Dat deze generatie, met name door de totaal verziekte woningmarkt en hogere studieschulden, minder vermogen heeft dan 20 jaar geleden verbaast me niet. Wat ik wel verrassend vind is dat het aanzienlijk hogere opleidingsniveau (aandeel HBO en WO-diploma's gestegen van 30% naar 55%) en de stijging van de gewerkte uren zich niet vertaalt in hogere inkomens.quote:Conclusie
In vergelijking met hun voorgangers zijn de huidige jongvolwassenen veel hoger opgeleid, vaker en meer uren actief op de arbeidsmarkt en zelden werkloos. Toch betaalt deze ijver zich (nog) niet uit in andere economische voordelen. Integendeel, vergeleken met de jongvolwassenen van tien of twintig jaar geleden neemt de huidige generatie jongvolwassenen op veel vlakken een meer kwetsbare economische positie in. Zo hebben zij vaker een flexibele arbeidsrelatie, zijn hun inkomens nauwelijks gestegen, hebben zij vaker een studieschuld en wonen zij minder vaak in een koopwoning en vaker in een dure private huurwoning. Ook beschikken jongvolwassenen nauwelijks over vermogen, wat het lastig maakt om grote uitgaven te bekostigen en wat risico’s met zich meebrengt in situaties van economische tegenspoed. Dit bevestigt het beeld van de huidige generatie jongvolwassenen met wie het in economisch opzicht minder goed gaat dan voorgaande generaties.
Al met al laten onze gegevens zien dat een focus op geijkte economische indicatoren zoals het werkloosheidscijfer een incompleet beeld geeft van de economische positie van jongvolwassenen. In plaats daarvan is een bredere blik nodig, die rekening houdt met verschillen in economische stabiliteit, financiële middelen en woonsituatie. Ook voor het begrijpen van bevolkingsontwikkelingen is een brede blik cruciaal, aangezien de kwetsbare economische positie van jongvolwassenen een belangrijke potentiële verklaring vormt voor het uitstel van het krijgen van kinderen en het dalende geboortecijfer.
Als er meer betaalbare huurappartementen waren, dan willen minder jongeren een koopwoning. De drang naar een koopwoning is enkel veroorzaakt doordat huurwoningen onbetaalbaar zijn.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Gia het volgende:
Waarom moeten jongvolwassenen in staat zijn een koopwoning aan te schaffen? Dat konden wij ook niet als jongvolwassenen. Wij konden onze eerste huurwoning, rijtjeshuis, kopen toen we 29 waren.
Dat je niet meteen een hoog salaris hebt is ook heel normaal, dat stijgt met je leeftijd. Ga eens gewoon een x-aantal jaren werken, je salaris zal stijgen, leg een leuk spaarcentje opzij en ga op je 30ste eens kijken naar een koopwoning.
Echt de eisen van de jeugd zijn niet realistisch.
En dan heb ik het dus niet over de pechgeneratie, waar mijn schoondochter er een van is. Maar als het goed is, heeft zij straks een salaris dat ze dit makkelijk kan terugbetalen.
Een 29 jarige is een jongvolwassenequote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Gia het volgende:
Waarom moeten jongvolwassenen in staat zijn een koopwoning aan te schaffen? Dat konden wij ook niet als jongvolwassenen. Wij konden onze eerste huurwoning, rijtjeshuis, kopen toen we 29 waren.
Dat je niet meteen een hoog salaris hebt is ook heel normaal, dat stijgt met je leeftijd. Ga eens gewoon een x-aantal jaren werken, je salaris zal stijgen, leg een leuk spaarcentje opzij en ga op je 30ste eens kijken naar een koopwoning.
Echt de eisen van de jeugd zijn niet realistisch.
En dan heb ik het dus niet over de pechgeneratie, waar mijn schoondochter er een van is. Maar als het goed is, heeft zij straks een salaris dat ze dit makkelijk kan terugbetalen.
Cijfers laten nu juist zien dat ouderen dat vroeger wel konden, en jongeren nu niet.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Gia het volgende:
Dat er te weinig goedkope huurwoningen zijn is een andere discussie en daar heb je gelijk in.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:46 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als er meer betaalbare huurappartementen waren, dan willen minder jongeren een koopwoning. De drang naar een koopwoning is enkel veroorzaakt doordat huurwoningen onbetaalbaar zijn.
Mwa, vind ik niet. Jongvolwassen is voor mij van 18 - 25. Daarna ben je gewoon volwassen.quote:
En hoelang hebben jullie toen op een wachtlijst gestaan voor die huurwoning?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Gia het volgende:
. Wij konden onze eerste huurwoning, rijtjeshuis, kopen toen we 29 waren.
Daarnaast is er een flink tekort aan sociale woonruimte.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:46 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als er meer betaalbare huurappartementen waren, dan willen minder jongeren een koopwoning. De drang naar een koopwoning is enkel veroorzaakt doordat huurwoningen onbetaalbaar zijn.
quote:Sociale huurders kansloos op de woningmarkt, bijna helft wacht al langer dan 3 jaar
Hierbij stuiten ze op ellenlange wachtlijsten van woningcorporaties. "Ik sta 'nog maar' 12 jaar ingeschreven. In mijn gemeente maak je pas met 16 jaar kans", verzucht iemand.
Zullen we even het artikel zelf als bron nemen wat ze als jongvolwassenen zien, ipv de GGZ?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:55 schreef Gia het volgende:
[..]
Mwa, vind ik niet. Jongvolwassen is voor mij van 18 - 25. Daarna ben je gewoon volwassen.
https://www.google.com/se(...)volwassenen+leeftijd
De GGZ is het met me eens.
quote:Specifiek kijken we naar de groep personen tussen de 25 en 35 jaar.
Excuus, aangepast, moest zijn onze eerste koopwoning, rijtjeshuis.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoelang hebben jullie toen op een wachtlijst gestaan voor die huurwoning?
Het is schandalig dat er nu bijna geen huurwoningen zijn voor jongvolwassenen.quote:Het is natuurlijk te bizar voor woorden dat de jongvolwassen generatie geen betaalbare woonruimte kan vinden en de boomers hier doen alsof dat in hun jongvolwassen tijd ook het geval was.
Kan mij niet anders herinneren dat fatsoenlijk wonen altijd redelijk onbereikbaar is qua kosten en/of wachttijden. Paar dagen na mijn afstuderen, Utrecht, kon ik voor het eerst ergens naar een appartement kijken. Maar toen verdiende ik al snel meer dan toegestaan.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En hoelang hebben jullie toen op een wachtlijst gestaan voor die huurwoning?
Het is natuurlijk te bizar voor woorden dat de jongvolwassen generatie geen betaalbare woonruimte kan vinden en de boomers hier doen alsof dat in hun jongvolwassen tijd ook het geval was.
Dat veel sociale huurwoningen de verkoop in gaan als de laatste huurder vertrokken is helpt ook niet mee.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:59 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Daarnaast is er een flink tekort aan sociale woonruimte.
Dit probleem speelt al sinds de jaren 90. Ik moest 8.5 jaar wachten en kreeg toen een sociaal huurappartement (gemeente Barneveld 1995) Mijn jongere broer moest al 10 jaar wachten voordat hij sociale woonruimte kreeg.
[..]
Volgens mij ben je tegenwoordig nog op je 35ste jongvolwassenquote:Op dinsdag 5 maart 2024 12:40 schreef Gia het volgende:
Waarom moeten jongvolwassenen in staat zijn een koopwoning aan te schaffen? Dat konden wij ook niet als jongvolwassenen. Wij konden onze eerste koopwoning, rijtjeshuis, kopen toen we 29 waren
Het woningtekort is eigenlijk altijd al groot geweest (zie de krakersrellen in Nijmegen en Amsterdam in de jaren 80 (geen woning geen kroning), en alleen maar groter geworden.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:05 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Kan mij niet anders herinneren dat fatsoenlijk wonen altijd redelijk onbereikbaar is qua kosten en/of wachttijden. Paar dagen na mijn afstuderen, Utrecht, kon ik voor het eerst ergens naar een appartement kijken. Maar toen verdiende ik al snel meer dan toegestaan.
Die leeftijd zie ik nergens staan, daarbij is een artikel geen maatstaf hiervoor, maar een leeftijdsindicatie van een instantie die daarmee werkt, wel.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:01 schreef Adames het volgende:
[..]
Zullen we even het artikel zelf als bron nemen wat ze als jongvolwassenen zien, ipv de GGZ?
[..]
Er zijn verschillende definities on omloopquote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:08 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Volgens mij ben je tegenwoordig nog op je 35ste jongvolwassen
Ik heb er eigenlijk ook geen woorden meer voor.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:15 schreef Jor_Dii het volgende:
Afgelopen week is in het nieuws geweest dat een gezamenlijk inkomen van 80-100k is vereist om een gemiddelde woning te kunnen kopen in Nederland momenteel. Niet gek he dat die economische positie van twintigers dus heel erg precair is.
Het CBS, toch wel hét cijfertjes instituut van Nederland, rept over de categorie 25-35 als het gaat over jongvolwassenen.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Die leeftijd zie ik nergens staan, daarbij is een artikel geen maatstaf hiervoor, maar een leeftijdsindicatie van een instantie die daarmee werkt, wel.
Dat is gewoon te zot voor woordenquote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:15 schreef Jor_Dii het volgende:
Afgelopen week is in het nieuws geweest dat een gezamenlijk inkomen van 80-100k is vereist om een gemiddelde woning te kunnen kopen in Nederland momenteel. Niet gek he dat die economische positie van twintigers dus heel erg precair is.
Uiteraard speelt dit niet alleen in Nederland, maar ik snap wel dat meer en meer jonge mensen na gaan denken over emigreren naar zuid Europa of elders bijvoorbeeld, daar waar de prijzen nog wel enigszins te behappen zijn. Daarmee verlies je als land ook gewoon een hoop kennis en potentie.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 13:19 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat is gewoon te zot voor woorden
Is overigens iets wat bij lange na niet alleen in Nederland speelt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |