![GGyJKPPWMAAaxHk?format=jpg&name=large]()
Dus, nog even over de derde rit. Een heftige rit voor Afrika, want praktisch al onze ambities konden mooi de ijskast in. Terwijl de rit nog sympathiek begon, met een kopgroep vol Afrikanen. Het was vooral Yoel Habteab die de aandacht op zich vestigde in die kopgroep, hij pakte de meeste bergpunten mee en een hoop sprintpuntjes, waardoor hij in meerdere klassementen aan de leiding zou komen te staan. Maar goed, het was een lastige rit, met heel wat werk op en af, en dus zou de vrij magere kopgroep, met daarin ook de Zuid-Afrikaan Geary, de Rwandees Etienne Tuyizere en de Oegandees Mugalu het niet lang volhouden. Een aardig eind van de finish werden ze bijgehaald door nota bene de gele trui, Einhorn ging in de aanval. Anticiperen, hij hoopte op die manier de lastige finale te overleven. Lukte niet, hij werd bijgehaald en kansloos gelost.
![GGxyniaXwAAUTso?format=jpg&name=medium]()
Over kansloos lossen gesproken, hij was niet de enige. Heel wat renners werden gelost, en van sommige namen vraag je je af hoe dat kan. Ik heb nog steeds niet alle antwoorden, maar een aantal antwoorden heb ik in ieder geval wel gevonden. Er lagen onderweg wat langere afdalingen in het parcours en tijdens een van die afdalingen viel het peloton in tweeën uiteen, een deel van de jongens die op grote achterstand binnenkwamen hebben het daar al verloren. Kan gebeuren in Rwanda, je moet altijd alert zijn. En je moet kunnen dalen. In een andere afdaling vond er een zware valpartij plaats, de foto's die op flickr te zien zijn vind ik niet al te fraai. Het slagveld wordt vrij expliciet in beeld gebracht, dat had niet direct gehoeven. Al weet ik nu wel meer. Onder meer Javi Serrano ging onderuit, hij eindigde in de forse regengoot die veel wegen hier hebben om al die tropische buien het hoofd te bieden. Geschaafd van top tot teen, hij noteerde een dag later een DNS. Even verderop lagen gebroederlijk samen in de bosjes Owen Cole en Colin Savioz. De fiets van Cole was in tweeën gebroken, het mag geen verrassing heten dat hij de finish niet haalde. Ook Savioz lag er niet fraai bij, maar hij zette zijn koers toch verder, al noteerde hij net als Serrano een DNS tijdens de vierde rit. Enkele foto's later zien we Nahom Zerai naast zijn fiets staan. Mogelijk ook gevallen, of slechts problemen met de fiets. Hoe dan ook, ik snap nu al beter waarom hij liefst 22 minuten verloor.
![GGygSKPXEAE2Ngq?format=jpg&name=medium]()
Bijltjesdag, niet alleen voor de Afrikanen. In een ogenschijnlijk niet al te lastige bochten gingen er een paar rechtdoor het skoekeloen in, en hier mag je het echt skoekeloen noemen. Misschien dat er buiten beeld nog wat meer renners bij betrokken waren, ik ben nog steeds op zoek naar een verklaring waarom KUDUS twee minuten verloor. Metkel Eyob heb ik inmiddels met verband rond zien rijden, die heeft dus ook ergens op de grond gelegen en die heeft dus een excuus om nu al uitgeschakeld te zijn. In ieder geval, de rit ging verder en in de finale was het William Junior Lecerf, die we blijkbaar Junior moeten noemen, die in de aanval ging. In een afdaling muisde hij er vanonder. Het ging vooral omlaag in de finale, dat was niet echt op de maat van mijn Afrikanen. Maar het ging ook nog een paar keer omhoog in die finale. Dat bood de tegenstand de gelegenheid om Lecerf weer in te rekenen. Polti zat vooraan met de Colombianen Restrepo en Gomez en het was Gomez die alles op alles zette om Restrepo naar zijn zevende ritzege in de Tour du Rwanda te brengen. Dat lukte alleen net niet helemaal, dus moest Restrepo zelf het laatste gat dichten. Dat lukte op anderhalve kilometer van de finish, waarna er gesprint werd. En in die sprint had Restrepo geen concurrentie, Joe Blackmore werd tweede en Pepijn Reinderink derde, dat zijn niet echt de rapste mannen van de wereld.
![GGzhSZFbIAAjDUX?format=jpg&name=medium]()
Restrepo profiteerde ook van parcourskennis, in 2020 won hij immers in dezelfde plaats. Hij wist dat er op amper 100 meter van het eind een bocht naar rechts volgde. Als eerste door die bocht en je wint, klaar. En zo geschiedde. Bij het zien van het finishfilmpje kijk ik altijd eerst hoeveel Afrikanen ik zie en tot mijn grote schrik zag ik alleen Aklilu Arefayne zitten. Sterk van Akile, maar ik mistte wel een paar namen. Waar was KUDUS? Waar was Yemane? Waar waren de Rwandezen? Nou, na het eerste groepje van 16 volgde een paar seconden later een tweede groepje, met daarin Moise Mugisha. Dat is dit jaar blijkbaar de beste Rwandees. Muhoza, de afgelopen twee jaar de beste Rwandees, is nergens te vinden. Niyonkuru, het aanstormende talent? Nou, zo hard stormt het niet. Op de 20e plaats zagen we Dawit Yemane, 15 seconden achter de winnaar. Typisch wel voor Dawit, die heeft in de laatste afdaling natuurlijk de slag gemist. Goede benen, maar de techniek blijft ondermaats. Wel verrassend: Yafiet Mulugeta zat bij Dawit. Eerstejaars belofte, pas net een paar dagen 19, maar voorlopig een van de beste Eritreeërs. Voorlopig doet hij het beter dan Eyob en KUDUS, zijn prestaties moeten we voorlopig aanmerken als een van de weinige lichtpuntjes voor Afrika. Verder worden we naar de vaantjes gereden. In aanloop naar het WK van 2025 had het Afrikaanse wielrennen gestaag moeten groeien, maar dit is de slechtste Tour du Rwanda vanuit Afrikaans oogpunt ooit. Voorlopig, wie weet worden we nog verrast. Al moeten we inmiddels wel al een paar harde conclusies trekken. Tijdens de derde rit werd Janvier Shyaka buiten tijd gereden. Een van de beste Rwandese junioren, hij hield het dus net drie dagen vol. Bizaye Tesfu Redae, waarvan ooit werd gedacht dat hij beter was dan Hagos Welay? Nou, die paar jaar zonder koers hebben hem blijkbaar geen goed gedaan. Hij werd 89e, op meer dan een half uur van de winnaar. In zijn gezelschap zat Hashimu Tuyizere, dat andere grote Rwandese talent. Al moeten we twijfelen of de woordencombinatie groot Rwandees talent een geldige is. WE hebben een groot probleem. Een glorieus afscheid voor Tsgabu Grmay? Ook al niet, die kwam samen met Eyob, Niyonkuru en Eritrees kampioen Awet Aman op bijna drie minuten van Restrepo binnen. Ai, ai, ai.
![K6rOq1Z.png]()
Met veel pijnlijke constateringen op zak gingen we door naar de volgende rit. Een rit die integraal werd uitgezonden, dat was dan weer het positieve van de zaak. Konden we verder veel positieve dingen benoemen? Nou, niet echt. Altijd tegen Afrika.
![GG3ATa6W8AAmeK0?format=jpg&name=medium]()
Hij deed al een paar dagen zijn best, maar het is hem dan eindelijk gelukt.
Junior heeft zijn rit te pakken. Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Het was een korte rit, met een explosief begin. In de eerste kilometers werd onder meer Froome in de aanval gespot, maar het was uiteindelijk Pierre Latour die in z'n eentje voorop kwam te rijden. De rit werd tot onze grote blijdschap uitgezonden, dus konden we genieten van een
masterclass dalen van Pierre. Bergop reed hij een mooie voorsprong van anderhalve minuut bijeen op het peloton dat werd aangevoerd door Quick Step, bergaf verloor hij direct veel van zijn pluimen. En we konden heel goed zien waarom. De wegen in Rwanda zijn nochtans breed, maar voor Pierre waren ze alsnog niet breed genoeg. Hij ging overal weer eens als een amateur doorheen, al loop ik de kans dat ik nu amateurs beledig, want er zullen hobbyisten zijn die sneller een berg kunnen afdalen. De bochten lopen wellicht net iets anders dan de renners in Europa gewend zijn, maar alsnog, die bochtentechniek van Pierre, en vooral het steevast in de remmen knijpen, och man. Profrenner onwaardig. Desondanks hield Pierre lang stand, we bevonden ons in de laatste 30 kilometer van de rit voor de koers werd opengebroken.
![GG2vxS-XoAA25K7?format=jpg&name=large]()
Toen Pierre in het zichtveld van het peloton verscheen kozen er meerdere renners het hazenpad, maar het was de jonge Fransoos Brieuc Rolland die als enige wist weg te komen. Rolland knalde in een afdaling naar Latour toe en een paar seconden later reed Latour alweer een meter of honderd achter Rolland. Dat verschil in snelheid was tamelijk absurd, het moet weer een pijnlijke dag zijn geweest voor Latour. Hij heeft zichzelf ook nog eens onnodig voor lul gezet, hij had beter zijn krachten kunnen sparen voor de volgende rit. Enfin, Rolland brommerde lekker door en had op een gegeven moment een voorsprong van bijna een halve minuut. De stukken in dalende lijn hielpen hem, maar aan het eind moest er ook nog geklommen worden. Quick Step werd behoorlijk onder druk gezet, maar ze hielden de boel toch onder controle. Toen we in de slotkilometers aankwamen op de laatste klim regende het weer eens aanvallen in het peloton, maar niemand kwam echt weg. Wel werd Rolland in het zicht van de haven ingerekend, waarna er een sprintje volgde. Weer een uitgedunde sprint. Ditmaal lieten de jongens van Quick Step zich niet verrassen door Restrepo. Lecerf ging aan met Reinderink in het wiel, die liet, ondanks het feit dat hij de gele trui droeg, mooi het gat vallen voor zijn ploeggenoot en de rest kwam er niet meer overheen. Lecerf kwam terug naar Rwanda om wraak te nemen en daar is hij voorlopig behoorlijk goed mee bezig.
![GG2wqE7WUAAV1Ry?format=jpg&name=large]()
Weer geen Afrikaans succes, dat is dan weer buitengewoon jammer. Onderweg konden we wel nog genieten van Yoel Habteab die het een paar keer opnam tegen Lennert Teugels, het ging dan om sprintjes voor de bergpunten. In de finale zag ik KUDUS ook nog een keer een move maken, maar het leidde tot niets. KUDUS werd in de sprint 8e, wat bij mij de vraag oproept wat er tijdens die verduivelde derde rit in hemelsnaam is gebeurd. Een valpartij? Pech? Of gewoon niet goed genoeg? Maar waarom zat hij er dan vandaag wel weer bij? Hinderlijk is het hoe dan ook, want hij was natuurlijk bij uitstek de Afrikaanse kandidaat om dit rondje te winnen. Ons lot ligt nu volledig in handen van Aklilu Arefayne, die ditmaal 10e werd, maar Aklilu gaat tijdens die tijdrit natuurlijk een enorme oplawaai krijgen, en als dat niet het geval zou zijn dan verliest hij op Mont Kigali nog wel een hoop tijd. Oftewel, we gaan dit jaar de Tour du Rwanda niet winnen. Moise Mugisha toonde zich in ieder geval weer de beste Rwandees, terwijl Dawit Yemane een stevige steek liet vallen. Hij kwam binnen in een groepje met Metkel Eyob en Yafiet Mulugeta, op een halve minuut van het groepje Lecerf. Samuel Niyonkuru verloor dan weer een minuut, Eric Muhoza verloor er zelfs bijna vier. Nee, dit is niet het jaar van de Afrikanen. We zien de gekende namen, we zien dat de tegenstand niet veel beter is dan andere jaren, maar de prestaties zijn een stuk minder. Tijd voor kamervragen. Of gewoon op z'n Afrikaans: iedereen eruit.
![GG3k9I5WoAEyTS_?format=jpg&name=large]()
In de achterhoede waren we getuige van een veldslag. Hamza Amari werd door Doug aan de kant geschoven. Hij noteerde een DNS, goed gezien van Doug dus. Hashimu Tuyizere, een van de grootste Rwandese talenten? OTL. Bizaye Tesfu Redae die door Robbie Hunter alsnog naar Europa is gehaald en die binnenkort in Kroatië zijn eerste Europese koers mag afwerken? DNF. Dit zijn geen signalen om ontzettend vrolijk van te worden. Ook de Oegandees Mugalu was niet op tijd binnen, net als Kiya Rogora, en dan nog wat Afrikanen. WE hebben het heel zwaar dit jaar. Een andere May Star kreeg dan weer een DSQ aan z'n broek, zo bar en boos als dit jaar heb ik het nog niet eerder meegemaakt. Gelukkig kunnen we Froome nog uitlachen, al hebben ze bij zijn eigen ploeg het ideale excuus al gevonden: hij rijdt nu in dienst van Blackmore en Kretschy. Vijf miljoen per jaar, maar dan heb je wel mooi een babysitter voor wat continentale boys. In het algemeen klassement zien we dat Pepijn Reinderink, met een hoofd als een wortelkanaalbehandeling, nog steeds aan de leiding gaat. Serieus, die jongen maakt niet de indruk dat hij de mooiste koers van het jaar aan het afhaspelen is. Een ernstig onfortuinlijke snoet.
![GG3nfcPW0AAnr0O?format=jpg&name=large]()
![GG3nfbhXgAAnqdA?format=jpg&name=large]()
Na vier ritten, halverwege de ronde, staan er liefst 16 renners in dezelfde tijd. Daar gaat na de volgende rit flink wat aan veranderen, want de tijdrit staat nu op het programma. De allesbepalende tijdrit, na deze rit weten we wie de Tour du Rwanda gaat winnen.
![tour-du-rwanda-2024-stage-5-profile_x1.jpg]()
Als de helft van de koers achter de rug is gaan we iets geks doen. Na een ploegentijdrit aan het begin volgt nu een individuele opdracht tegen de klok. Nu hebben we in de Tour du Rwanda wel vaker een tijdrit gezien, maar dit is een heuse klimtijdrit van 13 kilometer. Ja, de man van de organisatie komt bij de Tour de l'Avenir vandaan. Ineens snap je hoe ze op dit idee zijn gekomen. Van Musanze gaat het naar Kinigi Kwita Izina, een schitterende naam. Een naam die wel meteen vragen oproept, dus slingeren we maar even Google aan. Van Musanze rijden we noordwaarts richting Kinigi, gelegen in het Parc National des volcans. In het noorden van Rwanda liggen al die vulkanen en tussen de vulkanen kom je de beroemde berggorilla's tegen. Een van de belangrijkste toeristische trekpleisters van Rwanda: boomers die naar gorilla's komen kijken. Kwita Izina is dan weer geen plaats, maar een heuse ceremonie. Ik gooi er even de teksten in van het Rwanda Development Board:
quote:
The Rwanda Development Board is pleased to announce that the 19th Kwita Izina Gorilla Naming Ceremony will be held on Friday, 1 September 2023.
This 2023 edition will take place on the foothills of Volcanoes National Park in Kinigi, Musanze District, joining the communities living around the home of the endangered mountain gorillas in the ultimate celebration of nature and conservation.
The ceremony will see the naming of 23 baby mountain gorillas born in the last 12 months. 374 baby gorillas have been named since the beginning of the naming ceremony first held in 2005.
This year’s namers, who will be unveiled closer to the day, include notable partners, conservationists, international and local personalities, dignitaries and friends of Rwanda.
The celebration will showcase Rwanda’s conservation efforts, including Rwanda’s successful low volume, high value approach to gorilla tourism that has enabled the gorilla population to thrive and provide better trekking experiences to visitors.
Current tourism figures show that Rwanda generated US$ 247 million in the first half of 2023, a 56% increase compared to US$ 158 million in the same period in 2022.
Jeetje, hier moet ik even van bijkomen. Babygorilla's krijgen niet zomaar een naam, nee, daar organiseren ze een heus evenement voor. En de plek waar dat jaarlijks plaatsvindt, daar klimmen we naartoe. Want ja, er gaat een klimtijdrit afgewerkt worden. Een tijdrit die vrij makkelijk begint, de eerste kilometers gaat het slechts aan 2,5% omhoog. Maar daarna wordt het leuk, in de laatste acht kilometer van de tijdrit gaat het gemiddeld aan 4,4% omhoog. Niet loodzwaar, eerder lopend, maar dat is eigenlijk precies wat je bij een klimtijdrit wil zien. De laatste kilometer is de zwaarste, aan het eind gaat het bijna aan 6% omhoog. Het is een tijdrit van slechts zes kilometer, maar hier gaat echt met heel veel tijd gesmeten worden. De Tour du Rwanda is altijd close, het is altijd een secondenspel, maar dankzij deze klimtijdrit zie ik dat dit jaar niet zomaar gebeuren. Hier kan Latour proberen een deel van zijn verloren kwartier goed te maken. Terwijl ik mijn Afrikanen nu al hoor huilen. Bring back Grandjean.
![GG2i8YYWsAAyEUf?format=jpg&name=medium]()
Nou, zeg het maar, jongens. Wie gaat er met de ritzege aan de haal? Op voorhand leek Latour me een van de favorieten, maar die heeft zichzelf geen dienst bewezen met zijn lange solo. Ten eerste heeft hij door die actie heel wat tijd verloren, en ten tweede heeft hij diep in zijn krachtenarsenaal moeten tasten. Ik had verwacht dat hij alles op deze rit zou zeggen, maar niet dus. Lecerf lijkt natuurlijk de topfavoriet, hij laat iedere dag zien dat hij goed is en dit moet hij ook wel kunnen. Gal Glivar heeft tot nu toe verstoppertje gespeeld, maar hij zit er wel nog gewoon goed bij. Wat kan Pepijn Reinderink? Niets, zou je denken, maarja, hij staat niet voor niets aan de leiding, toch? Kan het multitalent Blackmore ook al tijdrijden? Gaat Logan Currie verschroeiend uithalen? Kan Aklilu de schade beperken? Kortom, vragen genoeg. Ik ben bang dat Lecerf met een groot verschil gaat winnen en dat het boeken toe zal zijn na deze rit, maar toch, we gaan het toch maar weer volgen. Met wat mazzel wordt deze rit ook weer uitgezonden, dat zou schitterend zijn. Die uitzending was helemaal niet verkeerd, op het moment dat ik zelfs beelden vanuit de lucht zag wist ik niet wat me overkwam. En af en toe tijdsverschillen in beeld, die regelmatig werden ververst en ook nog vrij accuraat leken, jeetje. Het productieniveau is wat dat betreft een beetje omhoog gegaan, nu nog het niveau van de Afrikaanse renners. Wat dat betreft is de lol er wel een beetje af, maar ik ben er voor ze in goede en ook in slechte tijden. WE gaan morgen weer een hoop tijd verliezen, maar daarna gaan WE de resterende drie dagen met z'n allen in de aanval en pakken we op z'n minst nog een ritzege, ofzo!