Als je inhoudelijke posts niet zouden zijn doorspekt van de ad hominems had ik er wellicht trek in gehad.quote:Op woensdag 28 februari 2024 18:57 schreef Antideeltje het volgende:
[..]
Je hoeft niet in mijn oprechtheid te geloven of naar mij te luisteren, dat zeg ik ook niet.
Ik zei niet dat ik niet in je oprechtheid geloof, dat heb je verkeerd opgevat, dit is wat ik zei:
[..]
Maar dat je wel op dit soort posts reageert en niet op de inhoudelijke zegt ook wat. Maar goed, fijne avond nog.
Bedankt en Gods zegen.quote:Op woensdag 28 februari 2024 19:08 schreef Boekfreak het volgende:
[..]
Goed om te horen, maar ik hou het hierbij. Succes verder met je geloof.
Het is makkelijk om dit soort verwijten te maken zonder daadwerkelijk op de inhoud in te gaan. Ze waren niet doorspekt met ad hominems, je overdrijft, ze waren inhoudelijk, en als ze dat hier en daar niet waren dan was het om je een spiegel voor te houden. Je denkt de waarheid in pacht te hebben, zoals je hierboven aangeeft in je reactie op Bookfreak. Dat denk ik zelf niet (dat ik de waarheid in pacht heb), daarmee sta ik er meer open en rationeler in. Dus hier gaat het al mis wanneer we zo objectief mogelijk naar een tekst proberen te kijken.quote:Op woensdag 28 februari 2024 19:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Als je inhoudelijke posts niet zouden zijn doorspekt van de ad hominems had ik er wellicht trek in gehad.
Het kost enorm veel tijd en energie om daar allemaal op te reageren, en ik zie het nut daar niet van in. Het is gebakkelei en daar ben ik hier niet voor.
Daar zou jij ook naar kunnen luisteren.
Ja dat kan, en bij deze weet ik 100% zeker dat je dit nooit heb meegemaakt, die egodood. Misschien iets in de kleine richting ervan, meer nietquote:Op woensdag 28 februari 2024 18:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Haha, je bent een evangelist geworden van psychedelica en de egodood, zoals ik dat ben van Jezus Christus.
Omdat je ervan overtuigd bent dat je het licht hebt gezien.
Ik noem dat 'gered'.
Zucht.quote:Op woensdag 28 februari 2024 20:00 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja dat kan, en bij deze weet ik 100% zeker dat je dit nooit heb meegemaakt, die egodood. Misschien iets in de kleine richting ervan, meer niet
Ik probeer mensen hier dus juist te helpen om de bijbel te begrijpen.quote:Op woensdag 28 februari 2024 19:35 schreef dop het volgende:
De bijbel is dus geschreven voor een select groepje die hem kunnen interpreteren zoals het moet.
Het is verder niet voor het gepeupel, want die zijn geneigd om alles verkeerd te interpreteren.
Wordt wel een sport om deze verheven geesten te herkennen.
Klinkt als een Paus.
Mijk is waarschijnlijk in de war omdat hij denkt dat een "ervaring" hebben (nogmaals, ik blijf dat woord heel problematisch vinden omdat er op dat moment volgens mij niemand is) en die ervaring interpreteren hetzelfde zijn. Zo zullen er mensen zijn die dat ondergaan maar daar niet alle hysterische "woo"-conclusies aan verbinden die in ieder topic hier aan de haren erbij moeten worden gesleept. Oneens zijn is geen optie, nee, dan heb je het niet "echt" "ervaren".quote:Op woensdag 28 februari 2024 20:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zucht.
"Ego death, in psychoanalysis, mysticism, and some religions, the disappearance of an individual’s sense of self, or the removal of one’s perception of oneself as an entity separate from one’s social or physical environment.".
https://www.britannica.com/science/ego-death
Dit heb ik precies meegemaakt. Alsof ikzelf de buitenwereld was en de buitenwereld mij. Alsof mijn hele ervaring de vrucht was van bewustzijn, en ik besefte dat ik dat bewustzijn ben, en dat bewustzijn ik. En dat bewustzijn was alles dat is. En dat bewustzijn was god.
Die ervaring staat me nog zeer helder voor de geest.
Maar goed, geloof wat je wil geloven.
Bedankt voor je inzichten.quote:Op woensdag 28 februari 2024 20:43 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Mijk is waarschijnlijk in de war omdat hij denkt dat een "ervaring" hebben (nogmaals, ik blijf dat woord heel problematisch vinden omdat er op dat moment volgens mij niemand is) en die ervaring interpreteren hetzelfde zijn. Zo zullen er mensen zijn die dat ondergaan maar daar niet alle hysterische "woo"-conclusies aan verbinden die in ieder topic hier aan de haren erbij moeten worden gesleept. Oneens zijn is geen optie, nee, dan heb je het niet "echt" "ervaren".
Er zijn mensen die religieus worden doordat ze bijvoorbeeld de schoonheid van de natuur ervaren op een vakantie, en er zijn mensen die dat gewoon zien als een van de vele mooie dingen in het leven zonder hun evangelie overal te gaan verkondigen. Er zijn zelfs mensen die er wél conclusies aan verbinden, maar dat vervolgens gewoon voor zichzelf houden! Moeilijk voor te stellen, waarschijnlijk.
Zoals jij het begrijpt. Of begrijpt elke christen, stroming, kerkgenootschap de Bijbel zoals jij die begrijpt?quote:Op woensdag 28 februari 2024 20:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik probeer mensen hier dus juist te helpen om de bijbel te begrijpen.
Maar zoals je zelf ook wel kunt zien denk ik, staat niet iedereen daar open voor.
Ik begrijp het ook, en ik heb het ook een periode gehad. Het is abnormaal gedrag, maar volgens mij is het geen abnormale reactie op de situatie waar iemand zich op dat moment in bevind. Het is heel erg menselijk en ik denk dat 97 van de 100 mensen zich op die manier zou gedragen als ze zich in die situatie bevinden.quote:Op woensdag 28 februari 2024 20:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Verder begrijp ik die evangelisatiedrang wel. Ik ben ook lang zo geweest: je maakt iets moois mee en wil dat dan met iedereen delen. Soms tot op het dwingende af zonder rekening met de ander te houden.
Precies. Het kan echt onherstelbare schade aanrichten aan je relaties met mensen als je je langdurig op die manier blijft manifesteren, zeker als iemand dat niet inziet. Dat is iets heel pijnlijks. Ik denk ook dat er een hele internetsubcultuur is waarin "dit soort mensen" elkaar opzoeken en elkaar versterken hierin, vooral op YouTube, wat echt een soort industrie voor valse profeten is. Uiteindelijk kun je niet veel meer doen dan het af en toe ter discussie stellen maar iemand moet het zelf inzien.quote:Maar op een gegeven moment moet je ook respecteren dat niet iedereen daar steeds op zit te wachten en dat je daar het juiste moment voor moet kiezen.
Beetje hetzeflde als iemand die een openbaring, god of jezus christus ze hebben zeggen ervaren via geschriften bedoel je? Want ik heb dit ook ervaren buiten psychedelics om lol.quote:Op woensdag 28 februari 2024 20:43 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Mijk is waarschijnlijk in de war omdat hij denkt dat een "ervaring" hebben (nogmaals, ik blijf dat woord heel problematisch vinden omdat er op dat moment volgens mij niemand is) en die ervaring interpreteren hetzelfde zijn. Zo zullen er mensen zijn die dat ondergaan maar daar niet alle hysterische "woo"-conclusies aan verbinden die in ieder topic hier aan de haren erbij moeten worden gesleept. Oneens zijn is geen optie, nee, dan heb je het niet "echt" "ervaren".
Er zijn mensen die religieus worden doordat ze bijvoorbeeld de schoonheid van de natuur ervaren op een vakantie, en er zijn mensen die dat gewoon zien als een van de vele mooie dingen in het leven zonder hun evangelie overal te gaan verkondigen. Er zijn zelfs mensen die er wél conclusies aan verbinden, maar dat vervolgens gewoon voor zichzelf houden! Moeilijk voor te stellen, waarschijnlijk.
Jep, dit dus.quote:Op woensdag 28 februari 2024 20:51 schreef Libertarisch het volgende:
Egodood is het resultaat van zeer vergevorderde meditatie, waar de individuele geest volledig stil is gemaakt. Alles voltrekt zich in een tijdloos ''nu'' zonder tussenkomst van een 'ik' die denkt de touwtjes in handen te hebben. Het individu is het instrument van de universele wereldziel (God).
Precies hetzelfde, zelfs.quote:Op woensdag 28 februari 2024 22:08 schreef Mijk het volgende:
Beetje hetzeflde als iemand die een openbaring, god of jezus christus ze hebben zeggen ervaren via geschriften bedoel je?
Ik snap niet hoe dit een reactie is op mijn bericht.quote:Want ik heb dit ook ervaren buiten psychedelics om lol.
Nee, het was meer een opmerking in general erbij, omdat er gedaan wordt alsof dat "hallucinaties" zijn. En adhv die opmerkingen, concludeer ik dat men dan niet hetzelfde heeft ervaren, legit, lijkt me. Maargoed, hiervoor moet je t idd zelf gezien hebben.quote:Op woensdag 28 februari 2024 23:10 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Precies hetzelfde, zelfs.
[..]
Ik snap niet hoe dit een reactie is op mijn bericht.
Hoe kun je je eigen dood ervaren? Hoe werkt dat?quote:Op woensdag 28 februari 2024 23:35 schreef Mijk het volgende:
[..]
Nee, het was meer een opmerking in general erbij, omdat er gedaan wordt alsof dat "hallucinaties" zijn. En adhv die opmerkingen, concludeer ik dat men dan niet hetzelfde heeft ervaren, legit, lijkt me. Maargoed, hiervoor moet je t idd zelf gezien hebben.
quote:Wie mediteert er nu eigenlijk?
20 november 2023, door Erik Hoogcarspel
Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman. Als de meditatie voorbij is, ga je naar je werk en daar zegt iemand dat zij geprobeerd heeft om je te bellen, maar dat je telefoon uitstond. Je verontschuldigt je met de woorden: “dat klopt, ik zat te mediteren”. Wie houd je nu voor de gek, jezelf of je collega? Wie mediteert er nu eigenlijk als er tijdens de meditatie geen zelf is?
https://boeddhistischdagb(...)ert-er-nu-eigenlijk/
Dat heb ik beschreven in dat andere topic he, goed in het kort;quote:Op donderdag 29 februari 2024 00:10 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Hoe kun je je eigen dood ervaren? Hoe werkt dat?
Je ziet het probleem niet. Hoe kun jij de afwezigheid van jezelf ervaren?quote:Op donderdag 29 februari 2024 00:35 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dat heb ik beschreven in dat andere topic he, goed in het kort;
Je bent een vel A4 wat ongekreukeld is als je geboren wordt, de kreukels die erin komen door trauma/ervaring/emoties is wat het ego(en daarmee ook shadow) creeert, dit veroorzaakt neural pathways in het brein, dat vormt uiteindelijk de ego/shadow split in het brein waarbij je graag denkt dat je het ego bent. Shadow ben je ook, maar dat verdruk je met het ego omdat je dat niet wilt zijn, maar je bent het nog steeds. Zodra je dit doorziet en je zet het "stil" (al die elektrische stroompjes in je hersenen) dan heb je het idee dat je écht dood gaat omdat je denkt dat je je ego bent. Wat er dus eigenlijk gebeurt is dat degene die je denkt dat je bent (ego), vanished, want al die "neural pathways" stoppen met werken. Derhalve wordt je weer dat ongekreukelde A4 velletje wat je was toen je kind was, zo ervaar je egodeath en wordt je weer zoals je kind was. Ego en Shadow merged, en dit is wat ze noemen "Religare", Unity/Eenwording/Verbinding/Terugverbinden, oftewel; Religie.
Derhalve;
"Het kind in jezelf terug vinden"
"De nieuwe wereld" (want je gaat de wereld weer zien door de ogen van een kind, dit merk je heel duidelijk)
"Wedergeboorte"
Oftewel; egodeath.
Niet, dat is de paradox, enkel de achterliggende "jij", consciousness. Of god, hoe je t noemen wilt.quote:Op donderdag 29 februari 2024 00:37 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Je ziet het probleem niet. Hoe kun jij de afwezigheid van jezelf ervaren?
Het komt op hetzelfde neer. Doodgaan is egodood.quote:
Hier had je naar mijn mening de zin moeten stoppen. Het is dus geen ervaring, en er is niemand die het ervaart. En dat is waarom Wittgenstein zijn hoofdwerk eindigt met,quote:Niet, dat is de paradox.
quote:Waarover we niet kunnen spreken moeten we zwijgen.
Dit is dus de vraag he, want hoe bestaat dat moment dan he, en hoe komt die herinnering ? Maar dit vind ik wel een interessante stelling verder, omdat ook Anatta. In het geval van jouw stelling ga je er dus inderdaad vanuit dat alles 1 grote illusie is, maar waarom discussieer je hier dan nog mee he. Ook dan kun je je "tijd" voor zover die dan uberhaupt bestaat, op een betere wijze invullen toch?quote:Op donderdag 29 februari 2024 00:48 schreef CharlesKinbote het volgende:
Het is dus geen ervaring, en er is niemand die het ervaart.
Eens, het is de énige dood die bestaat. Insert het if you die before you die-plaatje.quote:Op donderdag 29 februari 2024 00:48 schreef CharlesKinbote het volgende:
Het komt op hetzelfde neer. Doodgaan is egodood.
Een illusie is toch niet nep? Als illusie is het echt.quote:Op donderdag 29 februari 2024 00:52 schreef Mijk het volgende:
In het geval van jouw stelling ga je er dus inderdaad vanuit dat alles 1 grote illusie is, maar waarom discussieer je hier dan nog mee he. Ook dan kun je je "tijd" voor zover die dan uberhaupt bestaat, op een betere wijze invullen toch?
Of?
Een hindoeauteur wiens naam ik me niet kan herinneren noemde het "een mysterie dat voorbij ons begrip ligt". De vraag wat de aard van maya is overigens is een typische vraag binnen de hindoemetafysica, waar na zoveel duizend jaar nog geen definitief antwoord op is (zoals meestal het geval is binnen de filosofiequote:Everything is real and is not real,
Both real and not real,
Neither real nor not real.
This is Lord Buddha’s teaching.
Goed punt.quote:Op donderdag 29 februari 2024 00:48 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Het komt op hetzelfde neer. Doodgaan is egodood.
[..]
Hier had je naar mijn mening de zin moeten stoppen. Het is dus geen ervaring, en er is niemand die het ervaart. En dat is waarom Wittgenstein zijn hoofdwerk eindigt met,
[..]
Ik herken dit allemaal zo erg van mijn eigen trips.quote:Op donderdag 29 februari 2024 00:35 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dat heb ik beschreven in dat andere topic he, goed in het kort;
Je bent een vel A4 wat ongekreukeld is als je geboren wordt, de kreukels die erin komen door trauma/ervaring/emoties is wat het ego(en daarmee ook shadow) creeert, dit veroorzaakt neural pathways in het brein, dat vormt uiteindelijk de ego/shadow split in het brein waarbij je graag denkt dat je het ego bent. Shadow ben je ook, maar dat verdruk je met het ego omdat je dat niet wilt zijn, maar je bent het nog steeds. Zodra je dit doorziet en je zet het "stil" (al die elektrische stroompjes in je hersenen) dan heb je het idee dat je écht dood gaat omdat je denkt dat je je ego bent. Wat er dus eigenlijk gebeurt is dat degene die je denkt dat je bent (ego), vanished, want al die "neural pathways" stoppen met werken. Derhalve wordt je weer dat ongekreukelde A4 velletje wat je was toen je kind was, zo ervaar je egodeath en wordt je weer zoals je kind was. Ego en Shadow merged, en dit is wat ze noemen "Religare", Unity/Eenwording/Verbinding/Terugverbinden, oftewel; Religie.
Derhalve;
"Het kind in jezelf terug vinden"
"De nieuwe wereld" (want je gaat de wereld weer zien door de ogen van een kind, dit merk je heel duidelijk)
"Wedergeboorte"
Oftewel; egodeath.
De term ''illusie'' is van toepassing op mensen die onverlicht zijn, die geloven dat er een objectieve wereld is.quote:Op donderdag 29 februari 2024 01:09 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Een illusie is toch niet nep? Als illusie is het echt.
Binnen Madhamayaka bijvoorbeeld wordt de "echtheid" van de wereld als onbepaalbaar gezien. Nagarjuna:
[..]
Een hindoeauteur wiens naam ik me niet kan herinneren noemde het "een mysterie dat voorbij ons begrip ligt". De vraag wat de aard van maya is overigens is een typische vraag binnen de hindoemetafysica, waar na zoveel duizend jaar nog geen definitief antwoord op is (zoals meestal het geval is binnen de filosofie).
quote:Op donderdag 29 februari 2024 10:01 schreef Libertarisch het volgende:
De wereld is niet nep, maar de fundamentele aard van de wereld is niet wat het lijkt. De wereld is niet een extern fysiek object in de tijd-ruimte, maar een projectie van bewustzijn. Het bestaat uit qualia in een tijdloos "nu", waaruit de perceptie van tijd en materie voortkomt.
Maar als je met je auto tegen een boom knalt ga je evengoed dood als in het normale wereldbeeld. De wereld blijft natuurlijk echt, maar de 'echtheid' is een functie van bewustzijn. Het bewustzijn is de realiteit en de wereld bestaat uit bewustzijn, de wereld is dus echt.
Wat Libertarisch hier zegt over de aard van de fysieke wereld lijkt exotisch, maar het is hier in het Westen sinds Kant, sinds omstreeks 1800 dus, algemeen geaccepteerde kennis die nauwelijks meer in twijfel wordt getrokken. In het Oosten heeft het die status al langer.quote:Op donderdag 29 februari 2024 10:14 schreef Libertarisch het volgende:
De term ''illusie'' is van toepassing op mensen die onverlicht zijn, die geloven dat er een objectieve wereld is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |