abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 februari 2024 @ 13:53:43 #1
65846 Bocaj
47th President.
pi_212411091
Veel mensen met laag inkomen en auto komen in problemen door klimaatmaatregelen, voorziet TNO.


quote:
Honderdduizenden Nederlanders met een laag inkomen dreigen de komende tien jaar in financiële problemen te komen door de overgang naar het elektrisch rijden. Zij wonen vaak op het platteland en maken bovengemiddeld veel autokilometers, blijkt uit een nieuwe studie van TNO.

Het gaat om in totaal 113.000 tot 270.000 huishoudens die een laag inkomen hebben en tegelijkertijd veel kilometers rijden. Vaak betreft het eenoudergezinnen woonachtig in middelgrote steden in de regio of op het platteland. Voor hen is het openbaar vervoer vaak geen optie; zij zijn zowel privé als voor hun werk sterk afhankelijk van de auto. Gemiddeld rijden ze jaarlijks zo'n 20.000 kilometer. Dat is bijna de helft meer dan een gemiddeld huishouden.

Hoewel brandstof momenteel beduidend goedkoper is dan twee jaar terug, dreigen de pompprijzen de komende tien jaar flink omhoog te schieten door de energietransitie. ,,Het gebruik van een brandstofauto wordt door de overheid steeds verder ontmoedigd door regels en beprijzing. Denk aan milieuzone’s in steden en hogere brandstofprijzen door milieubelastingen”, zegt Peter Mulder, senior onderzoeker van TNO. Zo komen benzineauto's ook onder het Europese emissiesysteem te vallen.

Als de brandstofprijzen 50 procent stijgen, dan zijn deze risicohuishoudens tot wel 13 procent van hun toch al karig inkomen kwijt aan vervoer. Tegelijk beschikken zij niet over de middelen om bijvoorbeeld een zuinigere of elektrische auto aan te schaffen.

Accijnsverlaging vaak niet effectief
,,Het is daarom belangrijk om oog te houden voor huishoudens die niet op eigen kracht kunnen meedoen aan de gewenste overstap naar duurzaam vervoer”, zegt Mulder van TNO.

Deze huishoudens wonen volgens TNO relatief het vaakst in landelijke gebieden, zoals Friesland, Drenthe, de kop van Noord-Holland, Oostelijk-Flevoland, de Noordoostpolder, delen van Zeeland en Noordoost-Limburg. In absolute aantallen zijn ze woonachtig in middelgrote steden buiten Amsterdam, zoals Almere, Lelystad, Velsen, Alkmaar en Zaanstad. Aan de oostrand van Nederland wonen de risicohuishoudens veelal in steden als Venlo, Enschede en Zevenaar. Ook Leeuwarden en Drachten (Friesland), Apeldoorn en de Brabantse-as Bergen op Zoom-Oss worden door TNO genoemd.

TNO doet verschillende aanbevelingen om deze huishoudens te helpen. Duidelijk is dat nu de huidige fiscale maatregelen, zoals accijnsverlagingen op benzine of diesel en stimuleringsregelingen voor elektrische auto's, weinig effectief zijn. ,,Ja, bepaalde groepen worden erdoor geholpen, omdat ze veel rijden. Maar het zijn generieke maatregelen. Daarvan profiteert 98 procent van de gezinnen die het niet of veel minder nodig hebben.”

‘Help lage inkomens veel specifieker’
De overheid zal daarom een veel innovatiever vervoerbeleid moet opstellen, stelt TNO-onderzoeker Mulder. Hij pleit voor inkomens- en locatieafhankelijk vervoerbeleid. Dan zouden risicogroepen veel specifieker kunnen worden geholpen. Ook moet gekeken worden of er meer woningen voor lage inkomens in de buurt van treinstations en andere ov-locaties kunnen worden gebouwd in plaats van aan de randen van een stad. ,,Nu worden in de buurt van stations vooral dure appartementen voor hogere inkomens gebouwd.”

Tegelijk is meer onderzoek nodig, aldus TNO. Zo blijkt dat gezinnen met een laag inkomen niet alleen bovengemiddeld veel autokilometers maken voor hun werk. ,,Ook privé blijken ze vaak veel te rijden”, aldus Mulder. ,,We weten echter niet goed waarom.” Mochten die kilometers niet per se nodig zijn dan heeft dat ook weer gevolgen voor het overheidsbeleid. ,,In hoeverre moet je groepen dan faciliteren in hun autogebruik? Maar nu valt daar dus nog weinig over te zeggen, want we hebben dat niet onderzocht.”
  dinsdag 13 februari 2024 @ 13:54:01 #2
65846 Bocaj
47th President.
pi_212411095
Ze zorgen er maar voor dat brandstof betaalbaar blijft voor iedereen. 50% erbij binnen 10 jaar! :o
Nog een reden om die greendeal flink af te zwakken! :Y
  dinsdag 13 februari 2024 @ 13:59:32 #3
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_212411148
Jeetje, komen ze er nu al achter dat subsidie na subsidie op vergroenen enkel terecht komt bij mensen die genoeg koopkracht hebben om zich het restbedrag te veroorloven?!

[ Bericht 0% gewijzigd door Catkiller op 13-02-2024 14:37:20 ]
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_212411294
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 13:59 schreef Catkiller het volgende:
Jeetje komen ze er nu al achter dat subsidie na subsidie op vergroenen enkel terecht komt bij mensen die genoeg koopkracht hebben om zich het restbedrag te veroorloven?!
Salderingsregeling blijft ook gewoon in stand. Verduurzaming gaat altijd over de rug van anderen, en helaas weer de economisch zwakkeren.
blablablabla
pi_212411321
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 13:59 schreef Catkiller het volgende:
Jeetje komen ze er nu al achter dat subsidie na subsidie op vergroenen enkel terecht komt bij mensen die genoeg koopkracht hebben om zich het restbedrag te veroorloven?!
Stichting opendeur heeft onderzoek gedaan _O_
pi_212411430
quote:
Zo blijkt dat gezinnen met een laag inkomen niet alleen bovengemiddeld veel autokilometers maken voor hun werk. ,,Ook privé blijken ze vaak veel te rijden”, aldus Mulder. ,,We weten echter niet goed waarom.”
Sjonge, eerder geven ze nota bene zelf al aan dat de mensen die het betreft vaak in de regio of het platteland wonen. Zou het heel misschien zo kunnen zijn dat dan bijvoorbeeld de supermarkt en vereniging vaak ook niet direct naast de deur is, hmmm?

Verder is dit hele verhaal natuurlijk allemaal zoals reeds voorspeld en verwacht.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 14:32:52 #7
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_212411480
"Gaan die paupers toch lekker met het openbaar vervoer!!!" Ow wacht, dat is al totaal wegbezuinigd door de privatisering, waardoor er met geluk alleen nog een buslijn is die 3keer per dag gaat...

"Gaan die paupers toch lekker verhuizen naar een meer stedelijke plek waar wel openbaar vervoer is, of hun werk dichterbij is!!!!" Ow wacht, daar zijn de huizen totaal onbetaalbaar voor deze mensen...

"Nou ehhh dan moeten die paupers maar een betere baan nemen hoor!!!" Ow wacht, Daar heeft niet iedereen de capaciteit voor en de goed betaalde banen liggen niet altijd voor het oprapen.

Gaaf land!!! Aldus Mark Rutte
:') :') :')
pi_212411485
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 13:54 schreef Bocaj het volgende:
Ze zorgen er maar voor dat brandstof betaalbaar blijft voor iedereen. 50% erbij binnen 10 jaar! :o
Nog een reden om die greendeal flink af te zwakken! :Y
De afgelopen jaren is de benzineprijs echt minimaal gestegen. Die 50% komt meer in de buurt van wat het zou moeten zijn.
pi_212411516
Vervelend voor die mensen, maar auto rijden is een luxe en geen basisbehoefte. Dan zal men privé maar minder kilometers moeten gaan rijden.
  Forum Admin dinsdag 13 februari 2024 @ 14:37:40 #10
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212411526
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:33 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
De afgelopen jaren is de benzineprijs echt minimaal gestegen. Die 50% komt meer in de buurt van wat het zou moeten zijn.
Niet echt
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_212411532
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:36 schreef Alloch87 het volgende:
Vervelend voor die mensen, maar auto rijden is een luxe en geen basisbehoefte. Dan zal men privé maar minder kilometers moeten gaan rijden.
Is wel een basisbehoefte omdat de betere en goedkopere ondernemers ver weg wonen.
pi_212411562
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:32 schreef RealistAtheist het volgende:
Aldus Mark Rutte
die wordt (bijna) niet meer betaald om te doen of 't 'm nog iets boeit. :D

Daarom ook gewoon uitkering+toeslagen trekken en op de fiets naar de sociale werkplaats (oh wacht, de sociale werkplaatsen zijn ook wegbezuinigd).... Wel slim van de Overheid. thuiszitten of werken? We pakken je toch wel ^O^
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_212411568
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:36 schreef Alloch87 het volgende:
Vervelend voor die mensen, maar auto rijden is een luxe en geen basisbehoefte. Dan zal men privé maar minder kilometers moeten gaan rijden.
Geen basisbehoefte? Realiseer je je wel hoe het OV (zeker op het platteland) is uitgekleed de afgelopen decennia?
Iemand zijn of haar mobiliteit ontnemen is ontzettend cru en in sommige gevallen zelfs ronduit problematisch wanneer je ze toegang ontneemt tot zorg, onderwijs, familie etc.
blablablabla
  dinsdag 13 februari 2024 @ 14:44:27 #14
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_212411583
Tijd voor benzinetoeslag
pi_212411591
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:44 schreef RamboDirk het volgende:
Tijd voor benzinetoeslag
Rekeningrijden komt er aan.
blablablabla
  dinsdag 13 februari 2024 @ 14:48:11 #16
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212411609
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:36 schreef Alloch87 het volgende:
Vervelend voor die mensen, maar auto rijden is een luxe en geen basisbehoefte. Dan zal men privé maar minder kilometers moeten gaan rijden.
Anders lees je het artikel nog eens.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_212411615
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:45 schreef Elan het volgende:

[..]
Rekeningrijden komt er aan.
De volgende flop.
pi_212411616
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:41 schreef Elan het volgende:

[..]
Geen basisbehoefte? Realiseer je je wel hoe het OV (zeker op het platteland) is uitgekleed de afgelopen decennia?
Iemand zijn of haar mobiliteit ontnemen is ontzettend cru en in sommige gevallen zelfs ronduit problematisch wanneer je ze toegang ontneemt tot zorg, onderwijs, familie etc.
Wat is jouw oplossing? Nog meer subsidies?
  dinsdag 13 februari 2024 @ 14:50:30 #19
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_212411629
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:48 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Wat is jouw oplossing? Nog meer subsidies?
Voor iets essentieels als vervoer? Waarom niet? Zeker openbaar vervoer mag best gesubsidieerd worden.
  dinsdag 13 februari 2024 @ 14:50:33 #20
35189 Troel
scherp en bot
pi_212411631
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 13:53 schreef Bocaj het volgende:
Tegelijk is meer onderzoek nodig, aldus TNO. Zo blijkt dat gezinnen met een laag inkomen niet alleen bovengemiddeld veel autokilometers maken voor hun werk. ,,Ook privé blijken ze vaak veel te rijden”, aldus Mulder. ,,We weten echter niet goed waarom.”
Nou, dat kan ik je wel vertellen, omdat het OV ruk is en je dus geen keuze hebt? Dat geldt overigens ook voor de gezinnen met een gewoon inkomen, gezinnen met een hoog inkomen, maar ook voor alleenstaanden :X
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_212411636
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:50 schreef Tijn het volgende:

[..]
Voor iets essentieels als vervoer? Waarom niet? Zeker openbaar vervoer mag best gesubsidieerd worden.
Tuuuurlijk joh, geef men nog minder drempels om te gaan werken.
pi_212411637
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:41 schreef Elan het volgende:

[..]
Geen basisbehoefte? Realiseer je je wel hoe het OV (zeker op het platteland) is uitgekleed de afgelopen decennia?
Iemand zijn of haar mobiliteit ontnemen is ontzettend cru en in sommige gevallen zelfs ronduit problematisch wanneer je ze toegang ontneemt tot zorg, onderwijs, familie etc.
Bezit van een auto is gewoon geen basisbehoefte. Dat hij voor sommigen erg belangrijk is klopt, maar het is geen basisbehoefte.
pi_212411642
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 februari 2024 14:33 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
De afgelopen jaren is de benzineprijs echt minimaal gestegen. Die 50% komt meer in de buurt van wat het zou moeten zijn.
Ik vind het inderdaad ook wel meevallen. Ohnee wacht das waar. Ik tank tegenwoordig lekker in Belgie.
pi_212411658
Ben ook minder bedeeld, maar mijn gebakje gaat nooit weg! :{w

Tank zelfs de chique E5 benzine (voorheen Euro 98)
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_212411659
Neem aan dat er de komende jaren ook een veel groter aanbod gebruikte EVs op de markt komen.
Lijkt me dat het probleem zich dan vanzelf oplost?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')