Idealisme kun je je veroorloven als je financieel goed zit, maar veel huishoudens zitten op dit moment in de overlevingsstand. Als ze geld ruiken duiken ze er bovenop waar de salderingsregeling een voorbeeld van is. Uiteindelijk keert het tegen ze als zonnestroom waardeloos wordt en het elektriciteitsnet overbelast is.quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:35 schreef BIGGIE96 het volgende:
[..]
Dit soort teksten
Dat huizen onbetaalbare zijn en je voor een kar vreten gelijk 120 euro mag neerleggen vergeten we voor het gemak even. Er is heel, heel veel verborgen armoede in dit ooh zo geweldige land. Tweeverdieners net 2 kinderen kunnen vaak niet eens een dagje naar een pretpark omdat het simpelweg allemaal te duur geworden is ook ivm extreme inflatie.
Elektrisch rijden heeft echt wel de toekomst denk ik, maar dat is maar een heel klein deel van het probleem.quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Idealisme kun je je veroorloven als je financieel goed zit, maar veel huishoudens zitten op dit moment in de overlevingsstand. Als ze geld ruiken duiken ze er bovenop waar de salderingsregeling een voorbeeld van is. Uiteindelijk keert het tegen ze als zonnestroom waardeloos wordt en het elektriciteitsnet overbelast is.
De onbalansmarkt is nog geen hype waardoor er geld aan te verdienen is, maar uiteindelijk zal dit verdienmodel ook z'n grenzen bereiken. De thuisbatterij is dan vooral handig voor het geval dat het stroomnetwerk onderuit gaat en jouw omvormer geschikt is om autonoom te werken. Dan heb jij nog licht in huis
Dat je zon batterij koopt als je hem kunt veroorloven, en niet alleen maar omdat je hem kunt terug verdienen in de lange termijn. Of dat je investeert in milieu, omgeving, stroomnet zonder daar direct monetaire voordelen uit te halen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 19:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Hoe zie jij dat dan voor je, zoals in dit geval?
Ik kom die personen op YT weleens tegen, maar ik vrees dat het daarbij niet om grote aantallen gaatquote:Op donderdag 7 maart 2024 22:04 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat je zon batterij koopt als je hem kunt veroorloven, en niet alleen maar omdat je hem kunt terug verdienen in de lange termijn. Of dat je investeert in milieu, omgeving, stroomnet zonder daar direct monetaire voordelen uit te halen.
Als een kar vreten je 120 euro kost ga je naar de verkeerde winkel of leg je er teveel of de verkeerde spullen in. Voor de helft heb je een 'kar vreten'.quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:35 schreef BIGGIE96 het volgende:
[..]
Dit soort teksten
Dat huizen onbetaalbare zijn en je voor een kar vreten gelijk 120 euro mag neerleggen vergeten we voor het gemak even. Er is heel, heel veel verborgen armoede in dit ooh zo geweldige land. Tweeverdieners net 2 kinderen kunnen vaak niet eens een dagje naar een pretpark omdat het simpelweg allemaal te duur geworden is ook ivm extreme inflatie.
Het getuigt toch van een norme luxe als je de ruimte hebt om een investering te doen in zonnepanelen, ook met het vooruitzicht van saldering, als je het slecht hebt komen zonnepanelen niet in je op hoor.quote:Op donderdag 7 maart 2024 21:54 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Idealisme kun je je veroorloven als je financieel goed zit, maar veel huishoudens zitten op dit moment in de overlevingsstand. Als ze geld ruiken duiken ze er bovenop waar de salderingsregeling een voorbeeld van is. Uiteindelijk keert het tegen ze als zonnestroom waardeloos wordt en het elektriciteitsnet overbelast is.
De onbalansmarkt is nog geen hype waardoor er geld aan te verdienen is, maar uiteindelijk zal dit verdienmodel ook z'n grenzen bereiken. De thuisbatterij is dan vooral handig voor het geval dat het stroomnetwerk onderuit gaat en jouw omvormer geschikt is om autonoom te werken. Dan heb jij nog licht in huis
Aah ja 'dan gaan we naar de verkeerde winkel' en al dat soort blabla. Het OV in Nederland is moeilijk kut en ongeloofelijk duur helemaal in vergelijking met bijvoorbeeld Spanje, in Barcelona kon ik gewoon een dagkaart kopen voor 7.50 en dan de hele dag onbeperkt reizen met bus en metro. Kijk ook even naar de pensioenleeftijd in de landen om ons heen en hoeveel uur die gemiddeld per dag/week maken. In het café hier betaal je 3.20 voor een flesje icethea van 200ml. Prijzen van gas/elektra rijzen de pan uit, mensen gaan heel bewust minder werken om maar geen last te hebben van de zogenaamde 'armoedeval'. Overal zijn tekorten, het onderwijs gaat al jaren schrikbarend achteruit, politiebureaus die in het weekend gesloten zijn of compleet wegbezuinigd, alles maar online moeten doen maar geen rekening houden met oudere mensen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:13 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als een kar vreten je 120 euro kost ga je naar de verkeerde winkel of leg je er teveel of de verkeerde spullen in. Voor de helft heb je een 'kar vreten'.
Ja natuurlijk is er behoorlijke ongelijkheid, zijn dingen duur geworden, kunnen we sommige luxe minder veroorloven. Maar met droge ogen beweren dat alles in Nederland kut is en we niets meer voor elkaar krijgen is gewoonweg niet verder kijken dan de landsgrenzen en naar iedereen die het beter heeft dan jou op dit moment. Je hoeft maar een land zuidelijker te kijken om te zien dat infrastructuur een stuk kutter kan dan in Nederland. Een land naar het oosten om te zien dat ov in Nederland inmiddels er beter voorstaat dan Duitsche Bahn, en dan heb ik het alleen nog maar over de buren. Als je een continent zuidelijker of oostelijker kijkt is het wel heel wat anders.
Treinen die minimaal elk uur rijden in plaats van twee a drie keer per dag. En op sommige lijnen zelfs zes keer in het uur. En een relatief groot dekkingsgebied ten opzichte van andere landen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:23 schreef BIGGIE96 het volgende:
Dit land is ziek, heel erg ziek. Nou weer dat het OV weer 10 procent duurder wordt, wat krijg je er extra voor terug? Niks.
Dat kan, maar dan moeten we uit de EU en de grenzen dichtgooien. De gulden weer introduceren en handel met het buitenland verbieden. Daardoor gaat onze economie het putje in. Maximale inflatie.quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:01 schreef BIGGIE96 het volgende:
[..]
Elektrisch rijden heeft echt wel de toekomst denk ik, maar dat is maar een heel klein deel van het probleem.
Ik vind persoonlijk dat de grote winst te behalen is in het transport wereldwijd en niet alleen Jan lul die met zijn Polo naar het werk gaat. Ja we kunnen dat allemaal gaan belasten tot we het braafste jongetje van de klas zijn maar we naaien alleen onszelf daarmee.
Mijn insziens moet we kappen met allerlei rotzooi importeren uit regimes zoals China en veel meer dingen zelf gaan produceren, scheelt enorm veel uitstoot van schepen, vliegtuigen en vrachtwagens. We maken bijna niks meer zelf in dit land. Ik denk ook dat we als mensheid gewoon te laat zijn met 'ingrijpen' het is simpelweg te laat over 2 a 300 jaar is deze planeet onbewoonbaar voor mensen, een elektrische auto stoot niks uit maar die moeten ook gemaakt worden en vervangen worden.
Harde waarheid is het eigenlijk wel, we zijn te laat. En ik denk daar ook heel simpel over: na mij de zondvloed.
Niet overdrijven hè, want leven in een verschrikkelijk welvarend land. Wie de weg naar duurzaamheidspotjes weet kan dit zo realiseren.quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:16 schreef Bosbeetle het volgende:
Het getuigt toch van een norme luxe als je de ruimte hebt om een investering te doen in zonnepanelen, ook met het vooruitzicht van saldering, als je het slecht hebt komen zonnepanelen niet in je op hoor.
Iemand die laag bij de grond zit heeft geen geld voor zonnepanelen, warmtepomp en isolatie.
Laat staan een electrische auto.
quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:34 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar we leven in een verschrikkelijk welvarend land, met een erg hoge standaard voor de meeste zaken, je mag dat ziek noemen, maar met de mensen die het in Nederland het slechtst hebben gaat het altijd nog stukken beter dan met mensen die het in een Afrikaans land het het slechts hebben of in een gemiddeld oostblokland. Er zijn vangnetten, er is een sociale zekerheid.
Realiseer je wel dat Spanje alles behalve perfect is. Nederland is in vergelijking met Spanje nog steeds een beter land om te wonen. Als ik naar Spanje zou emigreren dan doe ik dat niet "omdat het in Spanje goedkoper is". Als je het Spaanse salaris verdient is Spanje ook prijzig aan het worden. Er is daar meer armoede, het onderwijs is van lager kwaliteit dan hier, de zorg is goed maar niet zo goed als in Nederland, minder sociale voorzieningen, ouderenzorg is daar amper, inflatie en kan nog wel zo doorgaan.quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:23 schreef BIGGIE96 het volgende:
[..]
Aah ja 'dan gaan we naar de verkeerde winkel' en al dat soort blabla. Het OV in Nederland is moeilijk kut en ongeloofelijk duur helemaal in vergelijking met bijvoorbeeld Spanje, in Barcelona kon ik gewoon een dagkaart kopen voor 7.50 en dan de hele dag onbeperkt reizen met bus en metro. Kijk ook even naar de pensioenleeftijd in de landen om ons heen en hoeveel uur die gemiddeld per dag/week maken. In het café hier betaal je 3.20 voor een flesje icethea van 200ml. Prijzen van gas/elektra rijzen de pan uit, mensen gaan heel bewust minder werken om maar geen last te hebben van de zogenaamde 'armoedeval'. Overal zijn tekorten, het onderwijs gaat al jaren schrikbarend achteruit, politiebureaus die in het weekend gesloten zijn of compleet wegbezuinigd, alles maar online moeten doen maar geen rekening houden met oudere mensen.
Dit land is ziek, heel erg ziek. Nou weer dat het OV weer 10 procent duurder wordt, wat krijg je er extra voor terug? Niks.
Natuurlijk, daar heb jij weer gelijk in. Het OV is in Nederland gewoon achterlijk duur helemaal voor d'r 'kwaliteit' die je krijgt.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 00:00 schreef HSG het volgende:
[..]
Realiseer je wel dat Spanje alles behalve perfect is. Nederland is in vergelijking met Spanje nog steeds een beter land om te wonen. Als ik naar Spanje zou emigreren dan doe ik dat niet "omdat het in Spanje goedkoper is". Als je het Spaanse salaris verdient is Spanje ook prijzig aan het worden. Er is daar meer armoede, het onderwijs is van lager kwaliteit dan hier, de zorg is goed maar niet zo goed als in Nederland, minder sociale voorzieningen, ouderenzorg is daar amper, inflatie en kan nog wel zo doorgaan.
De reden waarom ik daar heen zou gaan is vanwege de ruimte, het weer, het eten en vooral om de barmhartigheid, vriendelijkheid en openhartigheid van de mensen. Dat is iets waar Nederland wel een hoop van kan leren.
Natuurlijk het is hier goed toeven en als ik voor mezelf spreek red ik me wel. Het gaat mij om de algehele tendens, alles wordt maar duurder en duurder en je krijgt er geen zak extra voor terug.quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:34 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Treinen die minimaal elk uur rijden in plaats van twee a drie keer per dag. En op sommige lijnen zelfs zes keer in het uur. En een relatief groot dekkingsgebied ten opzichte van andere landen.
Nogmaals er zijn best problemen, dingen zijn duur, er is ongelijkheid, er dreigt een overbelasting van het stroomnet, er is een tekort aan werknemers. Kan ik allemaal in mee.
Maar we leven in een verschrikkelijk welvarend land, met een erg hoge standaard voor de meeste zaken, je mag dat ziek noemen, maar met de mensen die het in Nederland het slechtst hebben gaat het altijd nog stukken beter dan met mensen die het in een Afrikaans land het het slechts hebben of in een gemiddeld oostblokland. Er zijn vangnetten, er is een sociale zekerheid. En ja er is ook schandalig gekut bij de toeslagen affaire, het Gronings gas. Maar netto hebben we in Nederland niet van doen met een land waar alles abominabel geregeld is.
En het gekut wordt benoemd en er wordt in ieder geval druk gezet om er iets aan te doen, en oppositie kan hier in Nederland nog wel iets.
Volledig mee eens. We maken helemaal niks zelf meer en dat vind ik jammer. Net zoals bv Tata Steel, ja het is een kutbedrijf met uitstoot die slecht is. Gaan ze hier weg gaan ze ergens anders zitten met minder regelgeving en stoten ze aan het eind van de dag waarschijnlijk nog meer uit.quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat kan, maar dan moeten we uit de EU en de grenzen dichtgooien. De gulden weer introduceren en handel met het buitenland verbieden. Daardoor gaat onze economie het putje in. Maximale inflatie.
Je moet andere dingen belangrijker maken. Stom voorbeeld: je kunt tegenwoordig geen goede wekkers meer kopen. Je hebt de Chinese, die alleen goedkoop zijn en helemaal niet doen wat je wilt. En als je er een mep op geeft, vliegen ze in stukken uit elkaar. De dure wekkers zijn voornamelijk oplaadstations voor je telefoon en verwachten dat die je wakker maakt. Ze wekken dus niet. En dan heb je nog de hele dure design wekkers...
Op bol.com hebben ze wel 10.000 wekkers te koop, maar dat zijn allemaal dezelfde 10 Chinese wekkers in een andere kleur en voor een andere prijs.
De meeste mensen kijken alleen naar de prijs, het uiterlijk en eventueel het merk. Omdat ze niet weten wat belangrijk is en verwachten dat al die producten uitwisselbaar zijn. En omdat het allemaal dezelfde Chinese rommel is, hebben ze daar ook gelijk in. Maar het is allemaal goedkope troep. Of dure designer spullen, als je tientallen keren zoveel wilt betalen. Voor spullen die meestal hetzelfde werken en in dezelfde Chinese fabrieken worden gemaakt.
Het moet nu eenmaal allemaal zoveel mogelijk geld opbrengen.
Dus je moet een markt maken voor mensen die een betaalbare wekker willen kopen die precies doet wat zij willen en niet meteen kapot gaat. Maatwerk.
Dat is een bekend psychologisch effect, vrijwel iedereen zegt het gaat goed met mij maar slecht met de groep. Vaak zegt de meerderheid van de groep dat en klopt het dus niet, het is moeilijk om de statistiek van de situatie goed aan te voelen. Dat maakt zulke algehele beoordelingen van systemen ook zo lastig.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 00:58 schreef BIGGIE96 het volgende:
[..]
Natuurlijk het is hier goed toeven en als ik voor mezelf spreek red ik me wel. Het gaat mij om de algehele tendens, alles wordt maar duurder en duurder en je krijgt er geen zak extra voor terug.
Ik heb een parkeervergunning die elk jaar duurder wordt maar ik krijg er niks extra voor terug. Sterker nog ik krijg er minder voor dan eerst want nou hebben ze hier een laadpaal neergezet waar alleen elektrische voertuigen mogen staan/laden.
Dat het OV duur is ben ik met je eens. Het rijk had het nooit moeten particulieren omdat heel veel mensen afhankelijk van zijn. Dat is ook de reden waarom het elders in Europa nog goedkoop is. Omdat het in handen van de regering is.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 00:56 schreef BIGGIE96 het volgende:
[..]
Natuurlijk, daar heb jij weer gelijk in. Het OV is in Nederland gewoon achterlijk duur helemaal voor d'r 'kwaliteit' die je krijgt.
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat als werkend Nederland om 5 of 6 uur thuis komt van het werk en iedereen zijn auto op gaat laden we een vet probleem hebben. Dat hadden we 30 jaar geleden al kunnen bedenken maar in dit land hebben we het ouwehoeren zo'n beetje uit gevonden. 1 keer de straat open en iedereen in de straat heeft een laadpaal en het kost 0 parkeerplekken als je voor wetgeving zorgt dat iedereen daar gewoon mag parkeren dus ook met een benzine of dieselauto. Geef per huishouden 1 elektrische scooter weg en je hebt al heel wat uitstoot bespaart mits je die elektriciteit niet fossiel opwekt maar gewoon alle huizen huur of koop voorziet van panelen.
Elektrisch rijden heeft al de 'toekomst' sinds de uitvinding van de elektromotor en dat is langer dan de interne verbrandingsmotor. Het probleem zit hem in de opslag van elektriciteit. Dat is nogal volumineus, zwaarder en duurder dan brandstoffen op basis van koolwaterstoffen.quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:01 schreef BIGGIE96 het volgende:
[..]
Elektrisch rijden heeft echt wel de toekomst denk ik, maar dat is maar een heel klein deel van het probleem.
Ik vind persoonlijk dat de grote winst te behalen is in het transport wereldwijd en niet alleen Jan lul die met zijn Polo naar het werk gaat. Ja we kunnen dat allemaal gaan belasten tot we het braafste jongetje van de klas zijn maar we naaien alleen onszelf daarmee.
Mijn insziens moet we kappen met allerlei rotzooi importeren uit regimes zoals China en veel meer dingen zelf gaan produceren, scheelt enorm veel uitstoot van schepen, vliegtuigen en vrachtwagens. We maken bijna niks meer zelf in dit land. Ik denk ook dat we als mensheid gewoon te laat zijn met 'ingrijpen' het is simpelweg te laat over 2 a 300 jaar is deze planeet onbewoonbaar voor mensen, een elektrische auto stoot niks uit maar die moeten ook gemaakt worden en vervangen worden.
Harde waarheid is het eigenlijk wel, we zijn te laat. En ik denk daar ook heel simpel over: na mij de zondvloed.
Dat klinkt leuk, maar dan bevries je in de winter. Infrastructuur en sociale voorzieningen kun je niet overlaten aan de vrije markt, of aan de mensen zelf.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 01:02 schreef BIGGIE96 het volgende:
Gooi alle daken van huizen huur of koop waar het kan vol met panelen en laat mensen hun eigen energie opwekken zoveel mogelijk. Energie is een eerste levensbehoefte en daar had de overheid al lang en breed op moeten inspelen ipv dat geschuif met subsidies en allerlei vage constructies.
Bij een kwartier of meer vertraging moeten ze een grote boete betalen en de reizigers hun geld teruggeven. Dus zodra dat dreigt te gebeuren, laten ze de trein vervallen. Hij stopt gewoon op het eerstvolgende station en dan moet iedereen uitstappen. Want anders heb je op alle volgende stations ook vertraging. Maar dan sta je daar als passagier.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 08:32 schreef HSG het volgende:
Maar qua kwaliteit mogen we niet klagen. 99% rijdt op tijd.
Ik heb dat amper meegemaakt en als het een keer gebeurd rijdt hij wel ondanks 20+ minuten vertraging.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Bij een kwartier of meer vertraging moeten ze een grote boete betalen en de reizigers hun geld teruggeven. Dus zodra dat dreigt te gebeuren, laten ze de trein vervallen. Hij stopt gewoon op het eerstvolgende station en dan moet iedereen uitstappen. Want anders heb je op alle volgende stations ook vertraging. Maar dan sta je daar als passagier.
Het vervallen van treinen buiten Force Majeure ook gaan beboeten, zo moelijk is het niet.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Bij een kwartier of meer vertraging moeten ze een grote boete betalen en de reizigers hun geld teruggeven. Dus zodra dat dreigt te gebeuren, laten ze de trein vervallen. Hij stopt gewoon op het eerstvolgende station en dan moet iedereen uitstappen. Want anders heb je op alle volgende stations ook vertraging. Maar dan sta je daar als passagier.
Hoe meer zonnepanelen des te vaker en negatiever de stroomprijzen tijdens de zomer en bedrijven willen winst maken geen verlies.quote:Zonnepaneelbezitters worden systematisch benadeeld door energiebedrijven in Nederland. Verschillende maatregelen worden ingezet om het voor huishoudens met zonnepanelen duurder of lastiger te maken om een energiecontract af te sluiten. Dat blijkt uit onderzoek van energievergelijk.nl.
quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:13 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als een kar vreten je 120 euro kost ga je naar de verkeerde winkel of leg je er teveel of de verkeerde spullen in. Voor de helft heb je een 'kar vreten'.
quote:00:00. Einleitung
06:42 Kapitalismus schafft Wohlstand
16:03 Kapitalismus braucht Wachstum
20:40 Klimakrise
24:00 CO2 Extraktion ist kein Ausweg
27:19 Kernenergie ist kein Ausweg
28:18 Sonne und Wind sind kein Ausweg
30:46 Speicher und Wasserstoff sind kein Ausweg
33:14 Die Energiewende wird teuer. Sehr teuer.
35:08 Deutschland muß auf halben Endenergieverbrauch
39:24 Technische Innovationen retten Klima nicht
42:34 Schlussfolgerung: GRÜNES SCHRUMPFEN
50:40 Vorbild Britische Kriegswirtschaft
56:06 Starker Staat notwendig
01:01:00 Abschließende Bemerkungen
01:05:50 Zusammenfassung
geschrapte worteltjes kosten bij de Aldi 79 cent per plastic zakjequote:Op donderdag 7 maart 2024 22:13 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als een kar vreten je 120 euro kost ga je naar de verkeerde winkel of leg je er teveel of de verkeerde spullen in. Voor de helft heb je een 'kar vreten'.
Ja natuurlijk is er behoorlijke ongelijkheid, zijn dingen duur geworden, kunnen we sommige luxe minder veroorloven. Maar met droge ogen beweren dat alles in Nederland kut is en we niets meer voor elkaar krijgen is gewoonweg niet verder kijken dan de landsgrenzen en naar iedereen die het beter heeft dan jou op dit moment. Je hoeft maar een land zuidelijker te kijken om te zien dat infrastructuur een stuk kutter kan dan in Nederland. Een land naar het oosten om te zien dat ov in Nederland inmiddels er beter voorstaat dan Duitsche Bahn, en dan heb ik het alleen nog maar over de buren. Als je een continent zuidelijker of oostelijker kijkt is het wel heel wat anders.
Je krijgt ook geld terug als er een trein uitvalt en je meer dan 30 min vertraging hebt.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 12:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Bij een kwartier of meer vertraging moeten ze een grote boete betalen en de reizigers hun geld teruggeven. Dus zodra dat dreigt te gebeuren, laten ze de trein vervallen. Hij stopt gewoon op het eerstvolgende station en dan moet iedereen uitstappen. Want anders heb je op alle volgende stations ook vertraging. Maar dan sta je daar als passagier.
Dat wist ik niet. Nieuwe wetgeving? Daar had ik al een aantal keren gebruik van kunnen maken.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 20:42 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Je krijgt ook geld terug als er een trein uitvalt en je meer dan 30 min vertraging hebt.
https://www.parlementaire(...)pmj1ey0/vm7fnh26ofzlquote:Grootverbruikers in de mobiliteit
Netcongestie begint ook in toenemende mate een knelpunt te worden in de mobiliteit. ProRail verwacht dat netcongestie in toenemende mate impact heeft op geplande intensiveringen van de dienstregeling: bij nieuwe, langere of extra treinen is het (tijdig) krijgen van verzwaarde of nieuwe netaansluitingen een toenemend probleem. Voor bussen is netcongestie een vast onderwerp op de agenda van het Bestuursakkoord Zero-Emissie Bus (BAZEB). Bij elke concessie die nu verduurzaamd wordt met batterij-elektrische bussen is er behoefte aan aansluitpunten op het net voor laadinfrastructuur. In de aanbesteding kan zo het dilemma ontstaan tussen verduurzaming en continuïteit van de concessie. Tegelijkertijd kan OV ook een bijdrage leveren aan het verlichten van netcongestie, bijvoorbeeld door innovatie in de energievoorziening van de treinen. Mogelijke oplossingen zijn bijvoorbeeld het gebruik van energie-opslag en accu's bij de voedingspunten langs het spoor. EZK, IenW en ProRail zijn in gesprek om de mogelijkheden hiervoor verder te verkennen.
quote:Aantal rechtszaken over een stroomaansluiting verdubbelt
https://nos.nl/l/2513094
Bedrijven, maar ook scholen en laadpalen, moeten vaker lang wachten op een stroomaansluiting. Soms zelfs jarenlang. Binnenkort mogen netbeheerders specifieke projecten prioriteit geven, maar dat duurt een groeiend aantal partijen te lang: zij willen voorrang afdwingen via de rechter.
Uit navraag door Nieuwsuur bij de regionale netbeheerders blijkt dat het aantal rechtszaken over een grootverbruikersaansluiting in drie jaar grofweg is verdubbeld: van 9 zaken in 2021, naar 17 het afgelopen jaar.
De prijs van lithium is sinds kort flink gedaald, bovendien zijn natriumbatterijen met hun opmars bezig. Naarmate de prijs van thuisbatterijen flink daalt en dat gecombineerd kan worden met een intelligente besturing en een dynamisch contract, kan dat flink helpen de onbalans te verminderen. De decentrale bufferende werking van dergelijke thuisbatterijen kan blackouts helpen voorkomen en als dat alsnog gebeurt, dan kan je de thuisbatterij gebruiken om tijdens de blackout toch over elektra te beschikken.quote:Klanten kunnen omvormers door Zonneplan laten uitschakelen bij negatieve prijzen
Zonneplan gaat klanten de mogelijkheid bieden hun omvormer automatisch uit te laten schakelen als er een energieoverschot is. Bij de dynamische contracten van de energieleverancier betalen klanten in zo'n geval geen negatieve prijs als ze stroom terug moeten leveren aan het net.
Zonneplan, dat alleen dynamische energiecontracten aanbiedt, noemt dat systeem Powerplay. Dat is een tool die klanten in hun Zonneplan-app kunnen inschakelen. Als klanten dat doen, schakelt Zonneplan automatisch hun omvormers uit in situaties waarop de stroomprijs negatief is.
Het bedrijf noemt daarbij zelf verschillende mogelijke scenario's waarop dat gebeurt. Dat kan in de lente en zomer als de uurprijzen voor stroom met name 's middags negatief zijn omdat er een overschot is. Maar de tool houdt er ook rekening mee dat de omvormer alsnog weer kan worden ingeschakeld als de uurprijs negatief is maar er, bijvoorbeeld door bewolking, tijdelijk geen stroomoverschot is. Het kan ook zijn dat de leverprijs wel positief is maar dat er toch een overschot op het stroomnet is. Ook in dat geval kan Zonneplan de omvormer uitschakelen.
Powerplay werkt op basis van een algoritme dat bepaalt wanneer de omvormer aan of uit staat, zegt Zonneplan, al geeft het bedrijf daar verder geen details over. Klanten kunnen aangeven of ze een jaarlijks overshot hebben van minimaal 500kWh. In dat geval wil de leverancier de omvormer vaker uitschakelen dan wanneer het overschot kleiner is. Op die manier is de kans kleiner dat klanten aan het eind van het jaar energiebelasting moeten betalen over de teruggeleverde stroom.
Naast de omvormer kan Powerplay ook thuisbatterijen aansturen als klanten die hebben. Zonneplan verwijst dan specifiek naar de Nexus-accu's die het onlangs zelf introduceerde - voorlopig lijken alleen die te werken met de tool. Later in het jaar wil het bedrijf ook zijn eigen laadpalen kunnen koppelen aan de tool. Ook wil het bedrijf in de toekomst omvormers en andere producten van andere fabrikanten kunnen aansturen.
Nog steeds te duur. Toevallig zijn de prijzen vandaag negatief rond het middaguur, maar daarmee verdien je het niet terug. Zonneplan biedt ook thuisbatterijen aan in combinatie met de onbalansmarkt wat wel interessant is:quote:Op zaterdag 23 maart 2024 10:24 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De prijs van lithium is sinds kort flink gedaald, bovendien zijn natriumbatterijen met hun opmars bezig. Naarmate de prijs van thuisbatterijen flink daalt en dat gecombineerd kan worden met een intelligente besturing en een dynamisch contract, kan dat flink helpen de onbalans te verminderen. De decentrale bufferende werking van dergelijke thuisbatterijen kan blackouts helpen voorkomen en als dat alsnog gebeurt, dan kan je de thuisbatterij gebruiken om tijdens de blackout toch over elektra te beschikken.
Maatwerk en betaalbaar is als water en vuur.quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus je moet een markt maken voor mensen die een betaalbare wekker willen kopen die precies doet wat zij willen en niet meteen kapot gaat. Maatwerk.
In de zomer zijn de prijzen regelmatig zelfs sterk negatief en daar kun je dan wel van profiteren en een backup tegen stroomuitval door blackouts is ook wat waard. Het kan ook een tijdje duren voordat de lagere batterijprijzen in met name China hier merkbaar gaan worden.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 10:43 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nog steeds te duur. Toevallig zijn de prijzen vandaag negatief rond het middaguur, maar daarmee verdien je het niet terug. Zonneplan biedt ook thuisbatterijen aan in combinatie met de onbalansmarkt wat wel interessant is:
https://start.zonneplan.nl/thuisbatterij/
Ja, en daarom laten we het doen door Chinezen.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 10:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maatwerk en betaalbaar is als water en vuur.
Zoals Peter steeds schreeuwt massa is kassa.
We kunnen niks meer zelf maken, want we willen van fossiel af. Wind en zon zijn veel slechter geschikt voor industrie, dat is een van de problemen juist ironisch genoeg. Plus dat het stroomnetwerk ook ongeschikt is voor op zijn minst de komende tien jaar zoals hier te lezen is.quote:Op donderdag 7 maart 2024 22:01 schreef BIGGIE96 het volgende:
[..]
Elektrisch rijden heeft echt wel de toekomst denk ik, maar dat is maar een heel klein deel van het probleem.
Ik vind persoonlijk dat de grote winst te behalen is in het transport wereldwijd en niet alleen Jan lul die met zijn Polo naar het werk gaat. Ja we kunnen dat allemaal gaan belasten tot we het braafste jongetje van de klas zijn maar we naaien alleen onszelf daarmee.
Mijn insziens moet we kappen met allerlei rotzooi importeren uit regimes zoals China en veel meer dingen zelf gaan produceren, scheelt enorm veel uitstoot van schepen, vliegtuigen en vrachtwagens. We maken bijna niks meer zelf in dit land. Ik denk ook dat we als mensheid gewoon te laat zijn met 'ingrijpen' het is simpelweg te laat over 2 a 300 jaar is deze planeet onbewoonbaar voor mensen, een elektrische auto stoot niks uit maar die moeten ook gemaakt worden en vervangen worden.
Harde waarheid is het eigenlijk wel, we zijn te laat. En ik denk daar ook heel simpel over: na mij de zondvloed.
De EU is van plan een "carbon footprint" heffing invoeren. Zodra dat gebeurt zal men ook in Azië eerder geneigd zijn alternatieve energiebronnen te gebruiken in de industrie. China's concurrentievoordeel wordt vooral bereikt middels;quote:Op zaterdag 23 maart 2024 12:00 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
We kunnen niks meer zelf maken, want we willen van fossiel af. Wind en zon zijn veel slechter geschikt voor industrie, dat is een van de problemen juist ironisch genoeg. Plus dat het stroomnetwerk ook ongeschikt is voor op zijn minst de komende tien jaar zoals hier te lezen is.
Vreemd genoeg denkt men met blind vertrouwen dat in de toekomst china en consorten ook afscheid gaat nemen van hun fossiel en hiermee waarschijnlijk ook een deel van hun industrie onmogelijk maakt, wat hun hoofdinkomen is.
Dus, we moeten niet alleen de eerstkomende 10 jaar gemiddeld 1000 Euro per maand investeren in klimaatmaatregelen, maar de spullen die we kopen worden ook twee keer zo duur?quote:Op zaterdag 23 maart 2024 12:58 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De EU is van plan een "carbon footprint" heffing invoeren. Zodra dat gebeurt zal men ook in Azië eerder geneigd zijn alternatieve energiebronnen te gebruiken in de industrie. China's concurrentievoordeel wordt vooral bereikt middels;
1. Loondumping
2. Sociale dumping
3. Milieu dumping
4. Subsidies door de CCP
5. Bemoeilijken van kapitaal uitvoer van met name de eigen bevolking
klopt en het gaat allemaal geen ene zak helpenquote:Op zaterdag 23 maart 2024 13:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus, we moeten niet alleen de eerstkomende 10 jaar gemiddeld 1000 Euro per maand investeren in klimaatmaatregelen, maar de spullen die we kopen worden ook twee keer zo duur?
De dumping waaruit China zijn concurrentievoordeel behaald stuit op steeds meer weerstand en dat betekent hogere prijzen, waardoor hopelijk de consument meer voorkeur gaat geven aan duurzamer producten. Hoeveel duurder het gaat worden is lastig in te schatten.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 13:05 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus, we moeten niet alleen de eerstkomende 10 jaar gemiddeld 1000 Euro per maand investeren in klimaatmaatregelen, maar de spullen die we kopen worden ook twee keer zo duur?
Hoeveel daarvan is de nieuwe koolstofheffing?quote:Op zaterdag 23 maart 2024 13:29 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De dumping waaruit China zijn concurrentievoordeel behaald stuit op steeds meer weerstand en dat betekent hogere prijzen, waardoor hopelijk de consument meer voorkeur gaat geven aan duurzamer producten. Hoeveel duurder het gaat worden is lastig in te schatten.
De koolstof heffing wordt gradueel ingevoerd en zal een definitieve hoogte bereiken in 2026.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 13:44 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hoeveel daarvan is de nieuwe koolstofheffing?
"Eerlijke prijs." Dus daar gaan ze nog over onderhandelen. De grote bedrijven zullen wel al aan het lobbyen zijn.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 14:23 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De koolstof heffing wordt gradueel ingevoerd en zal een definitieve hoogte bereiken in 2026.
De hoogte van de heffing hangt af van het product. In 1e instantie worden alleen energie intensieve producten belast zoals bijv staal en aluminium.
The EU’s Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM)
Dat zie je ook bij autofabrikanten t.a.v. chinese EV's. Sommige zijn tegen heffingen zoals bijv BMW en mercedes met aanzienlijke belangen in China versus de franse fabrikanten die voor heffingen zijn.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 15:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"Eerlijke prijs." Dus daar gaan ze nog over onderhandelen. De grote bedrijven zullen wel al aan het lobbyen zijn.
Zorgt dit niet alleen voor hogere prijzen voor de europese bevolking? Wij maken bijna niks meer en moeten een hoop zaken hoe dan ook van China kopen. Die vraag zal toch blijven bestaan. Wat is het alternatief?quote:Op zaterdag 23 maart 2024 12:58 schreef Digi2 het volgende:
[..]
De EU is van plan een "carbon footprint" heffing invoeren. Zodra dat gebeurt zal men ook in Azië eerder geneigd zijn alternatieve energiebronnen te gebruiken in de industrie. China's concurrentievoordeel wordt vooral bereikt middels;
1. Loondumping
2. Sociale dumping
3. Milieu dumping
4. Subsidies door de CCP
5. Bemoeilijken van kapitaal uitvoer van met name de eigen bevolking
Lijkt mij onvermijdelijk.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 15:11 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Zorgt dit niet alleen voor hogere prijzen voor de europese bevolking?
Duurzamer goederen kopen die langer meegaan. Vergaande automatisering en robotisering toepassen met behulp van A.I. en A.G.I. bij de productie.quote:Wij maken bijna niks meer en moeten een hoop zaken hoe dan ook van China kopen. Die vraag zal toch blijven. Wat is het alternatief?
Klinkt leuk, in de praktijk valt dat tegen. Er zijn dingen die robots goed kunnen, maar ook heel veel die ze niet of slecht kunnen. En alhoewel een AI tegenwoordig specifieke dingen goed kan uitvoeren, is het betrouwbaarheidspercentage slecht. Zeg, hij doet het 99% van de tijd goed (dat is hoog). Dan gaat het dus 1% van de tijd fout en dan staat je lopende band stil.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 15:17 schreef Digi2 het volgende:
Vergaande automatisering en robotisering toepassen met behulp van A.I. en A.G.I. bij de productie.
Er zal meer in die technieken worden geïnvesteerd o.a. vanwege hogere import heffingen, naast de "supply chain risico's" die ook hoge kosten veroorzaken. Men is zich daar sinds de pandemie, oorlog in Oekraïne en Gaza veel meer van bewust. Een oorlog China, Taiwan is waarschijnlijk en met enorme supply chain kosten, mocht dat plaatsvinden. Het is nu nog een keuze geld naar goedkoop personeel (Azie, Mexico) of techniek en je ziet al duidelijke verschuiving in die keuzes zich ontwikkelen.quote:Op zaterdag 23 maart 2024 17:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Klinkt leuk, in de praktijk valt dat tegen. Er zijn dingen die robots goed kunnen, maar ook heel veel die ze niet of slecht kunnen. En alhoewel een AI tegenwoordig specifieke dingen goed kan uitvoeren, is het betrouwbaarheidspercentage slecht. Zeg, hij doet het 99% van de tijd goed (dat is hoog). Dan gaat het dus 1% van de tijd fout en dan staat je lopende band stil.
quote:Lohnen sich Batteriespeicher für Photovoltaik-Anlagen?
Erneuerbare Energie: Batteriespeicher können Stromnetze entlasten
Mit Solarenergie selbst Strom erzeugen und anschließend speichern – immer mehr private Haushalte in Deutschland nutzen diese Kombination. Günstigere Batteriespeicher beschleunigen den Trend. Die Politik muss nun den Rahmen schaffen, damit noch mehr Verbraucher zu Hause Energie erzeugen und speichern.
Een snel toenemende bevolkingsgroei en tegelijkertijd van het aardgas af willen zijn blijkbaar strijdig met elkaar.quote:Het overvolle stroomnet maakt dat de Provincie Utrecht voorlopig nog meer gas blijft gebruiken. De plannen om Nederland van het gas af te halen lopen in deze provincie dus spaak op de infrastructuur die dat nog niet aankan.
Om te zorgen dat de bouw van woningen niet stilvalt door het gebrek aan capaciteit op het stroomnet wordt de rem gezet op de overstap naar elektrisch verwarmen en rijden. Zo wordt geadviseerd om liever een hybride verwarming te kiezen in plaats van volledig elektrisch en worden (openbare) laadpalen afgeschakeld op momenten dat de vraag naar elektriciteit piekt. Ook wordt in extra schakelbare elektriciteitsgeneratie geïnvesteerd in de vorm van gasturbines.
Zonder deze maatregelen worden problemen voorzien zoals knipperende verlichting, uitvallende zonnepanelen en mogelijk zelfs volledige onderbreking van de elektriciteit. Voor grootverbruikers lopen de wachttijden voor nieuwe aansluitingen of het verzwaren van een aansluiting nu al op.
quote:Nederland passeert ergens komende maanden grens van 18 miljoen inwoners
Het CBS verwachtte eind vorig jaar al dat Nederland ergens in 2024 18 miljoen inwoners zou tellen. Als de huidige bevolkingsgroei doorzet, wordt die mijlpaal ergens komende zomer bereikt. Tien jaar geleden werd die mijlpaal nog voorspeld in 2044.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |