Ja jij weet het vast beter dan de Hr mensen van asml waar ik mee gesproken heb.quote:Op donderdag 7 maart 2024 15:12 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Dit is een neoliberale leugen. Net zoals Nederlanders zogenaamd geen simpel werk zouden willen doen. Poolse en Roemeense bouwvakkers zijn nou eenmaal goedkoper dan een Nederlandse bouwvakker. Die tweede Maseratti van de lokale aannemer betaalt zich niet vanzelf.
Ik zou het opgeven om in zo'n discussie te gaan, de meeste hebben ze geen flauw idee wat er in zo'n bedrijf gebeurd.quote:Op donderdag 7 maart 2024 15:15 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ja jij weet het vast beter dan de Hr mensen van asml waar ik mee gesproken heb.
De vergelijking tussen werk waar je geen opleiding voor nodig hebt en de mensen die asml nodig heeft is ook wel een beetje vreemde vergelijking
2017 is ook niet erg recent. Dit jaar is er o.a. een verplichting van de EU van kracht die het alle multinationals moeilijker maakt binnen de EU, zelfs wereldwijd belasting te ontwijken.quote:Op donderdag 7 maart 2024 15:14 schreef Origami94 het volgende:
[..]
De helft van de Fortune 500 bedrijven zijn nog steeds gevestigd in Nederland na het ITEP rapport uit 2017.
quote:Minimum corporate taxation in the EU 2024
On 1 January 2024, ground-breaking new EU rules came into effect introducing a minimum rate of effective taxation of 15% for multinational companies active in EU Member States.
The new framework brings greater fairness and stability to the tax landscape in the EU and globally, while making it more modern and better adapted to today's globalised, digital world. The rules, unanimously agreed by Member States in 2022, formalises the EU's implementation of the so-called ‘Pillar 2' rules agreed as part of the global deal on international tax reform in 2021.
Ja daar heb je een puntquote:Op donderdag 7 maart 2024 15:22 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik zou het opgeven om in zo'n discussie te gaan, de meeste hebben ze geen flauw idee wat er in zo'n bedrijf gebeurd.
Ligt eraan wat er in de wet staat, wat de loopholes zijn, jurisprudentie en hoe rechters er naar gaan kijken. Check bijvoorbeeld hoe Apple zijn reet afveegt met de DCA en DMA en nog bijna steeds geen backdoor in hun OS plaatst voor apps buiten de store om.quote:Op donderdag 7 maart 2024 15:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
2017 is ook niet erg recent. Dit jaar is er o.a. een verplichting van de EU van kracht die het alle multinationals moeilijker maakt binnen de EU belasting te ontwijken.
[..]
Apple zie ik regelmatig in het nieuws als er flinke boetes worden opgelegd. Voor zover mij bekend betaalt ASML sinds 2022 flink wat winstbelasting. Als je een bron kunt tonen van 2022, 2023 die iets anders aantonen zie ik die graag gepostquote:Op donderdag 7 maart 2024 15:26 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Ligt eraan wat er in de wet staat, wat de loopholes zijn, jurisprudentie en hoe rechters er naar gaan kijken. Check bijvoorbeeld hoe Apple zijn reet afveegt met de DCA en DMA en nog bijna steeds geen backdoor in hun OS plaatst voor apps buiten de store om.
Ik werk er ondertussen al 15 jaar en weet heel goed wat er speelt, alleen mag ik inhoudelijk nergens op in gaan. Toch is het wel grappig maar soms ook frustrerend om te lezen hoeveel mensen volledig de plank mis slaan....quote:Op donderdag 7 maart 2024 15:24 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ja daar heb je een punt![]()
Dit zou elke Nederlander even moeten bekijken. Asml mogen we gewoon trots op zijn.
Ah tof! Ik ben zelf niet slim genoeg om er te werkenquote:Op donderdag 7 maart 2024 15:33 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik werk er ondertussen al 15 jaar en weet heel goed wat er speelt, alleen mag ik inhoudelijk nergens op in gaan. Toch is het wel grappig maar soms ook frustrerend om te lezen hoeveel mensen volledig de plank mis slaan....
ASML bezit complete huizenblokken in Veldhoven.quote:Op woensdag 6 maart 2024 10:46 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Het idee om die kennismigrantenregeling af te schaffen is helemaal niet verkeerd. Ook zonder zo’n regeling zou een toonaangevend en uniek bedrijf als ASML geen problemen moeten hebben om kennismigranten aan te trekken.
Een nadeel is dat het vinden van een woning in Nederland lastig is, maar ook daarin heeft ASML veel meer mogelijkheden om zijn werknemers te assisteren dan veel andere bedrijven in Nederland.
En niet alleen de winstbelasting, wat vele hier niet willen of kunnen snappen is dat voor de expats met een 30% regeling met een 2 of 3x modaal nog altijd heel veel belasting geld is voor de staat. Een natte vinger berekening heeft asml alleen al in de maand Februari meer dan een half miljard aan loonbelasting betaald.quote:Op donderdag 7 maart 2024 15:33 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Apple zie ik regelmatig in het nieuws als er flinke boetes worden opgelegd. Voor zover mij bekend betaalt ASML sinds 2022 flink wat winstbelasting. Als je een bron kunt tonen van 2022, 2023 die iets anders aantonen zie ik die graag gepost
Op zich heeft hij wel een punt. Ik heb bij ASML gewerkt, en het salaris was er best karig (minder dan LC-leraar). Weet niet het tegenwoordig zit, maar dit was wel een van de redenen dat ik er weg ben gegaan.quote:Op donderdag 7 maart 2024 15:15 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ja jij weet het vast beter dan de Hr mensen van asml waar ik mee gesproken heb.
De vergelijking tussen werk waar je geen opleiding voor nodig hebt en de mensen die asml nodig heeft is ook wel een beetje vreemde vergelijking
Aan de andere kant kun je de regeling natuurlijk wel wat aanscherpen. Je komt er nu al voor in aanmerking als je simpelweg 46k+ verdient op jaarbasis. Niet bepaald 2-3x modaal, maar slechts ongeveeer modaal. Ben je jong en heb je een academische titel dan kom je zelfs weg met 35K+, ruim onder modaal dus.quote:Op donderdag 7 maart 2024 15:37 schreef boegschroef het volgende:
[..]
En niet alleen de winstbelasting, wat vele hier niet willen of kunnen snappen is dat voor de expats 30% van 2 of 3x modaal nog altijd heel veel belasting geld is voor de staat. Een natte vinger berekening heeft asml alleen al in de maand Februari meer dan een half miljard aan loonbelasting betaald.
Eens, wat EUV litho-steppers betreft bestaat er niet eens een concurrent, dus wat mij betreft hoeven ze ook geen toptalent voor een prikkie in dienst te nemen. Aan de andere kant, als ASML meer belastingen afdraagt is het ook niet zo vreemd dat ze de overheid vragen daarvoor iets te doen. Dat is voor bedrijven niet veel anders dan voor burgers lijkt me. Versobering van de expat regeling meer in lijn met die van de VS en andere europese landen lijkt me op zijn plaats.quote:Op donderdag 7 maart 2024 15:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zoals @:thabit ook zegt moet de regeling ook geen excuus zijn om zogenaamd toptalent voor een prikkie in dienst te kunnen nemen en op die manier een concurrentievoordeel te pakken natuurlijk.
Jij mist het punt dat ik wil maken en vraag me niet om uitleg, want zelfs een zesjarige zou dat punt zien.quote:Op donderdag 7 maart 2024 14:21 schreef over_hedge het volgende:
[..]
he wat? Het gaat om chips wat in ongeveer elk apparaat zit wat je gebruikt. Van je koelkast tot de metertjes in je auto tot aan f35 gevechtsvliegtuigen.
En de stad heeft zeker wel wat aan asml. Zijn nogal veel werknemers die allemaal deel uit gaan maken van je economie.
Karig salaris zal wel meevallen als ik de parkeergarage zagquote:Op donderdag 7 maart 2024 15:40 schreef thabit het volgende:
[..]
Op zich heeft hij wel een punt. Ik heb bij ASML gewerkt, en het salaris was er best karig (minder dan LC-leraar). Weet niet het tegenwoordig zit, maar dit was wel een van de redenen dat ik er weg ben gegaan.
ASML doet dingen die geen enkel ander bedrijf doet, maar dat betekent ook dat er niet echt opleidingen bestaan voor het werk daar. Ze hebben vooral mensen nodig die slim en assertief genoeg zijn om het werk snel snel op te pakken. Die zijn er in Nederland heus wel, maar niemand gaat uit vrije wil voor een karig loon in Zuidoost Brabant zitten, of all places in the world.
Goed verhaal joh. heel nuttig weerquote:Op donderdag 7 maart 2024 15:54 schreef torentje het volgende:
[..]
Jij mist het punt dat ik wil maken en vraag me niet om uitleg, want zelfs een zesjarige zou dat punt zien.
Hele dorpen zelfs, radio kootwijk of heveadorp bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 6 maart 2024 11:16 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Gebeurde vroeger ook, hele wijken zelfs.
ondiep in Utrecht is gebouwd door en voor Stork en Demka, vraag maar aan Wesly Sneijderquote:Op donderdag 7 maart 2024 15:59 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Hele dorpen zelfs, radio kootwijk of heveadorp bijvoorbeeld.
quote:Op donderdag 7 maart 2024 15:59 schreef Sapstengel het volgende:
[..]
Hele dorpen zelfs, radio kootwijk.
Dat betalen de werknemers niet de werkgever.quote:Op donderdag 7 maart 2024 15:37 schreef boegschroef het volgende:
[..]
En niet alleen de winstbelasting, wat vele hier niet willen of kunnen snappen is dat voor de expats met een 30% regeling met een 2 of 3x modaal nog altijd heel veel belasting geld is voor de staat. Een natte vinger berekening heeft asml alleen al in de maand Februari meer dan een half miljard aan loonbelasting betaald.
En dis is idd wat ik ook meekrijg. Een hoop gezeur maar weinig investeren in betere arbeidsvoorwaarden.quote:Op donderdag 7 maart 2024 15:40 schreef thabit het volgende:
[..]
Op zich heeft hij wel een punt. Ik heb bij ASML gewerkt, en het salaris was er best karig (minder dan LC-leraar). Weet niet het tegenwoordig zit, maar dit was wel een van de redenen dat ik er weg ben gegaan.
ASML doet dingen die geen enkel ander bedrijf doet, maar dat betekent ook dat er niet echt opleidingen bestaan voor het werk daar. Ze hebben vooral mensen nodig die slim en assertief genoeg zijn om het werk snel snel op te pakken. Die zijn er in Nederland heus wel, maar niemand gaat uit vrije wil voor een karig loon in Zuidoost Brabant zitten, of all places in the world.
Vandaar ook dat het gezever over een standplaats als Duitsland of Frankrijk zo dom overkomt. Texas in de VS is het nieuwe silicon valley en ligt echt veel meer voor de handquote:Op donderdag 7 maart 2024 16:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En dis is idd wat ik ook meekrijg. Een hoop gezeur maar weinig investeren in betere arbeidsvoorwaarden.
Ik gok subsidie harken.quote:Op donderdag 7 maart 2024 16:11 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Vandaar ook dat het gezever over een standplaats als Duitsland of Frankrijk zo dom overkomt. Texas in de VS is het nieuwe silicon valley en ligt echt veel meer voor de hand
ASML maakt gretig gebruik van de innovatie aftrek, dus dat verwacht ik niet. Het is ASML denk ik vooral om huisvesting te doen, wat in Nederland nu echt op alle fronten problematisch wordt.quote:
men moet woningen gaan bouwen anders gaan er nog veel meer bedrijven wegquote:Op donderdag 7 maart 2024 16:20 schreef Digi2 het volgende:
[..]
ASML maakt gretig gebruik van de innovatie aftrek, dus dat verwacht ik niet. Het is ASML denk ik vooral om huisvesting te doen, wat in Nederland nu echt op alle fronten problematisch wordt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |