abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 maart 2024 @ 21:54:22 #101
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212735153
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 21:35 schreef BIGGIE96 het volgende:

[..]
Dit soort teksten :')

Dat huizen onbetaalbare zijn en je voor een kar vreten gelijk 120 euro mag neerleggen vergeten we voor het gemak even. Er is heel, heel veel verborgen armoede in dit ooh zo geweldige land. Tweeverdieners net 2 kinderen kunnen vaak niet eens een dagje naar een pretpark omdat het simpelweg allemaal te duur geworden is ook ivm extreme inflatie.
Idealisme kun je je veroorloven als je financieel goed zit, maar veel huishoudens zitten op dit moment in de overlevingsstand. Als ze geld ruiken duiken ze er bovenop waar de salderingsregeling een voorbeeld van is. Uiteindelijk keert het tegen ze als zonnestroom waardeloos wordt en het elektriciteitsnet overbelast is.

De onbalansmarkt is nog geen hype waardoor er geld aan te verdienen is, maar uiteindelijk zal dit verdienmodel ook z'n grenzen bereiken. De thuisbatterij is dan vooral handig voor het geval dat het stroomnetwerk onderuit gaat en jouw omvormer geschikt is om autonoom te werken. Dan heb jij nog licht in huis :!
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_212735248
quote:
3s.gif Op donderdag 7 maart 2024 21:54 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Idealisme kun je je veroorloven als je financieel goed zit, maar veel huishoudens zitten op dit moment in de overlevingsstand. Als ze geld ruiken duiken ze er bovenop waar de salderingsregeling een voorbeeld van is. Uiteindelijk keert het tegen ze als zonnestroom waardeloos wordt en het elektriciteitsnet overbelast is.

De onbalansmarkt is nog geen hype waardoor er geld aan te verdienen is, maar uiteindelijk zal dit verdienmodel ook z'n grenzen bereiken. De thuisbatterij is dan vooral handig voor het geval dat het stroomnetwerk onderuit gaat en jouw omvormer geschikt is om autonoom te werken. Dan heb jij nog licht in huis :!
Elektrisch rijden heeft echt wel de toekomst denk ik, maar dat is maar een heel klein deel van het probleem.

Ik vind persoonlijk dat de grote winst te behalen is in het transport wereldwijd en niet alleen Jan lul die met zijn Polo naar het werk gaat. Ja we kunnen dat allemaal gaan belasten tot we het braafste jongetje van de klas zijn maar we naaien alleen onszelf daarmee.

Mijn insziens moet we kappen met allerlei rotzooi importeren uit regimes zoals China en veel meer dingen zelf gaan produceren, scheelt enorm veel uitstoot van schepen, vliegtuigen en vrachtwagens. We maken bijna niks meer zelf in dit land. Ik denk ook dat we als mensheid gewoon te laat zijn met 'ingrijpen' het is simpelweg te laat over 2 a 300 jaar is deze planeet onbewoonbaar voor mensen, een elektrische auto stoot niks uit maar die moeten ook gemaakt worden en vervangen worden.

Harde waarheid is het eigenlijk wel, we zijn te laat. En ik denk daar ook heel simpel over: na mij de zondvloed.
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 22:04:51 #103
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_212735287
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 19:52 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hoe zie jij dat dan voor je, zoals in dit geval?
Dat je zon batterij koopt als je hem kunt veroorloven, en niet alleen maar omdat je hem kunt terug verdienen in de lange termijn. Of dat je investeert in milieu, omgeving, stroomnet zonder daar direct monetaire voordelen uit te halen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_212735308
quote:
88s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:04 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Dat je zon batterij koopt als je hem kunt veroorloven, en niet alleen maar omdat je hem kunt terug verdienen in de lange termijn. Of dat je investeert in milieu, omgeving, stroomnet zonder daar direct monetaire voordelen uit te halen.
Ik kom die personen op YT weleens tegen, maar ik vrees dat het daarbij niet om grote aantallen gaat ;(
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 22:13:53 #105
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_212735382
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 21:35 schreef BIGGIE96 het volgende:

[..]
Dit soort teksten :')

Dat huizen onbetaalbare zijn en je voor een kar vreten gelijk 120 euro mag neerleggen vergeten we voor het gemak even. Er is heel, heel veel verborgen armoede in dit ooh zo geweldige land. Tweeverdieners net 2 kinderen kunnen vaak niet eens een dagje naar een pretpark omdat het simpelweg allemaal te duur geworden is ook ivm extreme inflatie.
Als een kar vreten je 120 euro kost ga je naar de verkeerde winkel of leg je er teveel of de verkeerde spullen in. Voor de helft heb je een 'kar vreten'.

Ja natuurlijk is er behoorlijke ongelijkheid, zijn dingen duur geworden, kunnen we sommige luxe minder veroorloven. Maar met droge ogen beweren dat alles in Nederland kut is en we niets meer voor elkaar krijgen is gewoonweg niet verder kijken dan de landsgrenzen en naar iedereen die het beter heeft dan jou op dit moment. Je hoeft maar een land zuidelijker te kijken om te zien dat infrastructuur een stuk kutter kan dan in Nederland. Een land naar het oosten om te zien dat ov in Nederland inmiddels er beter voorstaat dan Duitsche Bahn, en dan heb ik het alleen nog maar over de buren. Als je een continent zuidelijker of oostelijker kijkt is het wel heel wat anders.
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 22:16:11 #106
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_212735407
quote:
3s.gif Op donderdag 7 maart 2024 21:54 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Het getuigt toch van een norme luxe als je de ruimte hebt om een investering te doen in zonnepanelen, ook met het vooruitzicht van saldering, als je het slecht hebt komen zonnepanelen niet in je op hoor.

Iemand die laag bij de grond zit heeft geen geld voor zonnepanelen, warmtepomp en isolatie.

Laat staan een electrische auto.
pi_212735508
quote:
88s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:13 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Als een kar vreten je 120 euro kost ga je naar de verkeerde winkel of leg je er teveel of de verkeerde spullen in. Voor de helft heb je een 'kar vreten'.

Ja natuurlijk is er behoorlijke ongelijkheid, zijn dingen duur geworden, kunnen we sommige luxe minder veroorloven. Maar met droge ogen beweren dat alles in Nederland kut is en we niets meer voor elkaar krijgen is gewoonweg niet verder kijken dan de landsgrenzen en naar iedereen die het beter heeft dan jou op dit moment. Je hoeft maar een land zuidelijker te kijken om te zien dat infrastructuur een stuk kutter kan dan in Nederland. Een land naar het oosten om te zien dat ov in Nederland inmiddels er beter voorstaat dan Duitsche Bahn, en dan heb ik het alleen nog maar over de buren. Als je een continent zuidelijker of oostelijker kijkt is het wel heel wat anders.
Aah ja 'dan gaan we naar de verkeerde winkel' en al dat soort blabla. Het OV in Nederland is moeilijk kut en ongeloofelijk duur helemaal in vergelijking met bijvoorbeeld Spanje, in Barcelona kon ik gewoon een dagkaart kopen voor 7.50 en dan de hele dag onbeperkt reizen met bus en metro. Kijk ook even naar de pensioenleeftijd in de landen om ons heen en hoeveel uur die gemiddeld per dag/week maken. In het café hier betaal je 3.20 voor een flesje icethea van 200ml. Prijzen van gas/elektra rijzen de pan uit, mensen gaan heel bewust minder werken om maar geen last te hebben van de zogenaamde 'armoedeval'. Overal zijn tekorten, het onderwijs gaat al jaren schrikbarend achteruit, politiebureaus die in het weekend gesloten zijn of compleet wegbezuinigd, alles maar online moeten doen maar geen rekening houden met oudere mensen.

Dit land is ziek, heel erg ziek. Nou weer dat het OV weer 10 procent duurder wordt, wat krijg je er extra voor terug? Niks.
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 22:34:45 #108
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_212735622
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:23 schreef BIGGIE96 het volgende:

Dit land is ziek, heel erg ziek. Nou weer dat het OV weer 10 procent duurder wordt, wat krijg je er extra voor terug? Niks.
Treinen die minimaal elk uur rijden in plaats van twee a drie keer per dag. En op sommige lijnen zelfs zes keer in het uur. En een relatief groot dekkingsgebied ten opzichte van andere landen.

Nogmaals er zijn best problemen, dingen zijn duur, er is ongelijkheid, er dreigt een overbelasting van het stroomnet, er is een tekort aan werknemers. Kan ik allemaal in mee.

Maar we leven in een verschrikkelijk welvarend land, met een erg hoge standaard voor de meeste zaken, je mag dat ziek noemen, maar met de mensen die het in Nederland het slechtst hebben gaat het altijd nog stukken beter dan met mensen die het in een Afrikaans land het het slechts hebben of in een gemiddeld oostblokland. Er zijn vangnetten, er is een sociale zekerheid. En ja er is ook schandalig gekut bij de toeslagen affaire, het Gronings gas. Maar netto hebben we in Nederland niet van doen met een land waar alles abominabel geregeld is.

En het gekut wordt benoemd en er wordt in ieder geval druk gezet om er iets aan te doen, en oppositie kan hier in Nederland nog wel iets.
pi_212735667
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:01 schreef BIGGIE96 het volgende:

[..]
Elektrisch rijden heeft echt wel de toekomst denk ik, maar dat is maar een heel klein deel van het probleem.

Ik vind persoonlijk dat de grote winst te behalen is in het transport wereldwijd en niet alleen Jan lul die met zijn Polo naar het werk gaat. Ja we kunnen dat allemaal gaan belasten tot we het braafste jongetje van de klas zijn maar we naaien alleen onszelf daarmee.

Mijn insziens moet we kappen met allerlei rotzooi importeren uit regimes zoals China en veel meer dingen zelf gaan produceren, scheelt enorm veel uitstoot van schepen, vliegtuigen en vrachtwagens. We maken bijna niks meer zelf in dit land. Ik denk ook dat we als mensheid gewoon te laat zijn met 'ingrijpen' het is simpelweg te laat over 2 a 300 jaar is deze planeet onbewoonbaar voor mensen, een elektrische auto stoot niks uit maar die moeten ook gemaakt worden en vervangen worden.

Harde waarheid is het eigenlijk wel, we zijn te laat. En ik denk daar ook heel simpel over: na mij de zondvloed.
Dat kan, maar dan moeten we uit de EU en de grenzen dichtgooien. De gulden weer introduceren en handel met het buitenland verbieden. Daardoor gaat onze economie het putje in. Maximale inflatie.

Je moet andere dingen belangrijker maken. Stom voorbeeld: je kunt tegenwoordig geen goede wekkers meer kopen. Je hebt de Chinese, die alleen goedkoop zijn en helemaal niet doen wat je wilt. En als je er een mep op geeft, vliegen ze in stukken uit elkaar. De dure wekkers zijn voornamelijk oplaadstations voor je telefoon en verwachten dat die je wakker maakt. Ze wekken dus niet. En dan heb je nog de hele dure design wekkers...

Op bol.com hebben ze wel 10.000 wekkers te koop, maar dat zijn allemaal dezelfde 10 Chinese wekkers in een andere kleur en voor een andere prijs.

De meeste mensen kijken alleen naar de prijs, het uiterlijk en eventueel het merk. Omdat ze niet weten wat belangrijk is en verwachten dat al die producten uitwisselbaar zijn. En omdat het allemaal dezelfde Chinese rommel is, hebben ze daar ook gelijk in. Maar het is allemaal goedkope troep. Of dure designer spullen, als je tientallen keren zoveel wilt betalen. Voor spullen die meestal hetzelfde werken en in dezelfde Chinese fabrieken worden gemaakt.

Het moet nu eenmaal allemaal zoveel mogelijk geld opbrengen.

Dus je moet een markt maken voor mensen die een betaalbare wekker willen kopen die precies doet wat zij willen en niet meteen kapot gaat. Maatwerk.
  donderdag 7 maart 2024 @ 23:51:16 #110
24533 ACT-F
pi_212736225
quote:
88s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:16 schreef Bosbeetle het volgende:
Het getuigt toch van een norme luxe als je de ruimte hebt om een investering te doen in zonnepanelen, ook met het vooruitzicht van saldering, als je het slecht hebt komen zonnepanelen niet in je op hoor.

Iemand die laag bij de grond zit heeft geen geld voor zonnepanelen, warmtepomp en isolatie.

Laat staan een electrische auto.
Niet overdrijven hè, want leven in een verschrikkelijk welvarend land. Wie de weg naar duurzaamheidspotjes weet kan dit zo realiseren.
quote:
88s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:34 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar we leven in een verschrikkelijk welvarend land, met een erg hoge standaard voor de meeste zaken, je mag dat ziek noemen, maar met de mensen die het in Nederland het slechtst hebben gaat het altijd nog stukken beter dan met mensen die het in een Afrikaans land het het slechts hebben of in een gemiddeld oostblokland. Er zijn vangnetten, er is een sociale zekerheid.
pi_212736285
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:23 schreef BIGGIE96 het volgende:

[..]
Aah ja 'dan gaan we naar de verkeerde winkel' en al dat soort blabla. Het OV in Nederland is moeilijk kut en ongeloofelijk duur helemaal in vergelijking met bijvoorbeeld Spanje, in Barcelona kon ik gewoon een dagkaart kopen voor 7.50 en dan de hele dag onbeperkt reizen met bus en metro. Kijk ook even naar de pensioenleeftijd in de landen om ons heen en hoeveel uur die gemiddeld per dag/week maken. In het café hier betaal je 3.20 voor een flesje icethea van 200ml. Prijzen van gas/elektra rijzen de pan uit, mensen gaan heel bewust minder werken om maar geen last te hebben van de zogenaamde 'armoedeval'. Overal zijn tekorten, het onderwijs gaat al jaren schrikbarend achteruit, politiebureaus die in het weekend gesloten zijn of compleet wegbezuinigd, alles maar online moeten doen maar geen rekening houden met oudere mensen.

Realiseer je wel dat Spanje alles behalve perfect is. Nederland is in vergelijking met Spanje nog steeds een beter land om te wonen. Als ik naar Spanje zou emigreren dan doe ik dat niet "omdat het in Spanje goedkoper is". Als je het Spaanse salaris verdient is Spanje ook prijzig aan het worden. Er is daar meer armoede, het onderwijs is van lager kwaliteit dan hier, de zorg is goed maar niet zo goed als in Nederland, minder sociale voorzieningen, ouderenzorg is daar amper, inflatie en kan nog wel zo doorgaan.

De reden waarom ik daar heen zou gaan is vanwege de ruimte, het weer, het eten en vooral om de barmhartigheid, vriendelijkheid en openhartigheid van de mensen. Dat is iets waar Nederland wel een hoop van kan leren.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_212736426
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 00:00 schreef HSG het volgende:

[..]
Realiseer je wel dat Spanje alles behalve perfect is. Nederland is in vergelijking met Spanje nog steeds een beter land om te wonen. Als ik naar Spanje zou emigreren dan doe ik dat niet "omdat het in Spanje goedkoper is". Als je het Spaanse salaris verdient is Spanje ook prijzig aan het worden. Er is daar meer armoede, het onderwijs is van lager kwaliteit dan hier, de zorg is goed maar niet zo goed als in Nederland, minder sociale voorzieningen, ouderenzorg is daar amper, inflatie en kan nog wel zo doorgaan.

De reden waarom ik daar heen zou gaan is vanwege de ruimte, het weer, het eten en vooral om de barmhartigheid, vriendelijkheid en openhartigheid van de mensen. Dat is iets waar Nederland wel een hoop van kan leren.
Natuurlijk, daar heb jij weer gelijk in. Het OV is in Nederland gewoon achterlijk duur helemaal voor d'r 'kwaliteit' die je krijgt.

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat als werkend Nederland om 5 of 6 uur thuis komt van het werk en iedereen zijn auto op gaat laden we een vet probleem hebben. Dat hadden we 30 jaar geleden al kunnen bedenken maar in dit land hebben we het ouwehoeren zo'n beetje uit gevonden. 1 keer de straat open en iedereen in de straat heeft een laadpaal en het kost 0 parkeerplekken als je voor wetgeving zorgt dat iedereen daar gewoon mag parkeren dus ook met een benzine of dieselauto. Geef per huishouden 1 elektrische scooter weg en je hebt al heel wat uitstoot bespaart mits je die elektriciteit niet fossiel opwekt maar gewoon alle huizen huur of koop voorziet van panelen.
pi_212736433
quote:
88s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Treinen die minimaal elk uur rijden in plaats van twee a drie keer per dag. En op sommige lijnen zelfs zes keer in het uur. En een relatief groot dekkingsgebied ten opzichte van andere landen.

Nogmaals er zijn best problemen, dingen zijn duur, er is ongelijkheid, er dreigt een overbelasting van het stroomnet, er is een tekort aan werknemers. Kan ik allemaal in mee.

Maar we leven in een verschrikkelijk welvarend land, met een erg hoge standaard voor de meeste zaken, je mag dat ziek noemen, maar met de mensen die het in Nederland het slechtst hebben gaat het altijd nog stukken beter dan met mensen die het in een Afrikaans land het het slechts hebben of in een gemiddeld oostblokland. Er zijn vangnetten, er is een sociale zekerheid. En ja er is ook schandalig gekut bij de toeslagen affaire, het Gronings gas. Maar netto hebben we in Nederland niet van doen met een land waar alles abominabel geregeld is.

En het gekut wordt benoemd en er wordt in ieder geval druk gezet om er iets aan te doen, en oppositie kan hier in Nederland nog wel iets.
Natuurlijk het is hier goed toeven en als ik voor mezelf spreek red ik me wel. Het gaat mij om de algehele tendens, alles wordt maar duurder en duurder en je krijgt er geen zak extra voor terug.

Ik heb een parkeervergunning die elk jaar duurder wordt maar ik krijg er niks extra voor terug. Sterker nog ik krijg er minder voor dan eerst want nou hebben ze hier een laadpaal neergezet waar alleen elektrische voertuigen mogen staan/laden.
pi_212736441
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:40 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dat kan, maar dan moeten we uit de EU en de grenzen dichtgooien. De gulden weer introduceren en handel met het buitenland verbieden. Daardoor gaat onze economie het putje in. Maximale inflatie.

Je moet andere dingen belangrijker maken. Stom voorbeeld: je kunt tegenwoordig geen goede wekkers meer kopen. Je hebt de Chinese, die alleen goedkoop zijn en helemaal niet doen wat je wilt. En als je er een mep op geeft, vliegen ze in stukken uit elkaar. De dure wekkers zijn voornamelijk oplaadstations voor je telefoon en verwachten dat die je wakker maakt. Ze wekken dus niet. En dan heb je nog de hele dure design wekkers...

Op bol.com hebben ze wel 10.000 wekkers te koop, maar dat zijn allemaal dezelfde 10 Chinese wekkers in een andere kleur en voor een andere prijs.

De meeste mensen kijken alleen naar de prijs, het uiterlijk en eventueel het merk. Omdat ze niet weten wat belangrijk is en verwachten dat al die producten uitwisselbaar zijn. En omdat het allemaal dezelfde Chinese rommel is, hebben ze daar ook gelijk in. Maar het is allemaal goedkope troep. Of dure designer spullen, als je tientallen keren zoveel wilt betalen. Voor spullen die meestal hetzelfde werken en in dezelfde Chinese fabrieken worden gemaakt.

Het moet nu eenmaal allemaal zoveel mogelijk geld opbrengen.

Dus je moet een markt maken voor mensen die een betaalbare wekker willen kopen die precies doet wat zij willen en niet meteen kapot gaat. Maatwerk.
Volledig mee eens. We maken helemaal niks zelf meer en dat vind ik jammer. Net zoals bv Tata Steel, ja het is een kutbedrijf met uitstoot die slecht is. Gaan ze hier weg gaan ze ergens anders zitten met minder regelgeving en stoten ze aan het eind van de dag waarschijnlijk nog meer uit.

Gooi alle daken van huizen huur of koop waar het kan vol met panelen en laat mensen hun eigen energie opwekken zoveel mogelijk. Energie is een eerste levensbehoefte en daar had de overheid al lang en breed op moeten inspelen ipv dat geschuif met subsidies en allerlei vage constructies.
  Moderator vrijdag 8 maart 2024 @ 07:01:45 #115
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_212736777
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 00:58 schreef BIGGIE96 het volgende:

[..]
Natuurlijk het is hier goed toeven en als ik voor mezelf spreek red ik me wel. Het gaat mij om de algehele tendens, alles wordt maar duurder en duurder en je krijgt er geen zak extra voor terug.

Ik heb een parkeervergunning die elk jaar duurder wordt maar ik krijg er niks extra voor terug. Sterker nog ik krijg er minder voor dan eerst want nou hebben ze hier een laadpaal neergezet waar alleen elektrische voertuigen mogen staan/laden.
Dat is een bekend psychologisch effect, vrijwel iedereen zegt het gaat goed met mij maar slecht met de groep. Vaak zegt de meerderheid van de groep dat en klopt het dus niet, het is moeilijk om de statistiek van de situatie goed aan te voelen. Dat maakt zulke algehele beoordelingen van systemen ook zo lastig.

Waarschijnlijk zeggen werkgevers hetzelfde trouwens, ik betaal alleen maar meer salaris maar krijg er niet meer voor terug. Kortom inflatie.
pi_212737282
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 00:56 schreef BIGGIE96 het volgende:

[..]
Natuurlijk, daar heb jij weer gelijk in. Het OV is in Nederland gewoon achterlijk duur helemaal voor d'r 'kwaliteit' die je krijgt.

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat als werkend Nederland om 5 of 6 uur thuis komt van het werk en iedereen zijn auto op gaat laden we een vet probleem hebben. Dat hadden we 30 jaar geleden al kunnen bedenken maar in dit land hebben we het ouwehoeren zo'n beetje uit gevonden. 1 keer de straat open en iedereen in de straat heeft een laadpaal en het kost 0 parkeerplekken als je voor wetgeving zorgt dat iedereen daar gewoon mag parkeren dus ook met een benzine of dieselauto. Geef per huishouden 1 elektrische scooter weg en je hebt al heel wat uitstoot bespaart mits je die elektriciteit niet fossiel opwekt maar gewoon alle huizen huur of koop voorziet van panelen.
Dat het OV duur is ben ik met je eens. Het rijk had het nooit moeten particulieren omdat heel veel mensen afhankelijk van zijn. Dat is ook de reden waarom het elders in Europa nog goedkoop is. Omdat het in handen van de regering is.

Maar qua kwaliteit mogen we niet klagen. 99% rijdt op tijd. Ga maar eens naar Italië of Portugal. Daar kan het een drama zijn. Zelfs in de Verenigde Staten nemen ze het niet zo nauw. Met de NS treinen is ook niks mis mee behalve de vele graffiti dat overal gespoten is. Maar dat is niet de schuld van de NS maar door de verhuftering van de maatschappij.
  vrijdag 8 maart 2024 @ 11:07:28 #117
24533 ACT-F
pi_212738961
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 22:01 schreef BIGGIE96 het volgende:

[..]

Elektrisch rijden heeft al de 'toekomst' sinds de uitvinding van de elektromotor en dat is langer dan de interne verbrandingsmotor. Het probleem zit hem in de opslag van elektriciteit. Dat is nogal volumineus, zwaarder en duurder dan brandstoffen op basis van koolwaterstoffen.

Dat de handelsverdragen opgezegd moeten worden ben ik helemaal mee eens, want het is onzin om iets te importeren wat hier ook verkrijgbaar is. Dat moet gereguleerd worden door importheffingen zodat subsidies in het buitenland de binnenlandse markt niet verstoren.
pi_212739927
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 01:02 schreef BIGGIE96 het volgende:
Gooi alle daken van huizen huur of koop waar het kan vol met panelen en laat mensen hun eigen energie opwekken zoveel mogelijk. Energie is een eerste levensbehoefte en daar had de overheid al lang en breed op moeten inspelen ipv dat geschuif met subsidies en allerlei vage constructies.
Dat klinkt leuk, maar dan bevries je in de winter. Infrastructuur en sociale voorzieningen kun je niet overlaten aan de vrije markt, of aan de mensen zelf.

Als je zelf je energie op moet wekken, heb je al snel twee generatoren nodig. Op diesel of benzine. En een grote tank voor die brandstof. Dus dan is het misschien handiger om dat samen met je buren te doen. Zelf kabels boven de weg spannen. Dus voor je het weet, moet je ook gewoon iedere maand een bijdrage betalen en als je het ergens niet mee eens bent, wordt je afgesloten. En het is natuurlijk niet erg CO2 neutraal.

Als het ook CO2 neutraal moet zijn, heb je de keuze tussen een windturbine en een grote bak accu's naast je zonnepanelen, of een kleine kerncentrale. Voor die windturbine moet je niet in de stad wonen, want die dingen zijn groot en je krijgt geen bouwvergunning. Een eigen kerncentrale kan wel, maar die zijn nog veel duurder en daar krijg je helemaal geen bouwvergunning voor. Ook zijn dat weer dingen die je minimaal samen met iedereen in de wijk moet doen.

Een tussenoplossing is warmteopslag. Je graaft een heel groot gat, zet een meter glaswol tegen de vloer en de muur, steekt het vol met waterbuizen en verwarmingselementen en stort het vol met zand of puin. En dan bouw je daarboven een heleboel zonnepanelen. Dan heb je het wel warm in de winter, maar als je dan ook elektriciteit wilt hebben, moet je de hoeveelheid zonnepanelen nog verdubbelen en een generator installeren. Je moet dan natuurlijk wel een hele grote tuin hebben.

En dat is dan alleen de energie. Stel je voor dat je ook je eigen dokter moet zijn, je eigen weg en riolering aan moet leggen, zelf voor drinkwater moet zorgen, enzovoorts. Ga dan meteen op een boerderij wonen, dan heb je daar de mogelijkheid voor. Dan kun je ook je eigen eten verbouwen.

Maar ja, zoveel ruimte hebben we hier niet, dus maar een klein deel van onze bevolking kan dat doen, dus dan moet je wel ergens anders gaan wonen. En als je ook een telefoon en een tractor wilt hebben, moet je een deel van de opbrengst gaan verkopen. Dus wordt gewoon boer, in Spanje of zo.
pi_212739952
quote:
7s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 08:32 schreef HSG het volgende:
Maar qua kwaliteit mogen we niet klagen. 99% rijdt op tijd.
Bij een kwartier of meer vertraging moeten ze een grote boete betalen en de reizigers hun geld teruggeven. Dus zodra dat dreigt te gebeuren, laten ze de trein vervallen. Hij stopt gewoon op het eerstvolgende station en dan moet iedereen uitstappen. Want anders heb je op alle volgende stations ook vertraging. Maar dan sta je daar als passagier.
pi_212740793
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 12:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Bij een kwartier of meer vertraging moeten ze een grote boete betalen en de reizigers hun geld teruggeven. Dus zodra dat dreigt te gebeuren, laten ze de trein vervallen. Hij stopt gewoon op het eerstvolgende station en dan moet iedereen uitstappen. Want anders heb je op alle volgende stations ook vertraging. Maar dan sta je daar als passagier.
Ik heb dat amper meegemaakt en als het een keer gebeurd rijdt hij wel ondanks 20+ minuten vertraging.
pi_212742553
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2024 12:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het vervallen van treinen buiten Force Majeure ook gaan beboeten, zo moelijk is het niet.
pi_212742653
Frontpage: Zonnepaneelbezitters benadeeld door vrijwel alle energiebedrijven
quote:
Zonnepaneelbezitters worden systematisch benadeeld door energiebedrijven in Nederland. Verschillende maatregelen worden ingezet om het voor huishoudens met zonnepanelen duurder of lastiger te maken om een energiecontract af te sluiten. Dat blijkt uit onderzoek van energievergelijk.nl.
Hoe meer zonnepanelen des te vaker en negatiever de stroomprijzen tijdens de zomer en bedrijven willen winst maken geen verlies.
  vrijdag 8 maart 2024 @ 16:50:54 #123
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212742715
quote:

[..]
_O- _O- _O- _O-
pi_212742875
quote:
00:00. Einleitung
06:42 Kapitalismus schafft Wohlstand
16:03 Kapitalismus braucht Wachstum
20:40 Klimakrise
24:00 CO2 Extraktion ist kein Ausweg
27:19 Kernenergie ist kein Ausweg
28:18 Sonne und Wind sind kein Ausweg
30:46 Speicher und Wasserstoff sind kein Ausweg
33:14 Die Energiewende wird teuer. Sehr teuer.
35:08 Deutschland muß auf halben Endenergieverbrauch
39:24 Technische Innovationen retten Klima nicht
42:34 Schlussfolgerung: GRÜNES SCHRUMPFEN
50:40 Vorbild Britische Kriegswirtschaft
56:06 Starker Staat notwendig
01:01:00 Abschließende Bemerkungen
01:05:50 Zusammenfassung
  vrijdag 8 maart 2024 @ 17:28:38 #125
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212743227
quote:

[..]

geschrapte worteltjes kosten bij de Aldi 79 cent per plastic zakje

aardappels10 Kg voor 4,98
een volkoren brood 89 cent
Pot witte bonen in tomatensaus 89 cent

het leven is niet duur

JA ,, Betcity kost je gauw 820 euro per maand
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')