abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 februari 2024 @ 12:49:54 #1
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212385444
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Isral is een escalatie van het Isralisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Isralische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecordineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Isral, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Isralische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Isral doorbraken en aanslagen pleegden op Isralische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Isralische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Isralische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Isralische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Isralische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Isralisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Isral en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Isral, reageerde Isral met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Isral als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Isral spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israli's werden gevacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Isral ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Isral. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Isral [af]. Het Hof zag het potentile risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Isral aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Isral binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
pi_212385460
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:11 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
In Brits-Palestina woonde ook echt meer dan alleen de gevluchte Arabische bevolking. Palestijnse mensen waren destijds alle mensen die er verbleven en dat waren ook mensen van andere komaf dan Arabische. Over die Palestijnse groep gaat het nu dan even niet kennelijk - ookal maakten ook zij de door de Verenigde Naties onteigende landstukken mee.

Dus voordat we weer verder gaan verzijlen in herhalende discussies - het is niet alleen de Arabische mensen die hier 'onrecht werd aangedaan' en de oorlog wordt niet gevoerd om land alleen.

(Eerder Fatah en nu) Harakat al Muqawamah al Islamiyyah (Hamas) is uit om een Islamitische staat die Palestina heet op het volledige voormalig, 't zelfde genoemde Brits-mandaatgebied. Het gaat dus wel zeker ook om religie, dat wordt misbruikt om valse hoop te geven aan een bevolkingsgroep.

Wil de wereld van kolonin en de wetten voor kolonin om ze te verkopen (inclusief mensen, spullen - zie Indi) af? Dan gaan we nu ook de onafhankelijkheid verklaren voor de bovenwindse Zeegebieden / ABC eilanden.

Laat Nederland zich daar dan mee bezig houden, volgensmij komt er dan de volgende opstand. Het is overduidelijk dat sommigen in dit topic ook die twee graag van elkaar los willen zien, maar dat gaat niet en de bewoners van Gaza willen het ook niet - die willen strijden voor Allah en Islam (degene die dat doen, vaak Hamas) over de ruggen van Gazanen die liever anders hadden gezien/gewild.
Voor de huidige situatie doet het er niet toe alleen er wordt wel gewapperd met het argument dat ze onredelijk waren dat ze het voorstel van de Britten afsloegen. Ik ben op zoek naar de onderbouwing waarom het afslaan van dat voorstel echt zo onredelijk was, die mensen woonde daar al generaties. Ik zou er ook niet op zitten te wachten als mijn stad ineens onder een ander land en bestuur met een totaal andere cultuur valt en ik kan niet eens zeggen dat mijn familie hier al generaties woont. Dat maakt mij niet onredelijk of proof me wrong
pi_212385509
quote:
14s.gif Op zondag 11 februari 2024 11:54 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Wat is het punt nu dat je hier wilt maken? Je post twee afbeeldingen, die op geen enkele manier inhaken op mijn post.
Je zei
quote:
Ten slotte begon het Arabische terreur jegens Joden al in de jaren twintig, omdat de Arabieren van mening waren dat er te veel Joden zich in de regio begonnen te vestigen. En dus begon men met het aanvallen van Joden, pogroms dus. Zoals bijv. in 1929 in Hebron:
Volgens mij was er veel meer aan de hand, zie het artikel van 1899 waar het al over koloniseren gaat.
pi_212385532
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:02 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Je zei
[..]
Volgens mij was er veel meer aan de hand, zie het artikel van 1899 waar het al over koloniseren gaat.
Misschien moet je even stoppen met dat "koloniseren". :')
Intolerant voor intolerantie
pi_212385636
quote:

[..]
Je zei
[..]
Ik geef aan dat het terreur kwam doordat er zich volgens de Arabieren, te veel Joden in de regio begonnen te vestigen. Maakt dit het dan gerechtvaardigd? Rond die periode was het gebied onderdeel van het Ottomaanse Rijk, later hebben de Britten het overgenomen en nadien is de staat Isral er gekomen. Het blijft dus onduidelijk welk punt je precies probeert te maken.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_212385812
quote:

[..]
Je zei
[..]
Daar gaat mijn punt dus een beetje heen - de grootste ellende kwam niet zo zeer alleen door het "koloniseren" - want dat gebruik was vrij gebruikelijk voor die tijdgeest, wij hebben de ABC eilanden bijvoorbeeld uit dezelfde tijdsgeest.

Maar uiteindelijk is het de Verenigde Naties geweest die kwaad bloed zette in de tijden van geen erkenning voor de Palestijnse-"kant".

Het meeste van de oorzaak van deze oorlog(en) zijn religie met als voertuig de wens van een bevolkingsgroep een eigen staat en zekerheid te hebben van zorg, scholing en toekomst.

Hoe ironisch is het net dat deze groeperingen (Fatah en Hamas) dat selectief konden bieden.

Resumerend: het is dus ongebruikelijk in die tijd om een voorstel van een koloniserende macht af te slaan omdat het voorstel bieden ansich al bijzonder was. Wij hebben dat al bijvoorbeeld met Indi gehad - nu hebben we Indische mensen hier ook wonen om.die reden en heeft Isral Palestijnse mensen wonen in haar gebied om die reden.

Los van wat ik hier van vind is dit de situatie in der tijd n nu - afgezien van dus n groot verschil in verzet: religie.

[ Bericht 3% gewijzigd door HannahVrede op 11-02-2024 13:40:15 ]
  Overall beste user 2022 zondag 11 februari 2024 @ 13:41:51 #7
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_212385905
twitter

Dat kon je zien aankomen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  zondag 11 februari 2024 @ 14:24:42 #8
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212386353
twitter

Of er nu 1,1 miljoen of 1,9 zitten, vreselijk smerig gaat het worden, maar even hoe dit nu gaat, dat goochelen met getallen. Benieuwd hoeveel het er volgens de NOS gaan zijn in de loop van de komende dagen...
pi_212386511
Hamas moest toch onvoorwaardelijk de gijzelaars vrijlaten?
En dan nu dreigen het nooit te gaan doen als het Israelisch offensief doorgaat.

Dat klopt niet. Prima reden om gaza gewoonweg af te breken als dat nodig is hamas te vernietigen. Gijzelaars mogen geen onderhandelingsmateriaal meer zijn.

Kill 'm all, dat hamas.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212386556
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:24 schreef Qarrad het volgende:
[ twitter ]

Of er nu 1,1 miljoen of 1,9 zitten, vreselijk smerig gaat het worden, maar even hoe dit nu gaat, dat goochelen met getallen. Benieuwd hoeveel het er volgens de NOS gaan zijn in de loop van de komende dagen...
Nos :')

Hebben het alleen maar over hoe verschrikkelijk het allemaal is voor nde pali's vanuit het oogpunt van wat israel allemaal voor ergs doet. Nooit hebben ze het over hoe hamas ze al jaren inzet als humaan schild. Never. Of hoe hard de pali's alle joden dood willen. Ook nooit.
Pali's zijn zielig, dat is het enige.

Slecht.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212386769
quote:
[ twitter ]

'er zitten in Rafah tussen de 1,1 miljoen en 1,9 miljoen mensen'. Dan zit je toch goed?
pi_212387076
quote:
10s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:05 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Misschien moet je even stoppen met dat "koloniseren". :')
Het staat letterlijk in dat artikel dus ik begrijp je punt niet. Wellicht kan je het uitleggen en vergeet de denigrerende emoticons (meervoud) niet
pi_212387245
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 14:37 schreef Red_85 het volgende:
Hamas moest toch onvoorwaardelijk de gijzelaars vrijlaten?
En dan nu dreigen het nooit te gaan doen als het Israelisch offensief doorgaat.

Dat klopt niet. Prima reden om gaza gewoonweg af te breken als dat nodig is hamas te vernietigen. Gijzelaars mogen geen onderhandelingsmateriaal meer zijn.

Kill 'm all, dat hamas.
Hamas leeft nog in het verleden, waarbij ze een partij zijn die troeven in de handen hebben.

Ik heb het donkere gevoel dat Isral inmiddels afscheid heeft genomen van de gijzelaars. :{

Ze moeten ook wel. Om te voorkomen dat het dat soort partijen in de toekomst een garantie tot overleven (en dus de winst, in hun ogen) geeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cuendillar op 11-02-2024 15:39:48 ]
  Overall beste user 2022 zondag 11 februari 2024 @ 15:55:24 #14
3928 Ulx
pi_212387686
quote:
[ twitter ]

Alweer? Er zitten 2,3 miljoen mensen in heel Gaza. 30k (50/50 Hamas+hulp / burgers) zijn omgekomen in 4 maanden. Waarom zou het nu ineens wl een grote slachting onder burgers worden?
Hamas is nu zo verzwakt dat Palestijnse burgers ze nu wel kunnen aanpakken mochten ze weer tot levend schild worden gemaakt. Als ze dat willen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_212388026
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 13:33 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Daar gaat mijn punt dus een beetje heen - de grootste ellende kwam niet zo zeer alleen door het "koloniseren" - want dat gebruik was vrij gebruikelijk voor die tijdgeest, wij hebben de ABC eilanden bijvoorbeeld uit dezelfde tijdsgeest.

Maar uiteindelijk is het de Verenigde Naties geweest die kwaad bloed zette in de tijden van geen erkenning voor de Palestijnse-"kant".

Het meeste van de oorzaak van deze oorlog(en) zijn religie met als voertuig de wens van een bevolkingsgroep een eigen staat en zekerheid te hebben van zorg, scholing en toekomst.

Hoe ironisch is het net dat deze groeperingen (Fatah en Hamas) dat selectief konden bieden.

Resumerend: het is dus ongebruikelijk in die tijd om een voorstel van een koloniserende macht af te slaan omdat het voorstel bieden ansich al bijzonder was. Wij hebben dat al bijvoorbeeld met Indi gehad - nu hebben we Indische mensen hier ook wonen om.die reden en heeft Isral Palestijnse mensen wonen in haar gebied om die reden.

Los van wat ik hier van vind is dit de situatie in der tijd n nu - afgezien van dus n groot verschil in verzet: religie.
Alleen HR legt alle verantwoordelijkheid en alle ellende bij een groep. Zij zijn begonnen, zij zijn agressief en zij zijn onredelijk. Zij, zij, zij. Alsof er verder niks aan de hand was of zou zijn.

Natuurlijk is de ellende niet (alleen?) de schuld van het koloniseren. Lijkt me logisch. Zeker in het geval religie een rol speelt en zeker bij de fanaten, het niet benoemen doet volgens mij geen recht aan de realiteit
  zondag 11 februari 2024 @ 16:46:40 #16
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_212388596
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 15:55 schreef Ulx het volgende:

[..]
Alweer? Er zitten 2,3 miljoen mensen in heel Gaza. 30k (50/50 Hamas+hulp / burgers) zijn omgekomen in 4 maanden. Waarom zou het nu ineens wl een grote slachting onder burgers worden?
Omdat de burgers inmiddels verzwakt zijn en nog dichter op elkaar zitten, omdat een kleine fout dus enorme gevolgen kan hebben, omdat het het laatste bolwerk van Hamas is en zij dus niks te verliezen en buiten zinnen zullen zijn. Het hoeft niet per definitie, maar het risico is er.
quote:
Hamas is nu zo verzwakt dat Palestijnse burgers ze nu wel kunnen aanpakken mochten ze weer tot levend schild worden gemaakt. Als ze dat willen.
Het is niet voor niks dat Hamas nu loopt te gillen dat als ze Rafah ook binnen gaan vallen, dat ze dan niet meer willen onderhandelen.

Terwijl je weet dat dit onvermijdelijk is. Je gaat niet een invasie optuigen en dan op 90% afblazen. Dat is nog nooit gebeurd in de geschiedenis van de mens en gaat nu ook niet gebeuren.

Isral is een paar stappen verwijderd van het bereiken van hun doel, het uitschakelen van Hamas. De enige schaakstukken die dat nog over heeft zijn de gijzelaars en de burgers.
  Overall beste user 2022 zondag 11 februari 2024 @ 16:50:36 #17
3928 Ulx
pi_212388682
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:46 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Omdat de burgers inmiddels verzwakt zijn en nog dichter op elkaar zitten, omdat een kleine fout dus enorme gevolgen kan hebben, omdat het het laatste bolwerk van Hamas is en zij dus niks te verliezen en buiten zinnen zullen zijn. Het hoeft niet per definitie, maar het risico is er.
[..]
Het is niet voor niks dat Hamas nu loopt te gillen dat als ze Rafah ook binnen gaan vallen, dat ze dan niet meer willen onderhandelen.

Terwijl je weet dat dit onvermijdelijk is. Je gaat niet een invasie optuigen en dan op 90% afblazen. Dat is nog nooit gebeurd in de geschiedenis van de mens en gaat nu ook niet gebeuren.

Isral is een paar stappen verwijderd van het bereiken van hun doel, het uitschakelen van Hamas. De enige schaakstukken die dat nog over heeft zijn de gijzelaars en de burgers.
Heel vervelend voor de burgers. Maar het is geen reden om Hamas maar te laten bestaan.
pi_212388795
twitter
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_212388835
Egypt tells Hamas it has two weeks to reach hostage deal before IDF moves into Rafah – WSJ
https://www.timesofisrael(...)oves-into-rafah-wsj/
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  zondag 11 februari 2024 @ 16:59:26 #20
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_212388851
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:46 schreef Qarrad het volgende:

[..]
[..]

Geloof je echt dat het Isral lukt Hamas uit te schakelen?
Denk echt dat ze weer terug gaan slaan vroeg of laat. Een volgende generatie nieuwe Hamas leden zal weer opstaan in korte tijd.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_212388937
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:50 schreef Ulx het volgende:

[..]
Heel vervelend voor de burgers. Maar het is geen reden om Hamas maar te laten bestaan.
Maar fundamentalisten, of het nu Hamas is of een opvolger, zullen hoe dan ook blijven bestaan na deze oorlog.

Dus heel vervelend voor de burgers in Gaza maar uiteindelijk ook heel vervelend voor Isral.
pi_212389089
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:16 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Alleen HR legt alle verantwoordelijkheid en alle ellende bij een groep. Zij zijn begonnen, zij zijn agressief en zij zijn onredelijk. Zij, zij, zij. Alsof er verder niks aan de hand was of zou zijn.

Natuurlijk is de ellende niet (alleen?) de schuld van het koloniseren. Lijkt me logisch. Zeker in het geval religie een rol speelt en zeker bij de fanaten, het niet benoemen doet volgens mij geen recht aan de realiteit
Dat is inderdaad ook zo. De Arabieren (dan wel de Palestijnen) zijn ook begonnen, agressief en onredelijk. Probeer maar te beargumenteren waarom dat niet zo zou zijn ...
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_212389192
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 17:02 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Maar fundamentalisten, of het nu Hamas is of een opvolger, zullen hoe dan ook blijven bestaan na deze oorlog.

Dus heel vervelend voor de burgers in Gaza maar uiteindelijk ook heel vervelend voor Isral.
Waarom zouden ze, als alles wat dat ze brengt, de dood en vernietiging is?
pi_212389336
quote:
[ twitter ]

vreselijk smerig gaat het worden
En jij geilt op smerig dus dat is helemaal prima :Y)
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_212389348
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 16:56 schreef Aether het volgende:
[ twitter ]
Kwam een nieuwsbericht tegen dat Marokkaanse drugs handelaren niet meer hun drugs verkopen aan Isralische drugs handelaren om Gaza _O-
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')