abonnement Unibet Coolblue
pi_212393020
Goed, ik hoop dat ik dit wat duidelijk kan uitleggen.

Ik werk voor vast bijna 20 jaar bij een bedrijf dat bestaat uit 2 grote afdelingen, namelijk hoveniers en grond-, weg-, en waterbouw (GWW)

Wij hebben daardoor 2 cao's binnen ons bedrijf. Dit was lang geleden niet zo, toen viel ook de hoveniersafdeling onder de GWW cao.
Volgens het cao voor de GWW, heeft die afdeling een werkweek van 38 uur (dit komt later nog terug).

Toen ik een contract kreeg, was de werkweek nog 38 uur. Echter staat sinds lange tijd in het hoveniers cao, dat we werkweek van 37 uur hebben
Daardoor is er al zeker 1,5 jaar onduidelijkheid ontstaan over de duur van onze werkweek en bijbehorende vrije dagen/loon.

Eind vorig jaar kwam de 'oplossing'. Wij krijgen een bedrag voor de misgelopen vrije dagen van de laatste paar jaar en vanaf dit jaar hebben wij een werkweek van 38 uur (dus niet 37 zoals in het cao staat), maar wij krijgen wel extra loon voor dat misgelopen 1 uur per week.

Ik en een aantal andere collega's willen dit niet. Wij willen gewoon die werkweek van 37 uur en dan 6,5 dag extra vrij.

De directeur zegt dat hij uniformiteit binnen het bedrijf wilt en omdat de cao van de GWW een werkweek van 38 uur heeft, wij dat ook maar moeten accepteren.

Mijn vraag is simpel (en ik hoop eigenlijk het antwoord al te weten), kan hij zomaar zeggen dat wij een werkweek van 38 uur hebben?
pi_212393145
Wat staat er in je contract? 38 urige werkweek of fulltime volgens CAO normen?

Want dat mensen meer dan 100% CAO werken komt veel vaker voor, dat is op zich geen obstakel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212393493
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:24 schreef Hanca het volgende:
Wat staat er in je contract? 38 urige werkweek of fulltime volgens CAO normen?

Want dat mensen meer dan 100% CAO werken komt veel vaker voor, dat is op zich geen obstakel.
Net even snel doorgenomen.
Ik moet wel zeggen dat ik collega's heb, die een stuk langer bij het bedrijf werken met hele andere bepalingen in hun contract (bv een bus van de zaak voor woon- werk verkeer, ik heb dat niet).
Maar in mijn contract staat dat ik een 40 urige werkweek heb, maar ik heb wel 25 gewone en 13 atv dagen.
Er staan ook vreemde dingen in zoals een hard bedrag per uur voor overwerk. Dat wordt uiteraard ook niet meer gebruikt, maar gewoon volgens het cao.

Wat ik wil zeggen is, met alles wat anders is in het cao dan in het contract, wordt het cao aangehouden. Behalve dus nu met de werkweek, soort van.
Want ze zeggen nu dus, ja je hebt een 37 urige werkweek, maar ipv die 6,5 vrije dag extra, krijg je wat extra loon.
pi_212393672
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:46 schreef Aero het volgende:

[..]
Net even snel doorgenomen.
Ik moet wel zeggen dat ik collega's heb, die een stuk langer bij het bedrijf werken met hele andere bepalingen in hun contract (bv een bus van de zaak voor woon- werk verkeer, ik heb dat niet).
Maar in mijn contract staat dat ik een 40 urige werkweek heb, maar ik heb wel 25 gewone en 13 atv dagen.
Er staan ook vreemde dingen in zoals een hard bedrag per uur voor overwerk. Dat wordt uiteraard ook niet meer gebruikt, maar gewoon volgens het cao.

Wat ik wil zeggen is, met alles wat anders is in het cao dan in het contract, wordt het cao aangehouden. Behalve dus nu met de werkweek, soort van.
Want ze zeggen nu dus, ja je hebt een 37 urige werkweek, maar ipv die 6,5 vrije dag extra, krijg je wat extra loon.
In principe is een 37 urige werkweek natuurlijk geen 6,5 dag extra vrij, maar 1 dag in de week een uur eerder stoppen (of 2 dagen een half uur, je snapt het idee). Dan kun je normaal niet zo maar eisen dat dat wordt omgezet in 6,5 zelf in te vullen vrije dagen.

Waarom is de hovenierscao overgegaan op 37 ipv 38? Dat was niet voor meer vakantie, dan hadden ze wel meer vakantieuren geregeld.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212393796
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 22:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
In principe is een 37 urige werkweek natuurlijk geen 6,5 dag extra vrij, maar 1 dag in de week een uur eerder stoppen (of 2 dagen een half uur, je snapt het idee). Dan kun je normaal niet zo maar eisen dat dat wordt omgezet in 6,5 zelf in te vullen vrije dagen.

Waarom is de hovenierscao overgegaan op 37 ipv 38? Dat was niet voor meer vakantie, dan hadden ze wel meer vakantieuren geregeld.
Waarom? geen idee, dat is juist het hele probleem. Iedereen lijkt dat gemist te hebben, waardoor we nu met dit probleem zitten.

En om het nog wat ingewikkelder te maken. We hebben jaren geleden mensen overgenomen en deze hadden/hebben een 37 urige werkweek. Er is dus nu een mengelmoes van mensen binnen dezelfde afdeling met 37 of 38 urige werkweek.
Paar jaar geleden zijn wij zelf overgenomen en sinds toen is er al veel meer gestroomlijnd volgens het cao (juiste functienamen en loon gebaseerd op juiste schaal en trede).
Na die tijd zijn er meerdere mensen aangenomen, waaronder iemand voor 37 uur (waarschijnlijk een foutje) en die persoon krijgt dus 6,5 dag meer vrij.
  zondag 11 februari 2024 @ 22:15:36 #6
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_212393855
Als de werkgever aanbiedt om vrije dagen te kopen tegen brutoloon dan is het eenvoudig op te lossen. Steeds meer bedrijven bieden dat tegenwoordig aan.

Dan kan iedereen doen wat hij/zij wil. Meer loon of extra dagen…
pi_212397540
In je contract staat dus dat je werkweek 40 uur is (volgens GWW CAO is een fulltime werkweek of 38 uur of 40 uur, afhankelijk van de afspraken). Maar je hebt maar 38 uur per week gewerkt al die jaren? Heb je wel die 40 uur uitbetaald gekregen?

Je bent nu een paar jaar geleden overgegaan van de GWW CAO naar de hoveniers CAO. Hierin staat dat een fulltime werkweek nu 37 uur is (al wordt hiervoor het jaarurenmodel gebruikt. Wat betekend dat je in drukke periodes meer meer zou kunnen werken, en in rustige periodes minder, het is dus een gemiddelde).

Wat heb je nu precies betaald gekregen (ATV/vakantiedagen er buiten gelaten). 40 uur per week, of 38 uur per week. En hoezo heb je vrije dagen gemist en krijg je die nu vergoed? Je hebt toch de uren betaald gekregen die je gewerkt heb?

Of is het zo geworden dat je je loon die over 40/38 uur betaald hebt gekregen eigenlijk bestemd was voor 37 uur? En dat je dus een loonvordering op je werkgever hebt?

Je kan altijd verzoeken om de 37 uur van de CAO te gaan werken. Maar dat betekend natuurlijk niet zomaar 6 1/2 extra vrije dagen. Dan zal er waarschijnlijk gewoon elke week 1 uur minder gewerkt worden.

https://www.rijksoverheid(...)f-minder-uren-werken
Mocht de werkgever hier niet in mee gaan kan je ook een officieel verzoek in dienen om minder te gaan werken. Dit mag de werkgever slechts in bepaalde gevallen weigeren. (zwaarwegende bedrijfs/dienst belangen). En als je bij een vakbond zit kan je ook contact met hun opnemen natuurlijk.

Het verhaal is een beetje onduidelijk voor mij. Dus pin mij hier niet op vast.
pi_212400809
Heb je een ondernemingsraad of werknemersvertegenwoording en wat vinden zij hiervan?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_212400960
U geeft aan dat er ruim 1,5 jaar verwarring is over de lengte van de werkweek. Mijn advies zou zijn de vraag voor te leggen aan één van de Cao partijen In de Hovenierssector is dat Branchevereniging VHG te Ede of één van de vakbonden FNV / CNV. U gaat dan zeker een antwoord krijgen. Of dit antwoord ook voor alle partijen bevredigend zal zijn kan ik uiteraard van deze plek niet beoordelen.
pi_212401230
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 10:07 schreef Delenlill het volgende:
In je contract staat dus dat je werkweek 40 uur is (volgens GWW CAO is een fulltime werkweek of 38 uur of 40 uur, afhankelijk van de afspraken). Maar je hebt maar 38 uur per week gewerkt al die jaren? Heb je wel die 40 uur uitbetaald gekregen?
Daar staan die 13 atv-dagen (van 8 uur) tegenover: 13x8=104 uur
40-38=2 uur per week, op jaarbasis dus ook 52x2=104 uur

Je werkt dus 40 uur per week, krijgt er 38 uitbetaald en 2 uur tvt / atv
pi_212401406
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 15:44 schreef r_one het volgende:

[..]
Daar staan die 13 atv-dagen (van 8 uur) tegenover: 13x8=104 uur
40-38=2 uur per week, op jaarbasis dus ook 52x2=104 uur

Je werkt dus 40 uur per week, krijgt er 38 uitbetaald en 2 uur tvt / atv
Aaah, zo heb ik het nooit gezien. Ik dacht altijd dat als je een 40 uur per week contract hebt, je deze 40 uur uitbetaald krijgt. En dat eventuele tvt/atv extra zijn.

Dat je tvt/atv kan krijgen als je overuren maakt. Dus als je boven die 40 contract uren werkt.

