Wij hebben gewoon geen warm water in de keuken en missen dit totaal niet. Als we warm water nodig zijn dan gebruiken we (in de zomer) de waterkoker en in de winter staat er een ketel op de kachel en als die niet aanstaat dan warmen we op propaan. De geisers (een op gas en een op stroom) hangen een halve meter vanaf de douchekop. Toen ik jong was wilde ik ook steeds luxer en mooier maar nu gaan we weer wat stappen terug en leveren behoorlijk wat in maar hebben daar helemaal geen problemen mee, juist leuk. En we hebben nu zeer lage lasten zodat we met een loon ruim kunnen rondkomen.quote:Op maandag 5 februari 2024 10:51 schreef Managarm het volgende:
[..]
Er zijn apparaten op de markt die ervoor zorgen het warm water pas uit de leiding komt als het warm is, kost wel wat geld (iets van 300 euro).
Beste aankoop everquote:Op maandag 5 februari 2024 10:27 schreef SnodeSnuiter het volgende:
2 vaatwassers????
Hoeveel kinderen heb je? 16?
TS vroeg naar comfort, niet naar efficiëntie.quote:Op maandag 5 februari 2024 09:31 schreef Ikbenookeenklant het volgende:
Net zo efficiënt als een quooker
24/7/365 water op temperatuur houden voor die 3x per dag dat je het nodig hebt verknoeit kilowatts aan stroom/gas, een beetje water weg spoelen is vele malen goedkoper
Ik heb in de keuken een plintboiler, dat is vijf liter, slecht geïsoleerd en extra heet. Het ding zit dan ook achter een aan/uit schakelaar en om eerlijk te zijn gaan er soms weken voorbij voor ie weer eens aan gaat. Ik heb dan wel een vaatwas en kleiner hoeveelheden gaan vaak in de waterkoker. Handen wassen kan met koud water en anders moet ik een kwartiertje wachten tot die boiler op temperatuur is. Voor vloer dweilen of ander schoonmaakwerk gaat ie wel regelmatig aan.quote:Op maandag 5 februari 2024 11:38 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Wij hebben gewoon geen warm water in de keuken en missen dit totaal niet. Als we warm water nodig zijn dan gebruiken we (in de zomer) de waterkoker en in de winter staat er een ketel op de kachel en als die niet aanstaat dan warmen we op propaan. De geisers (een op gas en een op stroom) hangen een halve meter vanaf de douchekop. Toen ik jong was wilde ik ook steeds luxer en mooier maar nu gaan we weer wat stappen terug en leveren behoorlijk wat in maar hebben daar helemaal geen problemen mee, juist leuk. En we hebben nu zeer lage lasten zodat we met een loon ruim kunnen rondkomen.
Wij wel, maar een keer per dag maken we warm water (elektrisch of hout, al naar gelang de hoeveelheid zon). In ons nieuwe huis komt een cv-houtkachel, dat zal het leven wat aangenamer maken, 300 liter vat erop aangesloten in combinatie met vloerverwarming. Het is met drogende stuuk (dus hoge luchtvochtigheid) altijd 15 graden minimaal in het nieuwe huis, maar ja, wel in Portugal.quote:Op maandag 5 februari 2024 11:38 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Wij hebben gewoon geen warm water in de keuken en missen dit totaal niet. Als we warm water nodig zijn dan gebruiken we (in de zomer) de waterkoker en in de winter staat er een ketel op de kachel en als die niet aanstaat dan warmen we op propaan. De geisers (een op gas en een op stroom) hangen een halve meter vanaf de douchekop. Toen ik jong was wilde ik ook steeds luxer en mooier maar nu gaan we weer wat stappen terug en leveren behoorlijk wat in maar hebben daar helemaal geen problemen mee, juist leuk. En we hebben nu zeer lage lasten zodat we met een loon ruim kunnen rondkomen.
Wij hebben dat kort overwogen toen vorig jaar de hele tuin open ging, maar in een hele lange droge zomer kan zelfs zo'n grote tank een keer leeggepompt worden, zeker als je een grote tuin hebt. Bijna overal in Nederland - behalve in hoog Overijssel en op de Veluwe - staat het grondwater dicht genoeg onder het oppervlak om een kleine put in je tuin te slaan, zo kan je je eigen grondwater oppompen en daarmee de tuin beregenen. Het zakt ook precies daar weer terug de bodem in, dus het blijft een mooie kringloop.quote:Op maandag 5 februari 2024 12:50 schreef Watuntrik het volgende:
Onder/naast (waar maar plaats is) het huis een hele grote regenwatertank op de hemelwaterafvoer... Daarop toilet reservoir en wasmachine(s) aansluiten en eventueel tapkraan in de tuin. Gezien de geruchten dat toekomstige waterprijs p/m³ de pan uit gaat swingen ben je daar op voorbereid. Geeft sowieso meerwaarde aan het huis, dus de +/- ¤ 10.000 die het extra kost komt deels wel terug... Waterprijs is al bijna 10% gestegen tussen 2023 en 2024 naar bijna ¤1.80 p/m³
Bij teveel ijzer kan je een vuilafscheider in het circuit opnemen, daar zit een magneet in.quote:Op maandag 5 februari 2024 13:13 schreef Gripper het volgende:
[..]
Wij hebben dat kort overwogen toen vorig jaar de hele tuin open ging, maar in een hele lange droge zomer kan zelfs zo'n grote tank een keer leeggepompt worden, zeker als je een grote tuin hebt. Bijna overal in Nederland - behalve in hoog Overijssel en op de Veluwe - staat het grondwater dicht genoeg onder het oppervlak om een kleine put in je tuin te slaan, zo kan je je eigen grondwater oppompen en daarmee de tuin beregenen. Het zakt ook precies daar weer terug de bodem in, dus het blijft een mooie kringloop.
Bij ons zit er teveel ijzer in het water, dus ik sluit de wasmachine er maar niet op aan, maar het toilet kan ik eventueel nog wel erop aansluiten.
Mijn water verbruik is iets meer dan een kuub per maand. Ik denk niet dat ik met dat verbruik een grijswatertank er op na kan houden. Wat is wel doe is planten water geven met aquarium water maar of dat echt zoden aan de dijk zet?quote:Op maandag 5 februari 2024 12:50 schreef Watuntrik het volgende:
Onder/naast (waar maar plaats is) het huis een hele grote regenwatertank op de hemelwaterafvoer... Daarop toilet reservoir en wasmachine(s) aansluiten en eventueel tapkraan in de tuin. Gezien de geruchten dat toekomstige waterprijs p/m³ de pan uit gaat swingen ben je daar op voorbereid. Geeft sowieso meerwaarde aan het huis, dus de +/- ¤ 10.000 die het extra kost komt deels wel terug... Waterprijs is al bijna 10% gestegen tussen 2023 en 2024 naar bijna ¤1.80 p/m³
4 wasjes p/w is +/- 10m³ p/j en afhankelijk van hoeveel je thuis op de pot zit en doorspoeld kun je daar bij 8 x per dag als je een schijtert bent 10m³ p/j bijtellen per schijtert. Maar dat zijn dus hoge gemiddelden. Een tank van rond de 20m³ zul je dan toch aan moeten denken om misschien een jaartje rond te komen als je hem vol krijgt in het natte seizoen.quote:Op maandag 5 februari 2024 13:13 schreef Gripper het volgende:
[..]
Wij hebben dat kort overwogen toen vorig jaar de hele tuin open ging, maar in een hele lange droge zomer kan zelfs zo'n grote tank een keer leeggepompt worden, zeker als je een grote tuin hebt. Bijna overal in Nederland - behalve in hoog Overijssel en op de Veluwe - staat het grondwater dicht genoeg onder het oppervlak om een kleine put in je tuin te slaan, zo kan je je eigen grondwater oppompen en daarmee de tuin beregenen. Het zakt ook precies daar weer terug de bodem in, dus het blijft een mooie kringloop.
Bij ons zit er teveel ijzer in het water, dus ik sluit de wasmachine er maar niet op aan, maar het toilet kan ik eventueel nog wel erop aansluiten.
Dit x5, samen met een waterontharder.quote:Op maandag 5 februari 2024 08:57 schreef Debuteer het volgende:
Ventilatiesysteem met warmteterugwinning: altijd goede luchtkwaliteit zonder tocht of geluid van buiten door roosters die open moeten staan.
Ik gebruik dit best vaak. Twee verschillende temperaturen gebruiken of een ander gerecht warmhouden.quote:Op maandag 5 februari 2024 09:26 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik kook graag en heb een grote oven. Ik heb nog nooit gehad dat ik een tweede oven nodig had. Bovendien heb je daar dan een airfryer voor.
Zonnecollector klinkt leuk maar zonnepanelen zijn handiger, als je geen warm water nodig hebt kan je altijd de elektriciteit nog ergens anders voor gebruiken, ik zou een warmtepompboiler kiezen. En ook gezien de afstand zou ik het niet doen.quote:Op maandag 5 februari 2024 08:42 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Slim! Een hotfill heb ik nooit van gehoord, ik zal eens kijken. Ons dak wordt riet (ivm huidige bouw van de boerderij en vergunningen), en een zonnecollector komt daar denk ik niet op. Maar het schuurdak ligt vol met zonnepanelen en er is nog ruimte over. Ik weet alleen niet of het zin heeft om een zonnecollector zeg 30 meter van het huis te plaatsen ivm warmteverlies. Een goede om in te duiken!
Met de ene oven stomen en de andere bakken. Fornuis vooral voor het aanbakken van spullenquote:Op maandag 5 februari 2024 14:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik gebruik dit best vaak. Twee verschillende temperaturen gebruiken of een ander gerecht warmhouden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |