De netbeheerskosten voor gas en elektriciteit bij elkaar opgeteld zijn 2024 gestegen met ca 84¤.quote:Op woensdag 13 maart 2024 21:46 schreef Joeri. het volgende:
Ik ben benieuwd of iemand toelichting geven over netwerkbeheerkosten.
Zie hier de volgende situatie. Ik heb bij dezelfde energieleverancier (Eneco) een ander soort contract afgesloten (naar dynamisch voor stroom en gas).
Bij ontvangst van het contract viel mij op dat de netbeheerkosten nagenoeg hetzelfde waren voor stroom, maar dat er een aardig verschil (ophoging van ong. 80eu op jaarbasis) is voor gas.
Bij navraag bij de energieleverancier krijg ik terug:
Netbeheerderkosten
De netbeheerder bepaalt de tarieven van de netwerkkosten op basis van de capaciteit/aansluitwaarde van de aansluiting. Als u hier informatie over wilt moet ik uw doorverwijzen naar uw netbeheerder. In uw geval is dat Enexis. Enexis is bereikbaar op 088 - 857 7000.
Vervolgens kijk ik op de website van Enexis en dan zie ik:
Vragen over netwerkkosten gas?
Heeft u vragen over de (hoogte van) de netwerkkosten die wij voor gas in rekening brengen? Daarvoor kunt u contact opnemen met uw energieleverancier. De leverancier onderzoekt voor u de juiste hoogte van het tarief.\
(https://www.enexis.nl/tarieven/netwerkkosten-controleren, onderin)
Voor mij als leek een klassiek gevalletje van kastje, muur.
Kan iemand toelichting geven over de prijsbepaling van netwerkkosten (van gas)? Het kan natuurlijk zo zijn dat ik pech heb en dat er (net) voor nieuwe contracten een prijsverhoging voor is doorgevoerd. Maar dan had ik liever dat als antwoord, dan dat ze op deze manier naar elkaar verwijzen.
Ik vind dit toch opmerkelijk, (enkel) adverteren met de energie-/gastarieven maar geen enkele transparantie over netbeheerkosten?
Vattenfall zelf is op zieltjesjacht met hun berekening dat stadswarmte dezelfde prijs heeft als gasverwarming.quote:
Je hebt duidelijk meer zon gehad dan ik 🤣quote:Op zaterdag 23 maart 2024 12:43 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, begonnen ergens in de 1e week van februari bij Engie, tussenstand nu is ¤ -129.![]()
Of minder verbruik, is ook nog een mogelijkheid?quote:Op zaterdag 23 maart 2024 12:51 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je hebt duidelijk meer zon gehad dan ik 🤣
Je verbruik was 2kwh minder in februariquote:Op zaterdag 23 maart 2024 12:57 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Of minder verbruik, is ook nog een mogelijkheid?
Oh, ja, dan is 't dat nietquote:Op zaterdag 23 maart 2024 13:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je verbruik was 2kwh minder in februari
Volgens mij is er (nog) geen enkele leverancier die de kosten aan past gedurende de looptijd van een contract, ook niet als jij ondertussen zonnepanelen legt.quote:Op maandag 25 maart 2024 09:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik wil voor mijn broertje een langjarig contract van alleen elektra afsluiten.
Hij heeft nog geen panelen maar denkt daar wel over na. Welke leverancier is dan het handigste waarbij er na installatie niet opeens een hoop kosten bij komen?
Ik wil een nieuw contract afsluiten. Maar ze zouden bijvoorbeeld in het nieuwe contract alwel een soort boete of iets dergelijks op kunnen nemen wanneer je wel gaat terugleveren.quote:Op maandag 25 maart 2024 09:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij is er (nog) geen enkele leverancier die de kosten aan past gedurende de looptijd van een contract, ook niet als jij ondertussen zonnepanelen legt.
Bijvoorbeeld Eneco geeft dat heel duidelijk aan, pas bij een nieuw contract ga je betalen: https://www.eneco.nl/klantenservice/terugleverkosten/
Dan zou je het contract moeten lezen, maar wat ik begreep van zo'n woordvoerder op de radio was dat het om je eerstvolgende contract na het leggen van je zonnepanelen gaat.quote:Op maandag 25 maart 2024 09:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik wil een nieuw contract afsluiten. Maar ze zouden bijvoorbeeld in het nieuwe contract alwel een soort boete of iets dergelijks op kunnen nemen wanneer je wel gaat terugleveren.
Als dát zo is zou ik de week voor je je panelen krijgt een contract voor 3 jaar afsluiten, en 'daarna' panelen krijgen, maar zo simpel zal het wel niet zijn.quote:Op maandag 25 maart 2024 09:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan zou je het contract moeten lezen, maar wat ik begreep van zo'n woordvoerder op de radio was dat het om je eerstvolgende contract na het leggen van je zonnepanelen gaat.
Dat is dus wel het plan. En zoals ik nu zie kan ik dan het beste bij Eneco of Oxxio 3 jaar vast afnemen.quote:Op maandag 25 maart 2024 10:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als dát zo is zou ik de week voor je je panelen krijgt een contract voor 3 jaar afsluiten, en 'daarna' panelen krijgen, maar zo simpel zal het wel niet zijn.
Zo heb ik het ook gedaan bij Eneco.quote:Op maandag 25 maart 2024 10:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als dát zo is zou ik de week voor je je panelen krijgt een contract voor 3 jaar afsluiten, en 'daarna' panelen krijgen, maar zo simpel zal het wel niet zijn.
Dan zou ik daar absoluut gebruik van maken inderdaad.quote:Op maandag 25 maart 2024 11:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is dus wel het plan. En zoals ik nu zie kan ik dan het beste bij Eneco of Oxxio 3 jaar vast afnemen.
Sterker nog ze vragen een schatting.quote:Op maandag 25 maart 2024 11:08 schreef capricia het volgende:
[..]
Zo heb ik het ook gedaan bij Eneco.
Is geen problemen.
Er staat niets over in het contract. En je geeft gewoon je situatie door zoals is bij het afsluiten. Want dat is wat ze vragen.
Gewoon uit gaan van de situatie zonder panelen, de huidige situatie. Er kan tenslotte altijd nog van alles wijzigen.quote:Op maandag 25 maart 2024 11:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Sterker nog ze vragen een schatting.
Wil jet overigens eerlijker doen dan wordt het wel heel moeilijk om te schatten. Hoeveel van de stroom lever je terug en hoeveel verbruik jezelf?quote:Op maandag 25 maart 2024 11:32 schreef capricia het volgende:
[..]
Gewoon uit gaan van de situatie zonder panelen, de huidige situatie. Er kan tenslotte altijd nog van alles wijzigen.
In je achterhoofd (bij het maken van je keuze) reken je wel met de mogelijke opbrengst van de panelen. Want als je ongeveer evenveel op gaat wekken als verbruiken, maken de kwh-tarieven je niet zoveel uit. Dan heb je liever lagere vaste kosten.
Ja en dan komt er een kink in de kabel, en worden de panelen niet geïnstalleerd, en dan?quote:Op maandag 25 maart 2024 11:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wil jet overigens eerlijker doen dan wordt het wel heel moeilijk om te schatten. Hoeveel van de stroom lever je terug en hoeveel verbruik jezelf?
Hoezo niet, mijn 3 jarig contract ging toevallig in 2 weken voor ik zonnepanelen kreeg (de zonnepanelen werden plots 3 maand vervroegd, vlak na afsluiten). Bij Eneco, daar garanderen ze toch echt momenteel nog dat ze niks aan lopende contracten gaan doen.quote:Op maandag 25 maart 2024 10:03 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |