abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 5 februari 2024 @ 11:38:10 #26
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_212304563
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 10:51 schreef Managarm het volgende:

[..]
Er zijn apparaten op de markt die ervoor zorgen het warm water pas uit de leiding komt als het warm is, kost wel wat geld (iets van 300 euro).
Wij hebben gewoon geen warm water in de keuken en missen dit totaal niet. Als we warm water nodig zijn dan gebruiken we (in de zomer) de waterkoker en in de winter staat er een ketel op de kachel en als die niet aanstaat dan warmen we op propaan. De geisers (een op gas en een op stroom) hangen een halve meter vanaf de douchekop. Toen ik jong was wilde ik ook steeds luxer en mooier maar nu gaan we weer wat stappen terug en leveren behoorlijk wat in maar hebben daar helemaal geen problemen mee, juist leuk. En we hebben nu zeer lage lasten zodat we met een loon ruim kunnen rondkomen.
To BG or not to BG!
  maandag 5 februari 2024 @ 11:46:58 #27
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_212304690
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 10:27 schreef SnodeSnuiter het volgende:
2 vaatwassers???? _O-
Hoeveel kinderen heb je? 16?
Beste aankoop ever 8-) .
Met 3 kinderen trouwens :P .
pi_212305112
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 09:31 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
Net zo efficiënt als een quooker

24/7/365 water op temperatuur houden voor die 3x per dag dat je het nodig hebt verknoeit kilowatts aan stroom/gas, een beetje water weg spoelen is vele malen goedkoper

TS vroeg naar comfort, niet naar efficiëntie.

quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 11:38 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Wij hebben gewoon geen warm water in de keuken en missen dit totaal niet. Als we warm water nodig zijn dan gebruiken we (in de zomer) de waterkoker en in de winter staat er een ketel op de kachel en als die niet aanstaat dan warmen we op propaan. De geisers (een op gas en een op stroom) hangen een halve meter vanaf de douchekop. Toen ik jong was wilde ik ook steeds luxer en mooier maar nu gaan we weer wat stappen terug en leveren behoorlijk wat in maar hebben daar helemaal geen problemen mee, juist leuk. En we hebben nu zeer lage lasten zodat we met een loon ruim kunnen rondkomen.
Ik heb in de keuken een plintboiler, dat is vijf liter, slecht geïsoleerd en extra heet. Het ding zit dan ook achter een aan/uit schakelaar en om eerlijk te zijn gaan er soms weken voorbij voor ie weer eens aan gaat. Ik heb dan wel een vaatwas en kleiner hoeveelheden gaan vaak in de waterkoker. Handen wassen kan met koud water en anders moet ik een kwartiertje wachten tot die boiler op temperatuur is. Voor vloer dweilen of ander schoonmaakwerk gaat ie wel regelmatig aan.

Een elektrische doorstroomkraan heb ik ook wel overwogen maar dat zijn foeilelijke dingen in je keuken en ik had toen twijfels over de veiligheid plus dat je straal heet water wel erg dun is.
pi_212305220
Alles drempelvrij zodat je robotstofzuiger overal kan komen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_212305358
Onder/naast (waar maar plaats is) het huis een hele grote regenwatertank op de hemelwaterafvoer... Daarop toilet reservoir en wasmachine(s) aansluiten en eventueel tapkraan in de tuin. Gezien de geruchten dat toekomstige waterprijs p/m³ de pan uit gaat swingen ben je daar op voorbereid. Geeft sowieso meerwaarde aan het huis, dus de +/- ¤ 10.000 die het extra kost komt deels wel terug... Waterprijs is al bijna 10% gestegen tussen 2023 en 2024 naar bijna ¤1.80 p/m³
pi_212305669
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 11:38 schreef oppiedoppie het volgende:

[..]
Wij wel, maar een keer per dag maken we warm water (elektrisch of hout, al naar gelang de hoeveelheid zon). In ons nieuwe huis komt een cv-houtkachel, dat zal het leven wat aangenamer maken, 300 liter vat erop aangesloten in combinatie met vloerverwarming. Het is met drogende stuuk (dus hoge luchtvochtigheid) altijd 15 graden minimaal in het nieuwe huis, maar ja, wel in Portugal.
pi_212305683
quote:
14s.gif Op maandag 5 februari 2024 12:50 schreef Watuntrik het volgende:
Onder/naast (waar maar plaats is) het huis een hele grote regenwatertank op de hemelwaterafvoer... Daarop toilet reservoir en wasmachine(s) aansluiten en eventueel tapkraan in de tuin. Gezien de geruchten dat toekomstige waterprijs p/m³ de pan uit gaat swingen ben je daar op voorbereid. Geeft sowieso meerwaarde aan het huis, dus de +/- ¤ 10.000 die het extra kost komt deels wel terug... Waterprijs is al bijna 10% gestegen tussen 2023 en 2024 naar bijna ¤1.80 p/m³
Wij hebben dat kort overwogen toen vorig jaar de hele tuin open ging, maar in een hele lange droge zomer kan zelfs zo'n grote tank een keer leeggepompt worden, zeker als je een grote tuin hebt. Bijna overal in Nederland - behalve in hoog Overijssel en op de Veluwe - staat het grondwater dicht genoeg onder het oppervlak om een kleine put in je tuin te slaan, zo kan je je eigen grondwater oppompen en daarmee de tuin beregenen. Het zakt ook precies daar weer terug de bodem in, dus het blijft een mooie kringloop.
Bij ons zit er teveel ijzer in het water, dus ik sluit de wasmachine er maar niet op aan, maar het toilet kan ik eventueel nog wel erop aansluiten.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_212305794
Plafond speakers, wij hebben ze in de keuken. Echt top.
pi_212305837
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 13:13 schreef Gripper het volgende:

[..]
Wij hebben dat kort overwogen toen vorig jaar de hele tuin open ging, maar in een hele lange droge zomer kan zelfs zo'n grote tank een keer leeggepompt worden, zeker als je een grote tuin hebt. Bijna overal in Nederland - behalve in hoog Overijssel en op de Veluwe - staat het grondwater dicht genoeg onder het oppervlak om een kleine put in je tuin te slaan, zo kan je je eigen grondwater oppompen en daarmee de tuin beregenen. Het zakt ook precies daar weer terug de bodem in, dus het blijft een mooie kringloop.
Bij ons zit er teveel ijzer in het water, dus ik sluit de wasmachine er maar niet op aan, maar het toilet kan ik eventueel nog wel erop aansluiten.
Bij teveel ijzer kan je een vuilafscheider in het circuit opnemen, daar zit een magneet in.
pi_212306078
quote:
14s.gif Op maandag 5 februari 2024 12:50 schreef Watuntrik het volgende:
Mijn water verbruik is iets meer dan een kuub per maand. Ik denk niet dat ik met dat verbruik een grijswatertank er op na kan houden. Wat is wel doe is planten water geven met aquarium water maar of dat echt zoden aan de dijk zet?
pi_212306133
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 13:13 schreef Gripper het volgende:

[..]
4 wasjes p/w is +/- 10m³ p/j en afhankelijk van hoeveel je thuis op de pot zit en doorspoeld kun je daar bij 8 x per dag als je een schijtert bent 10m³ p/j bijtellen per schijtert. Maar dat zijn dus hoge gemiddelden. Een tank van rond de 20m³ zul je dan toch aan moeten denken om misschien een jaartje rond te komen als je hem vol krijgt in het natte seizoen.

Toilet en wassen zijn samen wel de grootverbruikers wat water betreft zal +/- de waterrekening halveren en je het is gedemineraliseerd water wat de duurzaamheid van de machine/sanitair verbeterd.

Geen idee hoeveel % maar zal in de moderne klimaathype de waarde van het huis zeker verhogen.

Familielid heeft het 25 jaar geleden al laten doen, daar heeft hij toen zelfs subsidie voor gevangen. Geen idee of dat nu nog is, misschien aftrekpostje? Wanneer je toch van de grond af aan nieuwbouwt die som zeker even meenemen... :)
pi_212306297
Centraal stofzuigersysteem, dus nooit meer opwervelend fijnstof.
Meer dan voldoende stopcontacten. Zeker in de keuken. Wij hebben ze in de plinten zitten zodat ze te verplaatsen zijn. Kunnen op dezelfde outlets ook dozen voor utp en alles wat je je kan bedenken
Vloerverwarming en evo home
Op elke verdieping een apart toilet. Hebben wij hier in een standaard rijtjeshuis ook gedaan. Heerlijk een toilet op twee hoog.
pi_212306764
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 08:57 schreef Debuteer het volgende:
Ventilatiesysteem met warmteterugwinning: altijd goede luchtkwaliteit zonder tocht of geluid van buiten door roosters die open moeten staan.
Dit x5, samen met een waterontharder.
Overigens krijg ik beiden in mijn nieuwbouw.

Mijn lijst:
Plafondpunt voor de accespoints;
4 mm2 5 aderige kabels voor de PV panelen;
Groepenkast indelen per kamer ipv alles te gaan combineren;
Twee vaatwassers;
Stromend aansluiten van watertappunten;
Fatsoenlijke Solidair luchtroosters ipv die ventielen;
Alles in steken op gemakkelijk onderhoud.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212306781
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2024 09:26 schreef Kreator het volgende:

[..]
Ik kook graag en heb een grote oven. Ik heb nog nooit gehad dat ik een tweede oven nodig had. Bovendien heb je daar dan een airfryer voor.
Ik gebruik dit best vaak. Twee verschillende temperaturen gebruiken of een ander gerecht warmhouden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212307025
quote:
6s.gif Op maandag 5 februari 2024 08:42 schreef kirsten. het volgende:

[..]
Slim! Een hotfill heb ik nooit van gehoord, ik zal eens kijken. Ons dak wordt riet (ivm huidige bouw van de boerderij en vergunningen), en een zonnecollector komt daar denk ik niet op. Maar het schuurdak ligt vol met zonnepanelen en er is nog ruimte over. Ik weet alleen niet of het zin heeft om een zonnecollector zeg 30 meter van het huis te plaatsen ivm warmteverlies. Een goede om in te duiken!
Zonnecollector klinkt leuk maar zonnepanelen zijn handiger, als je geen warm water nodig hebt kan je altijd de elektriciteit nog ergens anders voor gebruiken, ik zou een warmtepompboiler kiezen. En ook gezien de afstand zou ik het niet doen.
pi_212307868
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 14:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik gebruik dit best vaak. Twee verschillende temperaturen gebruiken of een ander gerecht warmhouden.
Met de ene oven stomen en de andere bakken. Fornuis vooral voor het aanbakken van spullen
  maandag 5 februari 2024 @ 16:28:57 #42
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212308024
Een pantry direct grenzend aan de keuken, met veel ruimte voor voorraden en een aanrecht voor elektrische apparatuur.
The love you take is equal to the love you make.
pi_212310711
Centraal stofzuigsysteem
Airco
Rolluiken
Stoomoven
Kelder
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  maandag 5 februari 2024 @ 19:53:40 #44
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_212310808
Zolderkamer :+
pi_212311030
Zeer grote plafond douche! lijkt mij echt ultiem!!
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  maandag 5 februari 2024 @ 20:06:31 #46
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212311090
een open haard en een sex dungeon
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_212313904
Waar ik zelf veel blij mee ben met onze verbouwing;
- dak vol zonnepanelen
- warmtepomp/boiler
- overal vloerverwarming (dus ook alle slaapkamers)
- keramisch parket op de BG
- nieuwe 32mm meerlagenbuis door de hele woning voor aanvoer van warmtepomp naar verdelers vloerverwarming
- 60m2 kelder :7 (fitness + beamer)
- alle ventilatie roosters vervangen
- 2 badkamers
- apart washok
- aparte speelkamer voor de kinderen op de bg (zodat de kelder van ons blijft).

Wat ik achteraf anders had willen doen;
- WTW in hele woning ipv roosters
- geen mat zwarte keuken.. Dit gaan we waarschijnlijk nog wel veranderen, beetje zonde van t geld.. (alleen nieuwe frontjes, kasten blijven)
- rente 30 jaar vast 1,7% ipv 20 jaar 1,52% :+

[ Bericht 3% gewijzigd door Sport_Life op 05-02-2024 23:19:40 ]
pi_212319898
Zoals eerder hier al gezegd een kelder of kelderkast, deze mis ik in m’n huidige woning zou het graag willen voor opslag.

Mogelijkheid om regenwater op te vangen en daarmee de wc doorspoelen (IBC’s van 1000 liter bijv.)

In de tuin een pomp waar je grond water kan pompen om de planten en het gras water te geven.
pi_212327942
De mogelijkheid om regenwater op te vangen om daar oa. het toilet mee door te spoelen.
pi_212336003
Mijn tip:

Ga als er enigszins budget voor is naar een interieur ontwerper en ga met hen op zoek naar jullie ideale indeling. Inclusief goed plan voor de verlichting en elektra
.

- Dak vol zonnepanelen, met een helling van 45 graden of nog iets steiler. Steil dak levert namelijk beter rendement in de winter en dat is gunstig als de salderingsregeling wordt afgeschaft. Het beste is 50% op zuidoost en 50% op zuidwest gericht.

- Veel glas op het (Zuid)oosten. Weinig glas op noord en west gericht. Zuidoosten ivm de waardevolle warmte van de ochtendzon.
Ook een klein zitplekje gericht op het zuidwesten met groot raam, om op zonnige winterdagen 's middags van het zonnetje te genieten. De ruimte met het raam op het zuidwesten liefst wel af te scheiden van de ruimte met ramen op het zuidoosten. Ivm binnenklimaat in de zomer.

- Overal degelijke buitenzonwering, liefst in het ontwerp meegenomen. In herfst, winter en voorjaar mag de zon binnen schijnen. Maar in de zomer niet. Flinke (Lei)bomen zijn een goede zonwering.

- WTW ventilatie, warmtepomp, overal vloerverwarming+koeling met zone-regeling en aanvullend een airco op de slaapverdieping zijn vanzelfsprekend. Net als zeer goede isolatie en triple glas.

- Voldoende stopcontacten, elke etage een aansluiting voor een accespoint, elke slaap/werk/studeerkamer een netwerk aansluiting.

- Washok op de slaapverdieping met ruimte voor wasmachine en droogrek, uiteraard goed geventileerd. Mag gecombineerd zijn als technische ruimte voor de warmtepomp, wtw enzo.

- Keuken met voldoende bergruimte
- hoge koelkast in de keuken, hoge diepvries in aangrenzende bijkeuken.
- directe toegang tot de oprit vanuit de bijkeuken, zodat je boodschappen daar direct kunt opbergen.

- kasten en wandmeubels op maat
- lichtplan voor functionele en geïntegreerde verlichting, maar uiteraard ook sfeerverlichting. Alle verlichting op dimmers. Dimmen ook op alle lichtpunten bedienbaar met draaiknop (druk-dimmers zijn traag, dus ruk).

- afzuiging van de keuken naar buiten toe! Geen gedoe met koolstoffilters elke paar maanden.

- oprit met carport voor beide auto's (naast elkaar). Droog in/uitstappen en nooit ijs krabben.
Uiteraard voorbereiding voor een laadpaal tbv elektrische auto.

- Regenwater opvang in grote ondergrondse tank. In elk geval voor de tuin, maar ook voor het toilet en de wasmachine.

- slaapkamers zo veel mogelijk op het noordoosten. Ruimten waar je overdag verblijft op het zuidoosten/zuidwesten.

- op loopafstand van een winkelcentrum met in elk geval een supermarkt, bakker en slager.
Op fietsafstand van een treinstation.

- Nabij wandelgebied (natuur) om er met de hond op uit te gaan.

- Overal tegelvloeren. Slijtvast, huisdierbestendig en goed met vloerverwarming.

- Zitkamer af te scheiden met ensuite deuren van de leefkeuken. Géén kookeiland! Die dingen zijn super hip maar eigenlijk ontzettend onhandig in de meeste huizen

- Voorbereidingen voor slapen en baden op de begane grond, levensloop bestendig. In hetzelfde kader voorbereid om de trap naar de bovenliggende verdiepingen volledig te scheiden van de benedenverdieping, zodat de woning eventueel gesplitst kan worden zodra we zelf alleen nog beneden leven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')