abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212700631
Ik kwam een interessant artikel in de Trouw tegen, maar aangezien ik me meen te herinneren dat die krant niet geciteerd mag worden heb ik het originele onderzoek van het Nederlands Interdisciplinair Demografisch Instituut erbij gezocht. Het hele artikel is hier te vinden, ik heb voor de leesbaarheid alleen de conclusie gekopieerd:

Economische positie jongvolwassenen afgelopen twintig jaar verslechterd
https://nidi.nl/demos/eco(...)g-jaar-verslechterd/

quote:
Conclusie
In vergelijking met hun voorgangers zijn de huidige jongvolwassenen veel hoger opgeleid, vaker en meer uren actief op de arbeidsmarkt en zelden werkloos. Toch betaalt deze ijver zich (nog) niet uit in andere economische voordelen. Integendeel, vergeleken met de jongvolwassenen van tien of twintig jaar geleden neemt de huidige generatie jongvolwassenen op veel vlakken een meer kwetsbare economische positie in. Zo hebben zij vaker een flexibele arbeidsrelatie, zijn hun inkomens nauwelijks gestegen, hebben zij vaker een studieschuld en wonen zij minder vaak in een koopwoning en vaker in een dure private huurwoning. Ook beschikken jongvolwassenen nauwelijks over vermogen, wat het lastig maakt om grote uitgaven te bekostigen en wat risico’s met zich meebrengt in situaties van economische tegenspoed. Dit bevestigt het beeld van de huidige generatie jongvolwassenen met wie het in economisch opzicht minder goed gaat dan voorgaande generaties.

Al met al laten onze gegevens zien dat een focus op geijkte economische indicatoren zoals het werkloosheidscijfer een incompleet beeld geeft van de economische positie van jongvolwassenen. In plaats daarvan is een bredere blik nodig, die rekening houdt met verschillen in economische stabiliteit, financiële middelen en woonsituatie. Ook voor het begrijpen van bevolkingsontwikkelingen is een brede blik cruciaal, aangezien de kwetsbare economische positie van jongvolwassenen een belangrijke potentiële verklaring vormt voor het uitstel van het krijgen van kinderen en het dalende geboortecijfer.
Dat deze generatie, met name door de totaal verziekte woningmarkt en hogere studieschulden, minder vermogen heeft dan 20 jaar geleden verbaast me niet. Wat ik wel verrassend vind is dat het aanzienlijk hogere opleidingsniveau (aandeel HBO en WO-diploma's gestegen van 30% naar 55%) en de stijging van de gewerkte uren zich niet vertaalt in hogere inkomens.

Het is hoe dan ook zorgelijk. De generatie die voor de vergrijzing moet gaan betalen begint zelf met een flinke economische achterstand en dat heeft mogelijk tot gevolg dat het geboortecijfer nóg verder daalt. Daarnaast lijkt de kenniseconomie ook niet echt het gewenste effect te hebben, dat een substantieel hoger opgeleide generatie te kampen heeft met stagnerende inkomens is niet de gewenste uitkomst.

Hoe dit om te draaien? Minder avocadotoast en havermelk-lattes consumeren?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-03-2024 12:08:14 ]
  dinsdag 5 maart 2024 @ 12:16:52 #2
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_212700708
Sparen roepen ouderen nog wel eens. Maar de huizenprijzen stijgen zo rap dat je na een jaar sparen verder weg bent van je doel. _O-

Snap wel dat je als jongere dan de hoop opgeeft. Je kan zelfs redelijk goed zitten verder economisch (en dagelijks avocado toast eten) maar dan nog zit je mijlen ver van een huis. Kan je het net zo goed uitgeven.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_212700859
Ik zie een hoop keuzes en aannames langskomen.

Studieschuld zullen de meeste jongeren echt niet hebben, aangezien de meesten gewoon uit de tijd komen dat je veel gratis studiefinanciering kreeg.
Moet je een koopwoning hebben? Nee. Moet je anders in particuliere huur wonen? Nee.
Dat zijn hoge kosten die je jezelf oplegt, niemand anders.
Inkomens stijgen dus wel, maar dat is alleen interessant als je ook kijkt naar uitgaven.
Flexibele arbeidssituatie is wel een ding tegenwoordig, dat geeft minder zekerheid.

Owh en een groot vermogen hebben. Ach, je moet ook een beetje leven toch?
  dinsdag 5 maart 2024 @ 12:40:29 #4
3542 Gia
User under construction
pi_212700968
Waarom moeten jongvolwassenen in staat zijn een koopwoning aan te schaffen? Dat konden wij ook niet als jongvolwassenen. Wij konden onze eerste koopwoning, rijtjeshuis, kopen toen we 29 waren.
Dat je niet meteen een hoog salaris hebt is ook heel normaal, dat stijgt met je leeftijd. Ga eens gewoon een x-aantal jaren werken, je salaris zal stijgen, leg een leuk spaarcentje opzij en ga op je 30ste eens kijken naar een koopwoning.

Echt de eisen van de jeugd zijn niet realistisch.

En dan heb ik het dus niet over de pechgeneratie, waar mijn schoondochter er een van is. Maar als het goed is, heeft zij straks een salaris dat ze dit makkelijk kan terugbetalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 05-03-2024 13:01:51 ]
  dinsdag 5 maart 2024 @ 12:43:47 #5
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_212700998
Hadden ze maar rijk geboren moeten worden.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 12:46:57 #6
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_212701043
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Gia het volgende:
Waarom moeten jongvolwassenen in staat zijn een koopwoning aan te schaffen? Dat konden wij ook niet als jongvolwassenen. Wij konden onze eerste huurwoning, rijtjeshuis, kopen toen we 29 waren.
Dat je niet meteen een hoog salaris hebt is ook heel normaal, dat stijgt met je leeftijd. Ga eens gewoon een x-aantal jaren werken, je salaris zal stijgen, leg een leuk spaarcentje opzij en ga op je 30ste eens kijken naar een koopwoning.

En dan heb ik het dus niet over de pechgeneratie, waar mijn schoondochter er een van is. Maar als het goed is, heeft zij straks een salaris dat ze dit makkelijk kan terugbetalen.
Als er meer betaalbare huurappartementen waren, dan willen minder jongeren een koopwoning. De drang naar een koopwoning is enkel veroorzaakt doordat huurwoningen onbetaalbaar zijn.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_212701078
quote:
Waarom moeten jongvolwassenen in staat zijn een koopwoning aan te schaffen? Dat konden wij ook niet als jongvolwassenen. Wij konden onze eerste huurwoning, rijtjeshuis, kopen toen we 29 waren.

Een 29 jarige is een jongvolwassene
pi_212701116
quote:
Cijfers laten nu juist zien dat ouderen dat vroeger wel konden, en jongeren nu niet.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 12:53:56 #9
3542 Gia
User under construction
pi_212701131
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 12:46 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Als er meer betaalbare huurappartementen waren, dan willen minder jongeren een koopwoning. De drang naar een koopwoning is enkel veroorzaakt doordat huurwoningen onbetaalbaar zijn.
Dat er te weinig goedkope huurwoningen zijn is een andere discussie en daar heb je gelijk in.
Wil niet zeggen dat net afgestudeerde jongeren direct in staat moeten kunnen zijn om een koopwoning aan te schaffen. Dat konden wij in onze tijd ook niet. De generatie na ons ook niet, en deze generatie ook niet.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 12:55:37 #10
3542 Gia
User under construction
pi_212701155
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 12:49 schreef Adames het volgende:

[..]
Een 29 jarige is een jongvolwassene
Mwa, vind ik niet. Jongvolwassen is voor mij van 18 - 25. Daarna ben je gewoon volwassen.

https://www.google.com/se(...)volwassenen+leeftijd
De GGZ is het met me eens.
pi_212701201
quote:
. Wij konden onze eerste huurwoning, rijtjeshuis, kopen toen we 29 waren.

En hoelang hebben jullie toen op een wachtlijst gestaan voor die huurwoning?

Het is natuurlijk te bizar voor woorden dat de jongvolwassen generatie geen betaalbare woonruimte kan vinden en de boomers hier doen alsof dat in hun jongvolwassen tijd ook het geval was. :')
pi_212701208
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 12:46 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
Daarnaast is er een flink tekort aan sociale woonruimte.
Dit probleem speelt al sinds de jaren 90. Ik moest 8.5 jaar wachten en kreeg toen een sociaal huurappartement (gemeente Barneveld 1995) Mijn jongere broer moest al 10 jaar wachten voordat hij sociale woonruimte kreeg.

quote:
Sociale huurders kansloos op de woningmarkt, bijna helft wacht al langer dan 3 jaar

Hierbij stuiten ze op ellenlange wachtlijsten van woningcorporaties. "Ik sta 'nog maar' 12 jaar ingeschreven. In mijn gemeente maak je pas met 16 jaar kans", verzucht iemand.
;(
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212701238
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 12:55 schreef Gia het volgende:

[..]
Mwa, vind ik niet. Jongvolwassen is voor mij van 18 - 25. Daarna ben je gewoon volwassen.

https://www.google.com/se(...)volwassenen+leeftijd
De GGZ is het met me eens.
Zullen we even het artikel zelf als bron nemen wat ze als jongvolwassenen zien, ipv de GGZ?
quote:
Specifiek kijken we naar de groep personen tussen de 25 en 35 jaar.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 13:03:37 #14
3542 Gia
User under construction
pi_212701279
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 12:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Excuus, aangepast, moest zijn onze eerste koopwoning, rijtjeshuis.

Voor de huurwoning die wij achterlieten hebben we niet op de wachtlijst gestaan. Hadden we in die tijd voor het uitkiezen.
quote:
Het is natuurlijk te bizar voor woorden dat de jongvolwassen generatie geen betaalbare woonruimte kan vinden en de boomers hier doen alsof dat in hun jongvolwassen tijd ook het geval was. :')
Het is schandalig dat er nu bijna geen huurwoningen zijn voor jongvolwassenen.
Een koopwoning was voor ons ook niet weggelegd als jongvolwassene. En ik reken wel 18-25 jaar voor jongvolwassen.

[ Bericht 25% gewijzigd door Gia op 05-03-2024 13:11:35 ]
  dinsdag 5 maart 2024 @ 13:05:32 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_212701300
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 12:58 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Kan mij niet anders herinneren dat fatsoenlijk wonen altijd redelijk onbereikbaar is qua kosten en/of wachttijden. Paar dagen na mijn afstuderen, Utrecht, kon ik voor het eerst ergens naar een appartement kijken. Maar toen verdiende ik al snel meer dan toegestaan. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 5 maart 2024 @ 13:06:57 #16
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_212701308
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 12:59 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Daarnaast is er een flink tekort aan sociale woonruimte.
Dit probleem speelt al sinds de jaren 90. Ik moest 8.5 jaar wachten en kreeg toen een sociaal huurappartement (gemeente Barneveld 1995) Mijn jongere broer moest al 10 jaar wachten voordat hij sociale woonruimte kreeg.
[..]
;(
Dat veel sociale huurwoningen de verkoop in gaan als de laatste huurder vertrokken is helpt ook niet mee.

En de wachttijden kunnen tot bizarre lengtes oplopen.
Een of twee jaar terug stond er in de krant dat je in Arnhem en Nijmegen kon rekenen op 20/21 jaar inschrijftijd 8)7
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_212701320
quote:
Waarom moeten jongvolwassenen in staat zijn een koopwoning aan te schaffen? Dat konden wij ook niet als jongvolwassenen. Wij konden onze eerste koopwoning, rijtjeshuis, kopen toen we 29 waren
Volgens mij ben je tegenwoordig nog op je 35ste jongvolwassen :+
  dinsdag 5 maart 2024 @ 13:14:00 #18
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_212701390
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 13:05 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Kan mij niet anders herinneren dat fatsoenlijk wonen altijd redelijk onbereikbaar is qua kosten en/of wachttijden. Paar dagen na mijn afstuderen, Utrecht, kon ik voor het eerst ergens naar een appartement kijken. Maar toen verdiende ik al snel meer dan toegestaan. :P
Het woningtekort is eigenlijk altijd al groot geweest (zie de krakersrellen in Nijmegen en Amsterdam in de jaren 80 (geen woning geen kroning), en alleen maar groter geworden.

Het woningtekort is zelfs terug te voeren tot de periode na WO2.

https://anderetijden.nl/aflevering/204/Woningnood
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Woningnood
A murky, forgotten land.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 13:14:51 #19
3542 Gia
User under construction
pi_212701402
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 13:01 schreef Adames het volgende:

[..]
Zullen we even het artikel zelf als bron nemen wat ze als jongvolwassenen zien, ipv de GGZ?
[..]

Die leeftijd zie ik nergens staan, daarbij is een artikel geen maatstaf hiervoor, maar een leeftijdsindicatie van een instantie die daarmee werkt, wel.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 13:14:56 #20
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_212701405
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 13:08 schreef Morri2 het volgende:

[..]
Volgens mij ben je tegenwoordig nog op je 35ste jongvolwassen :+
Er zijn verschillende definities on omloop :Y
Sommige lopen zelfs tot 40.
A murky, forgotten land.
pi_212701409
Afgelopen week is in het nieuws geweest dat een gezamenlijk inkomen van 80-100k is vereist om een gemiddelde woning te kunnen kopen in Nederland momenteel. Niet gek he dat die economische positie van twintigers dus heel erg precair is.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  Forum Admin dinsdag 5 maart 2024 @ 13:17:21 #22
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212701437
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 13:15 schreef Jor_Dii het volgende:
Afgelopen week is in het nieuws geweest dat een gezamenlijk inkomen van 80-100k is vereist om een gemiddelde woning te kunnen kopen in Nederland momenteel. Niet gek he dat die economische positie van twintigers dus heel erg precair is.
Ik heb er eigenlijk ook geen woorden meer voor.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 5 maart 2024 @ 13:17:40 #23
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_212701443
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 13:14 schreef Gia het volgende:

[..]
Die leeftijd zie ik nergens staan, daarbij is een artikel geen maatstaf hiervoor, maar een leeftijdsindicatie van een instantie die daarmee werkt, wel.
Het CBS, toch wel hét cijfertjes instituut van Nederland, rept over de categorie 25-35 als het gaat over jongvolwassenen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ssenen-blijft-achter
A murky, forgotten land.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 13:19:14 #24
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_212701457
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 13:15 schreef Jor_Dii het volgende:
Dat is gewoon te zot voor woorden 8)7

Is overigens iets wat bij lange na niet alleen in Nederland speelt.
A murky, forgotten land.
pi_212701489
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 13:19 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat is gewoon te zot voor woorden 8)7

Is overigens iets wat bij lange na niet alleen in Nederland speelt.
Uiteraard speelt dit niet alleen in Nederland, maar ik snap wel dat meer en meer jonge mensen na gaan denken over emigreren naar zuid Europa of elders bijvoorbeeld, daar waar de prijzen nog wel enigszins te behappen zijn. Daarmee verlies je als land ook gewoon een hoop kennis en potentie.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')