Als je 18 wordt stopt je wezenpensioen, tenzij je gaat studeren. Ik ging toen eerst mbo doen en daarna hbo. Je moet aansluitend gestudeerd hebben vanaf je 18e zonder tussenjaar, pauzes, etc. Als ik hbo inschrijfjaren kan aantonen maar mbo niet, en ze nemen niet genoeg met mn diploma, stopt mijn recht op wezenpensioen gewoon vanaf dat ik 18 wasquote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:39 schreef classpc het volgende:
Wat heeft je mbo inschrijving met je wezenpensioen te maken eigenlijk?
Ik heb mn mbo diploma gestuurd, die staat digitaal op duo. Maar daarop staat alleen wanneer het diploma is uitgegeven, niet je studiejaren oid.quote:
Het gaat per pensioenfonds. Je kan contact opnemen met pensioenfonds schoonmaak (daar zit glazenwassers bij) en ik denk pensioenfonds particuliere beveiliging.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:56 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik heb mn mbo diploma gestuurd, die staat digitaal op duo. Maar daarop staat alleen wanneer het diploma is uitgegeven, niet je studiejaren oid.
Trouwens nog een vraag, iemand die dit weet? Mijn vader heeft veel verschillende banen gehad zoals glazenwasser wat weer een ander pensioenfonds is en beveiliging wat ook weer iets anders is. Telt je wezenpensioen dan voor het pensioenfonds waar hij het laatst werkte ofzo?
Dus als hij bij 5 verschillende werktakken pensioen heeft opgebouwd krijg je 5 keer wezenpensioen?quote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:13 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Het gaat per pensioenfonds. Je kan contact opnemen met pensioenfonds schoonmaak (daar zit glazenwassers bij) en ik denk pensioenfonds particuliere beveiliging.
Helpt als je naam/bsn/geboortedatum/ werkgevers/ werkperiode hebt.
Als die zwart heeft gewerkt, wat bij glazenwassers vaak is, heeft die geen pensioen opgebouwd
Dit is natuurlijk met normaal pensioen ook.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:14 schreef roos94 het volgende:
[..]
Dus als hij bij 5 verschillende werktakken pensioen heeft opgebouwd krijg je 5 keer wezenpensioen?
Ik weet niets van pensioenen, dat is voor mij nog heel ver weg.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:15 schreef koemleit het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk met normaal pensioen ook.
Klopt. Tenzij je waardeoverdracht doet, je pensioen van je oude pensioenfonds overzetten naar je nieuwe pensioenfonds. Dan heb je alles op 1 plek. Is gratis om te doen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:14 schreef roos94 het volgende:
[..]
Dus als hij bij 5 verschillende werktakken pensioen heeft opgebouwd krijg je 5 keer wezenpensioen?
Tegenwoordig kun je je opgebouwde pensioen meenemen. Maar inderdaad, als die vader gewoon gepensioneerd was had hij ook al die losse pensioens gehad.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:15 schreef koemleit het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk met normaal pensioen ook.
Maar dat kan alleen mn vader vermoed ikquote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:30 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Klopt. Tenzij je waardeoverdracht doet, je pensioen van je oude pensioenfonds overzetten naar je nieuwe pensioenfonds. Dan heb je alles op 1 plek. Is gratis om te doen.
Even een zijstraat. Dat is altijd maar gokken of zoiets voordelig is toch? Want je kunt niet in de toekomst kijken welk pensioenfonds het goed gaat doen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:30 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Klopt. Tenzij je waardeoverdracht doet, je pensioen van je oude pensioenfonds overzetten naar je nieuwe pensioenfonds. Dan heb je alles op 1 plek. Is gratis om te doen.
Als je een waardeoverdracht aanvraagt krijg je eerst een offerte, hier op staat hoeveel je nu hebt en hoeveel je bij je nieuwe pensioenfonds krijgt. Dan kan je vergelijken en eventueel ja of nee zeggen.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:38 schreef koemleit het volgende:
[..]
Even een zijstraat. Dat is altijd maar gokken of zoiets voordelig is toch? Want je kunt niet in de toekomst kijken welk pensioenfonds het goed gaat doen.
Of is er een soort consensus "altijd waardeoverdracht doen of altijd gespreid laten"
Ik heb glazenwasser pensioen en beveiliging pensioen gemaild met alle gegevens die ik heb. Wie weetquote:Op dinsdag 27 februari 2024 12:13 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Het gaat per pensioenfonds. Je kan contact opnemen met pensioenfonds schoonmaak (daar zit glazenwassers bij) en ik denk pensioenfonds particuliere beveiliging.
Helpt als je naam/bsn/geboortedatum/ werkgevers/ werkperiode hebt.
Als die zwart heeft gewerkt, wat bij glazenwassers vaak is, heeft die geen pensioen opgebouwd
Ah zo. Dat is wel interessant dat dat zo werkt.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 11:41 schreef roos94 het volgende:
[..]
Als je 18 wordt stopt je wezenpensioen, tenzij je gaat studeren. Ik ging toen eerst mbo doen en daarna hbo. Je moet aansluitend gestudeerd hebben vanaf je 18e zonder tussenjaar, pauzes, etc. Als ik hbo inschrijfjaren kan aantonen maar mbo niet, en ze nemen niet genoeg met mn diploma, stopt mijn recht op wezenpensioen gewoon vanaf dat ik 18 was
Ik kan in mijn duo wel terug naar de mbo periode, toen kreeg ik stufie elke maand, maarja dat telt weer niet als geldig bewijs
Maar ik weet niet of ze nog lastig gaan doen hoor. Ik zit mezelf ook stress te geven voor misschien niks. Heb nog geen antwoord gehad op mn laatste mail
Er is ergens een instantie waar je dit centraal kan uitvragen. Ik ga eens zoeken wat ik kan vinden hieroverquote:Op dinsdag 27 februari 2024 13:24 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik heb glazenwasser pensioen en beveiliging pensioen gemaild met alle gegevens die ik heb. Wie weetmaar ik gok dat er niks uit komt
Dat kan alleen van je eigen pensioen, mijnpensioenoverzicht.nlquote:Op dinsdag 27 februari 2024 18:49 schreef Essebes het volgende:
[..]
Er is ergens een instantie waar je dit centraal kan uitvragen. Ik ga eens zoeken wat ik kan vinden hierover
Inderdaad, heb niets kunnen vinden waar TS wat aan heeft.quote:Op dinsdag 27 februari 2024 19:01 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dat kan alleen van je eigen pensioen, mijnpensioenoverzicht.nl
Goed punt. Bij pensioenfonds schoonmaak moet die voor 2003 hebben gewerkt of nog werkzaam zijn op het moment van overlijdenquote:Op dinsdag 27 februari 2024 20:53 schreef Doedezemaar het volgende:
Het zou ook kunnen dat een nabestaandenpensioen vervalt als de persoon uit dienst gaat, dat ligt aan de regels van dat specifieke pensioenfonds
Ik sprak het pensioenfonds en zij zeggen dat ik het misschien wel maandelijks krijg en misschien ook niet, ligt aan het bedrag.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 13:55 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Nee, je krijgt het bedrag in 1x betaald met terugwerkende kracht.
Waar jij het over hebt, die 500 euro, is de afkoopgrens. Als je jaarlijks bedrag onder de 5xx euro is dan kan je het bedrag in 1x opvragen. Dat gaat in jouw geval niet op omdat je uitkering al afgelopen is.
Ze gaven een generiek antwoord omdat ze waarschijnlijk geen zekerheid over de casus hebben, ze hebben immers nog geen info van jou ontvangen. Als je geen recht meer hebt op pensioen en je krijgt het met terugwerkende kracht dan is dat altijd in 1x.quote:Op donderdag 29 februari 2024 16:10 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik sprak het pensioenfonds en zij zeggen dat ik het misschien wel maandelijks krijg en misschien ook niet, ligt aan het bedrag.
Jawel ik legde mijn casus uit en gaf ze mijn klantnummer en naam en geboortedatum. Misschien is die vrouw dan niet goed ingeformeerd.quote:Op donderdag 29 februari 2024 17:01 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Ze gaven een generiek antwoord omdat ze waarschijnlijk geen zekerheid over de casus hebben, ze hebben immers nog geen info van jou ontvangen. Als je geen recht meer hebt op pensioen en je krijgt het met terugwerkende kracht dan is dat altijd in 1x.
Ik ga hard twijfelen of ik uberhaupt wel iets krijg. Straks zijn die eerdere brieven ook niet juistquote:Op maandag 4 maart 2024 20:08 schreef Doedezemaar het volgende:
Neeee, wat een zootje maken ze er daar van zeg
Gewoon morgen weer bellen.quote:Op maandag 4 maart 2024 20:09 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ik ga hard twijfelen of ik uberhaupt wel iets krijg. Straks zijn die eerdere brieven ook niet juist
Ja mijn naam mijn adres mijn klantnummer, alles. Iemand schreef echt deze brief en dacht: dit is een goed idee, deze doe ik op de post.quote:Op maandag 4 maart 2024 20:47 schreef BEFEM het volgende:
Haha dit is wel knap
Staan wel jouw gegevens erop? Of is het een brief van iemand anders met jouw adres.
De stagiairequote:Op maandag 4 maart 2024 20:52 schreef roos94 het volgende:
[..]
Ja mijn naam mijn adres mijn klantnummer, alles. Iemand schreef echt deze brief en dacht: dit is een goed idee, deze doe ik op de post.
Ik hoop dat je deze inmiddels hebt maar via mijn overheid en basisregistratie persoonsgegevensquote:
Ze zullen over 20 werkdagen vast vragen om een haarwortel of huidschilfer van mijn reeds 14 jaar dode vader, heb je nog tips of hoe ik daar aan kan komen?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 09:37 schreef teckna het volgende:
[..]
Ik hoop dat je deze inmiddels hebt maar via mijn overheid en basisregistratie persoonsgegevens
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dus dat gedeeld door 10 jaar is ¤3.40 per jaar, en ik zou dit eigenlijk maandelijks krijgen dus 0.28 cent per maand?
Zelfs als je een mega kut minimumloon parttime salaris hebt, kan dat toch niet? Er zit ook nog 8% vakantiegeld bij dit bedrag.
Ik zie nu staan in de brief dat dit wezenpensioen ingaat vanaf 1 januari 2022. Dat is twaalf jaar na mn pa zijn dood. Volgens mij klopt hier helemaal geen ene zak van.quote:
Weet niet wanneer die begonnen is maar destijds bouwde je niet al op vanaf je 14e (nu ook niet trouwens) maar pas vanaf je 22e of 25e ofzo.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 20:30 schreef roos94 het volgende:
[..]
Hij heeft zn halve leven in de bouw gewerkt, minimaal
Naja, mogelijk was het allemaal zwart ofzo. Maar dat ik zoveel moeite heb moeten doen, telefoontjes plegen, documenten opvragen, opsturen, zoeken naar bankafschriften, gesprekken met mbo, met de hogeschool. Voor 34 euro ? Nahh, had me van te voren gezegd wat het indicatiebedrag was en ik had het lekker laten gaan. Maar dat bedrag wilden ze perse niet vertellen. Deze grap heeft mij echt teveel tijd gekost, thanks paquote:Op dinsdag 5 maart 2024 21:23 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Weet niet wanneer die begonnen is maar destijds bouwde je niet al op vanaf je 14e (nu ook niet trouwens) maar pas vanaf je 22e of 25e ofzo.
Maar wie zegt dat die indicatie klopt als ze er verder zo’n potje van maken?quote:Op dinsdag 5 maart 2024 21:32 schreef roos94 het volgende:
[..]
Naja, mogelijk was het allemaal zwart ofzo. Maar dat ik zoveel moeite heb moeten doen, telefoontjes plegen, documenten opvragen, opsturen, zoeken naar bankafschriften, gesprekken met mbo, met de hogeschool. Voor 34 euro ? Nahh, had me van te voren gezegd wat het indicatiebedrag was en ik had het lekker laten gaan. Maar dat bedrag wilden ze perse niet vertellen. Deze grap heeft mij echt teveel tijd gekost, thanks pa![]()
Ja dit!quote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar wie zegt dat die indicatie klopt als ze er verder zo’n potje van maken?
Ik ga zo weer bellen. Maar ik ben wel een beetje klaar met deze mensen eigenlijkquote:Op dinsdag 5 maart 2024 22:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar wie zegt dat die indicatie klopt als ze er verder zo’n potje van maken?
Het systeem is vast op een bepaalde manier geautomatiseerd en er rollen foute standaardbrieven uit.quote:Op woensdag 6 maart 2024 09:34 schreef roos94 het volgende:
[..]
Klopt, lekker veel zwart werken.
Maar hoe kunnen ze me steeds foute brieven blijven sturen?
Geweldig systeemquote:Op woensdag 6 maart 2024 09:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het systeem is vast op een bepaalde manier geautomatiseerd en er rollen foute standaardbrieven uit.
Verbaast ook weer niet echt dat ze geen standaardbrieven hebben voor jouw situatie.quote:
Man aan de telefoon zei dat hij regelmatig wezenpensioenen voorbij ziet komen die met terugwerkende kracht worden toegekend van jaren terug en dat hij nog nooit zoveel fouten bij elkaar heeft gezien.quote:Op woensdag 6 maart 2024 10:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Verbaast ook weer niet echt dat ze geen standaardbrieven hebben voor jouw situatie.
Vroeger was er geen koppeling met de het BRP/GBA. Van veel wezen van vroeger hebben ze dan ook geen gegevens. Nu dat het nieuwe pensioenstelsel komt zijn pensioenfondsen verplicht om hun data op orde te brengen en gaan ze met terugwerkende kracht een hele hoop uitzoeken. Grote kans dat dit de reden is dat je het nu pas te horen krijgt, en veel andere wezen en onvindbaren ook.quote:Op woensdag 6 maart 2024 10:09 schreef roos94 het volgende:
[..]
Man aan de telefoon zei dat hij regelmatig wezenpensioenen voorbij ziet komen die met terugwerkende kracht worden toegekend van jaren terug en dat hij nog nooit zoveel fouten bij elkaar heeft gezien.
Helaas zijn de mensen die je aan de telefoon krijgt niet altijd dezelfde als die de brieven doen uitgaan.quote:Op woensdag 6 maart 2024 10:09 schreef roos94 het volgende:
[..]
Man aan de telefoon zei dat hij regelmatig wezenpensioenen voorbij ziet komen die met terugwerkende kracht worden toegekend van jaren terug en dat hij nog nooit zoveel fouten bij elkaar heeft gezien.
En degenen die de brieven "ondertekend' hebben zijn meestal niet degenen die ze verstuurd hebben.quote:Op woensdag 6 maart 2024 10:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Helaas zijn de mensen die je aan de telefoon krijgt niet altijd dezelfde als die de brieven doen uitgaan.
Dat zijn ze zeker weten niet. Ze worden ondertekend door een manager/directeur operaties.quote:Op woensdag 6 maart 2024 11:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
En degenen die de brieven "ondertekend' hebben zijn meestal niet degenen die ze verstuurd hebben.
Dat is hetzelfde fonds als waar je post van hebt gehad. Als er in de jaren 80 verschillende waren dan zijn ze nu allemaal samen in deze.quote:Op woensdag 6 maart 2024 13:21 schreef roos94 het volgende:
Ik probeer het pensioenfonds van de bouw eind jaren 80 begin 90 te vinden maar ik vang bot
Ja maar vanaf 1 januari 2006 is het wezenpensioen 6% van het jaarlijkse pensioengrondslag. Hoe het percentage daarvoor was, geen idee, die 6% telt niet voor mij.maar het zal wel ruk zijnquote:Op woensdag 6 maart 2024 13:35 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Dat is hetzelfde fonds als waar je post van hebt gehad. Als er in de jaren 80 verschillende waren dan zijn ze nu allemaal samen in deze.
Ja dat is dus al een aantal keer voorbij gekomen, pensioenfondsen hadden vroeger een stuk minder koppelingen en wísten bv helemaal niet van het bestaan van TS af ten tijde vh overlijden.quote:Op woensdag 6 maart 2024 23:22 schreef Bucketlist het volgende:
Ik vind het wel schofterig hoeveel moeite je moet doen. Zij zijn nalatig geweest door jou niet aan te schrijven.
Hoe kun je fucking als pensioenfonds met droge ogen aan mij zeggen dat 18eu x10 jaar , 34 euro is. Dit is echt walgelijk.quote:
Netto/bruto en aftrek administratiekosten?quote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:16 schreef roos94 het volgende:
[..]
Hoe kun je fucking als pensioenfonds met droge ogen aan mij zeggen dat 18eu x10 jaar , 34 euro is. Dit is echt walgelijk.
Bruto/netto zou kunnen maar dat maakt 180 euro nog geen 34 euro. Administratiekosten rekenen ze niet.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:31 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Netto/bruto en aftrek administratiekosten?
kan het zijn dat je of tien keer 18 euro (bruto) krijgtquote:Op vrijdag 8 maart 2024 17:49 schreef roos94 het volgende:
Nah ik laat het bij dit, geef me maar 34 euro, ik heb er echt geen zin meer in. Ik ga niet nog meer belminuten hieraan verspillen.
Snackbar!!!quote:Op vrijdag 8 maart 2024 18:47 schreef roos94 het volgende:
Ik zie opeens dat ze de 34 euro al gestort hebben vandaag en er staat bij dat het een voorschot is?
wtf.quote:Op vrijdag 8 maart 2024 18:47 schreef roos94 het volgende:
Ik zie opeens dat ze de 34 euro al gestort hebben vandaag en er staat bij dat het een voorschot is?
quote:
En bedankt, pensioenfondsquote:Op dinsdag 12 maart 2024 19:30 schreef HiZ het volgende:
Ik heb ooit een wezenpensioen gehad. Dat leidde tot een terugvordering van DUO .
Ja, moest accuut een extra bijbaan nemen omdat mijn totale inkomen uitkwam op het bedrag van mijn huur gedurende 6 maanden.quote:
Veel kan ik er niet over vinden bij DUO maar enige inside-info leert me dat DUO dan tot 5 jaar terugkijkt.quote:De grondslag van de uitwisseling van gegevens vindt plaats op grond van art. 24a van de Wet register onderwijsdeelnemers (Wro) die op 1 oktober 2022 ingaat. Tot ingang van de wet geldt dispensatie voor de uitwisseling.
quote:Op maandag 15 april 2024 17:25 schreef roos94 het volgende:
Ik had een poos geleden ook een mail gestuurd naar beveiliging pensioen omdat me pa ook daar werkte.
Nu krijg ik een mail dat ik daar ook recht heb op wezenpensioen en of ik mijn gegevens wil sturen
Wordt dit meer of minder dan 34 euro
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Protège moi de mes désirs.
Tijd voor een postbus?quote:Op woensdag 12 juni 2024 09:57 schreef roos94 het volgende:
Ik zag in postnl app een brief van hen maar ongeveer 40% vd post komt hier nooit aan. Dus voor de zekerheid bel ik en vraag of ze via mail willen sturen. Nee dat mag nietik vraag of ze dan mij willen vertellen wat er in de brief staat. Nee dat mag niet per telefoon
(!) Ik moet wel al mijn gegevens, nog net niet mijn pincode en favoriete dessert, via mail naar hen sturen maar zij mogen mij niks sturen
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |