quote:
quote:
Met een aflopend contract hoopt Tom Van Asbroeck de goede resultaten aaneen te rijgen: “Het vuur is nog steeds niet geblust”
Tom Van Asbroeck (33) begint donderdag in Marseille met een proloog aan de Tour de la Provence. Later dan gewoonlijk komt de Ledenaar van Team Israel-Premier Tech in competitie. Van Asbroeck liet vorig jaar een sterk seizoenslot optekenen en wil in 2024 deze positieve lijn doortrekken in een jaar dat zijn contract afloopt.
Het is een opgewekte Tom Van Asbroeck die we in Frankrijk aan de telefoon krijgen. “Dit moet mijn beste winter geweest zijn sinds ik prof ben”, lacht de ervaren prof. “Ik heb het slechte weer in België gedribbeld. Toen ik thuis was, kon ik in droge omstandigheden trainen. Toen de hemelsluizen opengingen, zat ik twee weken in Girona. Daarna werkte ik nog een stage af op Gran Canaria en was er ook nog de ploegstage in Marbella. Later aan het seizoen beginnen is een trend die zich bij veel ploegen doorzet. Ook wij zijn die weg ingeslagen. Vorig jaar heb ik me een hoogtetent aangeschaft op aanraden van Wim De Wolf. Het is een geslaagd experiment, ik hield er niets dan goede ervaringen aan over.”
Zelf voor zeges knokken
“Op training trap ik in de boter, maar de bevestiging van het goede gevoel moet je in koers krijgen”, beseft Van Asbroeck. “Iedereen start het seizoen met vraagtekens. Ik hunker naar competitie. Op 33-jarige leeftijd is het vuur nog niet geblust. Leeftijd zegt niets, dat is maar een cijfer. De voorbije jaren heb ik me vooral uitgesloofd in dienst van de kopmannen. In 2019 won ik in Binche de Memorial Frank Vandenbroucke voor Oliver Naesen en de Nederlander Jos Van Emden. In 2022 was ik de beste in Heusdenkoers. Dit jaar hoop ik op wat meer kansen om zelf voor overwinningen te knokken. In Parijs-Tours eindigde ik vorig jaar zevende. Het podium zat erin, maar de wedstrijdomstandigheden (een vijftal bleef buiten schot, red.) zaten tegen.”
Van Asbroeck is einde contract, maar rekent op een contractverlenging. “Aan tafel gaan zitten met een waslijst aan goede resultaten helpt bij de onderhandelingen. In de Tour de la Provence ruik ik al kansen”, is Van Asbroeck ambitieus. Na de Franse vierdaagse, met nogal wat hoogtemeters, wenkt voor Van Asbroeck de Omloop het Nieuwsblad en Le Samyn. “Goed aan het seizoen beginnen is goed voor het vertrouwen. We hopen door de andere aanpak top te zijn in de periode van de klassiekers. Of er dit jaar voor mij een grote ronde inzit? Ik sta er niet voor te springen. Werk je het volledige voorjaar af, dan lijkt de Giro me geen goed idee. In de periode van de Vuelta zijn er veel mooie ééndagskoersen waar ik kan scoren. Blijft de Tour de France over, maar voor mij is dat geen must”, besluit Van Asbroeck het gesprek.
Dat is toch ook een stom toeval, net op het moment dat de contractonderhandelingen aan de horizon opdoemen.