abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 8 maart 2024 @ 20:42:09 #126
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_212746644
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 12:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Bij een kwartier of meer vertraging moeten ze een grote boete betalen en de reizigers hun geld teruggeven. Dus zodra dat dreigt te gebeuren, laten ze de trein vervallen. Hij stopt gewoon op het eerstvolgende station en dan moet iedereen uitstappen. Want anders heb je op alle volgende stations ook vertraging. Maar dan sta je daar als passagier.
Je krijgt ook geld terug als er een trein uitvalt en je meer dan 30 min vertraging hebt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_212747060
quote:
88s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 20:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Je krijgt ook geld terug als er een trein uitvalt en je meer dan 30 min vertraging hebt.
Dat wist ik niet. Nieuwe wetgeving? Daar had ik al een aantal keren gebruik van kunnen maken.

Ik weet wel, dat de verbinding tussen Sittard en Roermond regelmatig uitvalt voor de NS. Arriva rijd dan meestal nog wel, maar de NS gaat pendelen tussen Sittard en Heerlen en/of Maastricht. En dan vanaf Roermond of Eindhoven naar het noorden.

Ook de verbinding Sittard - Maastricht was het afgelopen jaar vrij slecht. Veel uitval wegens allerlei oorzaken. Meestal reed Arriva nog wel, soms niet en moest je via Heerlen.

Al met al is de uitval van de NS in de spits hier meer dan de opgegeven 5%.
  vrijdag 8 maart 2024 @ 22:02:05 #128
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212748328
Nog even en we hebben alsnog gratis openbaar vervoer met al die teruggaves:
quote:
Grootverbruikers in de mobiliteit

Netcongestie begint ook in toenemende mate een knelpunt te worden in de mobiliteit. ProRail verwacht dat netcongestie in toenemende mate impact heeft op geplande intensiveringen van de dienstregeling: bij nieuwe, langere of extra treinen is het (tijdig) krijgen van verzwaarde of nieuwe netaansluitingen een toenemend probleem. Voor bussen is netcongestie een vast onderwerp op de agenda van het Bestuursakkoord Zero-Emissie Bus (BAZEB). Bij elke concessie die nu verduurzaamd wordt met batterij-elektrische bussen is er behoefte aan aansluitpunten op het net voor laadinfrastructuur. In de aanbesteding kan zo het dilemma ontstaan tussen verduurzaming en continuïteit van de concessie. Tegelijkertijd kan OV ook een bijdrage leveren aan het verlichten van netcongestie, bijvoorbeeld door innovatie in de energievoorziening van de treinen. Mogelijke oplossingen zijn bijvoorbeeld het gebruik van energie-opslag en accu's bij de voedingspunten langs het spoor. EZK, IenW en ProRail zijn in gesprek om de mogelijkheden hiervoor verder te verkennen.
https://www.parlementaire(...)pmj1ey0/vm7fnh26ofzl
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_212857384
quote:
Aantal rechtszaken over een stroomaansluiting verdubbelt
https://nos.nl/l/2513094

Bedrijven, maar ook scholen en laadpalen, moeten vaker lang wachten op een stroomaansluiting. Soms zelfs jarenlang. Binnenkort mogen netbeheerders specifieke projecten prioriteit geven, maar dat duurt een groeiend aantal partijen te lang: zij willen voorrang afdwingen via de rechter.

Uit navraag door Nieuwsuur bij de regionale netbeheerders blijkt dat het aantal rechtszaken over een grootverbruikersaansluiting in drie jaar grofweg is verdubbeld: van 9 zaken in 2021, naar 17 het afgelopen jaar.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_212924968
quote:
Klanten kunnen omvormers door Zonneplan laten uitschakelen bij negatieve prijzen

Zonneplan gaat klanten de mogelijkheid bieden hun omvormer automatisch uit te laten schakelen als er een energieoverschot is. Bij de dynamische contracten van de energieleverancier betalen klanten in zo'n geval geen negatieve prijs als ze stroom terug moeten leveren aan het net.

Zonneplan, dat alleen dynamische energiecontracten aanbiedt, noemt dat systeem Powerplay. Dat is een tool die klanten in hun Zonneplan-app kunnen inschakelen. Als klanten dat doen, schakelt Zonneplan automatisch hun omvormers uit in situaties waarop de stroomprijs negatief is.

Het bedrijf noemt daarbij zelf verschillende mogelijke scenario's waarop dat gebeurt. Dat kan in de lente en zomer als de uurprijzen voor stroom met name 's middags negatief zijn omdat er een overschot is. Maar de tool houdt er ook rekening mee dat de omvormer alsnog weer kan worden ingeschakeld als de uurprijs negatief is maar er, bijvoorbeeld door bewolking, tijdelijk geen stroomoverschot is. Het kan ook zijn dat de leverprijs wel positief is maar dat er toch een overschot op het stroomnet is. Ook in dat geval kan Zonneplan de omvormer uitschakelen.

Powerplay werkt op basis van een algoritme dat bepaalt wanneer de omvormer aan of uit staat, zegt Zonneplan, al geeft het bedrijf daar verder geen details over. Klanten kunnen aangeven of ze een jaarlijks overshot hebben van minimaal 500kWh. In dat geval wil de leverancier de omvormer vaker uitschakelen dan wanneer het overschot kleiner is. Op die manier is de kans kleiner dat klanten aan het eind van het jaar energiebelasting moeten betalen over de teruggeleverde stroom.

Naast de omvormer kan Powerplay ook thuisbatterijen aansturen als klanten die hebben. Zonneplan verwijst dan specifiek naar de Nexus-accu's die het onlangs zelf introduceerde - voorlopig lijken alleen die te werken met de tool. Later in het jaar wil het bedrijf ook zijn eigen laadpalen kunnen koppelen aan de tool. Ook wil het bedrijf in de toekomst omvormers en andere producten van andere fabrikanten kunnen aansturen.
De prijs van lithium is sinds kort flink gedaald, bovendien zijn natriumbatterijen met hun opmars bezig. Naarmate de prijs van thuisbatterijen flink daalt en dat gecombineerd kan worden met een intelligente besturing en een dynamisch contract, kan dat flink helpen de onbalans te verminderen. De decentrale bufferende werking van dergelijke thuisbatterijen kan blackouts helpen voorkomen en als dat alsnog gebeurt, dan kan je de thuisbatterij gebruiken om tijdens de blackout toch over elektra te beschikken.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zaterdag 23 maart 2024 @ 10:43:16 #131
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212925207
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 10:24 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De prijs van lithium is sinds kort flink gedaald, bovendien zijn natriumbatterijen met hun opmars bezig. Naarmate de prijs van thuisbatterijen flink daalt en dat gecombineerd kan worden met een intelligente besturing en een dynamisch contract, kan dat flink helpen de onbalans te verminderen. De decentrale bufferende werking van dergelijke thuisbatterijen kan blackouts helpen voorkomen en als dat alsnog gebeurt, dan kan je de thuisbatterij gebruiken om tijdens de blackout toch over elektra te beschikken.
Nog steeds te duur. Toevallig zijn de prijzen vandaag negatief rond het middaguur, maar daarmee verdien je het niet terug. Zonneplan biedt ook thuisbatterijen aan in combinatie met de onbalansmarkt wat wel interessant is:

https://start.zonneplan.nl/thuisbatterij/
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_212925210
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:40 schreef SymbolicFrank het volgende:


Dus je moet een markt maken voor mensen die een betaalbare wekker willen kopen die precies doet wat zij willen en niet meteen kapot gaat. Maatwerk.
Maatwerk en betaalbaar is als water en vuur.

Zoals Peter steeds schreeuwt massa is kassa.
pi_212925599
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 10:43 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Nog steeds te duur. Toevallig zijn de prijzen vandaag negatief rond het middaguur, maar daarmee verdien je het niet terug. Zonneplan biedt ook thuisbatterijen aan in combinatie met de onbalansmarkt wat wel interessant is:

https://start.zonneplan.nl/thuisbatterij/
In de zomer zijn de prijzen regelmatig zelfs sterk negatief en daar kun je dan wel van profiteren en een backup tegen stroomuitval door blackouts is ook wat waard. Het kan ook een tijdje duren voordat de lagere batterijprijzen in met name China hier merkbaar gaan worden.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212925812
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 10:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Maatwerk en betaalbaar is als water en vuur.

Zoals Peter steeds schreeuwt massa is kassa.
Ja, en daarom laten we het doen door Chinezen.

Maar het kan dus ook anders.
pi_212925876
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:01 schreef BIGGIE96 het volgende:

[..]
Elektrisch rijden heeft echt wel de toekomst denk ik, maar dat is maar een heel klein deel van het probleem.

Ik vind persoonlijk dat de grote winst te behalen is in het transport wereldwijd en niet alleen Jan lul die met zijn Polo naar het werk gaat. Ja we kunnen dat allemaal gaan belasten tot we het braafste jongetje van de klas zijn maar we naaien alleen onszelf daarmee.

Mijn insziens moet we kappen met allerlei rotzooi importeren uit regimes zoals China en veel meer dingen zelf gaan produceren, scheelt enorm veel uitstoot van schepen, vliegtuigen en vrachtwagens. We maken bijna niks meer zelf in dit land. Ik denk ook dat we als mensheid gewoon te laat zijn met 'ingrijpen' het is simpelweg te laat over 2 a 300 jaar is deze planeet onbewoonbaar voor mensen, een elektrische auto stoot niks uit maar die moeten ook gemaakt worden en vervangen worden.

Harde waarheid is het eigenlijk wel, we zijn te laat. En ik denk daar ook heel simpel over: na mij de zondvloed.
We kunnen niks meer zelf maken, want we willen van fossiel af. Wind en zon zijn veel slechter geschikt voor industrie, dat is een van de problemen juist ironisch genoeg. Plus dat het stroomnetwerk ook ongeschikt is voor op zijn minst de komende tien jaar zoals hier te lezen is.

Vreemd genoeg denkt men met blind vertrouwen dat in de toekomst china en consorten ook afscheid gaat nemen van hun fossiel en hiermee waarschijnlijk ook een deel van hun industrie onmogelijk maakt, wat hun hoofdinkomen is.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_212926417
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 12:00 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
We kunnen niks meer zelf maken, want we willen van fossiel af. Wind en zon zijn veel slechter geschikt voor industrie, dat is een van de problemen juist ironisch genoeg. Plus dat het stroomnetwerk ook ongeschikt is voor op zijn minst de komende tien jaar zoals hier te lezen is.

Vreemd genoeg denkt men met blind vertrouwen dat in de toekomst china en consorten ook afscheid gaat nemen van hun fossiel en hiermee waarschijnlijk ook een deel van hun industrie onmogelijk maakt, wat hun hoofdinkomen is.
De EU is van plan een "carbon footprint" heffing invoeren. Zodra dat gebeurt zal men ook in Azië eerder geneigd zijn alternatieve energiebronnen te gebruiken in de industrie. China's concurrentievoordeel wordt vooral bereikt middels;
1. Loondumping
2. Sociale dumping
3. Milieu dumping
4. Subsidies door de CCP
5. Bemoeilijken van kapitaal uitvoer van met name de eigen bevolking
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212926468
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 12:58 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De EU is van plan een "carbon footprint" heffing invoeren. Zodra dat gebeurt zal men ook in Azië eerder geneigd zijn alternatieve energiebronnen te gebruiken in de industrie. China's concurrentievoordeel wordt vooral bereikt middels;
1. Loondumping
2. Sociale dumping
3. Milieu dumping
4. Subsidies door de CCP
5. Bemoeilijken van kapitaal uitvoer van met name de eigen bevolking
Dus, we moeten niet alleen de eerstkomende 10 jaar gemiddeld 1000 Euro per maand investeren in klimaatmaatregelen, maar de spullen die we kopen worden ook twee keer zo duur?
  zaterdag 23 maart 2024 @ 13:07:01 #138
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212926487
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 13:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus, we moeten niet alleen de eerstkomende 10 jaar gemiddeld 1000 Euro per maand investeren in klimaatmaatregelen, maar de spullen die we kopen worden ook twee keer zo duur?
klopt en het gaat allemaal geen ene zak helpen

want het wordt hier vanzelf tropisch

Indonesia die is de hoofdstad al aan het verplaatsen , wij moeten ook laag gelegen delen ontruimen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212926676
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 13:05 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus, we moeten niet alleen de eerstkomende 10 jaar gemiddeld 1000 Euro per maand investeren in klimaatmaatregelen, maar de spullen die we kopen worden ook twee keer zo duur?
De dumping waaruit China zijn concurrentievoordeel behaald stuit op steeds meer weerstand en dat betekent hogere prijzen, waardoor hopelijk de consument meer voorkeur gaat geven aan duurzamer producten. Hoeveel duurder het gaat worden is lastig in te schatten.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212926778
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 13:29 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De dumping waaruit China zijn concurrentievoordeel behaald stuit op steeds meer weerstand en dat betekent hogere prijzen, waardoor hopelijk de consument meer voorkeur gaat geven aan duurzamer producten. Hoeveel duurder het gaat worden is lastig in te schatten.
Hoeveel daarvan is de nieuwe koolstofheffing?
pi_212927036
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 13:44 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Hoeveel daarvan is de nieuwe koolstofheffing?
De koolstof heffing wordt gradueel ingevoerd en zal een definitieve hoogte bereiken in 2026.

De hoogte van de heffing hangt af van het product. In 1e instantie worden alleen energie intensieve producten belast zoals bijv staal en aluminium.

The EU’s Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM)
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212927308
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 14:23 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De koolstof heffing wordt gradueel ingevoerd en zal een definitieve hoogte bereiken in 2026.

De hoogte van de heffing hangt af van het product. In 1e instantie worden alleen energie intensieve producten belast zoals bijv staal en aluminium.

The EU’s Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM)
"Eerlijke prijs." Dus daar gaan ze nog over onderhandelen. De grote bedrijven zullen wel al aan het lobbyen zijn.
pi_212927358
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 15:01 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
"Eerlijke prijs." Dus daar gaan ze nog over onderhandelen. De grote bedrijven zullen wel al aan het lobbyen zijn.
Dat zie je ook bij autofabrikanten t.a.v. chinese EV's. Sommige zijn tegen heffingen zoals bijv BMW en mercedes met aanzienlijke belangen in China versus de franse fabrikanten die voor heffingen zijn.

Europese Unie vindt bewijs voor oneerlijke concurrentie Chinese merken
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212927380
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 12:58 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De EU is van plan een "carbon footprint" heffing invoeren. Zodra dat gebeurt zal men ook in Azië eerder geneigd zijn alternatieve energiebronnen te gebruiken in de industrie. China's concurrentievoordeel wordt vooral bereikt middels;
1. Loondumping
2. Sociale dumping
3. Milieu dumping
4. Subsidies door de CCP
5. Bemoeilijken van kapitaal uitvoer van met name de eigen bevolking
Zorgt dit niet alleen voor hogere prijzen voor de europese bevolking? Wij maken bijna niks meer en moeten een hoop zaken hoe dan ook van China kopen. Die vraag zal toch blijven bestaan. Wat is het alternatief?

Na eerst de energietransitie te moeten betalen moeten we ook nog straffen voor andere landen gaan betalen omdat dat gewoon doorberekend gaat worden in de prijs.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_212927425
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 15:11 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Zorgt dit niet alleen voor hogere prijzen voor de europese bevolking?
Lijkt mij onvermijdelijk.

quote:
Wij maken bijna niks meer en moeten een hoop zaken hoe dan ook van China kopen. Die vraag zal toch blijven. Wat is het alternatief?
Duurzamer goederen kopen die langer meegaan. Vergaande automatisering en robotisering toepassen met behulp van A.I. en A.G.I. bij de productie.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212928632
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 15:17 schreef Digi2 het volgende:
Vergaande automatisering en robotisering toepassen met behulp van A.I. en A.G.I. bij de productie.
Klinkt leuk, in de praktijk valt dat tegen. Er zijn dingen die robots goed kunnen, maar ook heel veel die ze niet of slecht kunnen. En alhoewel een AI tegenwoordig specifieke dingen goed kan uitvoeren, is het betrouwbaarheidspercentage slecht. Zeg, hij doet het 99% van de tijd goed (dat is hoog). Dan gaat het dus 1% van de tijd fout en dan staat je lopende band stil.
pi_212928692
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 17:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Klinkt leuk, in de praktijk valt dat tegen. Er zijn dingen die robots goed kunnen, maar ook heel veel die ze niet of slecht kunnen. En alhoewel een AI tegenwoordig specifieke dingen goed kan uitvoeren, is het betrouwbaarheidspercentage slecht. Zeg, hij doet het 99% van de tijd goed (dat is hoog). Dan gaat het dus 1% van de tijd fout en dan staat je lopende band stil.
Er zal meer in die technieken worden geïnvesteerd o.a. vanwege hogere import heffingen, naast de "supply chain risico's" die ook hoge kosten veroorzaken. Men is zich daar sinds de pandemie, oorlog in Oekraïne en Gaza veel meer van bewust. Een oorlog China, Taiwan is waarschijnlijk en met enorme supply chain kosten, mocht dat plaatsvinden. Het is nu nog een keuze geld naar goedkoop personeel (Azie, Mexico) of techniek en je ziet al duidelijke verschuiving in die keuzes zich ontwikkelen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_212929140
In Duitsland gebruiken ze geen saldering, maar andere manieren om zonnecellen en batterijopslag te stimuleren en daar hebben steeds meer huishoudens een thuisbatterij. Evengoed wil men dat de overheid de aanschaf van thuisbatterijen nog meer stimuleert.
quote:
Lohnen sich Batteriespeicher für Photovoltaik-Anlagen?

Erneuerbare Energie: Batteriespeicher können Stromnetze entlasten
Mit Solarenergie selbst Strom erzeugen und anschließend speichern – immer mehr private Haushalte in Deutschland nutzen diese Kombination. Günstigere Batteriespeicher beschleunigen den Trend. Die Politik muss nun den Rahmen schaffen, damit noch mehr Verbraucher zu Hause Energie erzeugen und speichern.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_213329403
Frontpage: Utrecht: gas blijft want stroomnet te vol
quote:
Het overvolle stroomnet maakt dat de Provincie Utrecht voorlopig nog meer gas blijft gebruiken. De plannen om Nederland van het gas af te halen lopen in deze provincie dus spaak op de infrastructuur die dat nog niet aankan.

Om te zorgen dat de bouw van woningen niet stilvalt door het gebrek aan capaciteit op het stroomnet wordt de rem gezet op de overstap naar elektrisch verwarmen en rijden. Zo wordt geadviseerd om liever een hybride verwarming te kiezen in plaats van volledig elektrisch en worden (openbare) laadpalen afgeschakeld op momenten dat de vraag naar elektriciteit piekt. Ook wordt in extra schakelbare elektriciteitsgeneratie geïnvesteerd in de vorm van gasturbines.

Zonder deze maatregelen worden problemen voorzien zoals knipperende verlichting, uitvallende zonnepanelen en mogelijk zelfs volledige onderbreking van de elektriciteit. Voor grootverbruikers lopen de wachttijden voor nieuwe aansluitingen of het verzwaren van een aansluiting nu al op.
Een snel toenemende bevolkingsgroei en tegelijkertijd van het aardgas af willen zijn blijkbaar strijdig met elkaar.
quote:
Nederland passeert ergens komende maanden grens van 18 miljoen inwoners
Het CBS verwachtte eind vorig jaar al dat Nederland ergens in 2024 18 miljoen inwoners zou tellen. Als de huidige bevolkingsgroei doorzet, wordt die mijlpaal ergens komende zomer bereikt. Tien jaar geleden werd die mijlpaal nog voorspeld in 2044.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  vrijdag 26 april 2024 @ 05:40:01 #150
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_213329424
Goh, moest het werkelijk tot 2024 komen om deze conclusie te trekken? Dit had ik je in 2018 kunnen vertellen toen men bedacht dat we stel en sprong van het gas af moesten.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')