abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 februari 2024 @ 00:04:53 #1
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_212575540
Ik vind het altijd interessant wanneer een artiest een nummer heeft waar verschillende versies van bestaan, waarin andere kwaliteiten van de compositie naar voren komen. Ik zal zelf een aantal voorbeelden noemen (misschien ook leuk als reacties een korte beschrijving/mening erbij kunnen geven) :P

The Knife - Heartbeats
Prachtig nummer van The Knife, de originele versie is gebaseerd op een heel catchy basriffje gespeeld op een 'sawtooth' synth, een hele sterke gesyncopeerde percussietrack en schuifelende beat, en een soort heel subtiel chorus-effect op de zang. Het heeft een bitterzoete, nostalgische sfeer:
Op hun live-album 'Silent Shout' spelen ze echter een heel andere versie, waarin de baslijn wordt vervangen door arpeggio's in een veel hoger toonbereik, de beat wordt vervangen door alleen een kick en een snare, en er ineens een hele andere, "in the ether"-achtige sfeer ontstaat, die steeds intenser wordt en tot een climax komt in de bridge.

Persoonlijk is de tweede mijn favoriet, maar ik vind de eerste ook erg goed.

Radiohead - Videotape
Een van Radiohead's mooiste nummers, met een 'memento mori'-tekst en dito sfeer, gebaseerd op een cadens van vier piano-akkoorden die halverwege worden aangevuld door allerlei ritmisch complexe, "jittery" patronen.

In een zeer geliefde live-versie (voordat In Rainbows uitkwam) speelt Radiohead een hele andere versie, waarin de hele band uiteindelijk meespeelt, de gitaar een veel prominentere rol krijgt, en alles veel energieker en "zonniger" klinkt. Er zitten ook passages in die in de studioversie helemaal niet voorkomen.

Iemand reageert onder de video, om het verschil te duiden:
quote:
Album version: my last day

This version: I’ll see another sunrise
Coil - Teenage Lightning
Coil staat er nogal om bekend dit bij meerdere nummers te doen, maar ik heb er even één uitgekozen. Een van de vroeger versies van Teenage Lightning is een soort experimentele, elektronische track gebaseerd op een bluesschema met een digitaal vervormde, psychedelische stem:
Op een veel later compilatiealbum staat "Teenage Lightning 2005", waarin een vibrafoon de hoofdrol vertolkt, de zang niet vervormd is, en er vrijwel geen percussie aanwezig is. Dit zorgt voor een hele andere, mysterieuze sfeer:

Reacties zeer welkom :P
verwijder dit account.
pi_212582166
Leuk topic. Een bekend voorbeeld is "Ain't Got No - I Got Life" van Nina Simone.

De eerste versie is wat rustiger:

Versie 2 is meer uptempo en swingt meer. Ook zit er een stukje in dat in de eerste versie niet voorkomt:

Laatstgenoemde versie was dan ook nog weer de basis voor de vrij succesvolle Groovefinder remix uit 2006:

pi_212582196
Minder bekend, maar niet minder leuk of goed, is het nummer "A Light" van Charlie Winston. Dat staat in twee versies op zijn album Curio City.

De "day"-versie is uptempo, bijna disco-achtig:

De "night"-versie is totaal anders; andere toonsoort en veel meer ingetogen:

pi_212582519
Er schiet me er nog eentje te binnen, namelijk "Violence" van de Pet Shop Boys. Oorspronkelijk is dat een nummer op hun debuutalbum Please uit 1986:

In 1993 werd een nieuwe - en naar mijn bescheiden mening veel betere - nieuwe versie gemaakt, compleet opnieuw opgenomen: de Haçienda version. Die verscheen als bonus track op een single uit Very-tijdperk:

Bij hun aanstaande nieuwe album Nonetheless zal trouwens een bonus-cd zitten met vier nummers in nieuwe versies: Always On My Mind, Being Boring, Heart en It's A Sin. Dus dat is alvast een blik in de toekomst.
  zondag 25 februari 2024 @ 15:45:07 #6
485791 CharlesKinbote
verwijderen a.u.b.
pi_212583322
@DJ11 Dank voor de bijdragen! En goede nummers ook, Charlie Winston zal ik zeker nog eens gaan opzetten in de toekomst :9

Moest nog aan deze denken:
Denk een van mijn favoriete Duits-talige nummers, soort slackerrock anthem, met mondharmonica en prominent tremelo-effect op de gitaar.
Deze versie is een stuk rustiger, heeft een andere zangmelodie en zelfs andere akkoorden, en er komen op een gegeven moment allerlei psychedelische geluidjes door de mix. Eerlijk gezegd vind ik deze versie niet zo goed, vind de andere echt veel beter :@ Maar het is wel een mooi voorbeeld van twee perspectieven op 'dezelfde' compositie :P (nu komt de filosofische vraag op: hoeveel van het nummer kun je veranderen zonder dat het een 'ander' nummer wordt? :P)
verwijder dit account.
  zondag 25 februari 2024 @ 19:43:21 #7
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_212586813

2e versie is met een bepaald accent ingezongen , muzikaal is er geen verschil
Ik ben inmiddels overleden
pi_212591058
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_212591255
Hoop dat dit ook in dit topic hoort. Vind het wel lollig... :s)

Burning It Down van Linkin Park

Origineel:

Reggea version tijdend een soundcheck:
pi_212591271
Beirut - Nantes

Origineel:

Video in 1 take opgenomen… c_/
  maandag 26 februari 2024 @ 03:29:46 #13
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_212591284
Dune - Can't Stop Raving

Originele (album) versie, met als vocals alleen de titel van de plaat gezongen door Janine Kelly-Fiddes:

Nieuwe (single) versie, met een hele andere melodie en nieuwe vocals van Tina Lagao:

Vanaf 6:30 legt de producer uit wat de reden is van de nieuwe versie:
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
pi_212603187
Depeche Mode - In Your Room

Albumversie, een stuk 'duisterder' dan de later single versie

dinsdag 27 februari 2024 @ 14:44:39 #15
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_212608065
Taylor Swift maakt een complete sport van het onderwerp van dit topic:

Fearless (Taylor's Version)
Speak Now (Taylor's Version)
Red (Taylor's Version)
1989 (Taylor's Version)

Allemaal opnieuw opgenomen versies die net iets anders zijn. Het verschil in stemgeluid is vooral bij de vroege albums wel interessant om te horen.

Dit is een specifieke "fan-favourite":

donderdag 29 februari 2024 @ 16:46:32 #17
158844 Pwn_zoon
Dangerously Divine
pi_212635319
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2024 21:27 schreef Kaatje2658 het volgende:
<Knip>
Dat zijn covers, dat is denk ik niet wat TS bedoelt (namelijk verschillende versies door de artiest zelf).
Allmighty & Allrighty :D!
Op 16-04-2007 22:29 schreef Noodly het volgende:
ik wilde even zeggen dat ik die nickname altijd zo leuk vind :@ _O_
  zondag 10 maart 2024 @ 22:32:32 #18
385887 Pritt_Plakstift
Oplosmiddelvrij
pi_212902706
Deze van Therapy?:

Hebben ze in 2020 opnieuw opgenomen, deze versie komt weer dichter in de buurt van het origineel van
Hüsker Dü:

No Dukes of Hazzard in the classroom
pi_212903075
Moest aan deze denken. Depri versus opbeurend/hoopgevend. Vind beide versies overigens fantastisch.

Remember the jester that showed you tears
The script for tears
pi_212905061
De albumafsluiter.

Deze was oorspronkelijk bedoeld als albumopener, maar heeft het album uiteindelijk niet gehaald:

Give every man thine ear, but few thy voice
Take each man's censure, but reserve thy judgment.
pi_212905087
pi_212905110
pi_212911335
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')