abonnement Unibet Coolblue
pi_212526842
https://www.telegraaf.nl/(...)5-procent-amerikaans

Op Oekraïne afgevuurde Noord-Koreaanse raket blijkt ’75 procent Amerikaans’


Bijzonder pijnlijk moment voor Amerika, Europa en ook Nederland: uit de analyse van een neergestorte Noord-Koreaanse raket in Oekraïne blijkt dat het explosief voornamelijk uit buitenlandse onderdelen bestaat.
De Engelse onderzoeksgroep Conflict Armament Research (CAR) bekeek de fragmenten die januari 2024 in Charkiv neerkwamen en concludeert dat maar liefst 75 procent van de onderdelen uit Amerika komt.

De bom bevatte 290 componenten die zeer zeker niet uit Noord-Koreaanse fabrieken komen. Uiteindelijk werden 26 toeleveranciers geïdentificeerd. Ze komen volgens CAR uit Nederland, China, Duitsland, Japan, Singapore, het altijd zo neutrale Zwitserland, Taiwan en dus Amerikaanse.

En dat is bijzonder pijnlijk want Amerika is al jarenlang de motor achter de economische boycot van het zwaar bewapende Noord-Korea. Nog pijnlijker is dat de onderdelen over het algemeen van recente datum zijn, dus geleverd op een tijdstip dat al lang duidelijk was dat leveranties aan het land strikt verboden waren. De afgevuurde raket is waarschijnlijk maart 2023 gemaakt. Toen was Rusland al de oorlog tegen Oekraïense begonnen.

Kim Jong-un werkt hard aan zijn lange afstandsrakettentechnologie en broedt op kernwapens. Hij smeedde een bond met zijn partner in het kwaad Poetin. Sinds januari 2024 levert hij dan ook raketten aan de Russen. Het lijkt erop dat de nu onderzochte raket een Noordkoreaanse KN-23 of KN-24 is, zo concludeert CAR.

Organisatie CAR analyseert al sinds 2011 wapensystemen die worden gebruikt op slagvelden. Ze onderzochten ze al het strijdtoneel rond Islamitische Staat, Iraanse leveranties aan Jemen en achterhaalden de herkomst van wapensystemen bij de burgeroorlog in Soedan.


Ts

Tuurlijk geld is geld.
En natuurlijk houden landen niet aan de afspraken .
Tenslotte wat niet weet wat niet deert toch?
  Moderator / Redactie Sport woensdag 21 februari 2024 @ 18:31:46 #2
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_212527038
Net als de auto export naar Rusland.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  woensdag 21 februari 2024 @ 18:35:24 #3
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_212527066
Publiceren uit welke bedrijven deze componenten komen en dan zwaar beboeten?
Je weet wat voor uitkering je hebt en daar moet je het mee doen.
pi_212527244
We hadden ten tijde van de MH17 een toeleverancier op het bedrijf.
Die zei dat ze niks meer aan Rusland verkochten.
Daar tegenover hadden ze dan weer meer klandizie van landen waar ze anders nooit leverden.
Opgeteld konden ze concluderen dat gemiste leveringen aan Rusland, één op één overeenkwamen met de toegenomen leveringen aan die andere landen.
Kregen ze het niet linksom, dan haalden ze het wel via rechts.

Grote kans dat het in deze ook zo gaat.
  woensdag 21 februari 2024 @ 18:54:06 #5
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212527315
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 18:35 schreef cabe0002 het volgende:
Publiceren uit welke bedrijven deze componenten komen en dan zwaar beboeten?
Goed plan! Wel meer dan zwaar beboeten aub. Wat mij betreft mogen ze zich verantwoorden bij het Rusland Tribunaal in Den Haag.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_212527663
Ik mis wat nuance (jaja, Telegraaf). Hier moet natuurlijk zeer nader naar gekeken worden, maar het is natuurlijk vast niet zo dat de Koreanen zich melden met "hoi, dit is Kim uit Pyongyang en ik wil onderdelen kopen zodat ik een raket kan bouwen" en de leveranciers welbewust die bolle helpen. Dat gaat met een heleboel tussenpersonen/nepbedrijfjes die willen inkopen voor onschuldig lijkende doeleinden, en dat zoveel mogelijk verspreid doen. Als je illegale activiteiten ontplooit koop je de benodigdheden immers beter niet op 1 plek.
pi_212528283
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 18:35 schreef cabe0002 het volgende:
Publiceren uit welke bedrijven deze componenten komen en dan zwaar beboeten?
Het zou heel goed kunnen dat er bijvoorbeeld computerchips in zaten die met behulp van de machines van ASML zijn gemaakt.
pi_212529023
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:59 schreef thabit het volgende:

[..]
Het zou heel goed kunnen dat er bijvoorbeeld computerchips in zaten die met behulp van de machines van ASML zijn gemaakt.
En vervolgens ingebouwd waren in een laptop van HP die in een shoppingmall in Singapore in de schappen lag.
Daar heb je dan ook gelijk de (on) mogelijkheid van blaming&shaming te pakken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_212529062
Zal wel ergens een CIA stickertje op zitten.
pi_212529101
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 18:35 schreef cabe0002 het volgende:
Publiceren uit welke bedrijven deze componenten komen en dan zwaar beboeten?
Heeft niks met die bedrijven zelf te maken, maar die sancties slaan gewoon nergens op. Want het gaat gewoon via land A, land B en land C alsnog naar een land waar wel sancties voor gelden.
pi_212529732
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:20 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik mis wat nuance (jaja, Telegraaf). Hier moet natuurlijk zeer nader naar gekeken worden, maar het is natuurlijk vast niet zo dat de Koreanen zich melden met "hoi, dit is Kim uit Pyongyang en ik wil onderdelen kopen zodat ik een raket kan bouwen" en de leveranciers welbewust die bolle helpen. Dat gaat met een heleboel tussenpersonen/nepbedrijfjes die willen inkopen voor onschuldig lijkende doeleinden, en dat zoveel mogelijk verspreid doen. Als je illegale activiteiten ontplooit koop je de benodigdheden immers beter niet op 1 plek.
Was vorig jaar ook in het nieuws idd, het is echt niet zo makkelijk om dit tegen te gaan tenzij je de complete export aan banden wilt leggen. China is de belangrijkste spil, en aangezien dat de producent is voor de hele wereld zal het overgrote merendeel van de leveranties gewoon legitiem zijn



https://nos.nl/nieuwsuur/(...)e-chips-naar-rusland
pi_212529950
quote:
84s.gif Op woensdag 21 februari 2024 18:54 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Goed plan! Wel meer dan zwaar beboeten aub. Wat mij betreft mogen ze zich verantwoorden bij het Rusland Tribunaal in Den Haag.
Dit is wel heel kort door de bocht. De meeste bedrijven houden zich echt wel aan de embargo's. Alleen zijn er bedrijven die zich voordoen als legitieme koper die het via een complexe omweg alsnog naar bijvoorbeeld NK sturen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
  woensdag 21 februari 2024 @ 21:50:45 #13
402274 Cruzinats
staatsgevaarlijke kikker
pi_212530085
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 20:52 schreef 111210 het volgende:

[..]
Heeft niks met die bedrijven zelf te maken, maar die sancties slaan gewoon nergens op. Want het gaat gewoon via land A, land B en land C alsnog naar een land waar wel sancties voor gelden.
De burger flink afstraffen en extra belasten vanwege de oorlog, maar bedrijven ontzien en indien nodig een oogje toeknijpen waar nodig. Zo kennen we de BV holland weer. Nederlandse bedrijven hebben burgerdoden op hun geweten en daar dienen de topmannen berecht voor te worden.
pi_212532053
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:20 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik mis wat nuance (jaja, Telegraaf). Hier moet natuurlijk zeer nader naar gekeken worden, maar het is natuurlijk vast niet zo dat de Koreanen zich melden met "hoi, dit is Kim uit Pyongyang en ik wil onderdelen kopen zodat ik een raket kan bouwen" en de leveranciers welbewust die bolle helpen. Dat gaat met een heleboel tussenpersonen/nepbedrijfjes die willen inkopen voor onschuldig lijkende doeleinden, en dat zoveel mogelijk verspreid doen. Als je illegale activiteiten ontplooit koop je de benodigdheden immers beter niet op 1 plek.
https://www.bol.com/nl/nl(...)or/1001004010468089/
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_212532725
quote:
Interessant boek inderdaad
pi_212532813
Dat economische sancties, en die tegen Rusland nu in het bijzonder, geen merkbaar effect sorteren op de lange termijn was toch al duidelijk vóórdat ze afgekondigd werden. Maar het is tastbaar en dus goed.
pi_212535104
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 18:35 schreef cabe0002 het volgende:
Publiceren uit welke bedrijven deze componenten komen en dan zwaar beboeten?
Kennen we Foxconn nog?
Dat Chinese techbedrijf waar er netten langs de daken werden gehangen, om te voorkomen dat de medewerkers van het dak sprongen?
Werd ook moord en brand over gesproken en dat we dat bedrijf maar met z'n allen moesten boycotten.
Probleem was, dat er bijna geen apparaten waren waar niet tenminste één (half)fabrikaat van dat bedrijf in zat.
IPhones worden daar zelfs in elkaar gezet.
Samsung was een andere grote afnemer.
Evenals de meeste grote jongens.
Dan wordt het ineens een stuk lastiger om, relatief goedkoop, om de zoveel tijd een nieuwe televisie of telefoon te gaan halen.
Dat moet natuurlijk ook niet, want dan komen ze aan jouw portemonnee.
En zo draait de wereld gewoon weer haar rondje om de zon.
pi_212535159
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 11:44 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Kennen we Foxconn nog?
Dat Chinese techbedrijf waar er netten langs de daken werden gehangen, om te voorkomen dat de medewerkers van het dak sprongen?
Werd ook moord en brand over gesproken en dat we dat bedrijf maar met z'n allen moesten boycotten.
Probleem was, dat er bijna geen apparaten waren waar niet tenminste één (half)fabrikaat van dat bedrijf in zat.
IPhones worden daar zelfs in elkaar gezet.
Samsung was een andere grote afnemer.
Evenals de meeste grote jongens.
Dan wordt het ineens een stuk lastiger om, relatief goedkoop, om de zoveel tijd een nieuwe televisie of telefoon te gaan halen.
Dat moet natuurlijk ook niet, want dan komen ze aan jouw portemonnee.
En zo draait de wereld gewoon weer haar rondje om de zon.
Tja eventjes fophef voor de buhne en weer doorrrr.

Zelfde met die honderden doden in bangladesh waar onze goedkope meuk van de h&m en zara wordt gemaakt.

Ohh wat erg, nou er staan hier in het weekend weer rijen voor de winkel waar je u tegen zegt
pi_212535201
quote:
7s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:02 schreef nostra het volgende:
Dat economische sancties, en die tegen Rusland nu in het bijzonder, geen merkbaar effect sorteren op de lange termijn was toch al duidelijk vóórdat ze afgekondigd werden. Maar het is tastbaar en dus goed.
het zorgt voor een aanzienlijke prijsverhoging van de componenten maar er moet idd steviger op gehandhaafd worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212535271
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 11:47 schreef 111210 het volgende:

[..]
Tja eventjes fophef voor de buhne en weer doorrrr.

Zelfde met die honderden doden in bangladesh waar onze goedkope meuk van de h&m en zara wordt gemaakt.

Ohh wat erg, nou er staan hier in het weekend weer rijen voor de winkel waar je u tegen zegt
Dat ja.
Dat leuke topje voor 3,50 en die broek voor 5 euro.
Als die in een westers land gemaakt moesten worden, met arbeidswetten en relatief hoge minimumlonen, van ruwe grondstof naar af product, zouden ze tien(tallen) keren zo duur zijn.
pi_212535296
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 11:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
het zorgt voor een aanzienlijke prijsverhoging van de componenten maar er moet idd steviger op gehandhaafd worden.
Handhaving is niet zozeer het probleem, het hele concept ontbreekt aan deugdelijke grondslag.

Dit is wel een aardige analyse daarover:

https://esb.nu/economisch(...)fectieve-schade-toe/
pi_212535829
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 18:35 schreef cabe0002 het volgende:
Publiceren uit welke bedrijven deze componenten komen en dan zwaar beboeten?
Dit is het rapport: https://storymaps.arcgis.(...)45a98b15693a31bd0e7f

Er wordt gesproken over "components that are linked to USA/European/Asian companies", niet over "components that were delivered by USA/European/Asian companies".

Dit is een belangrijke conclusie in deze:

quote:
The presence of a large proportion of recently produced non-domestic electronic components in a North Korean ballistic missile strongly suggests that the country has developed a robust acquisition network capable of circumventing, without detection, sanction regimes that have been in place for nearly two decades.
Dat de Telegraaf heel opgewonden doet alsof de USA hier laks is of misschien wel de schijn van corruptie wekt is volledig voor rekening van het ranzige Telegraafvod. Dat volgt namelijk op geen enkele manier uit het rapport van CAR.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_212535891
Een embargo is net zoals migratie en het verbieden van drugs symboolpolitiek. Mensen, wapens of drugs kan je niet stoppen. Je kan het hoogstens proberen te controleren.

We kopen nog steeds miljarden aan Russisch gas in, al dan niet via andere landen en duurder.
pi_212540685
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:20 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ik mis wat nuance (jaja, Telegraaf). Hier moet natuurlijk zeer nader naar gekeken worden, maar het is natuurlijk vast niet zo dat de Koreanen zich melden met "hoi, dit is Kim uit Pyongyang en ik wil onderdelen kopen zodat ik een raket kan bouwen" en de leveranciers welbewust die bolle helpen. Dat gaat met een heleboel tussenpersonen/nepbedrijfjes die willen inkopen voor onschuldig lijkende doeleinden, en dat zoveel mogelijk verspreid doen. Als je illegale activiteiten ontplooit koop je de benodigdheden immers beter niet op 1 plek.
https://www.bol.com/nl/nl(...)or/1001004010468089/
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 08:51 schreef 111210 het volgende:

[..]
Interessant boek inderdaad
Zeker
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')