abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 maart 2024 @ 21:46:54 #226
269938 Joeri.
Aldus Urban Dictionary(.com)
pi_212816308
Ik ben benieuwd of iemand toelichting geven over netwerkbeheerkosten.
Zie hier de volgende situatie. Ik heb bij dezelfde energieleverancier (Eneco) een ander soort contract afgesloten (naar dynamisch voor stroom en gas).

Bij ontvangst van het contract viel mij op dat de netbeheerkosten nagenoeg hetzelfde waren voor stroom, maar dat er een aardig verschil (ophoging van ong. 80eu op jaarbasis) is voor gas.

Bij navraag bij de energieleverancier krijg ik terug:
Netbeheerderkosten
De netbeheerder bepaalt de tarieven van de netwerkkosten op basis van de capaciteit/aansluitwaarde van de aansluiting. Als u hier informatie over wilt moet ik uw doorverwijzen naar uw netbeheerder. In uw geval is dat Enexis. Enexis is bereikbaar op 088 - 857 7000.

Vervolgens kijk ik op de website van Enexis en dan zie ik:
Vragen over netwerkkosten gas?
Heeft u vragen over de (hoogte van) de netwerkkosten die wij voor gas in rekening brengen? Daarvoor kunt u contact opnemen met uw energieleverancier. De leverancier onderzoekt voor u de juiste hoogte van het tarief.\
(https://www.enexis.nl/tarieven/netwerkkosten-controleren, onderin)

Voor mij als leek een klassiek gevalletje van kastje, muur.
Kan iemand toelichting geven over de prijsbepaling van netwerkkosten (van gas)? Het kan natuurlijk zo zijn dat ik pech heb en dat er (net) voor nieuwe contracten een prijsverhoging voor is doorgevoerd. Maar dan had ik liever dat als antwoord, dan dat ze op deze manier naar elkaar verwijzen.
Ik vind dit toch opmerkelijk, (enkel) adverteren met de energie-/gastarieven maar geen enkele transparantie over netbeheerkosten?

[ Bericht 1% gewijzigd door Joeri. op 13-03-2024 21:55:15 ]
Kees Torn - Als voor nog niet begraven graven graven graven graven, graven graven graven graven. En die klopt perfect.
Jeroen van Merwijk - Eén oorlog tegelijk, waarom doen we tegenwoordig niet één oorlog tegelijk
pi_212816777
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 21:46 schreef Joeri. het volgende:
Ik ben benieuwd of iemand toelichting geven over netwerkbeheerkosten.
Zie hier de volgende situatie. Ik heb bij dezelfde energieleverancier (Eneco) een ander soort contract afgesloten (naar dynamisch voor stroom en gas).

Bij ontvangst van het contract viel mij op dat de netbeheerkosten nagenoeg hetzelfde waren voor stroom, maar dat er een aardig verschil (ophoging van ong. 80eu op jaarbasis) is voor gas.

Bij navraag bij de energieleverancier krijg ik terug:
Netbeheerderkosten
De netbeheerder bepaalt de tarieven van de netwerkkosten op basis van de capaciteit/aansluitwaarde van de aansluiting. Als u hier informatie over wilt moet ik uw doorverwijzen naar uw netbeheerder. In uw geval is dat Enexis. Enexis is bereikbaar op 088 - 857 7000.

Vervolgens kijk ik op de website van Enexis en dan zie ik:
Vragen over netwerkkosten gas?
Heeft u vragen over de (hoogte van) de netwerkkosten die wij voor gas in rekening brengen? Daarvoor kunt u contact opnemen met uw energieleverancier. De leverancier onderzoekt voor u de juiste hoogte van het tarief.\
(https://www.enexis.nl/tarieven/netwerkkosten-controleren, onderin)

Voor mij als leek een klassiek gevalletje van kastje, muur.
Kan iemand toelichting geven over de prijsbepaling van netwerkkosten (van gas)? Het kan natuurlijk zo zijn dat ik pech heb en dat er (net) voor nieuwe contracten een prijsverhoging voor is doorgevoerd. Maar dan had ik liever dat als antwoord, dan dat ze op deze manier naar elkaar verwijzen.
Ik vind dit toch opmerkelijk, (enkel) adverteren met de energie-/gastarieven maar geen enkele transparantie over netbeheerkosten?
De netbeheerskosten voor gas en elektriciteit bij elkaar opgeteld zijn 2024 gestegen met ca 84¤.
Hoe dat onderling verdeeld is tussen gas en elektriciteit heb ik geen idee van.https://www.energievergel(...)-euro-omhoog-in-2024

Hier meer informatie over netbeheerskosten:
https://www.independer.nl(...)rder/netbeheerkosten

Het energiebedrijf factureert alleen maar de netbeheerskosten voor de netbeheerder.
Het energiebedrijf heeft geen enkele invloed over de hoogte ervan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Klepper272 op 13-03-2024 22:12:39 ]
  woensdag 13 maart 2024 @ 22:14:23 #228
269938 Joeri.
Aldus Urban Dictionary(.com)
pi_212816902
Dat is de verklaring dan. Helder, bedankt weer!
Was wel handig geweest als Eneco dat gelijk kon vertellen/verwijzen, ach.
Kees Torn - Als voor nog niet begraven graven graven graven graven, graven graven graven graven. En die klopt perfect.
Jeroen van Merwijk - Eén oorlog tegelijk, waarom doen we tegenwoordig niet één oorlog tegelijk
pi_212914509
twitter
  vrijdag 22 maart 2024 @ 22:06:11 #230
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_212921041
Bijzonderste verkoopgesprek ooit gehad vandaag. Ik heb twee jaar geleden vlak voor de prijsexplosie een contract voor 3 jaar afgesloten. Toen heel goed, nu minder interessant. Dus mijn leverancier gebeld om mijn contract om te zetten, uiteraard wilde ik ook de boete betalen. Maar blijkbaar kun je niet je contract afkopen om goedkoper bij je eigen energieleverancier te blijven. Advies van de klantenservice: overstappen naar een variabel maandelijks opzegbaar contract elders en na een maand terug overstappen. Uhm, wat?
Prrrrr
  zaterdag 23 maart 2024 @ 01:01:00 #231
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212922593
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2024 14:38 schreef Cilantro het volgende:
[ x ]
Vattenfall zelf is op zieltjesjacht met hun berekening dat stadswarmte dezelfde prijs heeft als gasverwarming.

Ze vergeten er alleen bij te vertellen dat een stadsverwarmeraar geen enkele keuze heeft in haar gebruikssituatie en altijd de vergelijkende prijs betaald die een brave & dure gasverbuiker zou hebben.
Los daarvan moet een huis zonder gas, op elektriciteit koken; ook een wat duurdere inventaris gebruiken wat losstaat of iemand dat in waan der dag mooi of prettig vindt.
Aluminium en mijn RVS pannetjes doen het niet goed op inductie en ook (tenzij een dure) elektrische-oven is wat minder handig bij lekker braadbakken. Een gasfornuis gaat snel 50 jaar mee en mijn elektrozooi geeft het meestal wel op na 10-15jaar. Dat op gas koken energie verspilling zou, is ook onzin omdat de warmte in de winter prima bruikbaar is in huis.

Vattenfal vergelijking Zie: https://www.vattenfall.nl/stadsverwarming/kosten/#warmtegasvergelijker  
Variabele leveringskosten 35GJ-Warmte: ¤ 1.494,20 , Gas: ¤ 1.474,25
Vaste kosten warmte ¤ 795,88 , Gas ¤ 342,31
Afschrijvingskosten cv-ketel , Gas ¤ 152,07
Onderhoud cv-ketel, gas ¤ 321,68
Kosten per jaar warmte ¤ 2.290,08 , gas ¤ 2.290,31 :+

Maar goed, als Vattenfall de input bepaalt van haar eigen berekening waar de oorsprong van ontbreekt, zal zij daarin gelijk hebben.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  Moderator zaterdag 23 maart 2024 @ 12:43:52 #232
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_212926276
Nou, begonnen ergens in de 1e week van februari bij Engie, tussenstand nu is ¤ -129. :+ *O*
Breitling - Instruments for Professionals
pi_212926353
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 12:43 schreef CoolGuy het volgende:
Nou, begonnen ergens in de 1e week van februari bij Engie, tussenstand nu is ¤ -129. :+ *O*
Je hebt duidelijk meer zon gehad dan ik 🤣
  Moderator zaterdag 23 maart 2024 @ 12:57:03 #234
16180 crew  CoolGuy
pi_212926406
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 12:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je hebt duidelijk meer zon gehad dan ik 🤣
Of minder verbruik, is ook nog een mogelijkheid?
pi_212926561
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 12:57 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Of minder verbruik, is ook nog een mogelijkheid?
Je verbruik was 2kwh minder in februari ;)
  Moderator zaterdag 23 maart 2024 @ 13:22:43 #236
16180 crew  CoolGuy
pi_212926631
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2024 13:14 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je verbruik was 2kwh minder in februari ;)
Oh, ja, dan is 't dat niet :P
pi_212950618
Ik wil voor mijn broertje een langjarig contract van alleen elektra afsluiten.
Hij heeft nog geen panelen maar denkt daar wel over na. Welke leverancier is dan het handigste waarbij er na installatie niet opeens een hoop kosten bij komen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212950743
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 09:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik wil voor mijn broertje een langjarig contract van alleen elektra afsluiten.
Hij heeft nog geen panelen maar denkt daar wel over na. Welke leverancier is dan het handigste waarbij er na installatie niet opeens een hoop kosten bij komen?
Volgens mij is er (nog) geen enkele leverancier die de kosten aan past gedurende de looptijd van een contract, ook niet als jij ondertussen zonnepanelen legt.

Bijvoorbeeld Eneco geeft dat heel duidelijk aan, pas bij een nieuw contract ga je betalen: https://www.eneco.nl/klantenservice/terugleverkosten/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212950799
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 09:30 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens mij is er (nog) geen enkele leverancier die de kosten aan past gedurende de looptijd van een contract, ook niet als jij ondertussen zonnepanelen legt.

Bijvoorbeeld Eneco geeft dat heel duidelijk aan, pas bij een nieuw contract ga je betalen: https://www.eneco.nl/klantenservice/terugleverkosten/
Ik wil een nieuw contract afsluiten. Maar ze zouden bijvoorbeeld in het nieuwe contract alwel een soort boete of iets dergelijks op kunnen nemen wanneer je wel gaat terugleveren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_212950924
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 09:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik wil een nieuw contract afsluiten. Maar ze zouden bijvoorbeeld in het nieuwe contract alwel een soort boete of iets dergelijks op kunnen nemen wanneer je wel gaat terugleveren.
Dan zou je het contract moeten lezen, maar wat ik begreep van zo'n woordvoerder op de radio was dat het om je eerstvolgende contract na het leggen van je zonnepanelen gaat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator maandag 25 maart 2024 @ 10:03:40 #241
16180 crew  CoolGuy
pi_212951050
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 09:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dan zou je het contract moeten lezen, maar wat ik begreep van zo'n woordvoerder op de radio was dat het om je eerstvolgende contract na het leggen van je zonnepanelen gaat.
Als dát zo is zou ik de week voor je je panelen krijgt een contract voor 3 jaar afsluiten, en 'daarna' panelen krijgen, maar zo simpel zal het wel niet zijn. :P
pi_212951729
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 10:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Als dát zo is zou ik de week voor je je panelen krijgt een contract voor 3 jaar afsluiten, en 'daarna' panelen krijgen, maar zo simpel zal het wel niet zijn. :P
Dat is dus wel het plan. En zoals ik nu zie kan ik dan het beste bij Eneco of Oxxio 3 jaar vast afnemen.
  Moderator maandag 25 maart 2024 @ 11:08:30 #243
236264 crew  capricia
pi_212951765
quote:

[..]
Zo heb ik het ook gedaan bij Eneco.
Is geen problemen.

Er staat niets over in het contract. En je geeft gewoon je situatie door zoals is bij het afsluiten. Want dat is wat ze vragen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Moderator maandag 25 maart 2024 @ 11:13:15 #244
16180 crew  CoolGuy
pi_212951824
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 11:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dat is dus wel het plan. En zoals ik nu zie kan ik dan het beste bij Eneco of Oxxio 3 jaar vast afnemen.
Dan zou ik daar absoluut gebruik van maken inderdaad.
pi_212952007
quote:
1s.gif Op maandag 25 maart 2024 11:08 schreef capricia het volgende:

[..]
Zo heb ik het ook gedaan bij Eneco.
Is geen problemen.

Er staat niets over in het contract. En je geeft gewoon je situatie door zoals is bij het afsluiten. Want dat is wat ze vragen.
Sterker nog ze vragen een schatting.
pi_212952012
Overigens zijn innova en en delta ook nog kanshebbers.
  Moderator maandag 25 maart 2024 @ 11:32:53 #247
236264 crew  capricia
pi_212952054
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 11:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Sterker nog ze vragen een schatting.
Gewoon uit gaan van de situatie zonder panelen, de huidige situatie. Er kan tenslotte altijd nog van alles wijzigen.

In je achterhoofd (bij het maken van je keuze) reken je wel met de mogelijke opbrengst van de panelen. Want als je ongeveer evenveel op gaat wekken als verbruiken, maken de kwh-tarieven je niet zoveel uit. Dan heb je liever lagere vaste kosten. :)
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212952087
quote:
1s.gif Op maandag 25 maart 2024 11:32 schreef capricia het volgende:

[..]
Gewoon uit gaan van de situatie zonder panelen, de huidige situatie. Er kan tenslotte altijd nog van alles wijzigen.

In je achterhoofd (bij het maken van je keuze) reken je wel met de mogelijke opbrengst van de panelen. Want als je ongeveer evenveel op gaat wekken als verbruiken, maken de kwh-tarieven je niet zoveel uit. Dan heb je liever lagere vaste kosten. :)
Wil jet overigens eerlijker doen dan wordt het wel heel moeilijk om te schatten. Hoeveel van de stroom lever je terug en hoeveel verbruik jezelf?
  Moderator maandag 25 maart 2024 @ 11:36:50 #249
236264 crew  capricia
pi_212952113
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2024 11:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Wil jet overigens eerlijker doen dan wordt het wel heel moeilijk om te schatten. Hoeveel van de stroom lever je terug en hoeveel verbruik jezelf?
Ja en dan komt er een kink in de kabel, en worden de panelen niet geïnstalleerd, en dan?
Of je neemt over een jaar airco in huis. Klopt je schatting ook niet meer.

Kun je nu allemaal geen rekening mee houden. Kijk gewoon naar de tarieven en de vaste kosten die je afspreekt.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212952138
quote:

[..]
Hoezo niet, mijn 3 jarig contract ging toevallig in 2 weken voor ik zonnepanelen kreeg (de zonnepanelen werden plots 3 maand vervroegd, vlak na afsluiten). Bij Eneco, daar garanderen ze toch echt momenteel nog dat ze niks aan lopende contracten gaan doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')