abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212681085
In onze voortuin wil ik een waterelement. Ik heb ruimte voor ongeveer een meter doorsnede, wat te klein is voor een vijver die zichzelf in stand kan houden, en ik wil niet steeds een vijver schoon hoeven maken. Daarbij staan er ook bomen/struiken in de buurt en ligt het de helft van de dag in de schaduw. Dan kom ik dus uit op een kleine fontein. Een waterschaal met daarin een ‘borrel’ ding vind ik bijvoorbeeld wel mooi, maar die heb ik nog niet ergens kunnen vinden. Het zou ook leuk zijn als vogels en insecten kunnen drinken.

Er zit een stroompunt naast de plek waar ik de fontein wil.

Ik zoek tips/voorbeelden en concrete ideeen waar ik zoiets zou kunnen kopen of hoe ik het zou kunnen aanleggen.
pi_212681145
Echte kenners graven gewoon een spieskuup in, met een rooster erop, wat gaas en dan kiezels. Daarop wat elementen of pilaren waar water uit spuit met een cheap ass pompje.
  zondag 3 maart 2024 @ 20:26:24 #3
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212681221
Nou weet ik niet precies wat je in je hoofd hebt als je het hebt over een schaal met een borrel ding, maar ik kom toch met Googlen al snel dingen tegen die lijken op wat je beschrijft

Zoiets bijv
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_212681248
Oja, ik wil geen grind, en geen pilaren. De bedoeling is dat dat schaal een beetje weg gaat vallen tussen de beplanting.

Zoiets zou wel wat kunnen zijn (zonder het grind dan) maar die foto’s laten dan weer niet zien hoe het werkt en ik wil geen dropshipfontein.
pi_212681396
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 20:26 schreef GrumpyFish het volgende:
Nou weet ik niet precies wat je in je hoofd hebt als je het hebt over een schaal met een borrel ding, maar ik kom toch met Googlen al snel dingen tegen die lijken op wat je beschrijft

Zoiets bijv
[ afbeelding ]
Ja, zoiets heb ik in mijn hoofd. Maar dan zoek ik dus een plek waar ik het (in regio Eindhoven liefst) kan bekijken, en details kan vinden over pomp en hoe groot de bak daaronder moet zijn ed..
pi_212681483
Heb je buren?
pi_212681501
Ja. Die hebben overigens ook vijvers en fonteinen.
pi_212681918
Als het moet wegvallen tussen de beplanting dan is een speciekuip wel weer een goed idee, je hebt dan in ieder geval wat volume aan water waardoor het minder snel verstopt raakt. Je kan inderdaad iets met een aquariumpompje maken maar daar zijn vast wel beter oplossingen voor te vinden.
pi_212682283
Ik heb ooit een Boeddha-beeld fontein van Leenbakker of zo gehad in de voortuin. :P Klinkt zo fouter dan fout, maar iedereen die het zag vond het echt geweldig! :D
pi_212682525
Alles in los te koop bij de Intratuin, beetje creatief zijn scheelt je ook een hoop geld.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_212682545
Nooit geweten over @ToT
-nee-
  Moderator maandag 4 maart 2024 @ 09:44:16 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_212686022
quote:
1s.gif Op zondag 3 maart 2024 20:41 schreef Tuindier het volgende:
Ja. Die hebben overigens ook vijvers en fonteinen.
Oh dan had ik voor een waterval gekozen.
  maandag 4 maart 2024 @ 15:33:57 #14
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_212689813
Ik zie de meerwaarde niet in van een waterpartij in de voortuin. Ik hou van het geluid van stromend water en zou dat dus vlakbij de plek zetten waar je zomers buiten zit. Heerlijk. In de voortuin is het meer voor de sier en de zicht van anderen.
To BG or not to BG!
pi_212715271
Ik ben een stapje verder.

Vanmiddag heb ik dit rooster opgehaald bij iemand via marktplaats, en vanavond ga ik ergens een borrelsteen halen. Dan nog een passende kuip er onder ingraven, en een pomp.

Heeft iemand verstand van pompen? Ik wil er een die ik in de winter niet hoef binnen te halen.
pi_212716464
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 13:18 schreef Tuindier het volgende:
Heeft iemand verstand van pompen? Ik wil er een die ik in de winter niet hoef binnen te halen.
Dag en nacht aanlaten bij vorst dan krijgt ie niet echt de kans te bevriezen. Tevens maakt ie zelf ook iets warmte. Maar 100% garantie is het niet. Ik zou er zelf voor gaan om het ding even er uit te trekken tegen de winter of desnoods bij verwachte vorst periode.
pi_212723192
Ik zorg voor de winter dat hij helemaal vol is en dan gaat hij uit. Doe ik al bijna 20 jaar zo en nog nooit problemen mee gehad.
Geen idee wat voor pomp het is, die heb ik 20 jaar geleden bij een tuincentrum gekocht, samen met mijn molensteen en kuip.
pi_212725501
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 23:23 schreef FFnog het volgende:
Ik zorg voor de winter dat hij helemaal vol is en dan gaat hij uit. Doe ik al bijna 20 jaar zo en nog nooit problemen mee gehad.
Geen idee wat voor pomp het is, die heb ik 20 jaar geleden bij een tuincentrum gekocht, samen met mijn molensteen en kuip.
Dan zal die diep genoeg onder water hebben gezeten. Die laatste twintig jaar hebben we dan ook geen ijs dikker dan 15 cm gehad natuurlijk. Die gok kan je dus wel nemen.
pi_212736373
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 10:32 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dan zal die diep genoeg onder water hebben gezeten. Die laatste twintig jaar hebben we dan ook geen ijs dikker dan 15 cm gehad natuurlijk. Die gok kan je dus wel nemen.
Zit ook gewoon in zo'n kuip.

Achteraf had ik wel een grotere kuip gebruikt willen hebben. Bij echt warm weer verdampt er toch meer water dan je zou verwachten en moet ik hem wel regelmatig bijvullen. Toen het zo heel warm was bijna iedere dag wel.
pi_212736434
Qua pomp zal ik gewoon de goedkoopste nemen. En de gok nemen. Echte vorst hebben we al even niet meer gehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')