Weet je dat fossilisatie alleen plaatsvindt bij snelle, onmiddellijke begraving in natte condities?quote:Op dinsdag 20 februari 2024 17:59 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Kan kloppen. De zondvloed was 5600 voor Christus, dus ruim 7 eeuwen geleden. Voor de zondvloed leefden de reuzen op aarde, "mannen van naam". Komt wel dicht in de buurt van de theorie dat dinosaurussen verzwolgen werden door de zondvloed, zoals het verhaal gaat bij diepgelovigen.
Ik vind dat jij echt een heel bekrompen visie op de wereld hebt. Je maakt alles simpel tot op het ridicule af.quote:Op woensdag 21 februari 2024 11:45 schreef Haushofer het volgende:
"Mmmmm...hoe kan ik toch verklaren dat al die slimme wetenschappers mijn vloedmythe niet willen aanvaarden?
Simpel!
Ze zijn ideologisch gemotiveerd! Ze mogen niet twijfelen! Twijfel ist verboten! Daarmee verklaar ik ook meteen waarom er zo weinig wetenschappelijke vooruitgang is geweest de afgelopen eeuwen!"
Complotdenken to the rescue
Pardon?quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vind dat jij echt een heel bekrompen visie op de wereld hebt. Je maakt alles simpel tot op het ridicule af.
Ik vind wel dat hij gelijk heeft in dat veel religies zeggen "dat men niet mag twijfelen", dat is geen red, maar meer een black flag, want als je wél mag twijfelen dan kom je er uiteindelijk nog steeds achter, dat is waarom Buddha zei; "Question EVERY teaching, even mine", dat kan enkel een knower zeggen, geen gelovige.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik vind dat jij echt een heel bekrompen visie op de wereld hebt. Je maakt alles simpel tot op het ridicule af.
Wat 'veel religies doen', daar heb ik niets mee te maken.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:18 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ik vind wel dat hij gelijk heeft in dat veel religies zeggen "dat men niet mag twijfelen", dat is geen red, maar meer een black flag, want als je wél mag twijfelen dan kom je er uiteindelijk nog steeds achter, dat is waarom Buddha zei; "Question EVERY teaching, even mine", dat kan enkel een knower zeggen, geen gelovige.
Jakobus 1:6quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat 'veel religies doen', daar heb ik niets mee te maken.
Er is geen enkele reden om niet te twijfelen als bijbelgelovige Christen.
Sterker nog: de bijbel spoort aan om op onderzoek uit te gaan.
Weet je dat praktisch elke historische universiteit oorspronkelijk een Christelijk instituut was?
Dat ontzettend veel grote wetenschappers gewoon gelovig waren?
Dat militante atheïsme is iets wat met Darwin zijn intrede heeft gedaan, maar helaas denken sommige mensen nog steeds, 150 jaar later, dat er sindsdien geen enkele vooruitgang is geweest in termen van onderzoek en data.
Degenen die gelovigen op die manier van ideologie beschouwen, hebben zelf nooit door dat ze zelf net zo erg zo niet erger zijn.
Dat gaat toch helemaal niet over onderzoek doen naar de wereld?quote:
Amen.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:27 schreef Libertarisch het volgende:
Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven.
Johannes 20:29 - NBG
Het gaat over dat er niet getwijfeld moet worden aan zaken.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat gaat toch helemaal niet over onderzoek doen naar de wereld?
5 En als iemand van u in wijsheid tekortschiet, laat hij die dan vragen aan God, Die aan ieder overvloedig geeft en geen verwijten maakt, en ze zal hem gegeven worden.
6Maar laat hij er in geloof om vragen en daarbij niet twijfelen. Immers, wie twijfelt, lijkt op een golf van de zee, die door de wind voortgestuwd en op- en neergeworpen wordt.
Als Christen wordt echt niet van je verwacht dat je je hersens uitschakelt en nooit meer ergens kritisch over nadenkt, vragen stelt of aan dingen twijfelt. Die dingen zijn juist een drijfveer om op onderzoek uit te gaan.
Dat staat er helemaal niet. Er staat dat je niet moet twijfelen als je iets aan God vraagt. Je kan dit niet even extrapoleren naar elke andere menselijke activiteit.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:29 schreef Mijk het volgende:
[..]
Het gaat over dat er niet getwijfeld moet worden aan zaken.
Ja wat staat er dan niet?quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat staat er helemaal niet. Er staat dat je niet moet twijfelen als je iets aan God vraagt.
Dat zeg ik toch. Er staat dat je niet moet twijfelen als je iets aan God vraagt. Dat is niet automatisch van toepassing op ALLES wat je doet in het leven. Stel dat je twijfelt om jezelf van kant te maken. Moet je dan ook niet twijfelen en tot actie overgaan, is dat wat dit vers zegt denk je? Natuurlijk niet. Er staat duidelijk dat als je iets aan God vraagt, zoals wijsheid, je niet moet twijfelen, maar erop moet vertrouwen dat God het je ook geeft.quote:
Ja ik heb t erover dat je niet mag twijfelen aan bepaalde zaken, en dat draagt de kerk ook behoorlijk sterk uit, de keren dat ik er was dan.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch. Er staat dat je niet moet twijfelen als je iets aan God vraagt. Dat is niet automatisch van toepassing op ALLES wat je doet in het leven. Stel dat je twijfelt om jezelf van kant te maken. Moet je dan ook niet twijfelen en tot actie overgaan, is dat wat dit vers zegt denk je? Natuurlijk niet. Er staat duidelijk dat als je iets aan God vraagt, zoals wijsheid, je niet moet twijfelen, maar erop moet vertrouwen dat God het je ook geeft.
Dat is leuk en aardig, maar je kunt dat vers niet gebruiken als bewijs dat je niet mag twijfelen aan zaken.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:33 schreef Mijk het volgende:
[..]
Ja ik heb t erover dat je niet mag twijfelen aan bepaalde zaken, en dat draagt de kerk ook behoorlijk sterk uit, de keren dat ik er was dan.
Marcus 11:23, niet twijfelen in het hart, gooi jezelf in zee, kun je ook van een flat doen, maar ook zonder twijfel in je hart val je te pletter.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is leuk en aardig, maar je kunt dat vers niet gebruiken als bewijs dat je niet mag twijfelen aan zaken.
We hebben een brein gekregen, dat hoef je echt niet in één keer uit te zetten hoor.
Natuurlijk niet. Wat een onzin. Ik weet zelfs uit directe ervaring als wetenschapper dat dit niet zo is. Waar beweer ik dat "de hele wetenschappelijke wereld, volstrekt objectief is"?quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zo lijk je in de veronderstelling te lzijn dat de weteschappelijke wereld, de hele wetenschappelijke wereld, volstrekt objectief is.
Ja, dat is inderdaad mijn simpele manier van redeneren, Ali.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee, eigenlijk is het zo: als iets in overeenstemming is met wat jij gelooft dat de waarheid is, dan is het objectief, zuiver, professioneel, betrouwbaar.
Als het dat niet is, dan is het complotdenken, ideologie, apofenie, en nog wat van dat soort labels.
Ik kan dat niet serieus nemen.
Dag dag.quote:Op woensdag 21 februari 2024 13:37 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Wat een onzin. Ik weet zelfs uit directe ervaring als wetenschapper dat dit niet zo is. Waar beweer ik dat "de hele wetenschappelijke wereld, volstrekt objectief is"?
Inderdaad: nergens. Stropopargument, dus.
Blijkbaar is het nodig om het voor je uit te spellen: nee, geen enkele menselijke bezigheid is volledig objectief, neutraal of waardenvrij. Elke wetenschappelijke bezigheid kent een bias. Als je daarbij mijn verwijzing naar Kuhn had begrepen (of, zoals het onder natuurkundigen bekend staat: Plancks principe), dan had je deze opmerking überhaupt niet gemaakt.
[..]
Ja, dat is inderdaad mijn simpele manier van redeneren, Ali.
Wederom: stropopargumenten.
Maar goed, vanuit creationistische hoek ben ik niks anders gewend. Fijne dag nog![]()
Het christendom. Waar al 2000 jaar lang elke vorm van falsificatie vakkundig onder het kleed wordt geschoven.quote:Op woensdag 21 februari 2024 12:27 schreef Libertarisch het volgende:
Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij, die niet gezien hebben en toch geloven.
Johannes 20:29 - NBG
Het begint al met de niet-falsifieerbare God. Het hele wereldbeeld zit bagger in elkaar.quote:Op woensdag 21 februari 2024 14:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het christendom. Waar al 2000 jaar lang elke vorm van falsificatie vakkundig onder het kleed wordt geschoven.
Serieus: dit slaat op verschijningsvormen. Je ziet, als je de evangelieën chronologisch op volgorde legt, diverse tendensen rondom de kruisiging, opstanding en de verschijningsvormen. Het is typisch dat deze "geloven zonder zien" in het laatste evangelie voorkomt; mogelijk als reactie op christenen die de verhalen uit de synoptische evangelieën kenden (waar de Johannes-evangelist waarschijnlijk ook mee bekend was), en zich afvroegen waarom Jezus zich niet aan hen liet zien.
Ja, dan moet je wat verzinnen.
Nou ja, godsgeloof is gewoon een kwestie van geloof. Wat ik interessanter vind, is dat we mogelijk bepaalde tendensen terugzien in de vroegchristelijke gemeenten door deze teksten te analyseren. Evangelieën lijken dikwijls op elkaar te "reageren" om kwesties glad te strijken die in de desbetreffende gemeenten speelden.quote:Op woensdag 21 februari 2024 14:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het begint al met de niet-falsifieerbare God. Het hele wereldbeeld zit bagger in elkaar.
Als je begint met een verzinsel kan de rest van je religie niet veel soeps zijn.
Mwa, van jou zou ik beter verwachten, ik bedoel, het Hinduism staat even bol van symbolische shit als het Christendom, de dharma en praktische kennis is alleen wel een stuk sterker dan in abrahamistische religies, deze hebben zero to none praktische methodieken om tot de serieuze kern van de leer te komen, maar wijzen naar hetzelfde uiteindelijk.quote:Op woensdag 21 februari 2024 14:30 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het begint al met de niet-falsifieerbare God. Het hele wereldbeeld zit bagger in elkaar.
Als je begint met een verzinsel kan de rest van je religie niet veel soeps zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |