abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212718161
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 15:48 schreef ACT-F het volgende:

[..]
En de ODE wordt gefinancierd door de burger. Broekzak, vestzak...
Dat lijkt me logisch, aangezien het een bedrag is dat je bij iedere kWh betaalt.

Maar het gaat me om energiebedrijven die stroom kunnen inkopen voor 5 cent uit een windpark of >10 cent van een kerncentrale.

Daar gaat dan weer niemand op in.
pi_212718188
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 15:41 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
LEVERINGSZEKERHEID....

moeilijk, moeilijk....
Dat is een heel andere discussie.

Als er een overschot aan stroom is, gaat een energiebedrijf voor de goedkoopste stroom en dat is op dat moment niet de kernenergie.
pi_212718200
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 16:04 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ook al is de creativiteit nog zo snel, de realiteit achterhaalt hem wel:

Er is toch iets waarin Duitsland voorop loopt en dat is de weg richting energiecrisis. Een Dunkelflaute (donkerluwte) i.c.m. langdurig koud weer is de perfecte storm, want de tekorten uit het buitenland importeren lukt ook niet meer als ze de stroom zelf nodig hebben.
Bij een hele strenge winter in Europa gaat Duitsland mogelijk plat en Nederland gaat dan onherroepelijk mee.
Het duurt dan minimaal een week om alles weer op te starten.

Ik heb hier de back-ups al klaarstaan om stroom en warmte te hebben voor de meest essentiële ruimten.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-03-2024 17:12:28 ]
pi_212718334
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 17:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Bij een hele strenge winter in Europa gaat Duitsland mogelijk plat en Nederland gaat dan onherroepelijk mee.

Ik heb hier de back-ups al klaarstaan om stroom en warmte te hebben voor de meest essentiële ruimten.
Sjiek handig, stabiliteit en leveringszekerheid....
  woensdag 6 maart 2024 @ 17:19:59 #55
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212718362
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat lijkt me logisch, aangezien het een bedrag is dat je bij iedere kWh betaalt.

Maar het gaat me om energiebedrijven die stroom kunnen inkopen voor 5 cent uit een windpark of >10 cent van een kerncentrale.

Als je windmolenenergie kunstmatig goedkoper maakt waarom zou men nog investeren in een kerncentrale? Dan houd je 100% wiebelstroom over.
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 17:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

En kunnen de mensen zonder back-up bij jou terecht? Anders hebben we natuurlijk niks aan de informatie dat er bij jou thuis wél een noodstroomvoorziening is.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_212718380
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 17:00 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Denk dat een winkelier liever 10 cent betaalt zodat hij de winkel kan openhouden dan dat hij de winkel alleen kan opendoen als het gelukkig een beetje waait.
En zijn koel en vriesvoorraad kan afschrijven.
Gewoon maar een simpel voorbeeld.
pi_212718401
quote:
5s.gif Op woensdag 6 maart 2024 17:19 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Als je windmolenenergie kunstmatig goedkoper maakt waarom zou men nog investeren in een kerncentrale? Dan houd je 100% wiebelstroom over.
[..]
En kunnen de mensen zonder back-up bij jou terecht? Anders hebben we natuurlijk niks aan de informatie dat er bij jou thuis wél een noodstroomvoorziening is.
Het zegt alles hoeveel vertrouwen hij zelf heeft in het energienet en energieopwekking.
pi_212718515
quote:

[..]
Het is natuurlijk deels kunstmatig goedkoper maar dat is niet uniek voor wind- of zonne-energie. Een kerncentrale krijgt ook garanties / subsidies.
Zelfs Borssele krijgt bijvoorbeeld dit jaar nog subsidies vanuit de EC voor een haalbaarheidsstudie om hem open te houden.

quote:
[..]
Ik deel mijn zorgen slechts.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 17:24 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Het zegt alles hoeveel vertrouwen hij zelf heeft in het energienet en energieopwekking.
De opwekking zie ik nog niet als grootste probleem, de staat van het netwerk wel.
  woensdag 6 maart 2024 @ 17:38:33 #59
24533 ACT-F
pi_212718545
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 17:24 schreef Klepper272 het volgende:

Dat is één ding. Als er een grote stroomstoring is zullen afnemers schadeloos gesteld moeten worden voor hun inkomstenderving. Dat komt allemaal op de energierekening terecht. Wie gaat wie betalen als het hele land zonder stroom zit? Als de schade niet betaald wordt is Europa binnen een mum van tijd alle industrie kwijt.
  woensdag 6 maart 2024 @ 17:43:33 #60
24533 ACT-F
pi_212718606
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 17:34 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik deel mijn zorgen slechts.
Je maakt je zorgen, maar omdat je zelf de schaapjes op het droge hebt laat je de rest van de economie het ravijn in storten? Wat heb je aan een eigen eiland waar nog wel licht brandt, maar alle diensten en goederen niet meer leverbaar zijn? :')
pi_212718727
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 17:43 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Je maakt je zorgen, maar omdat je zelf de schaapjes op het droge hebt laat je de rest van de economie het ravijn in storten? Wat heb je aan een eigen eiland waar nog wel licht brandt, maar alle diensten en goederen niet meer leverbaar zijn? :')
Ik weet niet waar dat ineens vandaan komt.

Het enige wat ik doe is stellen dat als Eneco, Nuon of Greenchoice op een bepaald moment kan kiezen tussen 5 cent kWh stroom of 10 cent kWh stroom, dat ze dan niet de 10 cent stroom nemen en dat je dan je dure stroom moeilijk kan slijten.

Dat is toch geen onredelijke stelling?

Kernenergie is duur gebleken, dat is een feit. We hebben nu 3 kerncentrales in aanbouw in Europa en alle 3 zijn ze fors over het budget gegaan. Hinkley Point C zit al op 15 cent per kWh, exclusief inflatiecorrectie, om break even te draaien. Dat is zorgwekkend.

En dan moet dat op sommige momenten concurreren met 5 cent stroom.

Dat is toch pittig? En daar hoef je toch geen halfgare aanval op mijn persoon voor te lanceren?

Verder zijn mijn voorbereidingen vooral omdat het stroomnet zwak is. Er is geen tekort aan stroom, momenteel. We krijgen het alleen niet op de juiste plekken. Daar zitten ze in Duitsland ook mee, tussen Noord- en Zuid-Duitsland zijn de hoogspanningslijnen zwaar onder de maat. Dat heeft gevolgen voor o.a. het Ruhrgebied.
  woensdag 6 maart 2024 @ 18:02:01 #62
24533 ACT-F
pi_212718772
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 17:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Het enige wat ik doe is stellen dat als Eneco, Nuon of Greenchoice op een bepaald moment kan kiezen tussen 5 cent kWh stroom of 10 cent kWh stroom, dat ze dan niet de 10 cent stroom nemen en dat je dan je dure stroom moeilijk kan slijten.

Kernenergie is duur gebleken, dat is een feit. We hebben nu 3 kerncentrales in aanbouw in Europa en alle 3 zijn ze fors over het budget gegaan. Hinkley Point C zit al op 15 cent per kWh, exclusief inflatiecorrectie, om break even te draaien. Dat is zorgwekkend.

En dan moet dat op sommige momenten concurreren met 5 cent stroom.

Dat is toch pittig? En daar hoef je toch geen halfgare aanval op mijn persoon voor te lanceren?
Als je niet op je persoon aangesproken wil worden laat dan je persoonlijke situatie achterwege. Dat ik thuis ook een UPS heb is voor de discussie niet relevant.

Zoals ik hierboven aangaf betekent stroomuitval een stroom aan schadevergoedingen. Doe je rekensom eens opnieuw en vraag je eens af of gesubsidieerde wiebelstroom werkelijk zo goedkoop is.
pi_212718803
quote:
3s.gif Op woensdag 6 maart 2024 18:02 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Als je niet op je persoon aangesproken wil worden laat dan je persoonlijke situatie achterwege. Dat ik thuis ook een UPS heb is voor de discussie niet relevant.
Onzin natuurlijk. Een persoonlijke situatie is geen enkele reden om iemand op de persoon aan te vallen.

quote:
Zoals ik hierboven aangaf betekent stroomuitval een stroom aan schadevergoedingen. Doe je rekensom eens opnieuw en vraag je eens af of gesubsidieerde wiebelstroom werkelijk zo goedkoop is.
Nogmaals, ik reken vanuit de situatie van een kerncentrale die moet overleven op de huidige energiemarkt, waar door overschotten de prijs vaak ver beneden die van de kostprijs van een kerncentrale ligt.

Daar kan je allemaal meningen over hebben maar een feit is dat als een kerncentrale 2x over z'n budget gaat, dat de stroom ook duurder wordt. Dat is de praktijk in Frankrijk nu met Flamanville 3 en in de UK met Hinkley Point C.

Dat valt misschien niet helemaal lekker maar het is wel een feit.

Ik zie niet hoe dat in Nederland ineens anders zou zijn.
pi_212718852
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 18:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Onzin natuurlijk. Een persoonlijke situatie is geen enkele reden om iemand op de persoon aan te vallen.
[..]
Nogmaals, ik reken vanuit de situatie van een kerncentrale die moet overleven op de huidige energiemarkt, waar door overschotten de prijs vaak ver beneden die van de kostprijs van een kerncentrale ligt.

Daar kan je allemaal meningen over hebben maar een feit is dat als een kerncentrale 2x over z'n budget gaat, dat de stroom ook duurder wordt. Dat is de praktijk in Frankrijk nu met Flamanville 3 en in de UK met Hinkley Point C.

Kerncentrale bouw je voor de toekomst.
Klimaatdoelstellingen 2050
Dan kan je niet goedkoop backup stroom halen uit een gas of kolencentrale zoals in de huidige energiemarkt.

Misschien wel een consequentie dat een stabiele energievoorziening die aan de klimaatdoelstellingen voldoet misschien wat duurder is dan de huidige fossiele energievoorziening.
  woensdag 6 maart 2024 @ 18:17:08 #65
24533 ACT-F
pi_212718912
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 18:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
[..]

Ik zie niet hoe dat in Nederland ineens anders zou zijn.
Het boeit me geen fuck wat elektriciteit kost. Mijn tijd is kostbaarder. Een uur stilstand kost me al meer dan de elektriciteitsrekening van een maand. Tot zover mijn persoonlijke situatie. Aanvallen mag.

En dat is voor bedrijven niet veel anders. Tesla in Duitsland kan erover meepraten. Ze schatten de schade van een week sluiting op 100 miljoen. Wie betaalt dat denk je?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_212719058
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 17:22 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Denk dat een winkelier liever 10 cent betaalt zodat hij de winkel kan openhouden dan dat hij de winkel alleen kan opendoen als het gelukkig een beetje waait.
En zijn koel en vriesvoorraad kan afschrijven.
Gewoon maar een simpel voorbeeld.
Hier ga je dan weer niet op in @TheFreshPrince
pi_212719265
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 15:31 schreef Nattekat het volgende:
Als je zo blijft lullen, komen ze er nooit. Zet nou eens godverdomme wat door man :')
Typisch Rutte.
Tja, ook dit vertraagt natuurlijk weer vanwege die onnozele val van het kabinet over de niet bestaande groep nareis op nareis op nareizigers…
pi_212719306
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 15:41 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
LEVERINGSZEKERHEID....

moeilijk, moeilijk....
Blijf je dit soort totaal verouderde argumenten herhalen?
En wat gaan die peperdure kerncentrales doen als de stroomprijzen structureel veel lager worden vanwege al die windparken? Als backup daarvoor zijn ze niet bijster praktisch…
pi_212719353
quote:
6s.gif Op woensdag 6 maart 2024 18:17 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Het boeit me geen fuck wat elektriciteit kost. Mijn tijd is kostbaarder. Een uur stilstand kost me al meer dan de elektriciteitsrekening van een maand. Tot zover mijn persoonlijke situatie. Aanvallen mag.
Ik heb het over de Europese (!) energiemarkt in z'n geheel. Dat is een mix van waterkracht, biomassa, wind, zon, kolen, aardgas, kernenergie, etc.

De meeste vormen daarvan zitten op zo'n 50 tot 80 Euro per MWh.
Kijk naar aardgas, wat momenteel weer zo'n 26-30 Euro per MWh doet en waar je met een STEG-centrale gemiddeld 55% rendement op haalt. Dan kan je rond de 47 tot 55 Euro per MWh meedoen.

En daar moet je dan als kerncentrale tegenop boxen, die markt.

Ik heb het dan puur over energiebedrijven die uiteraard rondshoppen in die markt van dynamische tarieven om de meeste marge te maken op de stroom die ze aan jou en mij leveren.

En die energiebedrijven maken zich niet druk om leverzekerheid, ze bezitten vaak niet eens centrales.
Als het licht uit gaat is dat "overmacht" en wijzen ze naar netbeheerders, overheid, afnemers of waar ze maar naar kunnen wijzen. Ze doen niet meer dan virtueel kWh's schuiven.

quote:
En dat is voor bedrijven niet veel anders. Tesla in Duitsland kan erover meepraten. Ze schatten de schade van een week sluiting op 100 miljoen. Wie betaalt dat denk je?
Ik denk niet dat als de stroom van Tesla uit een kerncentrale was gekomen, dat die aanslag op een stroompaal anders was verlopen.

Wie dat betaalt? Ik als Tesla aandeelhouder voel het, het bedrijf voelt het.

Overigens zal Tesla nu wel versneld Megapacks XL (gigantische UPS) plaatsen om bij nog zo'n calamiteit iig normaal het werk af te kunnen schalen. Er staan nu half gespoten auto's en mislukte gigacastings.

quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En de klanten die langer kunnen wachten op hun bestelling. Je haalt die productieschade ook niet meer in, een week plat liggen scheelt 8.000 auto's die ze minder kunnen afleveren dit jaar.
pi_212719377
quote:
10s.gif Op woensdag 6 maart 2024 18:58 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Blijf je dit soort totaal verouderde argumenten herhalen?
En wat gaan die peperdure kerncentrales doen als de stroomprijzen structureel veel lager worden vanwege al die windparken? Als backup daarvoor zijn ze niet bijster praktisch…
Tja, als jij leveringszekerheid een verouderd argument vind heeft het verder geen zin om verder met jou in discussie te gaan.
Sommige mensen vinden een energielevering van een derdewereldland schijnbaar prima.
pi_212719386
quote:

[..]
[..]
Daarom vraagt men voor kerncentrales nog vele malen meer kunstmatige staatssteun, waarom zou men dan nog investeren in windenergie? Of werkt je argumentatie maar één kant op?
pi_212719390
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 17:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Nee. Maar dat is door subsidies en een gebrek aan visie in de hand gewerkt en het heeft de energiemarkt om zeep geholpen. Er valt geen droog brood meer te verdienen aan energieopwekking zonder subsidie. Dus het is nogal debiel om die subsidie dan te blijven verstrekken aan de projecten die de situatie verergeren. Omdat het groen klinkt en makkelijk scoren is bij de kiezers.
pi_212719402
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:03 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Tja, als jij leveringszekerheid een verouderd argument vind heeft het verder geen zin om verder met jou in discussie te gaan.
Sommige mensen vinden een energielevering van een derdewereldland schijnbaar prima.
Ik ben ook voor leveringszekerheid, dat staat buiten kijf.

Maar ik probeer ook de ingewikkelde rol van dure stroom op een Europese energiemarkt mee te nemen.
Er zal geld bij moeten als je kerncentrales draaiend wil houden en flink ook.

Dat is misschien niet erg maar je zal dat terug zien in alles wat geproduceerd, getransporteerd en verwarmd wordt.
pi_212719403
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb het over de Europese (!) energiemarkt in z'n geheel. Dat is een mix van waterkracht, biomassa, wind, zon, kolen, aardgas, kernenergie, etc.

De meeste vormen daarvan zitten op zo'n 50 tot 80 Euro per MWh.
Kijk naar aardgas, wat momenteel weer zo'n 26-30 Euro per MWh doet en waar je met een STEG-centrale gemiddeld 55% rendement op haalt. Dan kan je rond de 47 tot 55 Euro per MWh meedoen.

En daar moet je dan als kerncentrale tegenop boxen, die markt.

Ik heb het dan puur over energiebedrijven die uiteraard rondshoppen in die markt van dynamische tarieven om de meeste marge te maken op de stroom die ze aan jou en mij leveren.

En die energiebedrijven maken zich niet druk om leverzekerheid, ze bezitten vaak niet eens centrales.
Als het licht uit gaat is dat "overmacht" en wijzen ze naar netbeheerders, overheid, afnemers of waar ze maar naar kunnen wijzen. Ze doen niet meer dan virtueel kWh's schuiven.
[..]
Ik denk niet dat als de stroom van Tesla uit een kerncentrale was gekomen, dat die aanslag op een stroompaal anders was verlopen.

Wie dat betaalt? Ik als Tesla aandeelhouder voel het, het bedrijf voelt het.

Overigens zal Tesla nu wel versneld Megapacks XL (gigantische UPS) plaatsen om bij nog zo'n calamiteit iig normaal het werk af te kunnen schalen. Er staan nu half gespoten auto's en mislukte gigacastings.
[..]
En de klanten die langer kunnen wachten op hun bestelling. Je haalt die productieschade ook niet meer in, een week plat liggen scheelt 8.000 auto's die ze minder kunnen afleveren dit jaar.
Kolen, aardgas en biomassa gaan we uit faseren.
Klimaatdoelstellingen 2050?
pi_212719420
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 19:03 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Tja, je komt met een totaal verouderd argument aan waar je geliefde kerncentrales ook bepaald geen antwoord op zijn (vraag en aanbod naar stroom fluctueren nu eenmaal nogal en dat past bij uitstek beroerd bij kerncentrales). Dan houdt het wellicht inderdaad op.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')