaar hebben ze een kwalitatieve sample die prima uit de voeten kan om als hulpmiddel te dienen voor accountants.

Waarop baseer je dat bovenstaande niet mogelijk is, anders dan "Muh chatgpt schrijft bullshit op mijn prompt" onderbuik?
Ik heb Cognitieve Kunstmatige Intelligentie gestudeerd aan de universiteit Utrecht. Wat is jouw kwalificatie?
  woensdag 6 maart 2024 @ 12:08:58 #14
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212714403
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:07 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik heb Cognitieve Kunstmatige Intelligentie gestudeerd aan de universiteit Utrecht. Wat is jouw kwalificatie?
Dan zal ik de studie nog eens gaan doen
pi_212714416
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:07 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dan mag je even teruggaan om je geld terug te vragen, want je haalt generative AI door de war met Advanced Pattern Recognition. Of heb je alleen de filosofische kant van het spectrum gevolgd?

quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:08 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dit dus. Je hebt er blijkbaar nog geen kaas van de techniek erachter begrepen.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 06-03-2024 12:10:36 ]
pi_212714430
quote:

[..]
En wat is jouw kwalificatie?
  woensdag 6 maart 2024 @ 12:13:07 #17
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212714458
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:10 schreef Farenji het volgende:

[..]
Niet echt belangrijk voor nu.

Kijken als een document correct is tenopzichte van normen kan men gewoon simpel in de enterprise versie van openai gooien. Daar is niks moeilijks aan.
pi_212714459
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:10 schreef Farenji het volgende:

[..]
argumentum ad verecundiam. Nogal een zwaktebod.

Geef anders eens antwoord op mijn vraag.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 6 maart 2024 @ 12:18:16 #19
284411 crew  heywoodu
pi_212714518
quote:

[..]
zou*
pi_212714535
Het zal er op uitlopen dat de AI gebruikt zal worden om te profileren, dat het daar dan bevooroordeeld in zal blijken te zijn, en onwettig zal blijken.

Het zal er waarschijnlijk vooral voor zorgen dat jaarverslagen die verregaand gefabriceerd zijn, als 'goed 'worden beoordeeld. Terwijl de jaarverslagen van kleine bedrijven, waar mensen wekenlang op hebben zitten zweten, maar waar een foutje in is geslopen, onder een vergrootglas zullen worden gelegd.

Ik voorzie dat grote bedrijven hier voordeel van zullen krijgen.
  woensdag 6 maart 2024 @ 12:22:10 #21
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212714562
Yeah right, dit kan ook alleen maar goed gaan natuurlijk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212714599
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]
argumentum ad verecundiam. Nogal een zwaktebod.

Geef anders eens antwoord op mijn vraag.
Ik geef toe het was wat flauw, maar wel terecht. Ik heb me er wel degelijk in verdiept, ook na mijn studie, en weet ook de beperkingen van zo'n stochastisch systeem. In tegenstelling tot veel fanboys die er allerlei onrealistische eigenschappen aan toedichten. Wat dat betreft doet het een beetje denken aan de vorige hype, die van de blockchain.

Maar laten we eerlijk zijn, je hoeft op zich geen universitaire studie gedaan te hebben, noch een accountant te zijn, om in te zien dat controle van een jaarrekening ook heel wat meer behelst dan wat "patroonherkenning op basis van input".
pi_212714673
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:49 schreef MichaelScott het volgende:
Ik wens ze alvast veel succes met alle rechtszaken over verkeerd beoordeelde stukken.
Advocaat-GPT wordt er ongetwijfeld al voor klaargestoomd.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  woensdag 6 maart 2024 @ 12:31:10 #24
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212714674
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:18 schreef heywoodu het volgende:

[..]
zou*
Gaat naar LOI.nl
pi_212714682
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:19 schreef RetepV het volgende:
Het zal er op uitlopen dat de AI gebruikt zal worden om te profileren, dat het daar dan bevooroordeeld in zal blijken te zijn, en onwettig zal blijken.

Het zal er waarschijnlijk vooral voor zorgen dat jaarverslagen die verregaand gefabriceerd zijn, als 'goed 'worden beoordeeld. Terwijl de jaarverslagen van kleine bedrijven, waar mensen wekenlang op hebben zitten zweten, maar waar een foutje in is geslopen, onder een vergrootglas zullen worden gelegd.

Ik voorzie dat grote bedrijven hier voordeel van zullen krijgen.
Een oplossing hiervoor is om het jaarverslag ook door AI te laten genereren. :7
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 6 maart 2024 @ 13:42:42 #26
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212715512
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Een oplossing hiervoor is om het jaarverslag ook door AI te laten genereren. :7
Dat is wel lastig; de huidige modellen kunnen niet heel goed rekenen.
pi_212715523
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 13:42 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dat is wel lastig; de huidige modellen kunnen niet heel goed rekenen.
Dat hoeft ook helemaal niet omdat de "controleur" dat ook niet kan.
Zo houdt de AI elkaar lekker bezig.
  woensdag 6 maart 2024 @ 13:44:38 #28
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212715531
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 13:44 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat hoeft ook helemaal niet omdat de "controleur" dat ook niet kan.
Zo houdt de AI elkaar lekker bezig.
_O-
pi_212715640
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 11:50 schreef Farenji het volgende:

[..]
Dat zal wel loslopen, er is een gigantisch tekort aan accountants waardoor veel van de grote kantoren al met moeite nieuwe klanten aannemen. Daarnaast, er wordt al sinds jaar en dag gebruik gemaakt van software die aparte of bijzondere boekingen flagt in de aangeleverde datasets.

Als ik het zo lees gaat het meer om of een jaarrekening taalkundig en op formatting juist is.
Dat is ook een k-werk.

[ Bericht 0% gewijzigd door allegoedenickszijnop op 06-03-2024 14:11:43 ]
  woensdag 6 maart 2024 @ 14:57:06 #30
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_212716528
Nouja er zullen vast nog wel autisten zijn die jaarverslagen zelf gaan lopen narekenen dus als dit mis gaat horen we het snel. Volgens mij gaat er niemand dood hierdoor dus laat ze het proberen.
pi_212716784
Even een lekenvraag: Hoe zit het met de veiligheid van de gegevens van bedrijven die in dit systeem gepompt worden? Of wat is de impact daarvan?
pi_212716810
@KingRoland

Het begin van het einde. Iedereen straks werkeloos door AI.
blablablabla
  woensdag 6 maart 2024 @ 17:04:38 #33
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_212718210
graag op anoniem
pi_212720004
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 15:18 schreef stalybridge het volgende:
Even een lekenvraag: Hoe zit het met de veiligheid van de gegevens van bedrijven die in dit systeem gepompt worden? Of wat is de impact daarvan?
Chatgpt slurpt alle data op die te vinden is, voor training. Copyright en privacy wetten worden daarbij gewoon genegeerd, want anders zou dat "innovatie in de weg staan".
  woensdag 6 maart 2024 @ 19:52:37 #35
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212720106
Ik kan mij voorstrllen dat ze het gebruiken als extra controle, maar niet ter vervanging van menselijke controle eigenlijk.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 6 maart 2024 @ 19:58:06 #36
40566 Ericr
Livewrong
pi_212720226
Data analyse met vast gestelde regels gaat over het algemeen prima. Je moet soms wel wat bijsturen maar een bevinding van een accountant zal ook niet zelfstandig plaats vinden bij de bedrijven waar Deloitte de boeken controleert. Als hulpmiddel is het prima, zal zo goed als zeker nog menselijke review op plaats vinden mocht er iets gevonden worden.
pi_212721420
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:58 schreef Ericr het volgende:
Data analyse met vast gestelde regels gaat over het algemeen prima. Je moet soms wel wat bijsturen maar een bevinding van een accountant zal ook niet zelfstandig plaats vinden bij de bedrijven waar Deloitte de boeken controleert. Als hulpmiddel is het prima, zal zo goed als zeker nog menselijke review op plaats vinden mocht er iets gevonden worden.
ChatGPT is een taalmodel. Hoe heeft dat verstand van "data analyse"... Dat was nu juist de insteek van TS.
Het blijkt en is ook heel logisch dat het daar helemaal niet geschikt voor is.
Ik snap ook niet dat mensen en jij ook denken dat een taalmodel dat wel kan. Volslagen flauwekul.

ChatGpt kan geweldig lullen als een dronkenman in de kroeg. Maar het kan geen jaarverslagen controleren, zoveel is zeker. Bijvoorbeeld een GPS navigatie in de auto kan dat ook niet.

We hebben echt een volkomen verkeerd beeld van de en zeker deze "AI".
  woensdag 6 maart 2024 @ 22:29:25 #38
40566 Ericr
Livewrong
pi_212722736
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 21:01 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
ChatGPT is een taalmodel. Hoe heeft dat verstand van "data analyse"... Dat was nu juist de insteek van TS.
Het blijkt en is ook heel logisch dat het daar helemaal niet geschikt voor is.
Ik snap ook niet dat mensen en jij ook denken dat een taalmodel dat wel kan. Volslagen flauwekul.

ChatGpt kan geweldig lullen als een dronkenman in de kroeg. Maar het kan geen jaarverslagen controleren, zoveel is zeker. Bijvoorbeeld een GPS navigatie in de auto kan dat ook niet.

We hebben echt een volkomen verkeerd beeld van de en zeker deze "AI".
Het spuugt gewoon bruikbare python uit via de data analyse optie. Heb je het überhaupt wel eens gebruikt? Heb er zelf vrij complexe business rule based analyses door laten uitvoeren op aangeleverde sets.

Het is veel meer dan een chatbot. natuurlijk.

Daarnaast kan je zelf ook scripts laten bouwen om die analyse zelf uit te voeren. Wel met enige instructie en kennis van analyse en scripting maar heb al genoeg bruikbare code laten genereren.

Grootste probleem blijft de dementie door de token limit maar daar valt prima omheen te werken als je continu een baseline aanlevert.

Wie er onbruikbare code of analyses uit krijgt gebruikt de tool niet goed.
pi_212722858
Alhoewel het gedachteproces van een LLM AI wel veel lijkt op dat van mensen, is het grote verschil dat wij dingen hebben geleerd door ze uit te proberen. Feedback. En dat heeft die AI niet. Dus die lult maar wat in het wilde weg.
pi_212722955
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 22:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
Alhoewel het gedachteproces van een LLM AI wel veel lijkt op dat van mensen
Oh ja joh? :')
pi_212722984
veel slechter dan wat accountants zelf doen kan het niet zijn
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_212723312
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 22:50 schreef Farenji het volgende:

[..]
Oh ja joh? :')
Ver van je bed show?
pi_212723327
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 00:11 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ver van je bed show?
Nee hoor, maar ik wens je veel succes met het onderbouwen van je claim over het "menselijke gedachtenproces" van een llm.
pi_212723330
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 12:00 schreef Farenji het volgende:

[..]
Met name door jou, zo lijkt het. LLMs zijn juist bij uitstek geschikt voor dit soort taken. Het is gewoon een tool net als ieder ander computerprogramma. Hoe lang denk je dat accountants al OCR-software gebruiken?
pi_212723341
Als er nou iets is wat chat gpt vaak fout doet is het wel rekenen, dus dit gaat vast een succes worden.
pi_212723363
quote:
1s.gif Op donderdag 7 maart 2024 00:26 schreef Farenji het volgende:

[..]
Nee hoor, maar ik wens je veel succes met het onderbouwen van je claim over het "menselijke gedachtenproces" van een llm.
Doe eerst even een studie informatica en ga een jaar met AI's stoeien en we komen hier op terug.
pi_212723367
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 00:34 schreef VEM2012 het volgende:
Als er nou iets is wat chat gpt vaak fout doet is het wel rekenen, dus dit gaat vast een succes worden.
ChatGPT is net zo goed in rekenen als jij in lezen bent, schijnbaar. Er staat heel duidelijk dat het gaat om controle op boekhoudkundige regels.
pi_212723373
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 00:49 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Doe eerst even een studie informatica en ga een jaar met AI's stoeien en we komen hier op terug.
Kom maar op hoor, ik heb in dit topic mijn achtergrond al gegeven. Ik ben geen leek. Doe je best, je kan het vast.
  donderdag 7 maart 2024 @ 01:13:51 #49
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_212723411
Oh nee wat gaan de stagiaires nu doen?

Niet dat iemand ooit jaarverslagen controleert. Zie Enron.
pi_212723430
quote:
13s.gif Op donderdag 7 maart 2024 00:57 schreef Farenji het volgende:

[..]
Kom maar op hoor, ik heb in dit topic mijn achtergrond al gegeven. Ik ben geen leek. Doe je best, je kan het vast.
Ok.

Wat je denkt is afhankelijk van waar je bent. Als je thuis op de bank gaat zitten, dan laad je de "bank zitten" staat in je hersenen. Dat is ook meer holografisch dan een state-machine. Het is gewoon een kopie van de vorige keer, voor alle betrokken neuronen tegelijkertijd. Dat kan ook niet anders, want als je het per neuron doet, dan verandert de output daarvan alle neuronen die daar mee verbonden zijn.

Dus, je herinneringen zijn eigenlijk een heleboel waardes en sterktes waarmee een heleboel neuronen tegelijkertijd geprogrammeerd worden. Je komt dan in de staat "bank zitten" terecht. Als je nu opstaat en naar de keuken loopt, dan wordt er een andere staat geladen. Als je dus iets wilt gaan doen en je bent het vergeten als je op de plek bent waar je het wilt gaan doen, dan kun je teruglopen naar de plaats waar je het bedacht hebt en dan herinner je het weer.

Die holografische status wijzigt ook maar heel langzaam. Je weet misschien wel dat je eigenlijk iets anders zou moeten doen (korte-termijn geheugen), maar je reflexen zijn daar nog niet aan aangepast.

Ok, dat was de inleiding.

Alles wat je doet is dus afhankelijk van de holografische staat van je hersenen. En wat je gaat doen is dan iedere keer datgene wat je automatische piloot je in die staat voorschrijft. Stap voor stap.

Als het goed uitvalt, dan wijzig je de staat om dat mee te nemen. En als het niet goed uitvalt, dan schrap je dat.

Ok, er zijn wat verschillen tussen de neuronen in je hersenen en die in een computer. Gek genoeg zijn die in je hoofd veel digitaler dan die in een computer. Je laad ze op, tot ze vuren. In een computer is de output lineair afhankelijk van alle inputs. Jouw neuronen hebben ook vele malen meer verbindingen dan die in een computer. Maar wij leren ook veel langer en hebben veel meer feedback.

Maar uiteindelijk zijn beide modellen primair bezig met het bedenken van de volgende actie.

In een model voor mensen zou je dat zo kunnen zien: onze primaire reactie is of er gevaar dreigt. Zo ja, gaan we dan vechten of vluchten? Daarna krijg je dingen zoals drinken, onderdak, sex en eten. Ja/nee. En als dat allemaal "nee" is, dan de rest. Het is een beslissingsboom, gevormd vanaf je geboorte. Die altijd een simpele actie als uitkomst heeft. Wat weer bepaald wat de beste vervolgactie is. Enzovoorts.

Net zoals een LLM. Die kan alleen niet experimenteren en moet het dus doen zonder de experimentele feedback. Ze groeien niet op in een fysieke omgeving. Ze vertrouwen wat anderen zeggen. En dat is vaak grote onzin.
  donderdag 7 maart 2024 @ 01:34:52 #51
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_212723436
Denk dat het wel slim is.

OpenAI zou ook werken aan een natuurkundig AI model.

Kan best zijn dat dat rekenen over een jaar is opgelost.

Voor nu gaat het om regels en taalkundige dingen. Maar als het eenmaal geintegreerd is kan het makkelijk worden uitgebreid naarmate de AI modellen meer kunnen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')