quote:Honderdduizenden Nederlanders met een laag inkomen dreigen de komende tien jaar in financiële problemen te komen door de overgang naar het elektrisch rijden. Zij wonen vaak op het platteland en maken bovengemiddeld veel autokilometers, blijkt uit een nieuwe studie van TNO.
Het gaat om in totaal 113.000 tot 270.000 huishoudens die een laag inkomen hebben en tegelijkertijd veel kilometers rijden. Vaak betreft het eenoudergezinnen woonachtig in middelgrote steden in de regio of op het platteland. Voor hen is het openbaar vervoer vaak geen optie; zij zijn zowel privé als voor hun werk sterk afhankelijk van de auto. Gemiddeld rijden ze jaarlijks zo'n 20.000 kilometer. Dat is bijna de helft meer dan een gemiddeld huishouden.
Hoewel brandstof momenteel beduidend goedkoper is dan twee jaar terug, dreigen de pompprijzen de komende tien jaar flink omhoog te schieten door de energietransitie. ,,Het gebruik van een brandstofauto wordt door de overheid steeds verder ontmoedigd door regels en beprijzing. Denk aan milieuzone’s in steden en hogere brandstofprijzen door milieubelastingen”, zegt Peter Mulder, senior onderzoeker van TNO. Zo komen benzineauto's ook onder het Europese emissiesysteem te vallen.
Als de brandstofprijzen 50 procent stijgen, dan zijn deze risicohuishoudens tot wel 13 procent van hun toch al karig inkomen kwijt aan vervoer. Tegelijk beschikken zij niet over de middelen om bijvoorbeeld een zuinigere of elektrische auto aan te schaffen.
Accijnsverlaging vaak niet effectief
,,Het is daarom belangrijk om oog te houden voor huishoudens die niet op eigen kracht kunnen meedoen aan de gewenste overstap naar duurzaam vervoer”, zegt Mulder van TNO.
Deze huishoudens wonen volgens TNO relatief het vaakst in landelijke gebieden, zoals Friesland, Drenthe, de kop van Noord-Holland, Oostelijk-Flevoland, de Noordoostpolder, delen van Zeeland en Noordoost-Limburg. In absolute aantallen zijn ze woonachtig in middelgrote steden buiten Amsterdam, zoals Almere, Lelystad, Velsen, Alkmaar en Zaanstad. Aan de oostrand van Nederland wonen de risicohuishoudens veelal in steden als Venlo, Enschede en Zevenaar. Ook Leeuwarden en Drachten (Friesland), Apeldoorn en de Brabantse-as Bergen op Zoom-Oss worden door TNO genoemd.
TNO doet verschillende aanbevelingen om deze huishoudens te helpen. Duidelijk is dat nu de huidige fiscale maatregelen, zoals accijnsverlagingen op benzine of diesel en stimuleringsregelingen voor elektrische auto's, weinig effectief zijn. ,,Ja, bepaalde groepen worden erdoor geholpen, omdat ze veel rijden. Maar het zijn generieke maatregelen. Daarvan profiteert 98 procent van de gezinnen die het niet of veel minder nodig hebben.”
‘Help lage inkomens veel specifieker’
De overheid zal daarom een veel innovatiever vervoerbeleid moet opstellen, stelt TNO-onderzoeker Mulder. Hij pleit voor inkomens- en locatieafhankelijk vervoerbeleid. Dan zouden risicogroepen veel specifieker kunnen worden geholpen. Ook moet gekeken worden of er meer woningen voor lage inkomens in de buurt van treinstations en andere ov-locaties kunnen worden gebouwd in plaats van aan de randen van een stad. ,,Nu worden in de buurt van stations vooral dure appartementen voor hogere inkomens gebouwd.”
Tegelijk is meer onderzoek nodig, aldus TNO. Zo blijkt dat gezinnen met een laag inkomen niet alleen bovengemiddeld veel autokilometers maken voor hun werk. ,,Ook privé blijken ze vaak veel te rijden”, aldus Mulder. ,,We weten echter niet goed waarom.” Mochten die kilometers niet per se nodig zijn dan heeft dat ook weer gevolgen voor het overheidsbeleid. ,,In hoeverre moet je groepen dan faciliteren in hun autogebruik? Maar nu valt daar dus nog weinig over te zeggen, want we hebben dat niet onderzocht.”
Salderingsregeling blijft ook gewoon in stand. Verduurzaming gaat altijd over de rug van anderen, en helaas weer de economisch zwakkeren.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:59 schreef Catkiller het volgende:
Jeetje komen ze er nu al achter dat subsidie na subsidie op vergroenen enkel terecht komt bij mensen die genoeg koopkracht hebben om zich het restbedrag te veroorloven?!
Stichting opendeur heeft onderzoek gedaanquote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:59 schreef Catkiller het volgende:
Jeetje komen ze er nu al achter dat subsidie na subsidie op vergroenen enkel terecht komt bij mensen die genoeg koopkracht hebben om zich het restbedrag te veroorloven?!
Sjonge, eerder geven ze nota bene zelf al aan dat de mensen die het betreft vaak in de regio of het platteland wonen. Zou het heel misschien zo kunnen zijn dat dan bijvoorbeeld de supermarkt en vereniging vaak ook niet direct naast de deur is, hmmm?quote:Zo blijkt dat gezinnen met een laag inkomen niet alleen bovengemiddeld veel autokilometers maken voor hun werk. ,,Ook privé blijken ze vaak veel te rijden”, aldus Mulder. ,,We weten echter niet goed waarom.”
De afgelopen jaren is de benzineprijs echt minimaal gestegen. Die 50% komt meer in de buurt van wat het zou moeten zijn.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:54 schreef Bocaj het volgende:
Ze zorgen er maar voor dat brandstof betaalbaar blijft voor iedereen. 50% erbij binnen 10 jaar!![]()
Nog een reden om die greendeal flink af te zwakken!
Niet echtquote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:33 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De afgelopen jaren is de benzineprijs echt minimaal gestegen. Die 50% komt meer in de buurt van wat het zou moeten zijn.
Is wel een basisbehoefte omdat de betere en goedkopere ondernemers ver weg wonen.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:36 schreef Alloch87 het volgende:
Vervelend voor die mensen, maar auto rijden is een luxe en geen basisbehoefte. Dan zal men privé maar minder kilometers moeten gaan rijden.
die wordt (bijna) niet meer betaald om te doen of 't 'm nog iets boeit.quote:
Geen basisbehoefte? Realiseer je je wel hoe het OV (zeker op het platteland) is uitgekleed de afgelopen decennia?quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:36 schreef Alloch87 het volgende:
Vervelend voor die mensen, maar auto rijden is een luxe en geen basisbehoefte. Dan zal men privé maar minder kilometers moeten gaan rijden.
Anders lees je het artikel nog eens.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:36 schreef Alloch87 het volgende:
Vervelend voor die mensen, maar auto rijden is een luxe en geen basisbehoefte. Dan zal men privé maar minder kilometers moeten gaan rijden.
Wat is jouw oplossing? Nog meer subsidies?quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Geen basisbehoefte? Realiseer je je wel hoe het OV (zeker op het platteland) is uitgekleed de afgelopen decennia?
Iemand zijn of haar mobiliteit ontnemen is ontzettend cru en in sommige gevallen zelfs ronduit problematisch wanneer je ze toegang ontneemt tot zorg, onderwijs, familie etc.
Voor iets essentieels als vervoer? Waarom niet? Zeker openbaar vervoer mag best gesubsidieerd worden.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:48 schreef Alloch87 het volgende:
[..]
Wat is jouw oplossing? Nog meer subsidies?
Nou, dat kan ik je wel vertellen, omdat het OV ruk is en je dus geen keuze hebt? Dat geldt overigens ook voor de gezinnen met een gewoon inkomen, gezinnen met een hoog inkomen, maar ook voor alleenstaandenquote:Op dinsdag 13 februari 2024 13:53 schreef Bocaj het volgende:
Tegelijk is meer onderzoek nodig, aldus TNO. Zo blijkt dat gezinnen met een laag inkomen niet alleen bovengemiddeld veel autokilometers maken voor hun werk. ,,Ook privé blijken ze vaak veel te rijden”, aldus Mulder. ,,We weten echter niet goed waarom.”
Tuuuurlijk joh, geef men nog minder drempels om te gaan werken.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Voor iets essentieels als vervoer? Waarom niet? Zeker openbaar vervoer mag best gesubsidieerd worden.
Bezit van een auto is gewoon geen basisbehoefte. Dat hij voor sommigen erg belangrijk is klopt, maar het is geen basisbehoefte.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:41 schreef Elan het volgende:
[..]
Geen basisbehoefte? Realiseer je je wel hoe het OV (zeker op het platteland) is uitgekleed de afgelopen decennia?
Iemand zijn of haar mobiliteit ontnemen is ontzettend cru en in sommige gevallen zelfs ronduit problematisch wanneer je ze toegang ontneemt tot zorg, onderwijs, familie etc.
Ik vind het inderdaad ook wel meevallen. Ohnee wacht das waar. Ik tank tegenwoordig lekker in Belgie.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 14:33 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De afgelopen jaren is de benzineprijs echt minimaal gestegen. Die 50% komt meer in de buurt van wat het zou moeten zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |