abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 6 februari 2024 @ 12:19:58 #1
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_212317834
Nog maar een maandje wachten en dan gaat ons huis een redelijke upgrade krijgen; alle ramen (dubbel glas en in garage zelfs enkel), deuren (voordeur, keukendeur, achterdeur), kozijnen en schuifpui gaan er uit en worden vervangen door kunststof met triple glas! Ook gaan een aantal hout panelen die nu in de houten kozijnen zitten, verdwijnen en wordt dit vervangen door hogere ramen (!!) Hopelijk dus meer comfort en sowieso meer licht!

Ik ben benieuwd naar ervaringen van soortgelijke acties, dus van 'ouderwets' dubbelglas naar triple en of je dit daadwerkelijk merkt. Als de kozijnen er in zitten, volgt na-isoleren van de spouwmuren, welke al geisoleerd zijn, maar kan beter ;)
  dinsdag 6 februari 2024 @ 12:39:17 #2
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_212318046
Wij zijn onlangs van ouderwets dubbelglas (en in de slaapkamers zelf nog enkel glas :X ) naar HR++ glas gegaan en hebben een nieuwe voor- en achterdeur erin gezet. Ook hadden we een aantal houten bovenlichten die vervangen zijn door HR++ glas en ook niet meer open kunnen. Wel hebben we nog steeds houten kozijnen.
Toen het koud was wilden de ramen nog wel eens behoorlijk condenseren, daar hebben we nu totaal geen last meer van. Dat is de grootste en opmerkelijkste verandering.
Ik heb ook het idee dat het veel beter geïsoleerd is, ik voel veel minder tocht overal. We wonen er alleen veel te kort om goed te kunnen beoordelen wat het effect op ons gasverbruik is, en gezien de periode die we er gewoond hebben met de oude ramen (een maandje) denk ik niet dat ik dat ooit kan gaan beoordelen :P
pi_212318199
Van standaard dubbel naar HR++ heb ik voornamelijk aan de stroomrekening gemerkt. Kwa comfort durf ik er niet veel van te zeggen, hooguit dat de warmte in de kamer beter verdeeld is. Wel was er een van de ramen al lek, dus condens in het raam. Dat gaf wel behoorlijk koude val voor dat raam en bleef een deel van de kamer kouder dan de rest.

Met tripple zal dat effect nog wel meer zijn. Jaloers.
pi_212319563
Wij zijn begin vorig jaar van oud dubbel (en op de slaapkamers enkel) glas naar triple glas gegaan.

Dat levert ons:
- Beduidend lagere stookkosten (bijna 20% besparing per graaddag).
- Geen koudeval meer in onze nek als we op de bank zitten, dus comfortabeler en minder snel geneigd om de verwarming een graadje hoger te zetten (waarmee de hoge energiebesparing deels verklaard wordt).
- Veel minder geluid van buitenaf. Er komt bij ons redelijk wat verkeer langs, o. a. lijnbussen. En die horen we nu echt veel minder.
Dus ook op dat vlak comfort verbetering
pi_212321092
In ons vorige huis ook de stap naar HR++ glas genomen en het comfort is vele malen beter. Ook in ons huidige huis komt er HR++ glas, maar we zitten nog met de investeringskosten en volgorde waarin zaken aangepakt gaan worden (eerst warmtepomp nu we nog kunnen salderen en subsidie nog hoog is, of eerst isolatie verder optimaliseren).
pi_212325899
Ik heb boven de kozijnen met oud dubbel glas, nog met een loodprofiel, met kantelscharnieren waarlangs je naar buiten keek, vervangen door kunststof met triple glas. Dat is een behoorlijk verschil, geen tocht meer en een enorme rust in de slaapkamers. Ook triple beneden in het houten kozijn van de erker geplaatst. Samen met isolatie van de kap van de 2e verdieping ging het gasverbruik van onze jaren '30 woning van 2100 naar 1300 kuub.
Het gewicht van triple is wel wennen bij het draaiende deel van het raam.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  woensdag 7 februari 2024 @ 06:16:06 #7
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_212327923
Ah ja, dat het gewicht hoger is, is misschien wel een dingetje, zeker bij de schuifpui. Geluidsisolatie is fijn! En de kouval hebben we ook nu inderdaad. Komt mede ook door de ventilatieroosters die er in zitten. Man wat voelen die dingen koud aan (als ze dicht zijn)..! Blij als die ook weg zijn straks.

VOordeur tocht nu ook, dus dat zal ook wel wat opleveren als die vervangen is.

Ik zal voor - en na fotos maken trouwens, de look gaat ook lichtjes veranderen ;)
pi_212327931
Wij gaan ook van ouderwets dubbel glas naar triple glas. Mijn man zet de ramen zelf trouwens, dat scheelt al snel 7000 euro. In de keuken en badkamer merken we aanzienlijk verschil qua temperatuur en geluid.
Resistance is futile.
pi_212328142
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 06:16 schreef Neo_ het volgende:
Ik zal voor - en na fotos maken trouwens, de look gaat ook lichtjes veranderen
^O^ Voor-foto's kunnen nu al he?
Ben benieuwd welke verschillen direct opvallen. Ik verwacht vooral geluid, in deze winderige tijden. Hebben jullie veel omgevingslawaai?

quote:
14s.gif Op woensdag 7 februari 2024 06:24 schreef Seven. het volgende:
Mijn man zet de ramen zelf trouwens, dat scheelt al snel 7000 euro.
Tsja, tijd of geld... Je moet maar (afgezien van handigheid en wat durf) tijd hebben voor zulke klussen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_212328562
Zonder iemand te beledigen, maar ik hoor vooral 'van gewoon dubbel glas naar triple is t beter'. Geloof ik best.
Maar is dat niet gewoon het verschil tussen 30 jaar oud spul en iets nieuws, niet per se doordat t nu triple is?
Van oud dubbelglas met eenvoudige schuifroosters in alu naar nieuw dubbel hr++ met geluid- en tochtdempende roosters in kunststof was ook al een wereld van verschil. Hoeveel extra levert dan de stap naar triple glas nog op?
pi_212328757
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 08:53 schreef JF_ het volgende:
Zonder iemand te beledigen, maar ik hoor vooral 'van gewoon dubbel glas naar triple is t beter'. Geloof ik best.
Maar is dat niet gewoon het verschil tussen 30 jaar oud spul en iets nieuws, niet per se doordat t nu triple is?
Van oud dubbelglas met eenvoudige schuifroosters in alu naar nieuw dubbel hr++ met geluid- en tochtdempende roosters in kunststof was ook al een wereld van verschil. Hoeveel extra levert dan de stap naar triple glas nog op?
Het korte antwoord is ruim een factor twee verschil. Maar een al goede isolatie vervangen door een betere isolatie levert niet meer zoveel op in centen.
https://glasherstelhermans.nl/isolatiewaarde-glas/

Enkel glas is oncomfortabel, dat sowieso vervangen. Oud dubbel glas vervangen ga je nog een beetje comfort verhogen maar vooral minder stoken, dat verdien je in een aantal jaren nog wel terug.

Vervangen door tripple glas betekend meestal dat ook de kozijnen vervangen moeten worden en dat maakt het wel heel erg duur. Ga je toch al kozijnen vervangen zoals TS dan is het een nobrainer denk ik, dan altijd naar tripple (of vacuum) glas.
pi_212328845
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 08:53 schreef JF_ het volgende:
Zonder iemand te beledigen, maar ik hoor vooral 'van gewoon dubbel glas naar triple is t beter'. Geloof ik best.
Maar is dat niet gewoon het verschil tussen 30 jaar oud spul en iets nieuws, niet per se doordat t nu triple is?
Van oud dubbelglas met eenvoudige schuifroosters in alu naar nieuw dubbel hr++ met geluid- en tochtdempende roosters in kunststof was ook al een wereld van verschil. Hoeveel extra levert dan de stap naar triple glas nog op?
Ik zou willen dat wij niet naar de kopersbegeleider van onze nieuwbouwwoning hadden geluisterd en wel voor triple glas als meerwerk hadden gekozen. In ons vorige huis hadden we jaren 90 dubbelglas met dezelfde roosters als die we nu hebben in ons nieuwbouwhuis met hr++ en ik merk eigenlijk geen verschil. Koudeval en we horen alles van de straat.
pi_212328987
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 08:53 schreef JF_ het volgende:
Zonder iemand te beledigen, maar ik hoor vooral 'van gewoon dubbel glas naar triple is t beter'. Geloof ik best.
Maar is dat niet gewoon het verschil tussen 30 jaar oud spul en iets nieuws, niet per se doordat t nu triple is?
Van oud dubbelglas met eenvoudige schuifroosters in alu naar nieuw dubbel hr++ met geluid- en tochtdempende roosters in kunststof was ook al een wereld van verschil. Hoeveel extra levert dan de stap naar triple glas nog op?
Ik ben ook vooral wel benieuwd naar de investering en wat het qua kosten terug verdient per jaar.


Want een glazen hr++ raam laten zetten kost al een vermogen. Laat staan als je het hele huis naar tripple omzet.
  woensdag 7 februari 2024 @ 09:48:42 #14
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_212329080
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 09:38 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ik ben ook vooral wel benieuwd naar de investering en wat het qua kosten terug verdient per jaar.

Want een glazen hr++ raam laten zetten kost al een vermogen. Laat staan als je het hele huis naar tripple omzet.
Wat ik uit een ander recent topic hier begreep is dat het verschil in kosten tussen hr++ en triple, als je toch al kozijnen moet vervangen, door de hogere subside helemaal niet zo groot is, dus in dit geval valt de terugverdientijd enorm mee.
Als je voor triple duurdere kozijnen nodig hebt dan voor hr++, of het hr++ zelfs in een bestaan kozijn kan en triple niet, wordt het een heel ander verhaal :P
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_212329334
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 09:48 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Wat ik uit een ander recent topic hier begreep is dat het verschil in kosten tussen hr++ en triple, als je toch al kozijnen moet vervangen, door de hogere subside helemaal niet zo groot is, dus in dit geval valt de terugverdientijd enorm mee.
Als je voor triple duurdere kozijnen nodig hebt dan voor hr++, of het hr++ zelfs in een bestaan kozijn kan en triple niet, wordt het een heel ander verhaal :P
Door die hogere subsidie is bij keuze voor nieuwe kunststof kozijnen het triple glas in principe zelfs netto goedkoper?
pi_212329741
Ik heb het zelf triple gezet in de erker. Kozijnprofiel van hardhout is daar 12 cm dik dus sterk en ruimte genoeg. Zelf glaslatten gefreesd, belucht aan de onderkant. Glas, latten, kit, alles bij elkaar ongeveer 900 euro voor iets meer dan 7 vierkante meter in 5 stukken glas. Glaspakket weegt ongeveer 45 kilo, niet zo eenvoudig te handelen.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_212330000
Wij hebben sinds vorige jaar op de benedenverdieping alle ramen en deuren vervangen door kunstof met triple glas. Wat mij vooral opvalt is het geluid van buitenaf wat sterk verminderd is.
  woensdag 7 februari 2024 @ 12:15:46 #18
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_212330614
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 09:48 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Wat ik uit een ander recent topic hier begreep is dat het verschil in kosten tussen hr++ en triple, als je toch al kozijnen moet vervangen, door de hogere subside helemaal niet zo groot is, dus in dit geval valt de terugverdientijd enorm mee.
Als je voor triple duurdere kozijnen nodig hebt dan voor hr++, of het hr++ zelfs in een bestaan kozijn kan en triple niet, wordt het een heel ander verhaal :P
De kozijnen wilden we sowieso vervanen en op dit project was alles HR+++ 'maar 2.5k duurder tov HR++. Dan is het voor mij een no brainer. Ik heb dan nog niet naar subsidies gekeken, dat moet nog. Besparen doen we al behoorlijk door met airco te verwarmen :)

Geluid hebben we niet extreem in de straat. Wonen op een eiland met 20 huizen met alleen bestemmingsverkeer.
  woensdag 7 februari 2024 @ 12:27:33 #19
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_212330730
quote:
7s.gif Op woensdag 7 februari 2024 07:42 schreef sigme het volgende:

[..]
^O^ Voor-foto's kunnen nu al he?
Ben benieuwd welke verschillen direct opvallen. Ik verwacht vooral geluid, in deze winderige tijden. Hebben jullie veel omgevingslawaai?
[..]
Tsja, tijd of geld... Je moet maar (afgezien van handigheid en wat durf) tijd hebben voor zulke klussen.



En zelf zéker niet handig, dus zelf doen is geen optie! Het Franse balkon gaat ook weg, dus het raam en de deur daar wordt vervangen door een mooie raampartij :)
pi_212336487
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 11:18 schreef OxygeneFRL het volgende:
Wij hebben sinds vorige jaar op de benedenverdieping alle ramen en deuren vervangen door kunstof met triple glas. Wat mij vooral opvalt is het geluid van buitenaf wat sterk verminderd is.
Toen ik van oud dubbelglas naar hr++ in kunststof ging was t ook gelijk een stuk stiller. Bijna eng stil al, eigenlijk. Is triple glas nou echt nog stiller dan dubbel hr++, of zit t verschil meer in de kozijnen en roosters dan daadwerkelijk het glas zelf? De glaszetter raadde toen triple zelfs af omdat het weinig voordeel bood en wel een enorm stuk zwaarder is in een schuifpui van anderhalve meter.
Ook voor de jongens die het moesten zetten, trouwens, een dubbelglas ruitje van 175kg was al haast niet te hanteren zonder kraan, en met drie lagen glas is dat natuurlijk nog veel meer.
pi_212341407
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 19:40 schreef JF_ het volgende:

[..]
Toen ik van oud dubbelglas naar hr++ in kunststof ging was t ook gelijk een stuk stiller. Bijna eng stil al, eigenlijk. Is triple glas nou echt nog stiller dan dubbel hr++, of zit t verschil meer in de kozijnen en roosters dan daadwerkelijk het glas zelf? De glaszetter raadde toen triple zelfs af omdat het weinig voordeel bood en wel een enorm stuk zwaarder is in een schuifpui van anderhalve meter.
Ook voor de jongens die het moesten zetten, trouwens, een dubbelglas ruitje van 175kg was al haast niet te hanteren zonder kraan, en met drie lagen glas is dat natuurlijk nog veel meer.
Ja uiteraard is het stiller dan HR++, er zitten immers 3 glazen in ipv 2.
pi_212341554
Triple is over het algemeen wel stiller, maar dat hangt ook van de glasdiktes af. Als je 3x 4 mm glas hebt, hebben alle panelen de zelfde trillingsfrequentie. De geluiddemping komt dan wel uit de massa van het glas. Je kunt met dubbel glas ook veel dempen als je bijvoorbeeld buiten 6 mm en binnen 4 mm doet.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_212341574
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 19:40 schreef JF_ het volgende:

[..]
Toen ik van oud dubbelglas naar hr++ in kunststof ging was t ook gelijk een stuk stiller. Bijna eng stil al, eigenlijk. Is triple glas nou echt nog stiller dan dubbel hr++, of zit t verschil meer in de kozijnen en roosters dan daadwerkelijk het glas zelf? De glaszetter raadde toen triple zelfs af omdat het weinig voordeel bood en wel een enorm stuk zwaarder is in een schuifpui van anderhalve meter.
Ook voor de jongens die het moesten zetten, trouwens, een dubbelglas ruitje van 175kg was al haast niet te hanteren zonder kraan, en met drie lagen glas is dat natuurlijk nog veel meer.
Die glaszetters willen gewoon niet tillen, het scheelt wel degelijk. Overigens hebben wij onze driedubbelglas ramen zelf gezet, het enige probleem waren de openslaande deuren, maar wij hebben ook geen hele grote ramen.

Het scheelt in geluid en zoals eerder genoemd betere isolatie.
  donderdag 8 februari 2024 @ 08:17:47 #24
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_212341606
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 12:27 schreef Neo_ het volgende:

[..]

En zelf zéker niet handig, dus zelf doen is geen optie! Het Franse balkon gaat ook weg, dus het raam en de deur daar wordt vervangen door een mooie raampartij :)
Mocht je daarbij glas tot op de vloer hebben, is daar dan ook rekening gehouden met letselbeperkend glas?
pi_212345368
Puur voor de nieuwsgierigheid, heeft iemand ervaring met vacuum glas? Ik neem aan dat het super stil moet zijn en super isolerend. Maar het zal wel schreeuwend duur zijn. En dan die afstandshouders, storen die?
pi_212363249
Van oud dubbelglas naar HR++ en kunststof kozijnen is al echt een wereld van verschil.

Maar in een huis van 1950 zal het verschil tussen het++ en tripple niet zo groot zijn qua isolatie omdat 9 van de 10 huizen zelf niet optimaal geïsoleerd zijn, aldus onze aannemer. Maar qua geluid is het wel beter.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_212368658
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 20:24 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Van oud dubbelglas naar HR++ en kunststof kozijnen is al echt een wereld van verschil.

Maar in een huis van 1950 zal het verschil tussen het++ en tripple niet zo groot zijn qua isolatie omdat 9 van de 10 huizen zelf niet optimaal geïsoleerd zijn, aldus onze aannemer. Maar qua geluid is het wel beter.
Waarom schrijf/kopieer je die onzin?

Voor de werking van de isolatie van het triple glas maakt het echt werkelijk 0,0 verschil of je het triple glas in een houten schuurtje plaatst, een ongeïsoleerde muur uit 1900 of in een huis wat volledig aan de laatste isolatie eisen voldoet.

Juist door dat soort onzin blijven huizen nog heel lang niet optimaal geïsoleerd. Want door de zaken die aangepakt worden niet optimaal te doen, wordt het nóóit optimaal.

Als het binnen 20 graden is en buiten 0 graden, dan laat 1m2 HR++ glad ongeveer 24W aan warmte door.
Zou hetzelfde raam voorzien zijn van enkel glas, dan verliest het 94W aan warmte.
En met triple glas verliest dat raam nog maar 12W.

Hoeveel warmte de muur er omheen door laat, maakt echt geen verschil voor de werking van het raam.
pi_212390244
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 09:38 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ik ben ook vooral wel benieuwd naar de investering en wat het qua kosten terug verdient per jaar.


Want een glazen hr++ raam laten zetten kost al een vermogen. Laat staan als je het hele huis naar tripple omzet.
We hebben nog geen triple glas, maar op de offerte scheelde het 1700,00.
We hebben 27m² glas.
Dat levert 3510 subsidie op bij triple glas en 1755 bij HR++

Kortom, geen prijsverschil.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_212390593
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2024 10:22 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Waarom schrijf/kopieer je die onzin?

Voor de werking van de isolatie van het triple glas maakt het echt werkelijk 0,0 verschil of je het triple glas in een houten schuurtje plaatst, een ongeïsoleerde muur uit 1900 of in een huis wat volledig aan de laatste isolatie eisen voldoet.

Juist door dat soort onzin blijven huizen nog heel lang niet optimaal geïsoleerd. Want door de zaken die aangepakt worden niet optimaal te doen, wordt het nóóit optimaal.

Als het binnen 20 graden is en buiten 0 graden, dan laat 1m2 HR++ glad ongeveer 24W aan warmte door.
Zou hetzelfde raam voorzien zijn van enkel glas, dan verliest het 94W aan warmte.
En met triple glas verliest dat raam nog maar 12W.

Hoeveel warmte de muur er omheen door laat, maakt echt geen verschil voor de werking van het raam.
Elke glasboer die ik langs heb gehad zei dat.
Motivatie is dat je de isolatiewaarde van het huis niet lager krijgt dan 1,5. Dan heeft tripple glas met 0,7 weinig zin.

Mede dankzij reacties op dit forum kies ik toch voor triple.
We hebben bovendien best veel glasoppervlak in de woonkamer, dus dat scheelt volgens mij echt wel.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_212391831
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:47 schreef Wantie het volgende:

[..]
Elke glasboer die ik langs heb gehad zei dat.
Motivatie is dat je de isolatiewaarde van het huis niet lager krijgt dan 1,5. Dan heeft tripple glas met 0,7 weinig zin.

Mede dankzij reacties op dit forum kies ik toch voor triple.
We hebben bovendien best veel glasoppervlak in de woonkamer, dus dat scheelt volgens mij echt wel.
Dan zijn er wat betreft die glasboeren twee opties:
1: ze hebben geen zin om te tillen en maken op HR++ (bijna) net zo veel of zelfs meer marge als op triple glas

2: ze snappen helemaal niets va n isolatie.

Gezien de foto's van je huis schat ik het bouwjaar op eind jaren 80, begin jaren 90. Dan hebben je muren en dak vanuit de bouw een Rc gekregen van 2,0 of beter.

[edit] excuus, ik haal jou en TS door elkaar. Jij hebt geen foto's geplaatst[/edit]

Een Rc van 2,0 staat gelijk aan een U-waarde van 0,5. Dus zelfs het beste triple glas is wat betreft de isolatie maar net gelijk aan je (naar huidige maatstaven) matig geïsoleerde muren.

Vanaf 1979 is de isolatiewaarde van muren en dak al Rc1,3. Ofwel gelijk aan een U-waarde van 0,77 en doet dus ook niet echt onder voor de isolatiewaarde van triple glas.
pi_212393030
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 20:09 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dan zijn er wat betreft die glasboeren twee opties:
1: ze hebben geen zin om te tillen en maken op HR++ (bijna) net zo veel of zelfs meer marge als op triple glas

2: ze snappen helemaal niets va n isolatie.

Gezien de foto's van je huis schat ik het bouwjaar op eind jaren 80, begin jaren 90. Dan hebben je muren en dak vanuit de bouw een Rc gekregen van 2,0 of beter.

[edit] excuus, ik haal jou en TS door elkaar. Jij hebt geen foto's geplaatst[/edit]

Een Rc van 2,0 staat gelijk aan een U-waarde van 0,5. Dus zelfs het beste triple glas is wat betreft de isolatie maar net gelijk aan je (naar huidige maatstaven) matig geïsoleerde muren.

Vanaf 1979 is de isolatiewaarde van muren en dak al Rc1,3. Ofwel gelijk aan een U-waarde van 0,77 en doet dus ook niet echt onder voor de isolatiewaarde van triple glas.
Wij hebben een hoekwoning uit 1962, bodemisolatie onder houten vloer, spouwmuurisolatie en dakisolatie.
En straks hopelijk triple glas in de woonkamer (en natuurlijk in de rest van het huis).
Daar nu 2 bloemkozijnen met resp 275x190 en 190x160 raamoppervlak, 1 kozijn met 60x90 cm, en schuifpui van 275x250 cm.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zondag 11 februari 2024 @ 21:39:26 #32
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_212393386
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 18:27 schreef Wantie het volgende:

[..]
We hebben nog geen triple glas, maar op de offerte scheelde het 1700,00.
We hebben 27m² glas.
Dat levert 3510 subsidie op bij triple glas en 1755 bij HR++

Kortom, geen prijsverschil.
Voor subsidie mag je bij vervangen complete kozijnen het complete raamkozijn tellen.
btw als je een 2e isolatiepakket neemt ( bijvoorbeeld een warmtepomp, spouwmuurisolatie ) dan wordt je subsidie verdubbelt.

Bij mij hebben ze afgelopen week de oude kozijnen vervangen voor kunstof met triple glas.
Triple was bij mij totaal 450 euro duurder dan HR++. Ik kreeg 2000 euro subsidie.
Nu laat ik voor 800 euro de spouw nog isoleren, daar krijg ik 250 euro subsidie op. En die 2000 wordt 4000 euro.
En alles triple glas.
Merk nu wel echt al een verschil. Zeker de voordeur was een grote tocht. Woonkamer en keuken is ook stuk aangenamer. Eens kijken wat we komende tijd aan gas besparen.
pi_212393443
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 06:16 schreef Neo_ het volgende:
Ah ja, dat het gewicht hoger is, is misschien wel een dingetje, zeker bij de schuifpui. Geluidsisolatie is fijn! En de kouval hebben we ook nu inderdaad. Komt mede ook door de ventilatieroosters die er in zitten. Man wat voelen die dingen koud aan (als ze dicht zijn)..! Blij als die ook weg zijn straks.

VOordeur tocht nu ook, dus dat zal ook wel wat opleveren als die vervangen is.

Ik zal voor - en na fotos maken trouwens, de look gaat ook lichtjes veranderen ;)
Wij hebben een schuifpui met triple glas. Die kan ik met m'n pink nog open duwen ondanks de glasplaat van ruim 100kg. Verbaasde me hoe soepel het loopt.
pi_212393614
Wij zijn paar maanden terug van oud dubbel naar hr++ gegaan. Wij hebben niet gekozen voor +++ omdat onze kozijnen niet vervangen hoefde te worden.
Geluid is iets minder geworden maar wat mij echt opvalt is dat vroeger de ramen aan de binnenkant besloegen en nu aan de buitenkant en volgens mijn man is dat goed ?.
pi_212393762
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:57 schreef Sorella het volgende:
Wij zijn paar maanden terug van oud dubbel naar hr++ gegaan. Wij hebben niet gekozen voor +++ omdat onze kozijnen niet vervangen hoefde te worden.
Geluid is iets minder geworden maar wat mij echt opvalt is dat vroeger de ramen aan de binnenkant besloegen en nu aan de buitenkant en volgens mijn man is dat goed ?.
Klopt, dat is een teken dat het buitenste glas dus niet warmte van binnen doorlaat.

Let wel op dat het vocht dat vroeger aan de binnenkant besloeg nu mogelijk ergens anders zijn heil zoekt.
Goed ventileren dus.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_212393862
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2024 22:09 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt, dat is een teken dat het buitenste glas dus niet warmte van binnen doorlaat.

Let wel op dat het vocht dat vroeger aan de binnenkant besloeg nu mogelijk ergens anders zijn heil zoekt.
Goed ventileren dus.
Komt goed :)
pi_212396405
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2024 21:57 schreef Sorella het volgende:
Wij zijn paar maanden terug van oud dubbel naar hr++ gegaan. Wij hebben niet gekozen voor +++ omdat onze kozijnen niet vervangen hoefde te worden.
Geluid is iets minder geworden maar wat mij echt opvalt is dat vroeger de ramen aan de binnenkant besloegen en nu aan de buitenkant en volgens mijn man is dat goed ?.
ja klopt is bij ons ook zo. Soms wel irritant want je ziet een hele tijd niets
pi_212401168
Niet bedoeld als topic-kaap want de TT past precies bij wat ik aan het uitbroeden ben.

In mijn woning uit begin jaren 70, met ramen als etalageruiten, is rond 1980 dubbel glas geplaatst. Mankeert nog altijd helemaal niks aan maar ik schat een U waarde van tegen de 3.
De hardhouten kozijnen zijn nog in perfecte staat en volgens mij dik genoeg om de sponning nog 2 a 2,5 cm te verbreden zodat er een triple van 40 of 44 mm in past.

Alle glas- en kozijnboeren roepen om het hardst dat zoiets niet kan maar ik zou niet weten waarom niet.
Heeft er iemand kennis en/of ervaring met zo'n aanpak?

(en net als TS heb ik ook nog een upgrade voor de spouwisolatie op het lijstje staan)

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 12-02-2024 15:46:55 ]
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_212401988
@quo_ geven die glasboeren ook aan waarom het niet zou kunnen?

Al eens een glaszet geprobeerd die géén kozijnen-handel heeft?
pi_212402440
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 15:36 schreef quo_ het volgende:
Niet bedoeld als topic-kaap want de TT past precies bij wat ik aan het uitbroeden ben.

In mijn woning uit begin jaren 70, met ramen als etalageruiten, is rond 1980 dubbel glas geplaatst. Mankeert nog altijd helemaal niks aan maar ik schat een U waarde van tegen de 3.
De hardhouten kozijnen zijn nog in perfecte staat en volgens mij dik genoeg om de sponning nog 2 a 2,5 cm te verbreden zodat er een triple van 40 of 44 mm in past.

Alle glas- en kozijnboeren roepen om het hardst dat zoiets niet kan maar ik zou niet weten waarom niet.
Heeft er iemand kennis en/of ervaring met zo'n aanpak?

(en net als TS heb ik ook nog een upgrade voor de spouwisolatie op het lijstje staan)
Het zou aan het gewicht kunnen liggen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_212403107
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 17:39 schreef Wantie het volgende:

[..]
Het zou aan het gewicht kunnen liggen.
Maar dat geldt dan uitsluitend voor draaiende delen. En ja, dan is het wel geloofwaardig. Moderne ramen en deuren hebben heel wat steviger hang en sluitwerk dan vroeger, onder andere vanwege de mogelijkheid voor het plaatsen van triple glas.


Maar in een vast raam waarbij normaal gesproken het kozijn gewoon op de stenen muur rust mag dat geen extra gewicht geen punt zijn.
pi_212404482
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 18:44 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Maar dat geldt dan uitsluitend voor draaiende delen. En ja, dan is het wel geloofwaardig. Moderne ramen en deuren hebben heel wat steviger hang en sluitwerk dan vroeger, onder andere vanwege de mogelijkheid voor het plaatsen van triple glas.

Maar in een vast raam waarbij normaal gesproken het kozijn gewoon op de stenen muur rust mag dat geen extra gewicht geen punt zijn.
Dat was ook mijn idee. Ik zou willen beginnen met een raam van 2,5 breed x 1,2 hoog. Zit nu wel een draaibaar deel in van ca. 60 cm maar dat mag ook wel een vast raam worden. Het raamkozijn heeft een onderdorpel die rust op het metselwerk.

Heb uitgerekend dat ik met het verschil in warmteverlies (oud dubbel t.o.v.nieuw triple) door deze glasplaat ongeveer 50 m3 gas per jaar kan besparen, Bij mijn huidige gasprijs is dat een kleine 70 euro.
De kosten voor glas, glaszetter en schilder raam ik op 1000 euro. Het opruimen van de sponning zal ik dan zelf moeten doen.
Duurt dus wel een paar jaar voordat je dat terug verdiend hebt.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_212970677
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 12:19 schreef Neo_ het volgende:
Nog maar een maandje wachten en dan gaat ons huis een redelijke upgrade krijgen; alle ramen (dubbel glas en in garage zelfs enkel), deuren (voordeur, keukendeur, achterdeur), kozijnen en schuifpui gaan er uit en worden vervangen door kunststof met triple glas! Ook gaan een aantal hout panelen die nu in de houten kozijnen zitten, verdwijnen en wordt dit vervangen door hogere ramen (!!) Hopelijk dus meer comfort en sowieso meer licht!

Ik ben benieuwd naar ervaringen van soortgelijke acties, dus van 'ouderwets' dubbelglas naar triple en of je dit daadwerkelijk merkt. Als de kozijnen er in zitten, volgt na-isoleren van de spouwmuren, welke al geisoleerd zijn, maar kan beter ;)
Hoe staat het met de grote kozijnen- en ramenwissel?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 27 maart 2024 @ 06:19:57 #44
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_212973420
quote:
5s.gif Op dinsdag 26 maart 2024 21:20 schreef sigme het volgende:

[..]
Hoe staat het met de grote kozijnen- en ramenwissel?
Op twéé details na afgerond. Het raam boven de garage moet nog een horretje krijgen en de kiepstand zit er nog niet op. Één van de ramen van de schuifpui heeft een veeg / vlek aan de binnenkant vna het glas, dus die gaat vervangen worden. Voor de rest echt top geworden! Zie foto's

De huiskamer is even een doorlucht ruimte geworden. Dit voelde wel heel even spannend..!




Dit is hoe het er nu een beetje uit ziet. Franse balkon is weg, en de ramen links beneden zijn alle drie een 50a 60 cm hoger geworden, door het vervangen van houten isolatieplaten (welke in het kozijn zaten) door glas. Dakkapel is ook volledig vernieuwd. Alle ramen boven kunnen open (fijn!) en alle ramen boven en beneden zijn voorzien van de tochtstand, ze gaan dan in volledigheid een have cm ongeveer naar achter, zodat het lekker kan ventileren, maar dit kun je van buiten niet zien. Super optie!



Keukenraam is ook veel fijner en groter geworden!




Maar voor mij persoonlijk zit de grootste en fijnste verandering aan de entree :) Zoek de verschillen:


pi_212973432
Dat ziet er strak uit. Vooral de entree is echt heel veel mooier geworden inderdaad! :)
  woensdag 27 maart 2024 @ 07:28:12 #46
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_212973629
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 06:26 schreef ArnosL het volgende:
Dat ziet er strak uit. Vooral de entree is echt heel veel mooier geworden inderdaad! :)
thanks..! En dan staat de afspraak inmiddels ook om het houtwerk te verven (windveren) en de gevelbekleding te beitsen (of wat er ook nodig is)..!
pi_212973748
Heb je ook compleet nieuwe deuren gekregen? Daar was ik het meeste blij mee. Onze oude houten voordeur had 1 slot en een hangslotje aan de binnenkant. Nu met kunstof een 6 puntssluiting
  woensdag 27 maart 2024 @ 11:56:05 #48
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_212976680
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 07:53 schreef OxygeneFRL het volgende:
Heb je ook compleet nieuwe deuren gekregen? Daar was ik het meeste blij mee. Onze oude houten voordeur had 1 slot en een hangslotje aan de binnenkant. Nu met kunstof een 6 puntssluiting
Yep, rondom ook de buitendeuren vernieuwd!
pi_212981505
Ik heb HR++ glas uit 2002. Zou daar nog winst mee te behalen zijn met nieuw HR++ glas? Triple gaat waarschijnijik niet passen.
pi_212982252
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2024 18:49 schreef Glider76 het volgende:
Ik heb HR++ glas uit 2002. Zou daar nog winst mee te behalen zijn met nieuw HR++ glas? Triple gaat waarschijnijik niet passen.
HR++ is HR++. Namelijk dubbelglas met een warmtereflecterende coating en edelgasvulling en een U-waarde van ~1,2. Als het oude glas niet lek is, zal het verschil marginaal zijn, laat staan dat je de kosten er uit haalt. Als het wel lek is: vervangen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')