Want als je 38 uur krijgt uitbetaald, en je werkt 40 dan krijg je 2 uur tvt/atv. Maar dan zijn je contract uren ook 38 uur per week.
pi_212401595
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 16:01 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Aaah, zo heb ik het nooit gezien. Ik dacht altijd dat als je een 40 uur per week contract hebt, je deze 40 uur uitbetaald krijgt. En dat eventuele tvt/atv extra zijn.

Dat je tvt/atv kan krijgen als je overuren maakt. Dus als je boven die 40 contract uren werkt.

Want als je 38 uur krijgt uitbetaald, en je werkt 40 dan krijg je 2 uur tvt/atv. Maar dan zijn je contract uren ook 38 uur per week.
Je betrekkingsomvang is dan idd 38 uur :Y
ATV is geen cadeautje maar spaar je zelf op. Een beetje een sigaar uit eigen doos dus.
pi_212401641
Als ik het goed begrijp heeft TS standaard een week van 40 arbeidsuren, waarvan er 38 uitbetaald worden en de rest als tijdvoortijd (hier atv genoemd) wordt 'uitgekeerd'.
En nu wil TS daar dit van maken: 40 arbeidsuur/week, 37 uitbetaald, rest tijdvoortijd
Klopt dat @Aero?

Ik denk dat je met de CAO in de hand een sterk punt hebt. Maar als de baas het punt niet wil inzien zal je ervoor moeten knokken en dan zou je veel profijt hebben van de steun van een vakbond.

Als je lid was geweest van de vakbond had je vast niet je probleem hier op fok op deze manier voorgelegd. Maar je kan ook nu nog een vakbond bellen, probleem voorleggen, vragen of ze zin hebben je te helpen. Even informeren bij de collega's wie er wel lid is van een vakbond kan ook nuttig zijn.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212402264
quote:
7s.gif Op maandag 12 februari 2024 16:29 schreef sigme het volgende:
Als ik het goed begrijp heeft TS standaard een week van 40 arbeidsuren, waarvan er 38 uitbetaald worden en de rest als tijdvoortijd (hier atv genoemd) wordt 'uitgekeerd'.
Correct.
quote:
En nu wil TS daar dit van maken: 40 arbeidsuur/week, 37 uitbetaald, rest tijdvoortijd
Klopt dat @:Aero?
Correct:
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:19 schreef Aero het volgende:
Wij willen gewoon die werkweek van 37 uur en dan 6,5 dag extra vrij.
Die 6,5 dag is atv opgespaard over het ene uur verschil (x 52 weken)
pi_212402314
Indien je contract onder de hoveniers CAO valt, dan betekent 38 uur per week werken dat je elke week één uur overwerkt. Niet alleen moet dat uur vergoed worden, ook moet over dat uur de overuren-toeslag worden betaald.

Maar belangrijker: in principe mag nooit in het nadeel van de werknemer van de CAO worden afgeweken. Het verplicht en structureel opofferen van meer vrije tijd dan volgens de CAO nodig is voor een voltijds dienstverband met bijbehorend voltijds salaris lijkt mij te bestempelen als "in het nadeel van de werknemer". Zeker nu die werknemer aangeeft helemaal niet structureel te willen overwerken.

Dat in het oorspronkelijke arbeidscontract een ander aantal uren vermeld staat dan waar de huidige CAO vanuit gaat voor een voltijds dienstverband is niet relevant. Gedurende de looptijd van een arbeidsovereenkomst veranderen er wel meer zaken, zeker wanneer dat onder de CAO valt.

Zo krijg ik gelukkig ook al lang niet meer het salaris betaald waarmee ik bij mijn huidige werkgever ben begonnen. En worden ook allerlei andere regelingen die in de CAO of in het bedrijfsreglement staan regelmatig aangepast.

"het staat zo in het oorspronkelijke contract" is in deze zaak mijns inziens een zwak en ongefundeerd argument van de werkgever.
pi_212402411
@TS: heb je 9 of meer collega’s?
pi_212402871
Allereerst, bedankt voor de reacties.

In ons werk werk je gewoon 40 uur per week (uitzonderingen daargelaten) en krijg je inderdaad voor 38 of 37 betaald en spaar je dus per week 2 a 3 uur wat uitkomt op 13 of 19,5 dagen atv.

We hebben geen OR helaas. Al zou dat vanwege de grootte van ons bedrijf wel kunnen/moeten.

Ik zit zelf niet bij een bond, maar een aantal collega's die er niet mee eens zijn wel. Die hebben dit dus ook bij de FNV neergelegd, maar daar is nog steeds geen uitsluitsel over.

Zoals hierboven ook al wordt gezegd, in mijn contract staan dingen die allang niet meer kloppen.

Mijn idee is ook dat een werkgever niet zomaar op eigen houtje afspraken kan afdwingen die haaks staan op wat in het cao staat.
pi_212413202
Van belang kan ook nog zijn of uw werkgever lid is van Branchevereniging VHG. En, uiteraard, of in je arbeidsovereenkomst verwezen wordt van de Hoveniers CAO. Mogelijk is dat de oorzaak dat de reactie van FNV op zich laat wachten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')