abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212274801
Hi,

Ik ben bezig een soort depositoladder te bouwen waarbij elke maand een deposito vrij valt. Dit zodat ik straks van de depositoladder risicovrij de hypotheek(rente) kan betalen.

Ik heb alleen wel een probleem, het is "veel" werk om elke maand opnieuw een deposito aan te maken en de vrijgevallen weer opnieuw in een deposito te zetten. Helemaal omdat het niet perse allemaal op een vaste dag is gedaan.

Nu is mijn vraag, kent iemand een bank met depositorente tussen de 3-4% welke elk jaar de rente uitkeert. Dus als ik een deposito open van 10 jaar, elk jaar de rente vrij komt.

Deposito bedragen variëren van 500-2000 euro.
pi_212275157
2,85% bij abn Amro
https://www.abnamro.nl/nl(...)n/spaardeposito.html

Consumentenbond:
quote:
Contractrente-op-rente
Bij de meeste deposito’s wordt de rente periodiek uitgekeerd op de tegenrekening. Het is beter als de rente wordt bijgeschreven op het deposito. Dan krijg je het rentepercentage van de depositorekening.

Dit is zo bij:

Centraal Beheer
CKV (België)
Euram Bank (Oostenrijk)
Kiarna en Nordax Bank (Zweden)
Orange Bank en Younited (Frankrijk)
De genoemde buitenlandse banken opereren in Nederland via bemiddelaar Raisin.

Keuze bijschrijven of uitkeren
Nóg beter vinden wij het als je kunt kiezen tussen bijschrijven of uitkeren. Dit is zo bij de deposito's van ASN Bank, SNS en Rabobank DoelSparen. Maar als de rente op de rekening DoelSparen wordt bijgeschreven, geldt voor die rente een eigen rentetarief dat hoort bij de resterende looptijd.
pi_212275346
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 13:45 schreef KrekelJapie het volgende:
2,85% bij abn Amro
https://www.abnamro.nl/nl(...)n/spaardeposito.html

Consumentenbond:
[..]

Ja, maar helaas 2.85% :(

Centraal Beheer bied het wel zie ik nu. Thanks! Wist niet dat zij ook deposito's deden.
pi_212275425
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 13:18 schreef investeerdertje het volgende:
Hi,

Ik ben bezig een soort depositoladder te bouwen waarbij elke maand een deposito vrij valt. Dit zodat ik straks van de depositoladder risicovrij de hypotheek(rente) kan betalen.

Ik heb alleen wel een probleem, het is "veel" werk om elke maand opnieuw een deposito aan te maken en de vrijgevallen weer opnieuw in een deposito te zetten. Helemaal omdat het niet perse allemaal op een vaste dag is gedaan.

Nu is mijn vraag, kent iemand een bank met depositorente tussen de 3-4% welke elk jaar de rente uitkeert. Dus als ik een deposito open van 10 jaar, elk jaar de rente vrij komt.

Deposito bedragen variëren van 500-2000 euro.
Wil jij misschien toelichten het hoe en waarom? Benieuwd!
pi_212275439
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 13:54 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja, maar helaas 2.85% :(

Centraal Beheer bied het wel zie ik nu. Thanks! Wist niet dat zij ook deposito's deden.
Bigbank schijnt jaarlijks uit te keren.
https://www.spaarrente.nl/spaardeposito/10-jaar/vergelijken
3,5% rente voor 10 jaar
pi_212275448
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 13:57 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
Wil jij misschien toelichten het hoe en waarom? Benieuwd!
Omdat je hypotheek aflossen fiscaal zeer onhandig is.
pi_212275485
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 13:58 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Bigbank schijnt jaarlijks uit te keren.
https://www.spaarrente.nl/spaardeposito/10-jaar/vergelijken
Yapi heeft een iets te hoog inleg bedrag nu voor maandelijkse inleg. Bigbank was iets mee, weet alleen niet meer wat.

Edit: ik reageerde met yapi, alleen die is weg geninja'd
pi_212275543
Ja
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 13:59 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Omdat je hypotheek aflossen fiscaal zeer onhandig is.
Ja, goed snap ik denk ik. Je spaart om op enig moment je hypotheek af te kunnen lossen. Maar waarom moet het bedrag dan maandelijks vrij vallen? … ik snap het toch niet…
pi_212275568
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 14:07 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Ja
[..]
Ja, goed snap ik denk ik. Je spaart om op enig moment je hypotheek af te kunnen lossen. Maar waarom moet het bedrag dan maandelijks vrij vallen? … ik snap het toch niet…
Volgens wil TS de rente van de hypotheekschuld betalen van de rente uit het deposito
pi_212275569
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 14:07 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:
Ja
[..]
Om de hypotheekrente te betalen.
Dan woon je dus gratis.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212275583
quote:
Ja
[..]
Ik wil helemaal mijn hypotheek niet afbetalen van het bedrag, ik wil zoals @KrekelJapie zegt mijn verschuldigde maandbedrag uit rente inkomsten betalen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 14:09 schreef capricia het volgende:

[..]
Om de hypotheekrente te betalen.
Dan woon je dus gratis.
Dit dus.
pi_212275729
En stel dat je het niet uit een deposito doet maar uit een portfolio van "Crown Castle, Realty Income en Simon Property Group"? Dan tik je ook 5,5% per jaar aan. Realty betaalt zelfs maandelijks dividend.

Neemt niet weg dat ik zelf ook zit te kijken naar een deposito voor het deel dat niet in aandelen zit.
Nog aanbevelingen? ;)
pi_212275815
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 14:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
En stel dat je het niet uit een deposito doet maar uit een portfolio van "Crown Castle, Realty Income en Simon Property Group"? Dan tik je ook 5,5% per jaar aan. Realty betaalt zelfs maandelijks dividend.

Neemt niet weg dat ik zelf ook zit te kijken naar een deposito voor het deel dat niet in aandelen zit.
Nog aanbevelingen? ;)
Ja, dan gaat het zeker sneller. Maar heeft ook een zeker risico bij zich. Mijn idee is wel dat ik dus aan het einde looptijd het geld heb staan mocht de bank door omstandigheden niet willen herfinancieren of als het voor mij economisch niet relevant is te herfinancieren.

Ik was zelf bij nibc begonnen, maar loop er dus tegen aan dat een looptijd van meer dan een jaar niet relevant is door het gebrek aan tussentijdse betalingen.

Ik zou zeggen, neem een bank waar jij jezelf fijn bij voelt en waar je zo min mogelijk handelingen hebt per jaar 😅 het word anders een serieus klusje.
pi_212275817
Mijn losse spaargeld bij Bunq gezet. Direct opneembaar, 2,46% rente, en iedere week je rente bijgestort krijgen. Dus rente over rente.

Met deze formule:
(Inleg×(1+(0,0246÷365×7))^52)

Deposito heb ik via NIBC lopen, 1 jaar 3%.
Persoonlijk doe ik niets in aandelen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212275836
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 14:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

Nog aanbevelingen? ;)
vrh waarschijnlijk. Is met deposito gevoelig lager. En ts geeft aan risicoloos.
pi_212276000
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 14:32 schreef Zonnigetoekomst62 het volgende:

[..]
vrh waarschijnlijk. Is met deposito gevoelig lager. En ts geeft aan risicoloos.
Nee. Vind vrh niet zo relevant. Ik wil gewoon straks 20 jaar lang niet over mijn aflossingsvrije te hoeven nadenken ;)
pi_212276439
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 14:42 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee. Vind vrh niet zo relevant. Ik wil gewoon straks 20 jaar lang niet over mijn aflossingsvrije te hoeven nadenken ;)
Als je het aflost hoef je er ook niet meer over na te denken ;)

* hypotheekvrij sinds 2018
pi_212276492
Haitong* biedt 3,95% op 1 jrs deposito's, en je kan simpel een deposito-verlenging in de Raisin omgeving aanmaken.

*Haitong heeft een bankvergunning in Portugal, maar biedt deposito's op Raisin aan via haar Spaanse bijkantoor in Madrid.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212276523
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je het aflost hoef je er ook niet meer over na te denken ;)

* hypotheekvrij sinds 2018
Zeker. Alleen nu aflossen is niet perse gunstig ofzo

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:19 schreef blomke het volgende:
Haitong* biedt 3,95% op 1 jrs deposito's, en je kan simpel een deposito-verlenging in de Raisin omgeving aanmaken.

*Haitong heeft een bankvergunning in Portugal, maar biedt deposito's op Raisin aan via haar Spaanse bijkantoor in Madrid.
Heeft alleen niets met mijn wens uit de OP te maken.
pi_212276589
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:23 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zeker. Alleen nu aflossen is niet perse gunstig ofzo
Als je het uitrekent zullen veel dingen niet perse gunstig zijn maar wel goed voor de nachtrust.

Misschien is je rente heel laag waardoor je je niet zo druk maakt, ik zat op 5,9%.
  zaterdag 3 februari 2024 @ 15:32:39 #21
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_212276614
Gooi alles in een Dividend ETF (of in Shell). :P
pi_212276621
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je het uitrekent zullen veel dingen niet perse gunstig zijn maar wel goed voor de nachtrust.

Misschien is je rente heel laag waardoor je je niet zo druk maakt, ik zat op 5,9%.
1,8% hier. Aflossingsvrij.
Met rente wegzetten levert momenteel meer op.
(Maar dat is niet altijd zo geweest)

Dus ik snap @investeerdertje wel.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212277043
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 14:31 schreef investeerdertje het volgende:

Ik was zelf bij nibc begonnen, maar loop er dus tegen aan dat een looptijd van meer dan een jaar niet relevant is door het gebrek aan tussentijdse betalingen.

Ik heb zelf jaren geleden een paar jaar achter elkaar deposito's voor 10 jaar geopend bij NIBC maar daar krijg ik gewoon ieder jaar de rente van uitbetaald. De meeste ervan zijn intussen al afgelopen, er lopen er nu nog 2.
NIBC geeft aan "Rente wordt jaarlijks uitgekeerd bij termijndeposito´s van 2 t/m 10 jaar of aan het einde van de looptijd (termijndeposito´s van 1 jaar of korter)."
NIBC biedt nu 3% bij een looptijd van 1 jaar of 10 jaar.
pi_212277168
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Bij 5.9 had ik het overgesloten en vervolgens mijn strategie aangehouden. Maar ook toen mijn rente rond de 5.5 zag lag ik er geen nacht van wakker.

Bij 5.9% met HRA is het op een termijn van 20 jaar gunstiger om de deposito van 3% te openen met mijn inkomen etc.

quote:
7s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 15:32 schreef Zwansen het volgende:
Gooi alles in een Dividend ETF (of in Shell). :P
Nee, want zie berichten

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:09 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik heb zelf jaren geleden een paar jaar achter elkaar deposito's voor 10 jaar geopend bij NIBC maar daar krijg ik gewoon ieder jaar de rente van uitbetaald. De meeste ervan zijn intussen al afgelopen, er lopen er nu nog 2.
NIBC geeft aan "Rente wordt jaarlijks uitgekeerd bij termijndeposito´s van 2 t/m 10 jaar of aan het einde van de looptijd (termijndeposito´s van 1 jaar of korter)."
NIBC biedt nu 3% bij een looptijd van 1 jaar of 10 jaar.
Huh, ik las jaarlijks. Maar dan ben ik ogenschijnlijk aan de blinde kant. Nou dan ben ik al helemaal geholpen.
pi_212277322
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 16:23 schreef investeerdertje het volgende:
Huh, ik las jaarlijks. Maar dan ben ik ogenschijnlijk aan de blinde kant. Nou dan ben ik al helemaal geholpen.
Als ze de rente maar beter berekenen dan in hun eigen rekenvoorbeeld
quote:
Stel u opent op 1 november 2020 een NIBC Termijndeposito van 25.000 euro. De looptijd van het deposito is 2 jaar en uw rentepercentage is 0,45%.
Uw rentevergoeding over de dagen in 2020 (1 november t/m 31 december 2020) bedraagt 25.000 euro * 0,45% * 61/366 (schrikkeljaar) = 18,75 euro.
Uw rentevergoeding over de dagen in 2021 (1 januari t/m 31 oktober 2021) bedraagt 25.000 * 0,45% * 304/365 (geen schrikkeljaar) = 93,44 euro.
De totale rentevergoeding op uw termijndeposito komt hiermee op 112,19 euro.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')