quote:Schiphol-topman Ruud Sondag: 'Vakantieganger niet meer welkom op Schiphol'
Aangepast: 1 uur geleden2 uur geledenin FINANCIEEL
SCHIPHOL - De vakantieganger is in de toekomst niet welkom op Schiphol.
Dat zegt topman Ruud Sondag, die alsnog een openstelling van Lelystad Airport bepleit en daarmee opnieuw het strijdperk opent.
Schiphol wil af van de vakantievluchten in de nacht en zou daarvoor deels Lelystad Airport willen gebruiken.
Volgens hem is de race om de nieuwe luchthaven nog niet gelopen.
Maar twee weken geleden nam de Tweede Kamer een motie aan dat Lelystad Airport niet open mag voor vakantieverkeer, waarmee het lijkt dat Schiphol de politieke situatie totaal heeft onderschat.
https://www.nu.nl/economi(...)uchten-dit-jaar.htmlSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Krimp Schiphol
Zoals eerder op dinsdag al gemeld, gaat de krimp van het aantal vluchten op Schiphol minder snel dan het kabinet een half jaar geleden had aangekondigd.
Voor een nieuw plafond van maximaal 440.000 vluchten per jaar, in plaats van de huidige 500.000, moet eerst een Europese procedure doorlopen worden.
Die verwacht de minister nu in het najaar van 2024 af te ronden, zo vertelt hij in het interview met Luchtvaartnieuws.
Dat zou dan samenvallen met de opening van Lelystad Airport.
quote:Het aantal vluchten van en naar Schiphol komt dit jaar waarschijnlijk uit rond de 470.000. Dat is een flinke toename ten opzichte van de 441.000 van vorig jaar. Dat meldt de luchthavenbeheerder vrijdag bij de publicatie van zijn jaarcijfers.
De luchthaven staat onder druk van omwonenden en de politiek om het aantal vluchten te verminderen. Dit moet de overlast voor de omgeving terugbrengen.
Maar in 2024 lijkt een daling van het aantal vliegbewegingen er niet in te zitten.
Schiphol meldt dit jaar tussen de 460.000 en 483.000 starts en landingen te verwachten. Dat is tussen de 4 en 9 procent meer dan dit jaar.
In de volgende jaren staat het aantal vluchten wel onder druk, meldt de luchthaven. Dit komt doordat het demissionaire kabinet stappen heeft gezet om het maximale aantal vliegbewegingen terug te brengen van 500.000 naar 460.000.
Een eerste poging hiertoe is mislukt, maar het streven in Den Haag blijft om Schiphol te laten krimpen.
ja ilk heb er deze maanden 2024 al 31 vlieguren opzitten hequote:
quote:SCHIPHOL - Qatar Airways is dit weekend gestart met extra passagiersvluchten tussen Schiphol en Doha. Vanaf nu vliegen de Qatari elf keer per week op deze route, in plaats van zeven keer.
De eerste 'extra' vlucht, uitgevoerd door een Boeing 787-8, kwam zondagmiddag aan in Nederland. Op de meeste extra vluchten wordt een nog groter vliegtuig ingezet.
wil iji die vliegtuigen neerhalen uit de USA ?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:12 schreef Rostrup het volgende:
Als je je al decennia niet aan allerlei vergunningen hoeft te houden is het niet waarschijnlijk dat dit nu ineens wel zou moeten / gaat gebeuren.
Niet zo achterlijk veel vliegen is ook een optie, he?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wil iji die vliegtuigen neerhalen dan of inBrussel laten landen ,
Airport Eindhoven gaat ook al een half jaar dicht , voor onderhoud
Blijf jij dit jaar maar fietsen danquote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:18 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Niet zo achterlijk veel vliegen is ook een optie, he?
S.v.p. niet in het belachelijke trekken: (veel) minder vliegen kan prima.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Blijf jij dit jaar maar fietsen dan.
ik zal eerder veel meer vliegen in 2024 dan iets minderquote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:22 schreef Rostrup het volgende:
[..]
S.v.p. niet in het belachelijke trekken: (veel) minder vliegen kan prima.
Ik vlieg het liefst via Duitsland, want daar zeiken ze minder hard en is alles goed bereikbaar per auto. Schiphol mag verzuipen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja ilk heb er deze maanden 2024 al 31 vlieguren opzitten he
we gaan echt niet minder vliegen , jij wel ?
Het gaat natuurlijk niet om jou maar in het algemeen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:24 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ik zal eerder veel meer vliegen in 2024 dan iets minder.
als je het aantal vliegbewegingen van een land correleert aan het BNP bedoel jij , is dat logisch om dat allemaal via Brussel en Frankfurt te laten lopen ?/quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:27 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk niet om jou maar in het algemeen.
quote:Hoeveel vliegbewegingen Schiphol 2023?
Gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met ruim 238.000 passagiers en Griekenland met bijna 137.000 passagiers. Andere favoriete bestemmingen waren onder andere Italië, Turkije en de Verenigde Staten. Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 41.584 in augustus 2023. Dat is een stijging van 10% vergeleken met 2022.13 Sept 202)
Nee. Ik bedoel dat er prima veel minder gevlogen kan worden zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit van leven / welvaart.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:34 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Als je het aantal vliegbewegingen van een land correleert aan het BNP: bedoel je dat?
wat jij wil dat mag jij zelf doenquote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:38 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Nee. Ik bedoel dat er prima veel minder gevlogen kan worden zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit van leven / welvaart.
En probeer eens een fatsoenlijke zinnen te typen: dus met juiste interpunctie en hoofdlettergebruik en zonder dubbele spaties.
quote:Boeing denkt dat er over twintig jaar ruim 48.000 vliegtuigen in de lucht zijn, twee keer zo veel als nu.
De berekeningen van Airbus komen iets lager uit, op 46.000.
Dat is een enorme stijging, maar ook een reële verwachting, denkt Yteke de Jong, luchtvaartjournalist van de Telegraaf. Zij is aanwezig op de beurs.
"Ik kan het zelf ook bijna niet geloven: een verdubbeling", zegt ze in NOS Met het Oog op Morgen. "Ik heb al een paar keer gevraagd of dat wel klopt, ook gezien alle milieueisen die eraan zitten te komen.
Maar men gaat nog steeds uit van de hogere aantallen."
Wereldwijd meer mensen met vermogen
De verwachte groei van het aantal toestellen ligt aan het feit dat de wereldbevolking ook verder blijft toenemen.
Vooral in opkomende landen zullen meer mensen tot de middenklasse gaan behoren.
Zij zullen dus ook vaker het vliegtuig nemen.
Dat is nu al terug te zien aan het aantal orders, zegt De Jong.
"Ik zag een order met een Nederlands tintje: het Indiase Indigo bestelde 500 vliegtuigen.
Die budget carrier wordt geleid door voormalig KLM-topman Pieter Elbers. Die stond helemaal te glimmen, want zijn recordorder in zijn tijd bij KLM was 100 stuks. Nu zijn het er dus 500 stuks."
Ik heb het niet over de verwachting, maar over de noodzaak: reageer eens inhoudelijk.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
wat jij wil dat mag jij zelf doen
Een verdubbeling de komende jaren dat is de verwachting
[..]
Noodzaak ?? Hoezo , welke noodzaak ? Voor de stikstof ?quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:43 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de verwachting, maar over de noodzaak: reageer eens inhoudelijk.
quote:Geen vliegschaamte
De vliegschaamte die er soms in Nederland is, speelt in de rest van de wereld totaal niet, merkt De Jong. "Nederland wordt echt gezien als ‘gekke Henkie’.
Er is van oudsher heel veel respect voor Nederland in de luchtvaartsector, omdat Nederland een pionier was.
Maar nu zegt iedereen:
‘Waarom zou je een fantastisch luchtvaartnetwerk om zeep helpen?’
Ik krijg daar ook heel veel vragen over van collega's en van CEO's van luchtvaartmaatschappijen uit de hele wereld.
Zijn ze bij jullie in Nederland wel goed snik?
Dat is een beetje de teneur."
Lees mijn reacties eens en probeer het dan nog een keer.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Noodzaak ?? Hoezo , welke noodzaak ? Voor de stikstof ?
Rob Jetten is net terug van een vakantie in Argentinie met partner
https://www.nporadio1.nl/(...)-sneltreinvaart-door
[..]
Ik heb de auto niet gebruikt dat telt ook hequote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:52 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Lees mijn reacties eens en probeer het dan nog een keer.
quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:38 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Nee. Ik bedoel dat er prima veel minder gevlogen kan worden zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit van leven / welvaart.
Mensen vliegen al tientallen jaren ieder jaar meerquote:De voorgenomen krimp van Schiphol naar 460.000 vluchten per jaar gaat voorlopig niet door.
Dat heeft demissionair minister Harbers van Infrastructuur besloten, na kritiek van de Europese Unie en de Verenigde Staten.
Volgend jaar kunnen er dus nog 500.000 vluchten via Schiphol gaan.
quote:Schiphol-topman Ruud Sondag: 'Vakantieganger niet meer welkom op Schiphol'
Aangepast: 1 uur geleden2 uur geledenin FINANCIEEL
SCHIPHOL - De vakantieganger is in de toekomst niet welkom op Schiphol. Dat zegt topman Ruud Sondag, die alsnog een openstelling van Lelystad Airport bepleit en daarmee opnieuw het strijdperk opent.
Schiphol wil af van de vakantievluchten in de nacht en zou daarvoor deels Lelystad Airport willen gebruiken.
Volgens hem is de race om de nieuwe luchthaven nog niet gelopen.
Maar twee weken geleden nam de Tweede Kamer een motie aan dat Lelystad Airport niet open mag voor vakantieverkeer, waarmee het lijkt dat Schiphol de politieke situatie totaal heeft onderschat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 17 februari 2024 13:27 schreef michaelmoore het volgende:
Vakantieganger is niet meer welkom op Schiphol in de toekomst ,
Schiphol is alleen voor het intenationale zaken verkeer en de politiek
Dus wie tegen Airport Lelystad is en toch wil vliegen naar Griekenland die heeft pech
Het is niets anders dan vliegbewegingen die schiphol liever niet zelf doet om de internationale Hub functie goed te kunnen doen, dan is de stikstof toch gewoon een domme smoes
Schiphol wil zich liever met de serieuze zaken bezig houden, dan tripjes Gran Canarie, Spanje en Turkeya , daarvoor is Vliegveld Lelystad gebouwd
https://www.telegraaf.nl/(...)r-welkom-op-schiphol
[..]Schiphol is voor de eliteSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
had je maar goed je best moeten doen op school en niet zo zitten te klierenquote:
Zo is dat. Dat gepeupel gaat of naar Lelijkstad of met de bus naar Kraan Kanaria. Dan hoef ik ook niet meer business class te reizen om snel langs het gepeupel voorbij te steken. Ook geen krijsende kutkinderen meer. Genotquote:Op zaterdag 17 februari 2024 14:41 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
had je maar goed je best moeten doen op school en niet zo zitten te klieren
vanwege de stikstofquote:Op zaterdag 17 februari 2024 15:17 schreef Jed1Gam het volgende:
Airport Lelystad dichthouden, 250Mil wegpissen en Schiphol verder overbelastenwat een topbeleid.
quote:RYANAIR STATIONEERT EXTRA VLIEGTUIG OP GRENSLUCHTHAVEN WEEZE EN OPENT NIEUWE ROUTES
.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:15 schreef Rostrup het volgende:
Welke debiel bouwt er dan ook een luchthaven (Lelystad) voordat de vergunningen rond zijn?
quote:Complexe puzzel
Ook advocaat omgevingsrecht Rachid Benhadi noemt het "opzienbarend" dat Schiphol niet over een natuurbeschermingsvergunning beschikt.
Hij voorziet een complexe puzzel voor minister Schouten van LNV, die een vergunningaanvraag moet gaan beoordelen. "
Ze zal de stikstofdepositie van de huidige bedrijfsvoering op Schiphol in ieder geval moeten vergelijken met die in 2004, en misschien dat de minister zelfs nog verder terug moet in de tijd.
En dat in verschillende natuurgebieden. Dat moet duidelijkheid geven op de vraag of er natuurschade is."
Ik zou nou niet willen zeggen dat het sinds 1987 ook 4x zo leuk is geworden in het land.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 18:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
Mensen vliegen al tientallen jaren ieder jaar meer
Dat gaat nooit veranderen
Dat wordt alleen maar meer en meer , zeker in een land als Nederland , waar het BNP groeit als een dolle
We kunnen toch niet allemaal via Brussel gaan vliegen , internationaal staat Nederland voor joker met dat krimpplan
En zeker om dan een compleet nieuw vliegveld te sluiten
https://www.statista.com/(...)-in-the-netherlands/
[ afbeelding ]
en het gaat allemaal niet gebeurenquote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:13 schreef Cruzinats het volgende:
[..]
Ik zou nou niet willen zeggen dat het sinds 1987 ook 4x zo leuk is geworden in het land.
Schiphol moet krimpen
Economie moet krimpen
Bevolking moet krimpen
Minder minder minder, zo snel mogelijk.
is een beetje een strijd tussen de ambities van schiphol en de politiekquote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:12 schreef Rostrup het volgende:
Als je je al decennia niet aan allerlei vergunningen hoeft te houden is het niet waarschijnlijk dat dit nu ineens wel zou moeten / gaat gebeuren.
Tentenkampen incoming.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:18 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en het gaat allemaal niet gebeuren
Schiphol groeit hard
Economie groeit hard
Bevolking groeit zeer hard
Nederland is het California aan de Noordzee compleet met ASML, Casino en Formule 1, wat we wel moeten doen is TATA opruimen, dat wel
[ afbeelding ]
we moeten weer in de weilanden gaan bouwen hequote:
Je bent aan het duwen tegen een dood stokpaardje, verspilde moeite om die user nog een beetje serieus te nemen.quote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:52 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Lees mijn reacties eens en probeer het dan nog een keer.
quote:Op zondag 18 februari 2024 10:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je bent aan het duwen tegen een dood stokpaardje, verspilde moeite om die user nog een beetje serieus te nemen.
Ik vlieg eind dit jaar naar Nusantara , is nu al voor 80% klaarquote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:22 schreef Rostrup het volgende:
[..]
S.v.p. niet in het belachelijke trekken: (veel) minder vliegen kan prima.
quote:President Joko Widodo, also known as Jokowi, said the new airport is expected to become operational initially by mid-2024, with full operations expected by the end of the same year.
The new airport spans an area of 347 hectares and includes a runway measuring 3,000 x 45 meters, designed to accommodate wide-body aircraft.
"The airport features a terminal covering 7,350 square meters to provide comfortable passenger service," Jokowi said at the groundbreaking ceremony broadcast live on social media today
Indonesia builds US$270 mln Nusantara Airport in East Kalimantan
.
quote:Het bedrijventerrein Lelystad Airport heeft een totale oppervlakte van circa 35 hectare waar vliegtuig- en passagiersgerelateerde bedrijvigheid zich kan vestigen
Volgens Omroep Flevoland blijkt uit de nieuwe gegevens dat er sinds 2008 in totaal zeker 243,2 miljoen euro aan Lelystad Airport is uitgegeven
.
quote:Indonesia is moving its capital to East Kalimantan on Borneo where it plans to build a green and smart city.
The new capital, Nusantara, is 2,000 kilometers northeast of the current capital Jakarta on the densely populated Java Island. Its new location puts the administrative center of Southeast Asia's largest economy right in the middle of BIMP-EAGA where it could help drive the subregion's development and growth.
Indonesian President Joko Widodo said the government is reserving 70% of the new capital as green areas and will ensure environmental sustainability.
This is in line with the country's target of net zero carbon emissions and 100% new and renewable energy by 2060.
Vliegveld Lelystad heeft nooit een vergunning gehad. Er is wel een vergunning aangevraagd alleen was de onderbouwing zo slecht dat deze nooit is goedgekeurd.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 19:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Lelystad had wel een natuurvergunning , maar die is weer afgepakt
[..]
Heeft veel weg van een slechte trol, inderdaad.quote:Op zondag 18 februari 2024 10:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je bent aan het duwen tegen een dood stokpaardje, verspilde moeite om die user nog een beetje serieus te nemen.
ja het is een raar spel tussen Schiphol en de politiek die de ene keer dit doet en twee jaar later weer iets anders wilquote:Op zondag 18 februari 2024 12:25 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Vliegveld Lelystad heeft nooit een vergunning gehad. Er is wel een vergunning aangevraagd alleen was de onderbouwing zo slecht dat deze nooit is goedgekeurd.
Tot nu toe wordt de CO2-uitstoot van de luchtvaart nergens in meegenomen.quote:Op zondag 18 februari 2024 10:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
Ik vlieg eind dit jaar naar Nusantara , is nu al voor 80% klaar
dat heeft zeer ambitieuze climate ambities ook op luchtvaart en dat nieuwe vliegveld gaan ze echt niet sluiten
https://www.japantimes.co(...)ia-capital-net-zero/
[..]
[..]
[ afbeelding ]
[..]
klopt, dat moet men gaan doen, Airbus ontwikkelt betere vliegtuigen nu, met veel minder CO2 uitstootquote:Op zondag 18 februari 2024 12:37 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Tot nu toe wordt de CO2-uitstoot van de luchtvaart nergens in meegenomen.
quote:De vliegtuigbouwer Comac, in handen van de Chinese overheid, ontwikkelt zijn eigen vliegtuig, de Comac C919,
quote:Boeing voorziet verdubbeling aantal vliegtuigen in de lucht tegen 2042.
Boeing verwacht dat het aantal vliegtuigen in de lucht de komende twintig jaar verdubbelt.
Dat meldt de Amerikaanse vliegtuigbouwer aan de vooravond van het Internationale Lucht- en Ruimtevaartsalon (SIAE) in het Franse Le Bourget.
https://www.tijd.be/onder(...)tuigen/10474492.htmlquote:Airbus voorspelt de komende twee decennia een verdubbeling van het wereldwijde aantal vliegtuigen.
Dat komt door de klimaattransitie en de sterke groei van de Aziatische luchtvaartsector
Daarnaast verwacht het bedrijf een sterke groei van de Aziatische luchtvaartsector, vooral in de landen met de grootste bevolkingen China en India.
In de komende twee decennia zal het aantal binnenlandse vluchten in China verdrievoudigen en in India vervijfvoudigen.
.
Er worden hotels gebouwd bij Airport lelystadquote:
Schiphol gaat ook wel een keer verzuipen , 6 meter onder NOPquote:Op vrijdag 16 februari 2024 17:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik vlieg het liefst via Duitsland, want daar zeiken ze minder hard en is alles goed bereikbaar per auto. Schiphol mag verzuipen.
Die vraag is legitiem maar de voordelen zijn in elk geval dat er ook vracht in die vliegtuigen zit die hier uitgeladen en verwerkt wordt. En voor Nedelandse passagiers is het gunstig omdat veel vluchten automatisch veel concurrentie betekent en dus lagere prijzen. Zelfde voor vracht die wij exporteren.quote:Op woensdag 21 februari 2024 21:54 schreef tjoptjop het volgende:
Wat een idioterie, wat hebben we aan al die internationale passagiers die Schiphol alleen als overstapplek gebruiken? Wat losse Euro's pp en misschien wat horeca uitgaven voor al die overlast?
Maar als het dan aankomt op iets waar de normale Nederlanders ook baat bij heeft (vakantievlucht) dan is die vooral niet welkom....
Ruud Sondag is vast weer een VVD'er, alles voor het globale grootkapitaal
Daar heb je zeker een punt dat je het breder moet trekken, maar ik vraag me bij meer dingen wel af of de afweging wel goed uitvalt.quote:Op woensdag 21 februari 2024 22:25 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Die vraag is legitiem maar de voordelen zijn in elk geval dat er ook vracht in die vliegtuigen zit die hier uitgeladen en verwerkt wordt. En voor Nedelandse passagiers is het gunstig omdat veel vluchten automatisch veel concurrentie betekent en dus lagere prijzen. Zelfde voor vracht die wij exporteren.
Het verdeelt ook de kosten van alle overhead en grondservice over meer vluchten dus dat is ook goedkoper.
Maar het is altijd een afweging of dat opweegt tegen de overlast.
Sondag wil juist Schiphol krimpen, privéjets verbannen en (voor de omwonenden belangrijk) een volledige nachtsluiting.quote:Op woensdag 21 februari 2024 21:54 schreef tjoptjop het volgende:
Wat een idioterie, wat hebben we aan al die internationale passagiers die Schiphol alleen als overstapplek gebruiken? Wat losse Euro's pp en misschien wat horeca uitgaven voor al die overlast?
Maar als het dan aankomt op iets waar de normale Nederlanders ook baat bij heeft (vakantievlucht) dan is die vooral niet welkom....
Ruud Sondag is vast weer een VVD'er, alles voor het globale grootkapitaal
TS is een ouwe vent die denkt alles te weten en begrijpen maar de plank helaas vaak misslaat. En dat dan niet erkentquote:Op zondag 18 februari 2024 12:34 schreef Rostrup het volgende:
[..]
Heeft veel weg van een slechte trol, inderdaad.
https://www.telegraaf.nl/(...)r-welkom-op-schipholquote:Op donderdag 22 februari 2024 03:35 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Sondag wil juist Schiphol krimpen, privéjets verbannen en (voor de omwonenden belangrijk) een volledige nachtsluiting.
Ja precies wat ik zeg.quote:Op donderdag 22 februari 2024 07:26 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)r-welkom-op-schiphol
Koop eens een leesbril danquote:
quote:Schiphol-topman Ruud Sondag: 'Vakantieganger niet meer welkom op Schiphol'
author avatar
YTEKE DE JONG
17 feb. 2024in FINANCIEEL
SCHIPHOL - De vakantieganger is in de toekomst niet welkom op Schiphol.
Dat zegt topman Ruud Sondag, die alsnog een openstelling van Lelystad Airport bepleit en daarmee opnieuw het strijdperk opent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |