https://www.omroepwest.nl/podcast/het-drillrap-dossierquote:In de nieuwe podcastserie ‘Het Drillrap Dossier’ hoor je hoe twee verslaggevers van Omroep West contact weten te leggen met jongeren in de drillrapwereld. Ze weten het vertrouwen te winnen van leidende figuren in drillrapgroepen en leren de geheime codetaal die ze gebruiken.
Drillrap lijkt tegenwoordig in de regio Haaglanden verdwenen, maar dat zit in werkelijkheid anders, onthult deze podcastserie. Is opzwepende drillrap de oorzaak van het geweld? Luister naar wat bestuurders, deskundigen en de drillrappers zelf zeggen.
https://www.omroepwest.nl/podcast/het-drillrap-dossier
quote:REGIO - Hij was één van de bekendste drillrappers, schreef teksten vol dreigende taal en zat een jaar in de cel voor bedreiging met een wapen: Jxrrski. In de nieuwe podcastserie van Omroep West, 'Het Drillrap Dossier', vertelt hij dat hij helemaal afscheid heeft genomen van zijn verleden. 'Ik wil niet meer dat mijn moeder om me huilt', rapt hij nu.
In 2022 oordeelt een rechter nog dat Jxrrski (23), artiestennaam van Jureny Martis en één van de bekendste drillrappers van de regio Haaglanden, een jaar cel moet uitzitten. De rechtbank acht bewezen dat Jxrrski de broer van de vermoorde Bilal Aydin met een wapen heeft bedreigd.
Bilal (20) komt om het leven na de opnames van een videoclip van drillrapgroep SK6. Daarbij zijn veel jongeren aanwezig, die met grote messen zwaaien. Er ontstaat ruzie en Bilal wordt dodelijk geraakt. Twee jongemannen worden voor de steekpartij tot tien jaar cel veroordeeld. Jxrrski is ook verdachte, maar wordt in deze zaak vrijgesproken.
Berouw
Wanneer de broer van Bilal en Jxrrski elkaar later tegenkomen, ontstaat een woordenwisseling waarbij Jxrrski volgens de rechter een wapen op de man richtte. 'Ik zal er niet om liegen, ik heb vastgezeten', zegt Jxrrski. 'Maar ik heb mijn leven veranderd. Ik ga geen mensen meer uitdagen via mijn muziek.'
De nummers op zijn nieuwe album '16:11' klinken dan ook heel anders: minder agressief en meer persoonlijk. 'Ik wil niet meer dat mijn moeder om mij huilt', rapt hij in het nummer 'Deeper than rap'. In veel teksten klinkt berouw door, maar toch vindt Jxrrski dat drillrap hem niet alleen ellende heeft gebracht. 'Ik kon me er ook door uiten.'
Drillrapgolf regio Haaglanden
Drillrap is een muziekstroming met snelle beats en harde teksten waar de dreiging van geweld veel in voorkomt. De regio Haaglanden heeft de afgelopen jaren te maken gehad met drillrapgerelateerd geweld: ruzies tussen rivaliserende groepen zwaarbewapende tieners die zowel via de muziek als op straat worden uitgevochten. Daarbij vielen doden en gewonden.
In de regio Haaglanden waren op het hoogtepunt van de drillrapgolf in 2021 enkele honderden jongeren actief in deze subcultuur. In de podcastserie wordt uitgelegd waarom drillrap als samenbindende factor in de regio Haaglanden nu naar de achtergrond is verdwenen, maar de problematiek van de rivaliserende jongerengroepen nog altijd doorgaat.
De podcastserie is gemaakt door twee onderzoeksjournalisten, Monica Lam en Karlijn Saris. Ze wisten in een periode van twee jaar het vertrouwen te winnen van drilrappers uit diverse groepen in de regio Haaglanden.
De interviews, onder meer met Jxrrski, vormden de doorbraak waar ze op hoopten. 'Daardoor konden we het verhaal van binnenuit vertellen, laten horen wat hun eigen verhaal is', zegt Karlijn Saris. Tot nu toe werd de berichtgeving over drillrap in de media beheerst door wat justitie en politie vertelden.
Tijdens hun onderzoek ontdekten de podcastmakers dat sociale media in de rivaliserende groepen een grote rol spelen: bedreigingen en provocaties via platforms als Instagram en Telegram kunnen op straat uitmonden in gewelddadige confrontaties. 'We konden meekijken met hun sociale media en leerden zo de codetaal van de drillrappers', zegt Monica. Ze kon nummers van Jxrrski woord voor woord vertalen en begreep welke bedreigingen er werden geuit.
De serie volgt hoe de jongeren, die in werkelijkheid veel gemeen hebben, elkaar op straat als vijanden gaan zien. Jxrrski vertelt hoe hij als kwetsbare jongere op straat in aanraking kwam met drillrappers. Podcastmaakster Monica Lam: 'Je ziet dat die problematiek heel lastig is aan te pakken. Die rivaliserende jongerengroepen zijn er nog altijd, al zijn ze nu wat meer onder de radar verdwenen.'
Optreden Bevrijdingsdag Den Haag
Jongeren die 'ook op straat' opgroeien, wil Jxrrski nu waarschuwen: 'Ik wil laten zien met mijn muziek dat je door jezelf te zijn er ook kunt komen', zegt Jxrrski in de podcast. Zijn persoonlijke leven is compleet veranderd doordat hij vader is geworden.
Met zijn nieuwe muziek treedt Jxrrski inmiddels weer op, zoals onlangs bij het legendarische poppodium Paard als onderdeel van het Haags Hiphop Centrum. Ook staat hij 5 mei op het Bevrijdingsfestival in Den Haag. 'Ik zie dat mijn fans anders reageren, dat ze horen dat mijn boodschap positiever is.'
https://www.omroepwest.nl(...)mijn-leven-veranderd
LOLquote:Op zaterdag 22 maart 2025 16:24 schreef Blues het volgende:
In de nieuwe aflevering van Zware Jongens een geweldig verhaal over de verdachte Harry L.
Andere item in dezelfde podcast vond ik boeiender dat het toneelstukje van Harry Lensink van Follow the Money met het politiebureau uit Oud-Beijerland. Het is toch niet van BNR.quote:Op zaterdag 22 maart 2025 16:24 schreef Blues het volgende:
In de nieuwe aflevering van Zware Jongens een geweldig verhaal over de verdachte Harry L.
quote:Op zaterdag 29 maart 2025 04:16 schreef Dagoduck het volgende:
Slechte zaak? Bingo schijnt niet zo onschuldig te zijn als veel mensen denken.
Afgelopen week verscheen er een podcast over:
NPO Luister - Bingomaffia (podcast)
[..]
Ik werd vorig jaar door een man of 8 van de straat geplukt nadat ik een blikje bier in mijn binnenzak had gedaan die ik buiten wilde opdrinken, ik had hier natuurlijk normaal voor betaalt maar schrok me wezenloos ivm mijn VOGquote:Op zaterdag 22 maart 2025 16:24 schreef Blues het volgende:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
quote:Op zaterdag 29 maart 2025 08:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik werd vorig jaar door een man of 8 van de straat geplukt nadat ik een blikje bier in mijn binnenzak had gedaan die ik buiten wilde opdrinken, ik had hier natuurlijk normaal voor betaalt maar schrok me wezenloos ivm mijn VOGSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
NPO luister app installeren, gister stonden er 5 opquote:Op maandag 31 maart 2025 09:56 schreef Quoi het volgende:
Yes, ik zit inmiddels ook lekker in de Bingomaffia, me eerst helemaal niet realiserend dat ik moet wachten op nieuwe afleveringenWel leuk weer om iets te volgen.
quote:Op maandag 31 maart 2025 09:56 schreef Quoi het volgende:
Ik ben gister begonnen aan Waar is Elke Wevers?.
Is het een echte aanrader? Hoorde het voorbij komen op de radio dat ze dit deden promoten.quote:Op maandag 31 maart 2025 09:56 schreef Quoi het volgende:
Yes, ik zit inmiddels ook lekker in de Bingomaffia, me eerst helemaal niet realiserend dat ik moet wachten op nieuwe afleveringenWel leuk weer om iets te volgen.
Bingomaffia vind ik erg intrigerendquote:Op maandag 31 maart 2025 14:12 schreef StevenHyde het volgende:
[..]
Is het een echte aanrader? Hoorde het voorbij komen op de radio dat ze dit deden promoten.
Ik heb de afleveringen over Elke Wevers beluisterd, interessant, maar niet bijzonder. Bij de Bingomaffia ben ik begonnen aan aflevering 3, maar voorlopig afgehaakt. Ik heb tot nu toe het gevoel dat het allemaal heel zwaar wordt aangezet, en al die Brabantse accenten trek ik ook slecht.quote:Op maandag 31 maart 2025 09:56 schreef Quoi het volgende:
Bingo maffia. Dat met dat "Geranium" roepen.quote:Op zaterdag 5 april 2025 15:53 schreef Jester65 het volgende:
[..]
Ik heb de afleveringen over Elke Wevers beluisterd, interessant, maar niet bijzonder. Bij de Bingomaffia ben ik begonnen aan aflevering 3, maar voorlopig afgehaakt. Ik heb tot nu toe het gevoel dat het allemaal heel zwaar wordt aangezet, en al die Brabantse accenten trek ik ook slecht.
Geluisterd Goeie Podcastquote:Op zondag 6 april 2025 15:37 schreef NoCigar het volgende:
Klinkt goed, Het fortuin Carlier (rijmt op VRT), https://www.vrt.be/vrtmax(...)het-fortuin-carlier/
Ook op de gratizz platforms zie ikquote:Op dinsdag 8 april 2025 14:07 schreef Woonbootjes het volgende:
https://share.podimo.com/s/23mZQ2aQ
Macht veranderd alles
En? Al geluisterd en wat vind je?quote:Op donderdag 20 maart 2025 17:36 schreef Nober het volgende:
Het Drillrap Dossier - Omroep West
[..]
https://www.omroepwest.nl/podcast/het-drillrap-dossier
Podcast · Omroep West Podcasts · In de nieuwe podcastserie ‘Het Drillrap Dossier’ hoor je hoe twee verslaggevers van Omroep West contact weten te leggen met jongeren in de drillrapwereld. Ze weten het vertrouwen te winnen van leidende figuren in drillrapgroepen en leren de geheime codetaal die ze gebruiken. Drillrap lijkt tegenwoordig in de regio Haaglanden verdwenen, maar dat zit in werkelijkheid anders, onthult deze podcastserie. Is opzwepende drillrap de oorzaak van het geweld? Luister naar wat bestuurders, deskundigen en de drillrappers zelf zeggen.
Bekijk deze YouTube-video
Ex-drillrapper Jxrrski zat vast nadat hij wapen op iemand richtte: 'Maar heb mijn leven veranderd'
[..]
Vond het vermoeiend veel herhalen en ben er dus mee gestopt.quote:Op dinsdag 8 april 2025 16:29 schreef Quoi het volgende:
[..]
En? Al geluisterd en wat vind je?
Zit er middenin. Letterlijk, want het gaat ook over mijn stadje ('ZQ' - mooie afkorting eigenlijk).
Ja, ik ben nog niet klaar, maar tot dusver doet hij me ook wat denken aan die podcast over dar landgoed in Vught, met die al dan niet vervalste kunstwerken.quote:
Havanna syndroom.quote:Op dinsdag 29 april 2025 20:02 schreef Blues het volgende:
Schaduwoorlog
Terwijl in Oekraïne een loopgravenoorlog wordt uitgevochten met tanks, artillerie en lange-afstandswapens, ligt zonder dat we het doorhebben ook de rest van Europa onder vuur. Spionage, sabotage, aanslagen en cyberaanvallen: Rusland maakt zich er veelvuldig schuldig aan, maar ook China en andere staten roeren zich in deze strijd. Wat is het doel van hybride oorlogsvoering? Hoe gróót is de dreiging precies? En wat merken we van deze cyberoorlog, wat blijft er onder de radar? Als iemand dat weet, is het Huib Modderkolk. Als onderzoeksjournalist voor de Volkskrant begeeft hij zich al jaren in dit veld en schreef hij de bestsellers Het is oorlog maar niemand die het ziet en: Dit wil je écht niet weten. In de nieuwe podcast Schaduwoorlog gaat Huib samen met adjunct-hoofdredacteur Annieke Kranenberg de vaak onzichtbare dreiging van hybride oorlogsvoering ontleden en analyseren. Presentatie: Annieke Kranenberg en Huib Modderkolk
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |