abonnement Unibet Coolblue
pi_212518787
Hallo allen.

Ben inmiddels 7 jaar werkzaam binnen huidige bedrijf maar heb een zeer mooie aanbieding gehad in een compleet andere sector bij een andere werkgever en heb besloten daar te gaan werken.

Nu volg ik momenteel nog een 2 jarige durende opleiding (MBO-3) die volledig door mijn werkgever is/wordt betaald. Ik zit nog in het eerste jaar van deze opleiding.
De opleiding is niet verplicht voor de functie die ik doe. Met andere woorden, ik zou nog jarenlang kunnen werken zonder dat ik deze opleiding nodig zou moeten hebben. De opleiding sluit echter wel aan op de functie dus heeft wel degelijk met het werk te maken en handig voor in de toekomst.
De opleiding is mij destijds aangeboden om mij binnen het bedrijf te houden, omdat ik een half jaar geleden ook al plannen had om naar een andere werkgever te gaan.

Ik snap dat als ik tegen mijn huidige werkgever zeg dat ik stop dat ze het niet leuk gaan vinden.
Er staat wel in de medewerkersrichtlijnen (die dateert uit 2020!) dat je een bepaald percentage moet terug betalen als je na het behalen van de opleiding binnen 2 jaar stopt. Dat is bij mij nu niet het geval, omdat ik vroegtijdig stop.

Nu heb ik voor het starten van de opleiding niks getekend omtrent een studiekostenovereenkomst l oid.
Mocht het bedrijf wel moeilijk doen dan betaal ik de kosten natuurlijk terug, maar ik wil graag weten of dat kan aangezien ik alvorens daar geen afspraken over heb gemaakt of een overeenkomst heb getekend.

Dan nog een 2e vraag:
Ik ging 1 dag in de week naar school, deze dag kreeg ik gewoon doorbetaald. Kunnen ze het verdiende salaris van deze 1 dag die ik elke week naar school ging terugvorderen?

Alvast bedankt.

[ Bericht 7% gewijzigd door 9.6 op 21-02-2024 20:33:17 ]
  dinsdag 20 februari 2024 @ 23:35:09 #2
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212518918
pff, jeetje dat is nogal 'n situatie.
wat zou je zelf geschikt vinden ?

hopelijk doen ze niet moeilijk maar als ze wel moeilijk doen dan zou je alles moeten terugbetalen
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212519008
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 23:35 schreef sturmpie het volgende:
pff, jeetje dat is nogal 'n situatie.
wat zou je zelf geschikt vinden ?

hopelijk doen ze niet moeilijk maar als ze wel moeilijk doen dan zou je alles moeten terugbetalen
De kosten van de opleiding zelf zijn maar 1000 euro per jaar. Dus in het ergste geval moet ik die 1000 euro terugbetalen.
Echter heb ik geen studiekostenovereenkomst getekend dus het lijkt mij dat dat niet hoeft.

Mijn zorg gaat meer uit naar het feit dat de dagen dat ik naar school ben geweest gewoon doorbetaald werden. En dat ik bang ben dat ze deze dagen op de een of andere manier terug willen gaan vorderen. Dit lijkt mij persoonlijk raar, denk ook niet dat dat kan.

Ik ben best goed met mijn huidige werkgever en ik denk zelf dat ze het gewoon begrijpen en niet moeilijk over doen, voor mij 10 anderen daar dus het is niet alsof er een gigantisch gat valt als ik weg ben. Het gaat ook om best wel een groot bedrijf met aardig wat winst/omzet. Dat maakt natuurlijk niks uit, maar het lijkt me raar dat ze zoveel moeite gaan doen om deze (voor hun) miniscule kosten.
Ik verwacht dat ze me bedanken voor het werk dat ik heb geleverd en daarmee zal het klaar zijn.

Echter wil ik gewoon weten wat mijn rechten zijn als ze er dus wel moeilijk over gaan doen. Heb namelijk geen zin in rechtzaken oid
  dinsdag 20 februari 2024 @ 23:58:11 #4
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212519077
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 23:49 schreef 9.6 het volgende:

[..]
De kosten van de opleiding zelf zijn maar 1000 euro per jaar. Dus in het ergste geval moet ik die 1000 euro terugbetalen.
Echter heb ik geen studiekostenovereenkomst getekend dus het lijkt mij dat dat niet hoeft.

Mijn zorg gaat meer uit naar het feit dat de dagen dat ik naar school ben geweest gewoon doorbetaald werden. En dat ik bang ben dat ze deze dagen op de een of andere manier terug willen gaan vorderen. Dit lijkt mij persoonlijk raar, denk ook niet dat dat kan.

Ik ben best goed met mijn huidige werkgever en ik denk zelf dat ze het gewoon begrijpen en niet moeilijk over doen, voor mij 10 anderen daar dus het is niet alsof er een gigantisch gat valt als ik weg ben. Het gaat ook om best wel een groot bedrijf met aardig wat winst/omzet. Dat maakt natuurlijk niks uit, maar het lijkt me raar dat ze zoveel moeite gaan doen om deze (voor hun) miniscule kosten.
Ik verwacht dat ze me bedanken voor het werk dat ik heb geleverd en daarmee zal het klaar zijn.

Echter wil ik gewoon weten wat mijn rechten zijn als ze er dus wel moeilijk over gaan doen. Heb namelijk geen zin in rechtzaken oid
oh ja dan zal 't wel meevallen
veel kans dat ze je gewoon laten gaan

't feit dat je doorbetaald krijgt tijdens schooldagen is normaal, dat gaan ze niet terugvragen, dat is gekoppeld aan je opleiding
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212520094
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 23:49 schreef 9.6 het volgende:

[..]
De kosten van de opleiding zelf zijn maar 1000 euro per jaar. Dus in het ergste geval moet ik die 1000 euro terugbetalen.
Echter heb ik geen studiekostenovereenkomst getekend dus het lijkt mij dat dat niet hoeft.

Mijn zorg gaat meer uit naar het feit dat de dagen dat ik naar school ben geweest gewoon doorbetaald werden. En dat ik bang ben dat ze deze dagen op de een of andere manier terug willen gaan vorderen. Dit lijkt mij persoonlijk raar, denk ook niet dat dat kan.

Ik ben best goed met mijn huidige werkgever en ik denk zelf dat ze het gewoon begrijpen en niet moeilijk over doen, voor mij 10 anderen daar dus het is niet alsof er een gigantisch gat valt als ik weg ben. Het gaat ook om best wel een groot bedrijf met aardig wat winst/omzet. Dat maakt natuurlijk niks uit, maar het lijkt me raar dat ze zoveel moeite gaan doen om deze (voor hun) miniscule kosten.
Ik verwacht dat ze me bedanken voor het werk dat ik heb geleverd en daarmee zal het klaar zijn.

Echter wil ik gewoon weten wat mijn rechten zijn als ze er dus wel moeilijk over gaan doen. Heb namelijk geen zin in rechtzaken oid
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van het terugbetalen van doorbetaalde studiedagen. Wel van de opleidingskosten, het lijkt medat je die terug moet betalen. Of natuurlijk door gaan met de studie en de nieuwe werkgever de studieschuld laten overnemen, dat is ook niet ongebruikelijk (ik heb mijn studieschuld een paar keer meegenomen bij een bedrijfswissel, maar dat was wel steeds in dezelfde functie).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 21 februari 2024 @ 08:59:45 #6
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_212520334
Die medewerkersrichtlijnen mogen dan wel uit 2020 zijn, wat daar precies uitroeptekenwaardig aan is weet ik niet, maar die zijn nou precies de reden dat jij niks hebt hoeven tekenen.
En op basis daarvan kunnen ze je wel vragen om die 2000 euro (want dat jij pas een jaar bezig bent maakt niet dat die studie niet volledig betaald is (of moet worden) ) terug te betalen.

Misschien matsen ze je, misschien niet.

Je zou ook je nieuwe werkgever kunnen vragen die kosten op zich te nemen, dat gebeurt ook zeer regelmatig.
***
  woensdag 21 februari 2024 @ 09:02:53 #7
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_212520357
Misschien wil je huidige werkgever ook wel jouw salaris aanpassen naar het voorstel van je (mogelijk) nieuwe werkgever.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_212520500
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 08:59 schreef BE het volgende:
Die medewerkersrichtlijnen mogen dan wel uit 2020 zijn, wat daar precies uitroeptekenwaardig aan is weet ik niet, maar die zijn nou precies de reden dat jij niks hebt hoeven tekenen.
En op basis daarvan kunnen ze je wel vragen om die 2000 euro (want dat jij pas een jaar bezig bent maakt niet dat die studie niet volledig betaald is (of moet worden) ) terug te betalen.

Misschien matsen ze je, misschien niet.

Je zou ook je nieuwe werkgever kunnen vragen die kosten op zich te nemen, dat gebeurt ook zeer regelmatig.
De reden dat daar een uitroepteken bij staat is omdat in 2022 de europese regelgeving is veranderd waarbij in sommige gevallen de werkgever de studiekosten niet meer mag terugvorderen. Ik heb geen idee of dat bij mij ook het geval is. Daarnaast worden de kosten per jaar betaald, dat weet ik zeker.

Omtrent het overnemen van nieuwe werkgever opleiding/studieschuld; de nieuwe functie is compleet anders dan wat ik nu doe.

Ik ga gewoon in gesprek en zie wel wat ze willen.
We hebben er beiden weinig aan, want ik heb uiteindelijk toch geen diploma gehaald.
Als ik wel een diploma had gehaald en een week later ontslag had genomen, dan had ik dat inderdaad een naaistreek van mijzelf.

Nu is het meer dat ik een aanbod had gehad wat ik echt niet heb kunnen laten gaan. Dus mocht ik de studiekosten wel moeten terugbetalen dan neem ik dat maar voor lief.

[ Bericht 0% gewijzigd door 9.6 op 21-02-2024 19:13:14 ]
pi_212520620
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 09:29 schreef 9.6 het volgende:

[..]
De reden dat daar een uitroepteken bij staat is omdat in 2022 de europese regelgeving is veranderd waarbij in sommige gevallen de werkgever de studiekosten niet meer mag terugvorderen. Ik heb geen idee of dat bij mij ook het geval is. Daarnaast worden de kosten per jaar betaald, dat weet ik zeker.
nee. Dat is enkel bij noodzakelijke opleidingen. Dat het per jaar betaald is, betekend niet dat ze niet de verplichting al voor jaar 2 hebben.
quote:
Omtrent het overnemen van nieuwe werkgever opleiding/studieschuld; de nieuwe functie is compleet anders dan wat ik nu doe.
niet relevant voor de vraag. Als ze je graag willen hebben.
quote:
Ik ga gewoon in gesprek en zie wel wat ze willen.
We hebben er beiden weinig aan, want ik heb uiteindelijk toch geen diploma gehaald.
Als ik wel een diploma had gehaald en een week later ontslag had genomen, dan had ik dat inderdaad een naaistreek van mijzelf.
dan had je ook mogen terug betalen. Het is nu al een naaistreek want ze maken al kosten van je naar aanleiding van gesprekken met je
quote:
Nu is het meer dat ik een aanbod had gehad wat ik echt niet heb kunnen laten gaan. Dus mocht ik de studiekosten wel terugbetalen dan neem ik dat maar voor lief.
Yup.
pi_212520632
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 08:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit gehoord van het terugbetalen van doorbetaalde studiedagen. Wel van de opleidingskosten, het lijkt medat je die terug moet betalen. Of natuurlijk door gaan met de studie en de nieuwe werkgever de studieschuld laten overnemen, dat is ook niet ongebruikelijk (ik heb mijn studieschuld een paar keer meegenomen bij een bedrijfswissel, maar dat was wel steeds in dezelfde functie).
De doorbetaalde studiedagen terugbetalen is niet heel raar. Dat valt gewoon onder de studiekosten.
pi_212520641
quote:
7s.gif Op woensdag 21 februari 2024 09:02 schreef phpmystyle het volgende:
Misschien wil je huidige werkgever ook wel jouw salaris aanpassen naar het voorstel van je (mogelijk) nieuwe werkgever.
Ze zien TS aankomen; een halfjaar geleden wilde 'ie weg en hebben ze 'm gepaaid met een cursus, en nu wil 'ie wéér weg en zouden ze hem paaien met een salarisverhoging? Iets zegt me dat TS niet héél gemotiveerd is te blijven (noch loyaal):
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 23:24 schreef 9.6 het volgende:
De opleiding is mij destijds aangeboden om mij binnen het bedrijf te houden, omdat ik een half jaar geleden ook al plannen had om naar een andere werkgever te gaan.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212520690
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 februari 2024 23:24 schreef 9.6 het volgende:
(die dateert uit 2020!)
Wat doet er nou toe uit welk jaar ze zijn? Als ze nog van toepassing zijn, dan zijn ze nog van toepassing.
pi_212521776
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 09:49 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Wat doet er nou toe uit welk jaar ze zijn? Als ze nog van toepassing zijn, dan zijn ze nog van toepassing.
Die vraag is al beantwoord:
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 09:29 schreef 9.6 het volgende:
De reden dat daar een uitroepteken bij staat is omdat in 2022 de europese regelgeving is veranderd waarbij in sommige gevallen de werkgever de studiekosten niet meer mag terugvorderen. Ik heb geen idee of dat bij mij ook het geval is.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212521880
antwoord hierboven al gegeven door o.a. @investeerdertje, edoch enige nuance;

-studiekosten zijn kosten voor de opleiding. die 1000 euro per jaar dus
-het doorbetalen van de werkgever op de dagen dat jij naar school ging kunnen ze niet zomaar terugvorderen. de werkgever bepaalt hoe jij je dag indeelt, als dat op school is, is dat op school. dat lees ik ook niet terug in het wat summiere stukje uit de overeenkomst die je geplakt hebt.. daar zou ik me niet zoveel zorgen over maken.

mijn 2 punten zijn wel;
-in je overeenkomst staat dat ze het terug kunnen vorderen indien zonder overlegd beeindigd. je gaat in overleg beeindigen want je stopt met werken daar.. dus bij het opzeggen zou ik daar een gesprek over hebben. slechtste geval moet je 2K betalen, wellicht zeggen ze doe de helft maar.. je weet het niet, werkgevers zijn niet onredelijk en studiekosten zijn gewoon aftrekbaar voor de werkgever... ook als jij de studie beeindigd.
-je kunt bij je nieuwe werkgever aangeven dat je waarscijnlijk door de overstap een studie moet terug betalen. in veel gevallen worden die overeenkomsten gewoon overgenomen door je nieuwe werkgever.. dit is echt klein bier op een arbeidsovereenkomst.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_212522112
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 11:35 schreef freak1 het volgende:
antwoord hierboven al gegeven door o.a. @:investeerdertje, edoch enige nuance;

-studiekosten zijn kosten voor de opleiding. die 1000 euro per jaar dus
-het doorbetalen van de werkgever op de dagen dat jij naar school ging kunnen ze niet zomaar terugvorderen. de werkgever bepaalt hoe jij je dag indeelt, als dat op school is, is dat op school. dat lees ik ook niet terug in het wat summiere stukje uit de overeenkomst die je geplakt hebt.. daar zou ik me niet zoveel zorgen over maken.
studieverlof is niet per definitie voor risico werkgever. Kan ik hier iig niet bepalen aan de hand van deze ene zin uit het reglement.
pi_212522365
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 11:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
studieverlof is niet per definitie voor risico werkgever. Kan ik hier iig niet bepalen aan de hand van deze ene zin uit het reglement.
daar zijn we het met elkaar eens, maar jij noemt het studieverlof, dat wordt vaak opgenomen in de overeenkomst. er zijn voldoende werkgevers die het gewoon als een werkdag beschouwen. vandaar mijn nuance.

maargoed, dat zullen we niet weten tot we de volledige overeenkomst zien.

verder ben ik het geheel met je eens dat TS die 2K zo te zien gewoon moet betalen tenzij de werkgever over haar hart strijkt.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_212522425


[ Bericht 100% gewijzigd door 9.6 op 21-02-2024 17:56:44 ]
pi_212522578
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 12:14 schreef 9.6 het volgende:

[..]
Bedankt. Er staat verder ook niks meer in zover ik kan zien over het beëindigen van de studie in het reglement, alleen dat ene zinnetje. Wel een heel stuk dat als je weggaat bij het bedrijf binnen 2 jaar na het behalen van diploma/examen dat je een percentage na rato moet terug betalen; maar dat is bij mij niet het geval lijkt mij.
Juist wel, naar rato is hier gewoon nog 100%: de werkgever heeft nog niet geprofiteerd van jouw studie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212522966
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 12:14 schreef 9.6 het volgende:

[..]
Ik wil wel even wat duidelijk hebben want heb nu het gevoel dat ik als “naaier” word neergezet haha.
je accepteert een studie zodat je blijft. Hoe denk je dat dit voelt
quote:
Ik heb jarenlang keihard gewerkt voor het bedrijf waar ik nu werk en dat doe ik nog steeds, met veel plezier. Bijv. Zelfs wekenlang functies van leidinggevenden overgenomen terwijl hun op vakantie waren zonder extra vergoeding. Een half jaar geleden was ik hier een beetje klaar mee en had ik gewoon geen zin meer in dat werk wat ik deed. Toen verandering van vestiging, functie en salarisverhoging gekregen met de opleiding omdat ik dus bijna weg zou gaan.
de baas is loyaler dan jij
quote:
Toch de keuze gemaakt om te blijven en werk nu weer met plezier.
Echter heb ik nu een aanbod gehad van een andere werkgever in een andere sector en ik wil daar dolgraag voor gaan. Bovendien zou ik mezelf naaien als ik het niet doe. Gewoon aan mezelf denken noem ik dat.
dan had je voorgaande opleiding enz niet moeten pakken maar moeten weggaan.
quote:
Ik wil het zo netjes mogelijk met mijn huidige werkgever oplossen. Als ik dan die 2 jaar moet terugbetalen in z’n totaliteit dan is dat zo, geen probleem. Maar stel nou dat dat wettelijk eigenlijk helemaal niet had gehoeven, dan had ik dat niet gedaan natuurlijk; daarom vraag ik dit hier.
naaier.
quote:
Daarnaast vind ik niet dat mijn nieuwe werkgever zou moeten betalen voor de keuze die ik zelf maak. Het is namelijk wel zo dat ik zelf heb gesolliciteerd naar het aanbod dat ik voorbij zag komen. Dat dat anders kan snap ik.
je hebt dus geen aanbod gehad. Je hebt gewoon gesolliciteerd. Je bent dus blijven kijken. Je maakt het gevoel niet echt beter.
quote:
Hoe dan ook allemaal bedankt. Ik ga gewoon het gesprek aan en zie wel wat er uit komt.
Lijkt mij slim
pi_212523499
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
je accepteert een studie zodat je blijft. Hoe denk je dat dit voelt
[..]
de baas is loyaler dan jij
[..]
dan had je voorgaande opleiding enz niet moeten pakken maar moeten weggaan.
[..]
naaier.
[..]
je hebt dus geen aanbod gehad. Je hebt gewoon gesolliciteerd. Je bent dus blijven kijken. Je maakt het gevoel niet echt beter.
[..]
Lijkt mij slim
Het aanbieden van een andere functie, hoger salaris en/of opleiding als lokkertje om iemand langer te binden, is natuurlijk geen enkele garantie dat iemand blijft. Ondanks dat TS het initiatief om te solliciteren heeft genomen, heeft dat (na gesprekken) wel tot een aanbod geleid :)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212524419
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:37 schreef baskick het volgende:

[..]
Het aanbieden van een andere functie, hoger salaris en/of opleiding als lokkertje om iemand langer te binden, is natuurlijk geen enkele garantie dat iemand blijft. Ondanks dat TS het initiatief om te solliciteren heeft genomen, heeft dat (na gesprekken) wel tot een aanbod geleid :)
Ingaan op die aanbiedingen, het aannemen en dan vertrekken (vooral de opleiding) zou ik wel als een rotstreek bestempelen als werkgever.

Persoonlijk zou ik iemand dan ook aanbieden vooral te vertrekken.
pi_212524656
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 14:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ingaan op die aanbiedingen, het aannemen en dan vertrekken (vooral de opleiding) zou ik wel als een rotstreek bestempelen als werkgever.

Persoonlijk zou ik iemand dan ook aanbieden vooral te vertrekken.
Tja, andersom geredeneerd: het aanbod was dus kennelijk niet goed genoeg om TS langer te binden. Ik zou als werkgever ook niet voor de 2e keer tegemoet komen aan eventuele wensen. Gebrek aan loyaliteit, wellicht. Chic, niet echt. Rotstreek, meh. TS is geen lijfeigene, ook niet na een functiewijziging, loonsverhoging of met een studiekostenbeding :+
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212525056
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 14:57 schreef baskick het volgende:

[..]
Tja, andersom geredeneerd: het aanbod was dus kennelijk niet goed genoeg om TS langer te binden. Ik zou als werkgever ook niet voor de 2e keer tegemoet komen aan eventuele wensen. Gebrek aan loyaliteit, wellicht. Chic, niet echt. Rotstreek, meh. TS is geen lijfeigene, ook niet na een functiewijziging, loonsverhoging of met een studiekostenbeding :+
Ts is zeker geen lijfeigene. Maar accepteren dat je blijft schept verwachtingen. Een man een man, een woord een woord.

Ik zou ts zelf iig niet aannemen als opvolgende werkgever als hij bij mij komt met een studiekostenbeding en dit verhaal.
  woensdag 21 februari 2024 @ 15:24:41 #24
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_212525057
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 13:01 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
je accepteert een studie zodat je blijft. Hoe denk je dat dit voelt
[..]
de baas is loyaler dan jij
[..]
dan had je voorgaande opleiding enz niet moeten pakken maar moeten weggaan.
[..]
naaier.
[..]
je hebt dus geen aanbod gehad. Je hebt gewoon gesolliciteerd. Je bent dus blijven kijken. Je maakt het gevoel niet echt beter.
[..]
Lijkt mij slim
Ts is geen naaier. Het gras is groener en moet je doen wat rationeel is. Een werkgever handelt over het algemeen ook zuiver rationeel.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_212525208
quote:
7s.gif Op woensdag 21 februari 2024 15:24 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ts is geen naaier. Het gras is groener en moet je doen wat rationeel is. Een werkgever handelt over het algemeen ook zuiver rationeel.
Ik ben blij dat niet elke werkgever zo is.
pi_212525415
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 14:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ingaan op die aanbiedingen, het aannemen en dan vertrekken (vooral de opleiding) zou ik wel als een rotstreek bestempelen als werkgever.

Persoonlijk zou ik iemand dan ook aanbieden vooral te vertrekken.
ik zeg t niet graag, maar @investeerdertje heeft echt wel een goed punt en het is best een naaistreek;
gewoon even resume;

-TS had een baan, vond hij leuk, nhad er een fijne tijd, deed allemaal extra dingen maar had er niet zoveel zin meer in..
-geeft dat aan bij werkgever of werkgever komt er zelf achter dat is niet helemaal duidelijk..
-werkgever zegt joh we willen je niet kwijtraken dus we geven je een andere functie, meer geld, andere (betere neem ik aan) locatie en een opleiding als je blijft!
-TS krijgt geen aanbod, maar TS solliciteerd actief en bedingt een beter salaris en een betere functie ondanks dat hij even geleden met blijdschap dat aanbod om te blijven aannam
-TS blijft refereren naar "ik kreeg een beter aanbod" en "ik zou mezelf naaien als ik niet wegga" maar bedoeld eigenlijk "ik heb ergens anders gesolliciteerd terwijl ik de schijn hoog hield dat ik bleef"

het stuk waarin TS actief is gaan solliciteren terwijl hij ook profiteerde van de geste van de werkgever om te blijven. en ja, dan vind ik dat je je werkgever naait.
TS probeert dat allemaal goed te praten onder het mom van "ik zou wel gek zijn dat beter aanbod niet aan te nemen" maar verzwijgt wel dat hij actief dat aanbod heeft lopen opzoeken.. vind ik niet zo netjes..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_212525457
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 15:51 schreef freak1 het volgende:

[..]
ik zeg t niet graag, maar @:investeerdertje heeft echt wel een goed punt
🖤
pi_212526225
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 15:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ts is zeker geen lijfeigene. Maar accepteren dat je blijft schept verwachtingen. Een man een man, een woord een woord.

Ik zou ts zelf iig niet aannemen als opvolgende werkgever als hij bij mij komt met een studiekostenbeding en dit verhaal.
TS heeft toch niet gegarandeerd te zullen blijven? TS heeft overeenkomst bereikt over andere arbeidsvoorwaarden, waaronder een studie (al dan niet met beding). Dat eventuele beding is juist er om de studiekosten te verrekenen als iemand tóch eerder weggaat dan dat de werkgever er profijt van heeft. De werkgever dekt zich daarmee in voorkomt daarmee dat 'ie zichzelf financieel gezien in de voet schiet.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 15:51 schreef freak1 het volgende:
het stuk waarin TS actief is gaan solliciteren terwijl hij ook profiteerde van de geste van de werkgever om te blijven. en ja, dan vind ik dat je je werkgever naait.

[...]

TS probeert dat allemaal goed te praten onder het mom van "ik zou wel gek zijn dat beter aanbod niet aan te nemen" maar verzwijgt wel dat hij actief dat aanbod heeft lopen opzoeken.. vind ik niet zo netjes..
TS profiteert de rest van z'n dienstverband daar van die nieuwe functie met hoger salaris. Mag hij dan nooit weg? Chic is het niet, nee, want 'waar je aan begint maakt je af', maar ik snap 'm wel.

TS heeft overigens nergens gezegd dat hij benaderd is, alleen dat íe een aanbod heeft gekregen. Daar is niets onwaars aan, me dunkt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212526268
Het lijkt nu net alsof ik na het aannemen van dat aanbod van huidige werkgever toentertijd actief ergens anders ben gaan solliciteren. Dat is niet het geval.
Aanbod is destijds aangenomen en was inderdaad gewoon een mooie kans. Na verloop van tijd kwam toch het besef dat het niet is wat ik in de toekomst wil, dit kwam pas 5-6 maanden later. (Nu dus)

Omdat ik privé gezien nu nog de kans heb om makkelijk te switchen van baan en sector heb ik dat nu gedaan en niet pas over een paar jaar wanneer ik dus de opleiding heb afgerond, wat ik dus nog een grotere naaistreek had gevonden.
Wat had ik dan moeten doen volgens jullie? Met tegenzin blijven en het brave hondje uithangen omdat het een naaistreek is dat ik tóch wel wegga? Volgens mij wil niemand zijn werk met tegenzin doen maargoed. Het feit dat ik zeg dat ik gewoon met plezier naar mijn werk ga en goed mijn best doe wil niet zeggen dat ik mijzelf daar nog de komende 5-10 jaar zie zitten; dat idee maakt mij juist meer depressief dan vrolijk.

Hoe dan ook. Gesprek gehad met mijn werkgever en ze vinden het dus absoluut niet erg dat ik deze keus heb gemaakt. Afgesproken dat ik een deel terug betaal en ze wensen mij veel succes. Jammer vonden ze het wel uiteraard. Werd zelfs gezegd dat ze me graag terugzien mocht het niks worden.

Ik kwam hier voor advies en wordt de les gelezen over wat wel/niet kan, terwijl hooguit de helft van het verhaal bekend is waardoor er een verkeerd beeld over mij en de situatie wordt geschetst.

Als ik een half jaar geleden een keus heb gemaakt om te blijven en deze kans aan te pakken. En ik kom er na verloop van tijd achter dat dit gewoon echt niet is wat ik wil, wat moet ik dan doen volgens jullie?
Volgens mij switchen mensen over de hele wereld continue van baan.
pi_212526287
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:11 schreef 9.6 het volgende:
Het lijkt nu net alsof ik na het aannemen van dat aanbod van huidige werkgever toentertijd actief ergens anders ben gaan solliciteren. Dat is niet het geval.
Aanbod is destijds aangenomen en was inderdaad gewoon een mooie kans. Na verloop van tijd kwam toch het besef dat het niet is wat ik in de toekomst wil, dit kwam pas 5-6 maanden later. (Nu dus)

Omdat ik privé gezien nu nog de kans heb om makkelijk te switchen van baan en sector heb ik dat nu gedaan en niet pas over een paar jaar wanneer ik dus de opleiding heb afgerond, wat ik dus nog een grotere naaistreek had gevonden.
Wat had ik dan moeten doen volgens jullie? Met tegenzin blijven en het brave hondje uithangen omdat het een naaistreek is dat ik tóch wel wegga? Volgens mij wil niemand zijn werk met tegenzin doen maargoed. Het feit dat ik zeg dat ik gewoon met plezier naar mijn werk ga en goed mijn best doe wil niet zeggen dat ik mijzelf daar nog de komende 5-10 jaar zie zitten; dat idee maakt mij juist meer depressief dan vrolijk.

Hoe dan ook. Gesprek gehad met mijn werkgever en ze vinden het dus absoluut niet erg dat ik deze keus heb gemaakt. Afgesproken dat ik een deel terug betaal en ze wensen mij veel succes. Jammer vonden ze het wel uiteraard. Werd zelfs gezegd dat ze me graag terugzien mocht het niks worden.

Ik kwam hier voor advies en wordt de les gelezen over wat wel/niet kan, terwijl hooguit de helft van het verhaal bekend is waardoor er een verkeerd beeld over mij en de situatie wordt geschetst.

Als ik een half jaar geleden een keus heb gemaakt om te blijven en deze kans aan te pakken. En ik kom er na verloop van tijd achter dat dit gewoon echt niet is wat ik wil, wat moet ik dan doen volgens jullie?
Volgens mij switchen mensen over de hele wereld continue van baan.
Mooie uitkomst! Iedereen blij, volgens mij!

*O*
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212526358
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 15:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ts is zeker geen lijfeigene. Maar accepteren dat je blijft schept verwachtingen. Een man een man, een woord een woord.

Ik zou ts zelf iig niet aannemen als opvolgende werkgever als hij bij mij komt met een studiekostenbeding en dit verhaal.
Dit slaat ook nergens op. Als je het bij de oude werkgever gewoon netjes oplost dan is er niks aan de hand. Ik geef in de openingspost al aan bereid te zijn alles terug te betalen. Ik vroeg mij enkel af in hoeverre dit van toepassing is en wat ik wel en niet kan verwachten en hoe dit wettelijk is geregeld.
Als ik naar u had moeten luisteren moet ik dus maar met tegenzin de rest van mijn leven bij mijn huidige werkgever blijven? Omdat ik ooit een half jaar geleden een aanbod heb aangenomen en nu op dit moment erachter kom dat ik toch niet iets is waar ik mijn toekomst en tijd in wil investeren?

In eerste instantie begreep ik u punt, maar dit is gewoon raar.
pi_212526396
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:06 schreef baskick het volgende:

[..]
TS heeft toch niet gegarandeerd te zullen blijven? TS heeft overeenkomst bereikt over andere arbeidsvoorwaarden, waaronder een studie (al dan niet met beding). Dat eventuele beding is juist er om de studiekosten te verrekenen als iemand tóch eerder weggaat dan dat de werkgever er profijt van heeft. De werkgever dekt zich daarmee in voorkomt daarmee dat 'ie zichzelf financieel gezien in de voet schiet.
[..]
TS profiteert de rest van z'n dienstverband daar van die nieuwe functie met hoger salaris. Mag hij dan nooit weg? Chic is het niet, nee, want 'waar je aan begint maakt je af', maar ik snap 'm wel.
ts heeft die regeling gekregen zodat hij blijft, dat was de hele insteek van de onderhandeling. Die intentie weet ts. Zo vlot dan opbokken, Tja. Dat vind ik meer dan niet chic.
quote:
TS heeft overigens nergens gezegd dat hij benaderd is, alleen dat íe een aanbod heeft gekregen. Daar is niets onwaars aan, me dunkt.
Een aanbod krijgen betekend op de arbeidsmarkt voor het merendeel van Nederland dat je gevraagd word. Niet dat je solliciteert.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:11 schreef 9.6 het volgende:
Het lijkt nu net alsof ik na het aannemen van dat aanbod van huidige werkgever toentertijd actief ergens anders ben gaan solliciteren. Dat is niet het geval.
Aanbod is destijds aangenomen en was inderdaad gewoon een mooie kans. Na verloop van tijd kwam toch het besef dat het niet is wat ik in de toekomst wil, dit kwam pas 5-6 maanden later. (Nu dus)

Omdat ik privé gezien nu nog de kans heb om makkelijk te switchen van baan en sector heb ik dat nu gedaan en niet pas over een paar jaar wanneer ik dus de opleiding heb afgerond, wat ik dus nog een grotere naaistreek had gevonden.
Wat had ik dan moeten doen volgens jullie? Met tegenzin blijven en het brave hondje uithangen omdat het een naaistreek is dat ik tóch wel wegga?
dan had je niet een overeenstemming moeten aangaan met een opleiding voor de komende vier jaar. De naaistreek zit hem niet in het wel of niet afronden, maar in de schijn dat je je nog twee jaar wil binden. Dat heeft niets te maken met een braaf hondje zijn.
quote:
Volgens mij wil niemand zijn werk met tegenzin doen maargoed. Het feit dat ik zeg dat ik gewoon met plezier naar mijn werk ga en goed mijn best doe wil niet zeggen dat ik mijzelf daar nog de komende 5-10 jaar zie zitten; dat idee maakt mij juist meer depressief dan vrolijk.

Hoe dan ook. Gesprek gehad met mijn werkgever en ze vinden het dus absoluut niet erg dat ik deze keus heb gemaakt. Afgesproken dat ik een deel terug betaal en ze wensen mij veel succes. Jammer vonden ze het wel uiteraard. Werd zelfs gezegd dat ze me graag terugzien mocht het niks worden.
kijk, een werkgever die gewoon hart voor zijn personeel heeft. Goed uitgekomen dus, mooi
quote:
Ik kwam hier voor advies en wordt de les gelezen over wat wel/niet kan, terwijl hooguit de helft van het verhaal bekend is waardoor er een verkeerd beeld over mij en de situatie wordt geschetst.

Als ik een half jaar geleden een keus heb gemaakt om te blijven en deze kans aan te pakken. En ik kom er na verloop van tijd achter dat dit gewoon echt niet is wat ik wil, wat moet ik dan doen volgens jullie?
Volgens mij switchen mensen over de hele wereld continue van baan.
Als je het mij vraagt? Als je een keuze maakt moet je je er aan committeren. Als ik die keuze dus een twee jarige opleiding zit met daarna een terugbetaling verplichting dan is het imho dus na die twee jaar dat je onder de terugbetaling verplichting weg gaat.

Afspraken worden gemaakt en die kom je na. Ik ben blij voor je dat je werkgever er zo coulant in staat (deelbetaling). Goede uitkomst, schijnbaar iedereen blij.
pi_212526423
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:19 schreef 9.6 het volgende:

[..]
Dit slaat ook nergens op. Als je het bij de oude werkgever gewoon netjes oplost dan is er niks aan de hand.
dat is correct
quote:
Ik geef in de openingspost al aan bereid te zijn alles terug te betalen.
dat siert je
quote:
Ik vroeg mij enkel af in hoeverre dit van toepassing is en wat ik wel en niet kan verwachten en hoe dit wettelijk is geregeld.
dat antwoord werd gegeven
quote:
Als ik naar u had moeten luisteren moet ik dus maar met tegenzin de rest van mijn leven bij mijn huidige werkgever blijven?
nee
quote:
Omdat ik ooit een half jaar geleden een aanbod heb aangenomen en nu op dit moment erachter kom dat ik toch niet iets is waar ik mijn toekomst en tijd in wil investeren?

In eerste instantie begreep ik u punt, maar dit is gewoon raar.
Je committeert je voor de duur van de opleiding door die te accepteren. Daarna zit er met terugbetaling gewoon een vertrek mogelijkheid in. Maar hier gaan wij het niet over eens worden.

Verder hoef je geen "u" te gebruiken
pi_212526646
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
ts heeft die regeling gekregen zodat hij blijft, dat was de hele insteek van de onderhandeling. Die intentie weet ts. Zo vlot dan opbokken, Tja. Dat vind ik meer dan niet chic.
[..]
Een aanbod krijgen betekend op de arbeidsmarkt voor het merendeel van Nederland dat je gevraagd word. Niet dat je solliciteert.
[..]
dan had je niet een overeenstemming moeten aangaan met een opleiding voor de komende vier jaar. De naaistreek zit hem niet in het wel of niet afronden, maar in de schijn dat je je nog twee jaar wil binden. Dat heeft niets te maken met een braaf hondje zijn.
[..]
kijk, een werkgever die gewoon hart voor zijn personeel heeft. Goed uitgekomen dus, mooi
[..]
Als je het mij vraagt? Als je een keuze maakt moet je je er aan committeren. Als ik die keuze dus een twee jarige opleiding zit met daarna een terugbetaling verplichting dan is het imho dus na die twee jaar dat je onder de terugbetaling verplichting weg gaat.

Afspraken worden gemaakt en die kom je na. Ik ben blij voor je dat je werkgever er zo coulant in staat (deelbetaling). Goede uitkomst, schijnbaar iedereen blij.
Ik snap je punt. Maar jij weet dus altijd voordat je aan iets begint hoe het eruit komt te zien en hoe het gaat verlopen? Tuurlijk, we hebben allemaal een idee maar feitelijk gezien kunnen we niet in de toekomst kijken. Ik kom er na een half jaar achter dat het toch niet iets is wat ik de komende 5-10 jaar wil doen. Dan kan ik beter nu stoppen dan na 4 jaar, toch? Je leeft immers maar kort, dan kun je beter iets doen waar je wel zin in heb.
Daarnaast is het nieuwe “aanbod” compleet ander werk in een compleet sector. Eerder werd er hier gezegd dat dit zogenaamd ook een hoger salaris zou hebben maar dit is absoluut niet het geval.

Afijn, ik weet genoeg. We hebben gewoon een meningsverschil op sommige punten. Dat mag, dat kan.
Ik word hier nu als “niet loyaal” gezien, dat vind ik jammer. Terwijl ik nog tig verhalen op kan noemen om dat te weerleggen.
Misschien ben ik op sommige punten wat onduidelijk geweest waardoor er een verkeerd beeld wordt geschetst, mijn excuus.
pi_212526712
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:46 schreef 9.6 het volgende:

[..]
Ik snap je punt. Maar jij weet dus altijd voordat je aan iets begint hoe het eruit komt te zien en hoe het gaat verlopen?
nee
quote:
Tuurlijk, we hebben allemaal een idee maar feitelijk gezien kunnen we niet in de toekomst kijken.
correct
quote:
Ik kom er na een half jaar achter dat het toch niet iets is wat ik de komende 5-10 jaar wil doen. Dan kan ik beter nu stoppen dan na 4 jaar, toch?
2 jaar. Dat is de verwachting in de overeenkomst. Als de werkgever ook anders wil, sure. Maar ik kom in principe mijn woord na. Ik had de opleiding afgemaakt.
quote:
Je leeft immers maar kort, dan kun je beter iets doen waar je wel zin in heb.
Daarnaast is het nieuwe “aanbod” compleet ander werk in een compleet sector. Eerder werd er hier gezegd dat dit zogenaamd ook een hoger salaris zou hebben maar dit is absoluut niet het geval.
hoe bedoel je dat dit zogenaamd een hoger salaris zou hebben
quote:
Afijn, ik weet genoeg. We hebben gewoon een meningsverschil op sommige punten. Dat mag, dat kan.
zeker
quote:
Ik word hier nu als “niet loyaal” gezien, dat vind ik jammer. Terwijl ik nog tig verhalen op kan noemen om dat te weerleggen.
Misschien ben ik op sommige punten wat onduidelijk geweest waardoor er een verkeerd beeld wordt geschetst, mijn excuus.
Wat je ook gedaan hebt, dat hoort bij werken. Een leidinggevende kort vervangen zonder extra vergoeding vind ik niet perse raar. Het was misschien wel netjes geweest als ze je 100 euro hadden toegestopt. Maar je bent nu tot een overeenstemming gekomen, daarin heb je keuzes gemaakt. Ik vind het naaierig omdat je niet de 2 te verwachten jaren afmaakt.

Ik ben wel blij dat je werkgever er zo positief in staat overigens.
pi_212526863
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
nee
[..]
correct
[..]
2 jaar. Dat is de verwachting in de overeenkomst. Als de werkgever ook anders wil, sure. Maar ik kom in principe mijn woord na. Ik had de opleiding afgemaakt.
[..]
hoe bedoel je dat dit zogenaamd een hoger salaris zou hebben
[..]
zeker
[..]
Wat je ook gedaan hebt, dat hoort bij werken. Een leidinggevende kort vervangen zonder extra vergoeding vind ik niet perse raar. Het was misschien wel netjes geweest als ze je 100 euro hadden toegestopt. Maar je bent nu tot een overeenstemming gekomen, daarin heb je keuzes gemaakt. Ik vind het naaierig omdat je niet de 2 te verwachten jaren afmaakt.

Ik ben wel blij dat je werkgever er zo positief in staat overigens.
Dat van dat hogere salaris werd door iemand anders kort in dit topic genoemd. Vandaar dat ik hierover begon, ik wilde gewoon duidelijk maken dat dit niet het geval was

Ik denk mijn huidige werkgever zo reageert omdat ze het complete verhaal kennen en mij natuurlijk ook kennen. Dat is hier nogal moeilijk uit te leggen. Ik gok dat zelf jij dan wat meer sympathie voor mijn keuze had gehad. Ik ben de afgelopen 7 jaar namelijk wel gewoon loyaal geweest. Nooit bijvoorbeeld ergens over gezeurd eigenlijk. Ik heb ze ook direct op de man af gevraagd of ze dit een naaistreek vonden en dat vonden ze niet.

Jij zegt dat je door het aangaan van die opleiding je je eigenlijk bindt voor die twee jaar en dat je na die opleiding weg kan via terugbetaling. Dan had het dus volgens jou geen “naaistreek” geweest?

Door nu na een half jaar te stoppen lijkt het mij dat de werkgever minder verlies maakt dan dat ik pas na die twee jaar, of zelfs na de 4 jaar die jij opnoemt, stop. Volgens mij zit er ook een wereld van verschil met in welke sector je bezig bent en hoe groot het bedrijf zelf is.
pi_212527023
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 18:11 schreef 9.6 het volgende:

[..]
Dat van dat hogere salaris werd door iemand anders kort in dit topic genoemd. Vandaar dat ik hierover begon, ik wilde gewoon duidelijk maken dat dit niet het geval was
check
quote:
Ik denk mijn huidige werkgever zo reageert omdat ze het complete verhaal kennen en mij natuurlijk ook kennen. Dat is hier nogal moeilijk uit te leggen. Ik gok dat zelf jij dan wat meer sympathie voor mijn keuze had gehad. Ik ben de afgelopen 7 jaar namelijk wel gewoon loyaal geweest. Nooit bijvoorbeeld ergens over gezeurd eigenlijk. Ik heb ze ook direct op de man af gevraagd of ze dit een naaistreek vonden en dat vonden ze niet.
nee, ik denk niet dat ik dan een andere mening had gehad. Ik heb zelf ook vaker op de splitsing gestaan waar je nu stond.
quote:
Jij zegt dat je door het aangaan van die opleiding je je eigenlijk bindt voor die twee jaar en dat je na die opleiding weg kan via terugbetaling. Dan had het dus volgens jou geen “naaistreek” geweest?
correct.
quote:
Door nu na een half jaar te stoppen lijkt het mij dat de werkgever minder verlies maakt dan dat ik pas na die twee jaar, of zelfs na de 4 jaar die jij opnoemt, stop. Volgens mij zit er ook een wereld van verschil met in welke sector je bezig bent en hoe groot het bedrijf zelf is.
Hoezo minder verlies? Nu moeten ze een nieuwe kracht gaan aannemen. Dat is ook niet perse goedkoop.

Maar wat maakt de sector/formaat van het bedrijf uit?
pi_212527044
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
ts heeft die regeling gekregen zodat hij blijft, dat was de hele insteek van de onderhandeling. Die intentie weet ts. Zo vlot dan opbokken, Tja. Dat vind ik meer dan niet chic.
TS heeft ook ingestemd en zich een halfjaar later bedacht omdat de nieuwe functie het toch niet was. Ik haal uit niets dat hij het aanbod aangenomen heeft met de intentie snel te verkassen.

quote:
Een aanbod krijgen betekend op de arbeidsmarkt voor het merendeel van Nederland dat je gevraagd word. Niet dat je solliciteert.
Een aanbod krijgen betekent in mijn kringen dat je de laatste stap van de sollicitatieprocedure bereikt hebt. Een arbeidsvoorwaardengesprek, aanbod om te komen werken. Als je gevraagd werd, dan ben je benaderd.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212527077
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 18:32 schreef baskick het volgende:

[..]
TS heeft ook ingestemd en zich een halfjaar later bedacht omdat de nieuwe functie het toch niet was. Ik haal uit niets dat hij het aanbod aangenomen heeft met de intentie snel te verkassen.
maar dat doet hij wel. De intentie is iets waar je je woord op geeft, ik stel niet dat hij toen loog.
quote:
[..]
Een aanbod krijgen betekent in mijn kringen dat je de laatste stap van de sollicitatieprocedure bereikt hebt. Een arbeidsvoorwaardengesprek, aanbod om te komen werken. Als je gevraagd werd, dan ben je benaderd.
Zo lees ik zijn eerste alinea uit de OP niet. De laatste stap heet in mijn wereld een arbeidsvoorwaardengesprek. Maar als je het zo stelt is het alleen erger. Dan is de laatste stap al na 6 maanden, dan is de keuze alsnog te gaan wel erg snel.
pi_212528069
Ik vind het frappant dat mensen hier pro-werkgever lijken te zijn. Werkgever is (na impliciet uitspreken van intentie van TS) een financiële verplichting aangegaan van 2k en wat tijd. Als werkgever (expliciet) een intentieverklaring had gegeven en 6 maanden later het contract van TS niet had verlengd terwijl TS een verplichting van 300k was aangegaan, iedereen had gezegd: ja, maar intentieverklaring betekent intentie, geen garantie of rechten en meer zulks en vermoedelijk TS ook niet gesteund hadden.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212528204
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 19:47 schreef baskick het volgende:
Ik vind het frappant dat mensen hier pro-werkgever lijken te zijn. Werkgever is (na impliciet uitspreken van intentie van TS) een financiële verplichting aangegaan van 2k en wat tijd. Als werkgever (expliciet) een intentieverklaring had gegeven en 6 maanden later het contract van TS niet had verlengd terwijl TS een verplichting van 300k was aangegaan, iedereen had gezegd: ja, maar intentieverklaring betekent intentie, geen garantie of rechten en meer zulks en vermoedelijk TS ook niet gesteund hadden.
Dan is die baas ook een naaibeer. En in dat geval zou ik ts aanraden om zijn geldverstrekker te hinten op een frauduleuze intentieverklaring. Vinden ze leuk om te horen. Uit ervaring kan ik zeggen dat de werkgever dan heel vervelende gesprekken krijgt.

Ik kies hier niet de kant van de werkgever. Ik heb een mening over het handelen van TS.
pi_212528446
Een standaard intentieverklaring luidt ongeveer:
quote:
Bij gelijkblijvend functioneren en ongewijzigde bedrijfsomstandigheden wordt de arbeidsovereenkomst voor...
De werkgever kan redenen hebben de intentie toch niet na te komen. Net als TS vanwege hem moverende redenen toch wil overstappen. Die redenen kunnen m.i. prima legitiem zijn.

We worden het niet eens en dat hoeft ook niet. Agree to disagree :)

[ Bericht 2% gewijzigd door baskick op 21-02-2024 22:15:33 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212532355
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:11 schreef 9.6 het volgende:
Het lijkt nu net alsof ik na het aannemen van dat aanbod van huidige werkgever toentertijd actief ergens anders ben gaan solliciteren. Dat is niet het geval.
Aanbod is destijds aangenomen en was inderdaad gewoon een mooie kans. Na verloop van tijd kwam toch het besef dat het niet is wat ik in de toekomst wil, dit kwam pas 5-6 maanden later. (Nu dus)

Omdat ik privé gezien nu nog de kans heb om makkelijk te switchen van baan en sector heb ik dat nu gedaan en niet pas over een paar jaar wanneer ik dus de opleiding heb afgerond, wat ik dus nog een grotere naaistreek had gevonden.
Wat had ik dan moeten doen volgens jullie? Met tegenzin blijven en het brave hondje uithangen omdat het een naaistreek is dat ik tóch wel wegga? Volgens mij wil niemand zijn werk met tegenzin doen maargoed. Het feit dat ik zeg dat ik gewoon met plezier naar mijn werk ga en goed mijn best doe wil niet zeggen dat ik mijzelf daar nog de komende 5-10 jaar zie zitten; dat idee maakt mij juist meer depressief dan vrolijk.

Hoe dan ook. Gesprek gehad met mijn werkgever en ze vinden het dus absoluut niet erg dat ik deze keus heb gemaakt. Afgesproken dat ik een deel terug betaal en ze wensen mij veel succes. Jammer vonden ze het wel uiteraard. Werd zelfs gezegd dat ze me graag terugzien mocht het niks worden.

Ik kwam hier voor advies en wordt de les gelezen over wat wel/niet kan, terwijl hooguit de helft van het verhaal bekend is waardoor er een verkeerd beeld over mij en de situatie wordt geschetst.

Als ik een half jaar geleden een keus heb gemaakt om te blijven en deze kans aan te pakken. En ik kom er na verloop van tijd achter dat dit gewoon echt niet is wat ik wil, wat moet ik dan doen volgens jullie?
Volgens mij switchen mensen over de hele wereld continue van baan.
ik ga toch reageren want je verdraait hier dingen. veel dingen. Ik kan niet alles meer terugvinden want je hebt wat edits gedaan in je posts.

to be clear;
je schetste een situatie waarin er werd gevraagd door je wat je van je studiekosten te verwachten had om terug te betalen. daar heb je snel een antwoord op gehad.
ondertussen is er ook, want dat krijg je wel eens op een publiek forum, een mening gevormd over je handelen.

in al je berichten komt het aardig naar voren dat je zo veel mogelijk onder de kosten uit wilt komen en je hebt geen zin in "rechtszaken oid".
door dan dingen te zeggen als "ik heb een aanbod gehad wat te mooi was"en het voor jezelf goed te pratne is prima, ik blijf erbij dat t niet chic cq een beetje een naaistreek blijft.

een klein feitenrelaas dan en correct me where i'm wrong;

TS werkt met veel inzet en plezier bij een werkgever
TS heeft t niet meer zo naar zijn zin, zijn werkgever zegt joh, ik wil je graag houden ik geef je een opleiding, beter salaris, betere locatie en andere functie
TS werkt weer met veel plezier
binnen 6 maanden gaat TS solliciteren bij een ander bedrijf. (en dat is je goed recht hoor. maar door de hele tijd te roepen dat je "een te mooi aanbod" hebt gehad en niet gewoon het hele verhaal te zeggen dat je in een andere sector hebt gesolliciteerd en daar een prachtig aanbod hebt gekregen is het net alsof je een random email kreeg met, hey TS kom eens voor ons werken das veel mooier!, nee je hebt actief gesolliciteerd. )
TS vraagt hier, moet ik studiekosten (opleidingskosten dan wel opleidingsdagen) terugbetalen aan mijn oude werkgever?
daar heb je antwoord op gehad, o.a. van mij.

verder vind ik het mooi hoe je huidig werkgever de boel heeft opgepakt. mooi de kosten delen, netjes tegen jou en naar het klinkt oprecht blij voor je dat je wat leukers hebt. prima, zo zouden er meer moeten zijn.

en nee, je moet helemaal niks. als jij weg wilt, moet je lekker gaan. maar je maakt het wel heel zwart wit. jij hebt een werkgever die jou blijkbaar graag houd, die heeft daar tijd moeite en geld ingestoken. binnen 6 maanden zeg jij echter, ik heb toch wat leukers gezien, daarop gesolliciteerd en ben daar aangenomen. ik zou daar als werkgever chagrijnig van worden. stank voor dank zou dat voelen.

en nee, niemand kan in de toekomst kijken. maar binnen 5 tot 6 maanden een prachtig aanbod hebben betekend dat je binnen een 3 maanden bent gaan rondkijken en na een 4 maanden een eerste soillicitatie stap hebt genomen. dan dat is niet zozeer toekomst, dat is bijna overmorgen, maargoed.

resume;
fijn dat alles goed is gekomen, maar ik hoop dat je enige zelfkennis kan tonen en ook kan inzien dat het wellicht niet zo chic is geweest.
@investeerdertje zal hoogstwaarschijnlijk hetzelfde bedoelen
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  Forum Admin maandag 26 februari 2024 @ 09:23:38 #44
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_212592350
Slotje op verzoek
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')