Video zit bij het artikel.quote:Drugsuithaler ‘Aziz’ wilde snel geld verdienen om zijn schulden af te lossen: ‘Die 40 duizend euro cash was zo weer op'
Jonge mannen (soms vrouwen) die in opdracht gesmokkelde cocaïne uit containers in de haven halen. Uithalers, noemen we ze. In 2023 werden in de Rotterdamse haven 452 uithalers opgepakt. Ook de 24-jarige ‘Aziz’ uit Rotterdam werd in dat jaar gesnapt op een haventerrein. Om zijn schulden af te lossen, haalde hij drugs uit containers. Nu heeft hij spijt. Aan Rijnmond vertelt hij anoniem zijn verhaal.
Het is een koude, winderige middag in het havengebied van Rotterdam. We spreken af met Aziz - niet zijn echte naam - zodat hij kan laten zien hoe hij te werk ging als uithaler. ‘Ging’, want de tengere, maar atletisch gebouwde Aziz is sinds zijn arrestatie vorig jaar een ander pad ingeslagen.
Vanachter het hek kijkt hij naar de containers die acht hoog opgestapeld zijn. Meteen ziet hij de zwakke plekken in het hek. Hij wijst naar het prikkeldraad en daarna naar de plek waar het hek de grond raakt. Dan trekt hij het hek met gemak omhoog. "Ik klim altijd, maar dat is hier niet nodig."
Kun je uitleggen hoe dat uithalen precies gebeurt?
"Ik word gebracht naar een plek in de haven zoals hier en klim over het hek. Als ik op het terrein ben, krijg ik een bericht met een foto waar ik ongeveer moet zijn en welke container het is. De containers zijn altijd op de begane grond. Dat wordt gedaan door mensen die in de haven werken. De container maak ik open met een betonschaar. Bij sommige containers wordt het in het plafond verstopt. Dat moet je dan kapot maken om de drugs te pakken."
Ben je zenuwachtig op zo'n moment?
"Je voelt dan de adrenaline in je lichaam en denkt niet na over opgepakt worden. Ik ben dan juist meer alert."
Met hoeveel jongens ga je het haventerrein op?
"Meestal twee, maximaal vier. Van andere jongens weet ik het niet."
Hoe vaak heb je dit gedaan?
"Twee keer succesvol en de derde keer ben ik dus gepakt."
Hoe werd je gesnapt?
"Afgelopen voorjaar zagen ze me op camerabeelden. Ik ben gaan rennen en ze hebben honden op ons losgelaten. Die hadden mijn geur gevonden en daarna werd ik gepakt, maar ik had geen drugs bij me. Ik heb twee weken gezeten en mocht daarna naar buiten. Ik wacht nog op mijn rechtszaak. Als ik word gestraft, dan moet ik maar zitten."
Je hoort de laatste tijd over heel jonge uithalers, zag jij dat ook om je heen?
"De laatste keer was er een jonge uithaler meegegaan. Misschien wel veertien of vijftien jaar oud. Ik kreeg medelijden. Ik zei dat hij op de uitkijk moest staan. Ik heb toen al het werk gedaan. Die jonge gasten raken snel in paniek en dat is dan gevaarlijk voor mij."
Hoe komen zulke jonge jongens hierin terecht?
"Tegenwoordig worden ze geronseld via Snapchat of ze worden aangesproken op bijvoorbeeld de Lijnbaan. Er wordt dan gevraagd of ze willen ‘springen’ (drugs uithalen, red.). Ik ben niet geronseld, maar heb zelf contact opgezocht met mensen uit deze wereld om dit te doen, omdat ik schulden had."
Had je geen inkomen?
"Ik heb een technische opleiding gevolgd en mijn mbo-diploma gehaald. Het werk in deze sector sprak me toch niet aan. Ik verdiende 1900 per maand. Dat is te weinig om een auto en een huisje te kopen. Ik ben daarmee gestopt en ben freelancewerk gaan doen."
Waar ging het dan fout?
"Er kwam een moment dat ik geen doel meer in mijn leven had. Ik had geen vaste baan en mijn vaste lasten liepen door. Ik had geen overzicht meer. Daarom betaalde ik boetes en verzekeringen niet meer. Mijn schulden werden steeds groter. Uithalen leek mij de beste mogelijkheid."
Je kunt ook denken: ik wil op een eerlijke manier mijn geld verdienen.
"Ik wilde snel geld maken. Een paar keer uithalen om alles te kunnen betalen. Ik ging ook om met jongens die ouder waren en die hadden al die dingen al. Die zaten ook in de criminaliteit en verkochten bijvoorbeeld drugs. Ik wilde niet dealen omdat het voor veel stress zorgt. Ik zie ook jongens die in psychoses raken door die stress."
Hoeveel verdiende je per klus?
"Ik kreeg 40 duizend euro cash voor 20 tot 50 kilo coke. Als je meer dan 100 kilo haalt, kun je 80 duizend krijgen. Daarvan gaat tienduizend euro naar mijn contactpersoon. Maar je kunt ook één of twee blokken coke krijgen. Je kunt het dan zelf versnijden en verkopen. Ik heb voor het geld gekozen omdat ik geen hoofdpijn wil."
En je schulden?
"Een paar schulden heb ik afbetaald. Toen raakte het geld weer op en kreeg weer nieuwe schulden. Daarna dacht ik: ik spring nog een keer."
Waar gaf je al dat geld dan aan uit?
"Ik weet ook niet meer precies waar al mijn geld aan opgegaan is. Je blijft maar uitgeven. 30 duizend euro was zo op. Aan kleding zoals Gucci. Auto’s huren zoals een Audi en een BMW en de snelheidsboetes betalen, vakanties. Als ik een Red Bull kocht, gaf ik vijf euro in plaats van drie. Als er drugs in het spel zit, kan ik niet meer helder nadenken."
Wist je familie waar je mee bezig was?
"Nee. Mijn vader had wel een vermoeden. Maar de familie wist het pas toen ik gepakt werd. Mijn moeder schrok toen heel erg. Ze dacht dat ik lang de gevangenis in moest door de hoeveelheid die ik uithaalde."
Hoe gevaarlijk is die wereld?
"Het kan gevaarlijk zijn. Je kunt te maken krijgen met mensen die niet betalen of dieven die je van je drugs bestelen."
Heb je spijt van jouw daden?
"Ja. Je vergooit je leven met uithalen, want je raakt ook verslaafd aan het geld. Ik wil niet verder gaan in de criminaliteit."
Wat heeft jou gered?
"Besef."
Hoe ben je tot dat besef gekomen dan?
"Het geld is heel snel opgegaan, slecht geld gaat naar slechte dingen. Je krijgt allemaal slechte mensen om je heen. Je voelt geen rust in je lichaam daardoor. Ik heb ook hulp gezocht bij de gemeente. Ik ga nu met goeie mensen om die het beste uit mij willen halen."
"Ik zie jongens uit mijn buurt die nog steeds in dat wereldje zitten. Sommige krijgen psychoses, worden drugsgebruikers of zijn ook verslaafd aan het geld. Ik word nog steeds benaderd door jongens voor klussen in de haven, maar ik doe het niet meer."
Wat zou je tegen jongeren willen zeggen die ook snel geld willen verdienen met uithalen?
"Denk goed na over jouw toekomst. Het is belangrijk dat je een doel hebt. Mensen kunnen profiteren en misbruik van je maken als je geen doel hebt. Laat je niet manipuleren."
Hoe zie je jouw toekomst voor je?
"Ik heb hulp gezocht. Mijn doelen houd ik privé. Maar ik ga niet meer ‘springen in de haven.’"
Hep dit op feesboek gestaan?quote:Op zondag 4 februari 2024 12:56 schreef Ciclon het volgende:
Die gasten krijgen alle kansen, nog meer dan Kees of Piet uit een dorp als Beesd of Harkema, want die krijgen geen hulp van de gemeente en al die andere instanties.
Ik vind het eigenlijk een heel eerlijk artikel waarin hij niet zeikt dat hij geen kansen heeft gekregen, maar waarin hij zelf de verantwoordelijkheid neemt in de hoop dat andere jongens ervan leren. Hij is ook actief aan de slag gegaan met veranderen, hulp zoeken, doelen stellen, zegt ook dat als hij straf krijgt, hij die verdient.quote:Op zondag 4 februari 2024 12:48 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Video zit bij het artikel.
Hoe vaak hebben we wel niet te horen gekregen dat deze jongeren gedwongen worden tot criminaliteit omdat ze geen kansen krijgen. Nou deze gast heeft kansen zat gekregen en kan zich bovendien niet beheersen in het verkeer want heeft massaal snelheidsboetes lopen scoren. Meneer wil echter een miljonairsleven lijden en dat zit er nou eenmaal niet in dus gaat hij maar uithalen.
Bah![]()
Kan nog wel een linkje maken met ons buurland maar laat dat maar zitten.
TO jankt al jaren hier op Fok dat hij geen kansen krijgt omdat niemand hem wil aannemen en is dus aan het projecteren.quote:Op zondag 4 februari 2024 12:58 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk een heel eerlijk artikel waarin hij niet zeikt dat hij geen kansen heeft gekregen, maar waarin hij zelf de verantwoordelijkheid neemt in de hoop dat andere jongens ervan leren. Hij is ook actief aan de slag gegaan met veranderen, hulp zoeken, doelen stellen, zegt ook dat als hij straf krijgt, hij die verdient.
Dus wat verwijt je die gast nou? Dat andere mensen janken over kansen?
Oh, dat wist ik niet. Dat vind ik wel naar voor hem, dan.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
TO jankt al jaren hier op Fok dat hij geen kansen krijgt omdat niemand hem wil aannemen en is dus aan het projecteren.
https://www.westbetuwe.nl/zorg-en-ondersteuningquote:Op zondag 4 februari 2024 12:56 schreef Ciclon het volgende:
Die gasten krijgen alle kansen, nog meer dan Kees of Piet uit een dorp als Beesd of Harkema, want die krijgen geen hulp van de gemeente en al die andere instanties.
Als ik dit allemaal zo lees (en de rest van het artikel) is het maken van domme keuzes al veel eerder begonnen, en was het ingaan van de criminaliteit slechts de meest extreme manifestatie ervan. En was het dan ook vooral een middel om het leven van domme dingen kopen en doen in stand te houden.quote:En je schulden?
"Een paar schulden heb ik afbetaald. Toen raakte het geld weer op en kreeg weer nieuwe schulden. Daarna dacht ik: ik spring nog een keer."
Waar gaf je al dat geld dan aan uit?
"Ik weet ook niet meer precies waar al mijn geld aan opgegaan is. Je blijft maar uitgeven. 30 duizend euro was zo op. Aan kleding zoals Gucci. Auto’s huren zoals een Audi en een BMW en de snelheidsboetes betalen, vakanties. Als ik een Red Bull kocht, gaf ik vijf euro in plaats van drie. Als er drugs in het spel zit, kan ik niet meer helder nadenken."
Ja, is sneu voor hem. De bruinen pikken zijn banen steeds in.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:03 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Oh, dat wist ik niet. Dat vind ik wel naar voor hem, dan.
Sign of the times. Iedereen collectief aan het janken dat zij toch echt zelf het zieligst zijn en anderen zich niet aan moeten stellen.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
TO jankt al jaren hier op Fok dat hij geen kansen krijgt omdat niemand hem wil aannemen en is dus aan het projecteren.
De jongen in het artikel blijkbaar nietquote:Op zondag 4 februari 2024 13:11 schreef Scjvb het volgende:
Wie zich laat verleiden en eenmaal in de criminaliteit terechtkomt, kan ook vaak niet meer terug.
Hij schrijft dan ook "vaak niet", en niet "nooit". Zoals de geinterviewde ook beaamt, trouwens.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:15 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De jongen in het artikel blijkbaar niet
Nee hoor, ken zelf iemand die wel geleerd heeft van zijn fouten.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:11 schreef Scjvb het volgende:
Wie zich laat verleiden en eenmaal in de criminaliteit terechtkomt, kan ook vaak niet meer terug.
quote:Op zondag 4 februari 2024 13:18 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee hoor, ken zelf iemand die wel geleerd heeft van zijn fouten.
Ja, maar het politieke klimaat is momenteel niet heel erg gunstig waar het gaat om preventie, dus ik vermoed dat er op dat gebied de komende tijd weinig gaat verbeteren.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Als ik dit allemaal zo lees (en de rest van het artikel) is het maken van domme keuzes al veel eerder begonnen, en was het ingaan van de criminaliteit slechts de meest extreme manifestatie ervan. En was het dan ook vooral een middel om het leven van domme dingen kopen en doen in stand te houden.
Ergo: als je dit soort gasten pakt terwijl ze zich met criminele zaakjes bezighouden is het al veel te laat.
Moet wel zeggen dat hij geen spijt heeft van zijn daden en het vooral niet meer doet omdat de jarenlange gevangenisstraf het hem opnieuw niet waard is.quote:
Het lijkt me dan ook niet het type misdrijf waar je ernstige gewetensnood door kunt krijgen.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:21 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Moet wel zeggen dat hij geen spijt heeft van zijn daden en het vooral niet meer doet omdat de jarenlange gevangenisstraf het hem opnieuw niet waard is.
Spijt of niet, altijd nog de beste keuze!quote:Op zondag 4 februari 2024 13:21 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Moet wel zeggen dat hij geen spijt heeft van zijn daden en het vooral niet meer doet omdat de jarenlange gevangenisstraf het hem opnieuw niet waard is.
Mijn keuze zou het alsnog niet zijn, vooral als je jonge kinderen hebt.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:23 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Het lijkt me dan ook niet het type misdrijf waar je ernstige gewetensnood door kunt krijgen.
Misschien had je dan financieel verstandig beleid moeten voeren voor dat moment daar was en niet een dure playstation 5 moeten kopen.quote:Op zondag 4 februari 2024 12:51 schreef Aberkullie het volgende:
Als ik mijn baan kwijtraak kan ik mijn torenhoge vrije sector huur ook niet meer betalen dus dan zou ik misschien ook wel kiezen voor criminaliteit.
Uithalers leveren een belangrijke bijdrage aan de maatschappij. Zonder coke lagen hele sectoren van ons land plat.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:29 schreef FlippingCoin het volgende:
Tja zulke figuren zijn helemaal niet zielig, keihard aanpakken, misschien zien ze dan voor de daad in dat ze beter wat kunnen bijdragen in de samenleving en ze best in een normale auto kunnen rijden zoals de rest van hun leeftijd.
Welke dan?quote:Op zondag 4 februari 2024 13:35 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Uithalers leveren een belangrijke bijdrage aan de maatschappij. Zonder coke lagen hele sectoren van ons land plat.
Daar ben ik ook bang voor. Er wordt vaak meesmuilend gedaan over "kopjes thee drinken" en "buurthuizen" maar ik denk dat we daardoor niet zo'n ellende hebben zoals in landen om ons heen. Groot respect voor de buurt- en jongerenwerkers.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:20 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ja, maar het politieke klimaat is momenteel niet heel erg gunstig waar het gaat om preventie, dus ik vermoed dat er op dat gebied de komende tijd weinig gaat verbeteren.
Ze zijn de basis voor de mocromafia ja, daar mogen ze naar gestraft worden, m.i. is 10 jaar cel en lijfstraffen passend.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:35 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Uithalers leveren een belangrijke bijdrage aan de maatschappij. Zonder coke lagen hele sectoren van ons land plat.
Niet zo'n ellende als landen om ons heen? Haha die landen waarschuwen juist dat het hier uit de klauwen loop w.b. georganiseerde criminaliteit.... We gaan advies inwinnen in Italië hoe hier mee om te gaan nota bene.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:36 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Daar ben ik ook bang voor. Er wordt vaak meesmuilend gedaan over "kopjes thee drinken" en "buurthuizen" maar ik denk dat we daardoor niet zo'n ellende hebben zoals in landen om ons heen. Groot respect voor de buurt- en jongerenwerkers.
Advocatuur, parlement, defensie, bankensector, zorgsector en vast nog veel meer.quote:
De mocromaffia zijn net als deze uithalers niet meer dan passanten. De vraag naar coke blijft bestaan en de levering ook. Niks mis met een graantje meepikken.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:37 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ze zijn de basis voor de mocromafia ja, daar mogen ze naar gestraft worden, m.i. is 10 jaar cel en lijfstraffen passend.
Wat apart.quote:Op zondag 4 februari 2024 12:51 schreef Aberkullie het volgende:
Als ik mijn baan kwijtraak kan ik mijn torenhoge vrije sector huur ook niet meer betalen dus dan zou ik misschien ook wel kiezen voor criminaliteit.
Mensen die coke gebruiken zijn net zo erg als kinderverkrachters.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:42 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Advocatuur, parlement, defensie, bankensector, zorgsector en vast nog veel meer.
[..]
De mocromaffia zijn net als deze uithalers niet meer dan passanten. De vraag naar coke blijft bestaan en de levering ook. Niks mis met een graantje meepikken.
Waarom zou de zorg platliggen? Of de advocatuur? Kun je dat uitleggen?quote:Op zondag 4 februari 2024 13:42 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Advocatuur, parlement, defensie, bankensector, zorgsector en vast nog veel meer.
[..]
De mocromaffia zijn net als deze uithalers niet meer dan passanten. De vraag naar coke blijft bestaan en de levering ook. Niks mis met een graantje meepikken.
Onzin.quote:Op zondag 4 februari 2024 12:56 schreef Ciclon het volgende:
De georganiseerde misdaad heeft hier vaste grond gevonden inderdaad, maar ik denk dat we het qua preventie en integratie nog altijd beter doen.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:38 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Niet zo'n ellende als landen om ons heen? Haha die landen waarschuwen juist dat het hier uit de klauwen loop w.b. georganiseerde criminaliteit.... We gaan advies inwinnen in Italië hoe hier mee om te gaan nota bene.
Grapje mag ik hopen.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:47 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Mensen die coke gebruiken zijn net zo erg als kinderverkrachters.
Ik denk dat dit ten zeerste een achterhaald beeld is, gezien alle explosies en liquidates.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:53 schreef Qarrad het volgende:
[..]
De georganiseerde misdaad heeft hier vaste grond gevonden inderdaad, maar ik denk dat we het qua preventie en integratie nog altijd beter doen.
Zeg ik dat het hier een foutloos multicultureel paradijs is? Nee. Maar excessen zoals Molenbeek en banlieux hebben we hier (nog) niet. Een jongen uit een kansarme familie heeft hier meer perspectief dan eentje daar.
Misschien wat sterk aangezet.quote:
Liever dakloos met een ps5 dan in een villa met een ps4.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:30 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Misschien had je dan financieel verstandig beleid moeten voeren voor dat moment daar was en niet een dure playstation 5 moeten kopen.
Dit is vooral wensdenken. Misschien om het eigen gebruikt goed te praten?quote:Op zondag 4 februari 2024 13:35 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Correct.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:37 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ze zijn de basis voor de mocromafia ja, daar mogen ze naar gestraft worden, m.i. is 10 jaar cel en lijfstraffen passend.
Dit is natuurlijk een hele rare post, maar coke gebruik moet niet worden genormaliseerd. Het is gewoon gevaarlijke troep.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:47 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
quote:Op zondag 4 februari 2024 13:59 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Liever dakloos met een ps5 dan in een villa met een ps4.
Ze heeft gelijk. De balieus in bv Parijs zijn echt een no-go area, er zijn daar zelfs flats waar geen elektriciteit is. Armoedige zooi. Politie durft er niet te komen. Er is daar veel meer achterdocht en wantrouwen en verwijdering naar de politie toe.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:56 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ik denk dat dit ten zeerste een achterhaald beeld is, gezien alle explosies en liquidates.
Alcohol ook, maar alcohol levert tenminste veel belastinginkomsten op waarvan de overheid de schade kan betalen. En kost niet 75% van alle politie-inzet in de on-winbare war on drugs.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:59 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Dit is vooral wensdenken. Misschien om het eigen gebruikt goed te praten?
[..]
Correct.
[..]
Dit is natuurlijk een hele rare post, maar coke gebruik moet niet worden genormaliseerd. Het is gewoon gevaarlijke troep.
Mensen uit Beesd staan sowieso al 10 punten achter. En terecht, wat een naar volk.quote:Op zondag 4 februari 2024 12:56 schreef Ciclon het volgende:
Enkel als ze die coke van de geslachtdelen van een kind snuiven.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:47 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Een aantal van de hardst werkende elementen uit de maatschappij, mensen die 60, 70, 80 uur in de week werken, doen dat dankzij coke. Drugs hebben altijd mensen de mogelijkheid gegeven om de limieten van hun nuchtere brein te overstijgen. Of dat nou een mate van ontspanning is die ze anders niet bereiken, het verkrijgen van nieuwe inzichten, hard werken met weinig rust of een orgasmisch genot is. Drugs hebben hun plekje om ons verder te laten gaan dan we zonder kunnen.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:49 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Waarom zou de zorg platliggen? Of de advocatuur? Kun je dat uitleggen?
Denk dat je de invloed van cocaine en de handel en de criminaliteit erin wat groter inschat op de samenleving dan daadwerkelijk is.
Het zou imo best wat zorgkosten schelen.
Ach, het stokpaardje als het over harddrugs gaat. We konden er natuurlijk op wachten. Een of twee glazen goede rode wijn heeft zelfs gezondheidsvoordelen, een paar lijntjes coke niet.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:04 schreef Alov het volgende:
[..]
Alcohol ook, maar alcohol levert tenminste veel belastinginkomsten op waarvan de overheid de schade kan betalen. En kost niet 75% van alle politie-inzet in de on-winbare war on drugs.
En jij bent de autoriteit rangschikking van kutlanden of zo?quote:Op zondag 4 februari 2024 14:04 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ze heeft gelijk. De balieus in bv Parijs zijn echt een no-go area, er zijn daar zelfs flats waar geen elektriciteit is. Armoedige zooi. Politie durft er niet te komen. Er is daar veel meer achterdocht en wantrouwen en verwijdering naar de politie toe.
Dat is hier niet.
Heb wel wat flats van veraf gezien van de balieus en dat ziet er zoveel meer verpauperd uit tov de slechtste wijken in NL, die zijn ook veel groter.
Zelfde geld bv ook voor bepaalde wijken in Naples in Italië, waar de maffia de dienst uitmaakt.
Misschien presteren mensen die het gebruiken even meer en werken ze meer en harder, maar roofbouw op je lichaam plegen gaat je altijd wat kosten. Dit houden de meesten niet lang vol.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:08 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Enkel als ze die coke van de geslachtdelen van een kind snuiven.
[..]
Een aantal van de hardst werkende elementen uit de maatschappij, mensen die 60, 70, 80 uur in de week werken, doen dat dankzij coke. Drugs hebben altijd mensen de mogelijkheid gegeven om de limieten van hun nuchtere brein te overstijgen. Of dat nou een mate van ontspanning is die ze anders niet bereiken, het verkrijgen van nieuwe inzichten, hard werken met weinig rust of een orgasmisch genot is. Drugs hebben hun plekje om ons verder te laten gaan dan we zonder kunnen.
Daar wordt dan ook gewoon volop gebruik van gemaakt door wie dat wil. Niet in de laatste plaats de wetgevende, uitvoerende en rechtsprekende machten, die het ons verbieden, ons oppakken en ons vervolgen voor dat wat in hun eigen kringen ook gebeurt. De burger die zich graag laat leiden heeft dat blijkbaar nodig. Die voelt zich weer ietsje veiliger als de politie een keertje 0.01% van alle doorvoer weet te onderscheppen. "Dat zijn ze toch maar mooi aan het aanpakken, al die rare fratsen. Ik drink er nog eentje!"
Is je Google stuk, zoek er anders zelf wat informatie over.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:10 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
En jij bent de autoriteit rangschikking van kutlanden of zo?
Halsema schetst recent nog het beeld waarbij Nederland dreigt een narcostaat te worden, we gaan op les bij Italie om te zien hoe zij de mafia hebben aangepakt, er zijn meer explosies dan dagen in Rotterdam, er zijn aanslagen op advocaten, journalisten, en kantoren van kranten en uitgevers. Dus kom jij maar met bronnen waaruit blijkt dat het vergeleken met onze omringende landen allemaal wel meevalt.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Is je Google stuk, zoek er anders zelf wat informatie over.
Heb het over achterbuurten, en hoe politie staat tov mensen die in bepaalde wijken wonen en vice versa.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:24 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Halsema schetst recent nog het beeld waarbij Nederland dreigt een narcostaat te worden, we gaan op les bij Italie om te zien hoe zij de mafia hebben aangepakt, er zijn meer explosies dan dagen in Rotterdam, er zijn aanslagen op advocaten, journalisten, en kantoren van kranten en uitgevers. Dus kom jij maar met bronnen waaruit blijkt dat het vergeleken met onze omringende landen allemaal wel meevalt.![]()
Het moordcijfer en het het aantal gewelddadige overvallen is in Nederland in vergelijking met omliggende landen gewoon vrij laag.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:24 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Halsema schetst recent nog het beeld waarbij Nederland dreigt een narcostaat te worden, we gaan op les bij Italie om te zien hoe zij de mafia hebben aangepakt, er zijn meer explosies dan dagen in Rotterdam, er zijn aanslagen op advocaten, journalisten, en kantoren van kranten en uitgevers. Dus kom jij maar met bronnen waaruit blijkt dat het vergeleken met onze omringende landen allemaal wel meevalt.![]()
quote:Op zondag 4 februari 2024 14:04 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ze heeft gelijk. De balieus in bv Parijs zijn echt een no-go area, er zijn daar zelfs flats waar geen elektriciteit is. Armoedige zooi. Politie durft er niet te komen. Er is daar veel meer achterdocht en wantrouwen en verwijdering naar de politie toe.
Dat is hier niet.
Heb wel wat flats van veraf gezien van de balieus en dat ziet er zoveel meer verpauperd uit tov de slechtste wijken in NL, die zijn ook veel groter.
Zelfde geld bv ook voor bepaalde wijken in Naples in Italië, waar de maffia de dienst uitmaakt.
Ik romantiseer niks, ik bekijk het juist realistisch. Drugs hebben hun voor- en nadelen. Ik ageer slechts tegen de kortzichtige redenering dat het per definitie heel slecht is en iedereen die ermee in aanraking komt dus fout is.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Misschien presteren mensen die het gebruiken even meer en werken ze meer en harder, maar roofbouw op je lichaam plegen gaat je altijd wat kosten. Dit houden de meesten niet lang vol.
Denk dat de meesten trouwens hard werken en vele uren maken zonder het gebruik van drugs.
Romantiseer het niet.
De naïviteit!!quote:Op zondag 4 februari 2024 12:48 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Maar de familie wist het pas toen ik gepakt werd. Mijn moeder schrok toen heel erg. Ze dacht dat ik lang de gevangenis in moest door de hoeveelheid die ik uithaalde."
Hmm, dat klopt niet. Je bent herhaaldelijk bezig om drugsgebruik te normaliseren en stelt dat zonder een harddrug zoals coke, hele industrieën van Nederland plat zouden liggen. Dat is gewoon een bespottelijke claim.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:40 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ik romantiseer niks, ik bekijk het juist realistisch. Drugs hebben hun voor- en nadelen. Ik ageer slechts tegen de kortzichtige redenering dat het per definitie heel slecht is en iedereen die ermee in aanraking komt dus fout is.
Maar waarom zou je het niet willen legaliseren?quote:Op zondag 4 februari 2024 15:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm, dat klopt niet. Je bent herhaaldelijk bezig om drugsgebruik te normaliseren en stelt dat zonder een harddrug zoals coke, hele industrieën van Nederland plat zouden liggen. Dat is gewoon een bespottelijke claim.
Het kan best zo zijn dat binnen bepaalde welgestelde kringen door sommigen drugs wordt gebruikt, daar zou ik ook niet van staan te kijken. Maar is dat een reden om het te normaliseren en legaliseren? Nee.
Binnen zulke welgestelde kringen wil er ook nog wel eens sprake zijn van bijvoorbeeld belastingfraude. Moeten we dat dan ook maar gaan normaliseren omdat een paar topmannen, celebs, rijke families of flitshandelaren dit doen? Lijkt me ook niet.
Dan is er iets mis met jou. Je kan natuurlijk altijd op zoek gaan naar een nieuwe baan.quote:Op zondag 4 februari 2024 12:51 schreef Aberkullie het volgende:
We hebben het ff opnieuw bekeken maar vinden het nog steeds een bizar dom plan. Tot over 100 jaar weer.quote:Op zondag 4 februari 2024 15:09 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Maar waarom zou je het niet willen legaliseren?
Er is vraag, het kost bakken met geld/mankracht etc etc.
Als iemand in zijn vrije tijd alcohol of weed gebruikt vinden we het allemaal prima.
Maar ergens in 1928 heeft ooit iemand bedacht dat we xtc of cocaïne niet ok vinden.
Zoiets kun je prima opnieuw bekijken.
Niets verbazends. Beetje opstandige dame, hè.quote:Op zondag 4 februari 2024 15:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan is er iets mis met jou. Je kan natuurlijk altijd op zoek gaan naar een nieuwe baan.
Of een goedkoper appartement.quote:Op zondag 4 februari 2024 15:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan is er iets mis met jou. Je kan natuurlijk altijd op zoek gaan naar een nieuwe baan.
Hou eens op met bullshit de wereld in gooien manquote:Op zondag 4 februari 2024 12:56 schreef Ciclon het volgende:nog meer dan Kees of Piet uit een dorp als Beesd of Harkema, want die krijgen geen hulp van de gemeente en al die andere instanties.
Nou, dat hebben we gemerkt maandag.quote:Op zondag 4 februari 2024 12:59 schreef PiyeReloaded het volgende:
Slachtofferloos misdrijf, niks mis mee.
Haha door sommigen zegt ie.quote:Op zondag 4 februari 2024 15:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hmm, dat klopt niet. Je bent herhaaldelijk bezig om drugsgebruik te normaliseren en stelt dat zonder een harddrug zoals coke, hele industrieën van Nederland plat zouden liggen. Dat is gewoon een bespottelijke claim.
Het kan best zo zijn dat binnen bepaalde welgestelde kringen door sommigen drugs wordt gebruikt, daar zou ik ook niet van staan te kijken. Maar is dat een reden om het te normaliseren en legaliseren? Nee.
Binnen zulke welgestelde kringen wil er ook nog wel eens sprake zijn van bijvoorbeeld belastingfraude. Moeten we dat dan ook maar gaan normaliseren omdat een paar topmannen, celebs, rijke families of flitshandelaren dit doen? Lijkt me ook niet.
Gelul. Hij is gepakt en heeft gewoon kansen in Nederland gekregen en die zijn hem ook gegeven. Dat HIJZELF de beslissing heeft gemaakt maakt hem nog altijd een totaal mongoolquote:Op zondag 4 februari 2024 12:58 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk een heel eerlijk artikel waarin hij niet zeikt dat hij geen kansen heeft gekregen, maar waarin hij zelf de verantwoordelijkheid neemt in de hoop dat andere jongens ervan leren. Hij is ook actief aan de slag gegaan met veranderen, hulp zoeken, doelen stellen, zegt ook dat als hij straf krijgt, hij die verdient.
Dus wat verwijt je die gast nou? Dat andere mensen janken over kansen?
Ja die ontploffingen in Rotterdam hebben niks met drugs te maken.quote:Op zondag 4 februari 2024 12:59 schreef PiyeReloaded het volgende:
Slachtofferloos misdrijf, niks mis mee. Hij kon ook oude vrouwtjes gaan beroven.
Ze zegt dat hij NIET zeikt dat hij geen kansen heeft gekregen..quote:Op zondag 4 februari 2024 17:58 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Gelul. Hij is gepakt en heeft gewoon kansen in Nederland gekregen en die zijn hem ook gegeven. Dat HIJZELF de beslissing heeft gemaakt maakt hem nog altijd een totaal mongool
De jongere generaties moeten hun kunde toch bewijzen aan de oudere examinators anders krijgen ze geen overbetaalde baan.quote:Op zondag 4 februari 2024 18:56 schreef Cruzinats het volgende:
Geitenwollensokken die blijven beweren dat, zelfs nadat de daders nadrukkelijk aangeven dat het niet zo is, (drugs)criminaliteit het gevolg is van armoede en ongelijke kansen.![]()
99% van de drugscriminaliteit is het gevolg van een cultuurtje waar status en geld allesbepalend is. Je kan een weldenkend mens 40k geven en het laatste wat hij er mee zou doen is een dom patserhorloge kopen, deze pareltjes daarentegen..
Oh nee hoor, je hebt helemaal gelijk wat dat betreft. Het is niet zo zwart-wit.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:40 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Ik romantiseer niks, ik bekijk het juist realistisch. Drugs hebben hun voor- en nadelen. Ik ageer slechts tegen de kortzichtige redenering dat het per definitie heel slecht is en iedereen die ermee in aanraking komt dus fout is.
Alcohol is een van de slechtste, meest ongezonde, gevaarlijkste en meest verslavende drugs die er zijn. Staat in de grote 4 met heroïne, crystal meth, en tabak.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Ach, het stokpaardje als het over harddrugs gaat. We konden er natuurlijk op wachten. Een of twee glazen goede rode wijn heeft zelfs gezondheidsvoordelen, een paar lijntjes coke niet.
Bron?quote:Op maandag 5 februari 2024 00:05 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Alcohol is een van de slechtste, meest ongezonde, gevaarlijkste en meest verslavende drugs die er zijn. Staat in de grote 4 met heroïne, crystal meth, en tabak.
Drugsgebruik is dan ook hartstikke normaal. Je hebt nensen die dat inzien en mensen die het ontkennen. Alleen moeten mensen die het ontkennen zich in bochten wringen waarin de meest gebruikte drugs opeens geen drugs zijn.quote:Op zondag 4 februari 2024 15:06 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Simpel gezocht. Sociaal-economische factoren spelen gewoon een steeds grotere rol in onze maatschappij. Een kind uit de Bijlmer wordt simpelweg geen minister of gaat naar een witte prive school waar elke leerling VWO advies krijgt. Daarvoor moet je in Wassenaar zijn.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:08 schreef TigerXtrm het volgende:
Heeft geen fuck te maken met kansen en alles met IQ. Die gasten zijn letterlijk te dom om de gevolgen van hun acties te overzien.
Bijna de helft van de Amsterdamse gemeenteraad is niet blank, waar heb je het over? Iedereen kan in dit land bereiken wat hij of zij wil, er zijn genoeg kansen en mogelijkheden daarvoor. Kom niet met socio economische factoren aanzetten, dat is zo 2018........quote:Op maandag 5 februari 2024 00:54 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Simpel gezocht. Sociaal-economische factoren spelen gewoon een steeds grotere rol in onze maatschappij. Een kind uit de Bijlmer wordt simpelweg geen minister of gaat naar een witte prive school waar elke leerling VWO advies krijgt. Daarvoor moet je in Wassenaar zijn.
Het koningshuis is daar overigens ook een goed voorbeeld voor. En laat het koningshuis nou ook niet vrij zijn van schandalen of fraude (met subsidies). Ook op de Zuidas wordt er gefraudeerd.
In Nederland valt het allemaal wel mee vergeleken met de banlieu's in Franrijk of de ghetto's in de VS.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:38 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Niet zo'n ellende als landen om ons heen? Haha die landen waarschuwen juist dat het hier uit de klauwen loop w.b. georganiseerde criminaliteit.... We gaan advies inwinnen in Italië hoe hier mee om te gaan nota bene.
Doodgeschoten advocaat op klaarlichte dag, rechters die anoniem uitspraken doen, politiemedewerkers die informatie uitlekken naar criminele organisaties, verslaggevers die op klaarlichte dag doodgeschoten worden, uithalers en dan nog de overlast en kleine criminaliteit in de naaste omgeving en laatst nog een explosie waar een halve woonwijk is opgeblazen omdat een geiteneuker niet geslaagd is voor zijn scheikunde examen.quote:Op maandag 5 februari 2024 01:00 schreef Origami94 het volgende:
[..]
In Nederland valt het allemaal wel mee vergeleken met de banlieu's in Franrijk of de ghetto's in de VS.
De georganiseerde misdaad wordt ook wel geromantiseerd zeker door de media. The Godfather, Mocro Maffia, Sleepers (over Klaas Bruinsma). Zelfs Holleeder was een bn'er en met weinig bewijs levenslang veroordeeld.
Mogen Piet en Kees niet naar school dan?quote:Op zondag 4 februari 2024 12:56 schreef Ciclon het volgende:
https://www.jellinek.nl/v(...)is-de-gevaarlijkste/quote:
Ik vind dat wel een mooie samenvatting van het probleem. Aziz is niet aan het stelen omdat hij medicijnen voor z'n moeder moet betalen of dat hij geen geld heeft voor onderdak. Aziz is een dief omdat hij belachelijk domme shit wil kopen om stoer te doen tegen z'n vriendjes en voor de meisjes. En velen met hem.quote:Aan kleding zoals Gucci.
En gewoon de kansen gekregen, gewoon een MBO gedaan zoals zovelen, maar zoals zovelen uit die cultuur liever gaan voor het snelle geld want kraaltjes en spiegeltjes bling bling. Ondertussen de gehele bevolking maar blijven beliegen en bespelen door ze wijs te maken dat dit komt door racisme, terwijl ze al tientallen jaren met de handschoenen worden aangepakt en meer kansen krijgen dan menig ander.quote:Op maandag 5 februari 2024 09:09 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik vind dat wel een mooie samenvatting van het probleem. Aziz is niet aan het stelen omdat hij medicijnen voor z'n moeder moet betalen of dat hij geen geld heeft voor onderdak. Aziz is een dief omdat hij belachelijk domme shit wil kopen om stoer te doen tegen z'n vriendjes en voor de meisjes. En velen met hem.
quote:Waar gaf je al dat geld dan aan uit?
Schuld van het drugsverbod, niet van drugs. Er is niks inherent aan drugs dat maakt dat geweldadig tuig het handelt. Doordat het in het illegale circuit geduwd is, is niet ondernemerschap, maar geweldsbereidheid doorslaggevend in je succes in de drugssector. Dat komt door de politiek en bange burgers die drugs stom vinden en dus willen dat onze wetgevende, uitvoerende en rechtsprekende drugsgebruikers ze ertegen beschermen. Neem verantwoordelijkheid voor je eigen fouten aub.quote:Op zondag 4 februari 2024 17:59 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Ja die ontploffingen in Rotterdam hebben niks met drugs te maken.
Lekker kankeren op 'die cultuur' maar ondertussen "vergeten" dat deze jongens vooral een dienst leveren voor de blanke advocaten op de Zuidas en de snuifboertjes in Volendam en andere plattelandsstreken.quote:Op maandag 5 februari 2024 10:03 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
En gewoon de kansen gekregen, gewoon een MBO gedaan zoals zovelen, maar zoals zovelen uit die cultuur liever gaan voor het snelle geld want kraaltjes en spiegeltjes bling bling. Ondertussen de gehele bevolking maar blijven beliegen en bespelen door ze wijs te maken dat dit komt door racisme, terwijl ze al tientallen jaren met de handschoenen worden aangepakt en meer kansen krijgen dan menig ander.
quote:Op maandag 5 februari 2024 11:22 schreef PiyeReloaded het volgende:
Respect voor Aziz dat hij daarvoor gekozen heeft, in plaats van liquidaties plegen, of onschuldige mensen overvallen.
Als er minder mensen als Aziz zouden zijn, dan hadden normale mensen meer innerlijke rust en een vredig bestaan.quote:Op maandag 5 februari 2024 13:17 schreef Jemoederniet het volgende:
Zonder mensen als Aziz zouden wij nu niet kunnen snuiven.
Ik raak geen stront, behalve die van mijzelf uiteraard, aan.quote:Op zondag 4 februari 2024 15:59 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Hou eens op met bullshit de wereld in gooien man
Laat ik het dan anders verwoorden: waarom verspreid je leugens?quote:Op maandag 5 februari 2024 17:09 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Ik raak geen stront, behalve die van mijzelf uiteraard, aan.
"Normale mensen" 🥲quote:Op maandag 5 februari 2024 13:24 schreef torentje het volgende:
[..]
Als er minder mensen als Aziz zouden zijn, dan hadden normale mensen meer innerlijke rust en een vredig bestaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |