Hooligans!quote:Op maandag 19 februari 2024 23:27 schreef Seven. het volgende:
Ja müssen broeden liefst in een kolonie. Ook best leuk en cute. Ik zou een alternatieve plek aanbieden (in grote getale, mussen zijn tof
en het huidige nest afsluiten. Komend weekend nog, dan is er nog geen ei gelegd en dan kunnen ze nog een alternatief nest zoeken.
Edit: müssen![]()
Ik heb Huismussen nog nooit schade zien veroorzaken, maar ik kan morgen nog eens vragen op werk hier. Ze gebruiken meestal de dekking die zo'n plekje boven het kozijn biedt en halen van elders nestmateriaal. Ik denk niet dat ze de spouwmuur zelf ingaan, maar bovenop de muur broeden. In schuren kun je nestjes van Huismus vaak ook op een balk zien.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:39 schreef Sodemieters het volgende:
Bij twee van de ramen in mijn huis, merk ik dat mussen een plekje hebben gevonden in de spouwmuur. Bij de negge aan de bovenkant van het kozijn verdwijnen ze naar binnen. Als ik thuis ben hoor ik ze daar ook bewegen.
Nou heb ik daar weinig problemen mee. Mussen zijn leuke vogeltjes, ze hebben het moeilijk en dus is het fijn dat ik ze een plekje kan bieden. Volgens mij mág je mussennesten ook niet zo maar verwijderen. Wat ik echter niet wil is schade. Ik ben een beetje bang dat ze bijv isolatiemateriaal naar buiten werken om meer plek voor zichzelf te maken, met vochtproblemen als gevolg.
Wie heeft ervaring met mussen in de spouw? Is dit onschuldig of moet er toch iets aan gebeuren?
*tjilp*
Navragen zou gewaardeerd worden.quote:Op maandag 19 februari 2024 23:34 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ik heb Huismussen nog nooit schade zien veroorzaken, maar ik kan morgen nog eens vragen op werk hier. Ze gebruiken meestal de dekking die zo'n plekje boven het kozijn biedt en halen van elders nestmateriaal. Ik denk niet dat ze de spouwmuur zelf ingaan, maar bovenop de muur broeden. In schuren kun je nestjes van Huismus vaak ook op een balk zien.
Klopt inderdaad, ze maken het hele jaar gebruik van die nestplaatsen.quote:Op maandag 19 februari 2024 23:44 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Navragen zou gewaardeerd worden.Het leidt ook tot troep op de vensterbank; poep, takjes, veertjes. Ik zie echter geen isolatiemateriaal, dus ik vermoed dat je gelijk hebt en er niet of nauwelijks schade is.
Ik begreep ook dat mussen de plek waar ze nestelen in de winter gebruiken als beschutte, warme slaapplaats, dus ze zijn er feitelijk het hele jaar.
Ik dus wel, ze maken hun nest er niet van, maar als er niet genoeg ruimte is dan zullen ze isolatie en pur verwijderen om meer ruimte te maken.quote:Op maandag 19 februari 2024 23:34 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ik heb Huismussen nog nooit schade zien veroorzaken, maar ik kan morgen nog eens vragen op werk hier. Ze gebruiken meestal de dekking die zo'n plekje boven het kozijn biedt en halen van elders nestmateriaal. Ik denk niet dat ze de spouwmuur zelf ingaan, maar bovenop de muur broeden. In schuren kun je nestjes van Huismus vaak ook op een balk zien.
Huismus nesten zijn inderdaad jaarrond beschermd, je mag nesten alleen weghalen/ongeschikt maken met een ontheffing. En dan bedoel ik niet alleen tijdens de broedtijd, nee het hele jaar blijft het nest beschermd.
Niet dat iemand anders het merkt, maar zo zit het juridisch in elkaar.
Weet je wel zeker dat het mussen zijn? En eh, wat een angst voor de natuur...quote:Op dinsdag 20 februari 2024 08:56 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik dus wel, ze maken hun nest er niet van, maar als er niet genoeg ruimte is dan zullen ze isolatie en pur verwijderen om meer ruimte te maken.
Ik weet best wat een mus is, we hebben een hele kolonie. Welke angst, dat is dingen aanpraten, ik vertel wat ik zelf meegemaakt heb tijdens de nieuwbouw van ons huis en het opknappen van onze schuur.quote:Op dinsdag 20 februari 2024 09:35 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Weet je wel zeker dat het mussen zijn? En eh, wat een angst voor de natuur...
Geen korrels, gewoon van die platen. Het is een modern huis (2009). Het is dus geen spouw die later alsnog gevuld is, het is gebouwd inclusief isolatie in de spouw.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:04 schreef Hatseflats22 het volgende:
Wat voor spouwmuurvulling heb je?
Van die korrels?
Misschien dat ze dan een klein beetje opzij schuiven, maar ze zullen normaal gesproken niet diep de muur ingaan, dus ook niet meer dan een klein beetje opzij schuiven.
Bij schuimrubber-achtig materiaal kan het wat anders zijn, daarvan kent men hier wel wat voorbeelden dat vogels (grotere soorten) dieper het materiaal ingaan.
Ik denk dat het allemaal mee zal vallen, maar echt 100% durf ik het niet te zeggen, ik ken het specifieke materiaal niet en de situatie niet.quote:Op woensdag 21 februari 2024 16:55 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Geen korrels, gewoon van die platen. Het is een modern huis (2009). Het is dus geen spouw die later alsnog gevuld is, het is gebouwd inclusief isolatie in de spouw.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |