abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212301001
De jaarlijkse WOZ-waarde is weer bepaald en dat betekent ook dat men weer bezwaar kan aantekenen tegen de hoogte om zo wat belastingen omlaag te krijgen. Nu is dat bigbusiness voor van die WOZ-bureau'tjes en daar gaat mn vraag dus over.

Maakte jij bezwaar tegen de WOZ-waarde?
Deed je dat zelf, of liet je dat over aan zo'n bureautje?
Wat leverde het op qua resultaat?

En dan de vraag: hoe moeiilijk is het om zelf bezwaar te maken en wat doet zo'n bureau nou eigenlijk precies?
Jij moet immers de foto's aanleveren, jij moet lijstjes invullen. En daarna stuurt zo'n bedrijfje dat volgens mij door naar de gemeente, waar dan een reactie uit volgt.

Brand los! Ik ben gewoon benieuwd omdat mn pa verleden jaar zo'n bedrijfje heeft ingeschakeld. Uitkomst is onbekend en nu dit jaar wil ie dat weer laten doen en eigenlijk vind ik dat ie dat net zo goed zelf kan doen als het toch geen reet voorstelt en hij dan zelf de euro's mag houden waar ie recht op heeft.
pi_212301159
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2024 23:02 schreef Inbox het volgende:
De jaarlijkse WOZ-waarde is weer bepaald en dat betekent ook dat men weer bezwaar kan aantekenen tegen de hoogte om zo wat belastingen omlaag te krijgen. Nu is dat bigbusiness voor van die WOZ-bureau'tjes en daar gaat mn vraag dus over.

Deed je dat zelf, of liet je dat over aan zo'n bureautje?
Wat leverde het op qua resultaat?

En dan de vraag: hoe moeiilijk is het om zelf bezwaar te maken en wat doet zo'n bureau nou eigenlijk precies?
Jij moet immers de foto's aanleveren, jij moet lijstjes invullen. En daarna stuurt zo'n bedrijfje dat volgens mij door naar de gemeente, waar dan een reactie uit volgt.

Brand los! Ik ben gewoon benieuwd omdat mn pa verleden jaar zo'n bedrijfje heeft ingeschakeld. Uitkomst is onbekend en nu dit jaar wil ie dat weer laten doen en eigenlijk vind ik dat ie dat net zo goed zelf kan doen als het toch geen reet voorstelt en hij dan zelf de euro's mag houden waar ie recht op heeft.
Het stelt niets voor. Als je het zelf doet heb je waarschijnlijk een hogere gun factor van de woz ambtenaar.

Ik heb vorig jaar bezwaar gemaakt, 10k korting gekregen. Kostte mij 4 regels.
pi_212301253
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2024 23:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het stelt niets voor. Als je het zelf doet heb je waarschijnlijk een hogere gun factor van de woz ambtenaar.

Ik heb vorig jaar bezwaar gemaakt, 10k korting gekregen. Kostte mij 4 regels.
4 regels met wat dan?
pi_212301427
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2024 23:30 schreef mschol het volgende:

[..]
4 regels met wat dan?
Een feitelijke opsomming waarom het niet klopte. In mijn geval was het teveel bebouwde buitenruimte.

Geen juridische bullshit. Snapt de ambtenaar die het moet lezen waarschijnlijk toch niet. Gewoon neerzetten waarom.
  maandag 5 februari 2024 @ 00:00:33 #5
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212301501
Zelf doen is super makkelijk.

Sommige gemeentes hebben er zelfs een module voor gebouwd op de site die je door de stappen loodsd.

Gewoon even op de site van je gemeente zoeken naar bezwaar maken, of de stappen uit de woz brief volgen.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_212301564
quote:
3s.gif Op maandag 5 februari 2024 00:00 schreef Mickytjuh het volgende:
Zelf doen is super makkelijk.

Sommige gemeentes hebben er zelfs een module voor gebouwd op de site die je door de stappen loodsd.

Gewoon even op de site van je gemeente zoeken naar bezwaar maken, of de stappen uit de woz brief volgen.
Zit het nu net idd te bekijken. Ook in Rotterdam kun je online een bezwaar indienen en moet je inloggen met je DigiD. Dat heeft mn pa volgens mij net gedaan, alleen laat ie het dan via zo'n bedrijfje lopen ;( die m dan alles uit handen nemen. Volgens mij had ie het beter zelf direct via de gemeente kunnen doen.

Iemand een idee hoe het zit met de vergoedingen van zulke bedrijfjes? Als zij hetzelfde doen als jou en dus online zo'n bezwaar indienen en die wordt gehonoreerd en de WOZ wordt bijv 10k lager ingeschat daardoor. Krijgt dat bedrijf dan al een vergoeding, of moeten ze meer doen voor zo'n vergoeding. Al heb ik begrepen dat sinds dit jaar vergoedingen nu rechtstreeks naar de eigenaar van de woning gaan en deze dan de vergoedingen op zn beurt weer naar het bedrijf moet storten..

Krijgt een particulier dan ook vergoeding als na een informeel bezwaar een lagere WOZ-waarde wordt toegekend?
  maandag 5 februari 2024 @ 00:15:57 #7
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212301586
Ik weet niet hoe het momenteel.met die afschuwelijke bureaus zit, maar voorheen kregen die een standard vergoeding van gemeentes, dat kostte de gemeentes onmeunig veel geld, hoewel die bedrijven gewoon standaard brieven stuurden, helemaal geen voorwerk deden.
Op donderdag 23 mei 2024 23:36 schreef DerRabbit het volgende: Ja oké, daar heb je gelijk in.
pi_212301627
Al die moeite en overheidsgeld over de blak pleuren voor drie tientjes op jaar besparing op de netto verrekening :')

De burger in het geheel betaalt het het jaar erop 4x extra terug in andere verhogingen _O-

Maar de huis eigenaar heeft zijn drie tientjes terug :'¤
pi_212302093
quote:
3s.gif Op maandag 5 februari 2024 00:15 schreef Mickytjuh het volgende:
Ik weet niet hoe het momenteel.met die afschuwelijke bureaus zit, maar voorheen kregen die een standard vergoeding van gemeentes, dat kostte de gemeentes onmeunig veel geld, hoewel die bedrijven gewoon standaard brieven stuurden, helemaal geen voorwerk deden.
Per 1-1-24 heeft de overheid maatregelen genomen tegen de werkwijze van deze bureaus:
https://www.rijksoverheid(...)/ondernemers/woz-bpm
pi_212302200
In 2020 zelf (dus zonder bureau's) bezwaar gemaakt. Destijds kon ik al gewoon op de website van de gemeente een web-formulier invullen. Ik had 3 redenen aangevoerd:
1) staat van het onderhoud is lager
2) taxatierapport ten tijde van de peildatum gaf een lagere waarde
3) het aantal vierkante meters waarmee gerekend was, was te hoog doordat het kadaster met extra vierkante meters rekent voor dakkapel (terwijl dat eigenlijk alleen het aantal kubieke meters vergroot en niet vierkante meters).

De 3 argumenten iets meer uitgeschreven dan hier staat, maar zal niet meer dan een a4 tekst geweest zijn en wat foto's en dat taxatierapport bijgevoegd.

Bezwaar deels gegrond verklaard en 30k van de wozwaarde gegaan.
Grappig genoeg was bezwaarreden 2 in mijn ogen het sterkst maar die is ongegrond verklaard omdat dat over de economische waarde zou gaan. Vanuit dat rapport hebben ze wel vierkante meters meegenomen en dat werkt nu dus ook jaar op jaar door. Anders had ik elk jaar een hogere inschatting gehad.
  maandag 5 februari 2024 @ 08:05:54 #11
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_212302441
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 06:58 schreef snabbi het volgende:

3) het aantal vierkante meters waarmee gerekend was, was te hoog doordat het kadaster met extra vierkante meters rekent voor dakkapel (terwijl dat eigenlijk alleen het aantal kubieke meters vergroot en niet vierkante meters).
Punt 3 is niet helemaal waar.

quote:
alle oppervlakte die lager is dan 1,50 meter mag je niet meerekenen. Bijna op elke zolder loopt het dak schuin en zal je dus een deel hebben dat niet meetelt. Alles hoger dan 1,50 meter op zolder mag je mee tellen
pi_212303667
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 06:58 schreef snabbi het volgende:
In 2020 zelf (dus zonder bureau's) bezwaar gemaakt. Destijds kon ik al gewoon op de website van de gemeente een web-formulier invullen. Ik had 3 redenen aangevoerd:

De 3 argumenten iets meer uitgeschreven dan hier staat, maar zal niet meer dan een a4 tekst geweest zijn en wat foto's en dat taxatierapport bijgevoegd.

Bezwaar deels gegrond verklaard en 30k van de wozwaarde gegaan.
Grappig genoeg was bezwaarreden 2 in mijn ogen het sterkst maar die is ongegrond verklaard omdat dat over de economische waarde zou gaan. Vanuit dat rapport hebben ze wel vierkante meters meegenomen en dat werkt nu dus ook jaar op jaar door. Anders had ik elk jaar een hogere inschatting gehad.
Gefeliciteerd u betaald komend jaar 30 euro minder belasting
  maandag 5 februari 2024 @ 11:17:25 #13
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_212304287
quote:
0s.gif Op zondag 4 februari 2024 23:02 schreef Inbox het volgende:

Nee. En dat ben ik ook niet van plan tenzij de waarde fors afwijkt van hetgeen ik verwacht. Want voor een paar tientjes belastingvoordeel de waarde van mijn huis “afkraken” zie ik niet echt zitten. Mocht ik namelijk op enig moment willen verkopen dan wil ik ook niet dat de WOZ-waarde volledig uit de pas loopt met de taxatie en vraagprijs. Los van dat het nooit 1-op-1 overeen zal komen.

quote:
Uitkomst is onbekend en nu dit jaar wil ie dat weer laten doen en eigenlijk vind ik dat ie dat net zo goed zelf kan doen als het toch geen reet voorstelt en hij dan zelf de euro's mag houden waar ie recht op heeft.
Want je weet nu al dat je het niet eens bent met de waarde waar de gemeente je voor aanslaat? :?
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  maandag 5 februari 2024 @ 13:05:26 #14
44959 Spaceman_Spiff
Erg vaag vandaag
pi_212305561
Mijn gemeente heeft de WOZ waardering uitbesteed aan een bureau dat hiervoor studenten jong-professionals inschakelt om de vergelijkende woningen te selecteren. Bij dat bureau gaat de 'voorkeur' uit naar vergelijkbare woningen waarvan de m2 prijs minimaal 4% (inflatie) hoger is.

Als je een beetje kan rekenen snap je dat na een aantal jaren de WOZ waardering uit de pas gaat lopen als je altijd vergelijkt met woningen die hoger gewaardeerd zijn. (Dus ja, je weet op voorhand al dat de waarde te hoog wordt ingeschat.)
pi_212306203
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 13:05 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Mijn gemeente heeft de WOZ waardering uitbesteed aan een bureau dat hiervoor studenten jong-professionals inschakelt om de vergelijkende woningen te selecteren. Bij dat bureau gaat de 'voorkeur' uit naar vergelijkbare woningen waarvan de m2 prijs minimaal 4% (inflatie) hoger is.

Als je een beetje kan rekenen snap je dat na een aantal jaren de WOZ waardering uit de pas gaat lopen als je altijd vergelijkt met woningen die hoger gewaardeerd zijn. (Dus ja, je weet op voorhand al dat de waarde te hoog wordt ingeschat.)
Bij ons in de wijk zijn heel veel dezelfde woningen. Deels nog huur die zo nu en dan verkocht wordt. Er is hier altijd wel een woning die rond 1-1 verkocht wordt. WOZ klopt hier ook altijd wel. Huizen zijn makkelijk te vergelijken onderling. Als er een huurhuis verkocht wordt heeft dat zelfs een verlagend effect op de WOZ omdat in deze huizen nog veel verbouwd moet worden.
pi_212306839
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 14:03 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Bij ons in de wijk zijn heel veel dezelfde woningen. Deels nog huur die zo nu en dan verkocht wordt. Er is hier altijd wel een woning die rond 1-1 verkocht wordt. WOZ klopt hier ook altijd wel. Huizen zijn makkelijk te vergelijken onderling. Als er een huurhuis verkocht wordt heeft dat zelfs een verlagend effect op de WOZ omdat in deze huizen nog veel verbouwd moet worden.
Dempt het feit dat nieuwe eigenaren veel willen verbouwen de verkoopprijs dan zo erg, ja? Als ik soms zie wat er voor welke bedragen te koop wordt gezet...
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212307367
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2024 11:17 schreef Eix het volgende:

[..]
Nee. En dat ben ik ook niet van plan tenzij de waarde fors afwijkt van hetgeen ik verwacht. Want voor een paar tientjes belastingvoordeel de waarde van mijn huis “afkraken” zie ik niet echt zitten. Mocht ik namelijk op enig moment willen verkopen dan wil ik ook niet dat de WOZ-waarde volledig uit de pas loopt met de taxatie en vraagprijs. Los van dat het nooit 1-op-1 overeen zal komen.
[..]
Want je weet nu al dat je het niet eens bent met de waarde waar de gemeente je voor aanslaat? :?
De nieuwe waarde voor 2024 is reeds vastgesteld. Is eenvoudig terug te vinden op WOZwaardeloket.nl
Voor 2023 is bezwaar gemaakt, maar is nog niets bekend.

Loopt in zoverre uit de pas dat de omliggende woningen luxer en beter zijn onderhouden waarschijnlijk maar hetzelfde zijn getaxateerd voor de WOZ-waarde.

Keuken, badkamer en dergelijk zijn hier nog nooit vervangen. Lichte lekkage aan dakkapel, die tevens ook niet netjes afgewerkt is verder. Scheuren in stucwerk, kozijnen die aan schilderbeurt toe zijn en al veel vervangen worden/zijn door kunstofkozijnen in de wijk. Dat soort dingen. Ketel nog uit jaren '90 (en gewoon verder goed en behoorlijk zuinig dus geen reden voor vervanging tot nu eigenlijk.

Al met al kun je rustig stellen dat de woning ten opzichte van recent verkochte vrij identieke woningen gedateerd is en er best voor misschien wel 40k prijsverschil in zou kunnen zitten om de woning in dezelfde staat te kunnen krijgen als de omliggende woningen.
pi_212308132
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 14:56 schreef baskick het volgende:

[..]
Dempt het feit dat nieuwe eigenaren veel willen verbouwen de verkoopprijs dan zo erg, ja? Als ik soms zie wat er voor welke bedragen te koop wordt gezet...
De huurwoningen gaan hier voor 90% weg tov de prijs van de koopwoningen (die eerder ook huur waren). Scheelt enkele 10 duizenden euro's.
pi_212308214
Ik heb twee keer zelf succesvol bezwaar gemaakt. Het scheelt maar twee tientjes op jaarbasis maar het is ook een kleine moeite.
Er zijn online templates beschikbaar die je kan gebruiken en je kan meestal bij je gemeente gewoon digitaal aanleveren.
In mijn geval alleen gedaan wanneer ik echt dacht dat het uit de pas liep.
And the druids turn to stone...
pi_212309204
quote:
3s.gif Op maandag 5 februari 2024 08:05 schreef Mickytjuh het volgende:

[..]
Punt 3 is niet helemaal waar.
[..]

Nou in dit geval was er dus het volledige vloeroppervlakte gemeten (zonder rekening te houden met die hoogte die je aangeeft), maar in het kadaster was wel extra bij geplust toen er 3 dakkapellen zijn geplaatst.
Dus wellicht is het nog steeds te veel m2 voor het meetellen van het vloeroppervlak waar nog geen dakkapel is, maar het reduceren van het aantal m2 is voor mij nu gunstig geworden. Dit omdat het te hoge aantal m2 resulteert in een hogere woz-waarde schatting (voor iets wat ik dus eigenlijk niet heb).

[ Bericht 26% gewijzigd door snabbi op 05-02-2024 18:47:31 ]
pi_212309389
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 10:20 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Gefeliciteerd u betaald komend jaar 30 euro minder belasting
Dank u. Het scheelde mij in 2020:
- 50 euro aan ozb & rioolheffing
- 6 euro bij het waterschap
- 150 euro aan Eigenwoning forfait

De wijziging heeft alleen ook nog effect op alle jaren daarna, dus in 2021 heb ik geen nieuw bezwaar ingediend, maar door het corrigeren van de fouten in het kadaster scheelde mij het in 2021 opnieuw:
- 60 euro aan ozb & rioolheffing
- nog iets aan andere belastingen

In 2022 was het alweer ongeveer 80 euro aan ozb & rioolheffing etc.

Dus prima als je het belachelijk wil maken, dat de uitgangswaarden voor de woz-bepaling juist moeten zijn, maar het eenmalig laten corrigeren is voor mij dus niet zo zinloos als je het wil laten doen geloven.

Verder heb ik geen enkel probleem met het tarief wat ze in rekening brengen of met de hoeveelheid die ik moet betalen. Het systeem werkt prima
pi_212309585
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2024 11:17 schreef Eix het volgende:

[..]
[..]

Precies dit. Bezwaar maken tegen de WOZ-waarde, voor velen een automatisme. Maar bezint eer ge begint.
pi_212311542
quote:
3s.gif Op maandag 5 februari 2024 00:15 schreef Mickytjuh het volgende:
Precies mn bezwaar :r

Bureau dat mn vader heeft in heeft geschakeld, wil dat de vergoeding die de klant ontvangt na afloop overgemaakt wordt naar het bureautje.
pi_212311717
Tegenwoordig is de WOZ waarde vrijwel standaard lager dan de daadwerkelijke waarde van de woning (wat je er op de open markt voor zou krijgen). Dus heel strikt genomen is dit gewoon de boel flessen natuurlijk :')
No amount of money ever bought a second of time.
  maandag 5 februari 2024 @ 22:24:32 #25
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_212313354
Als je een hypotheek hebt kan een hogere WOZ-waarde gunstig uitvallen.
Je schuld-restwaardeverhouding wordt dan beter en je kan dan een lagere rentepercentage krijgen.
Soms is het verstandiger om de hogere WOZ te accepteren en het voordeel uit je hypotheek te halen ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')