abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212249075
Drie vermisten na explosie en grote brand in appartementencomplex in Rotterdam

Drie mensen zijn nog vermist na een explosie in een woningcomplex aan de Schammenkamp op maandagavond. Mogelijk zijn zij nog in het pand. Een deel van het complex is volledig verwoest. Volgens een woordvoerder van de veiligheidsregio is ook één persoon gewond geraakt. Zij zijn overgebracht naar het ziekenhuis.

De brand was dinsdagochtend grotendeels geblust. Alleen het gas moet nog afgesloten worden, meldt de Veiligheidsregio.

De explosie vond plaats in een auto in een garagebox en was op kilometers afstand te horen. Door de ontploffing vloog het voertuig naar buiten, meldt de veiligheidsregio. De auto kwam op z’n kant op straat te liggen en het vuur dat ontstond is vervolgens overgeslagen naar het wooncomplex.

Tientallen ramen van andere woningen en gebouwen in de omgeving zijn gesneuveld. Overal ligt glas en de ravage is enorm. Hoewel de brandweer oproept om niet naar de plek van de brand te komen en de hulpdiensten de ruimte te geven, staan toch veel mensen op straat te kijken. Doordat de explosie half Rotterdam-Zuid opschrikte, komen mensen vanuit allerlei omliggende wijken kijken wat er aan de hand is in Zuidwijk.

Volgens de politie kunnen bewoners van zeker 25 woningen niet meer terug naar huis. Zij worden met bussen naar Sporthal de Wielewaal aan de Brammertstraat gebracht, waar ze worden opgevangen.
Na een explosie is maandagavond een zeer grote brand uitgebroken in een woningcomplex aan de Schammenkamp in Rotterdam.

Trillende trommelvliezen

Adrien van Putten wist niet wat hij meemaakte toen zijn woning begon te trillen na een daverende knal aan de overkant van zijn woning aan de Schammenkamp. ,,Alles ging heen en weer, mijn trommelvliezen deden pijn.’’ Hij vluchtte naar buiten, net zoals alle bewoners van zijn appartementencomplex.

Dit was niet zomaar een cobra, dit waren ook niet drie cobra’s. Dit was ongekend hard
Wim (69), omwonende

Op straat lag een man, waarschijnlijk een bewoner van het woningblok dat op instorten stond. Van Putten bedacht zich niet en sleepte de man naar een veilige plek. ,,Zijn beide benen zaten onder de glasscherven, ik was bang dat hij onder het puin terecht zou komen. Gelukkig kwamen er vrij snel ambulances.’'

De nasleep van de explosie trekt veel bekijks. ,,Ik woon op 500 meter afstand en mijn bord sprong omhoog. Ik voelde een enorme drukgolf door mijn lijf heengaan’', zegt de 69-jarige Wim. ,,Dit was niet zomaar een cobra, dit waren ook niet drie cobra’s. Dit was ongekend hard.’'

Ik ben gevlucht voor oorlog, dus zo'n geluid, zo'n explosie, is enorm beangsti­gend
Buurtbewoner

Tientallen meters in de lucht geblazen

De explosie vond volgens bewoners plaats in een van de garageboxen waar verschillende bedrijven zijn gevestigd. De knal moet enorm zijn geweest, want een bewoner vond een deel van een garagedeur in een plantsoen achter het tegenoverliggende gebouw. ,,Dit luik is dus gewoon tientallen meters in de lucht geblazen.’'

Een 43-jarige buurtbewoner, afkomstig uit Eritrea, zat thuis met wat vrienden toen de oorverdovende knal klonk. ,,Ik wist meteen: dit is geen vuurwerk. Is dit een bom? Of wat kan het nog meer zijn? Ik ben gevlucht voor oorlog, dus zo'n geluid, zo'n explosie, is enorm beangstigend.”

Vuurwerkopslag

Terwijl de brandweer het vuur onder controle probeert te krijgen, haasten hulpdiensten zich om een nabijgelegen vuurwerkopslag in de straat leeg te halen. Op enkele tientallen meters van de garagebox waar de explosie plaatsvond, lagen tientallen dozen met vuurwerk opgeslagen.

Het vuurwerk wordt op brancards en in winkelwagentjes vervoerd om de situatie zo snel mogelijk veilig te maken.
De brand brak rond 20.30 uur uit. Het incident werd al snel opgeschaald naar ‘zeer grote brand’ en korpsen uit omliggende plaatsen, zoals Vlaardingen, zijn ook gealarmeerd. Het mag een klein wonder heten dat de veiligheidsregio rond 23.00 uur slechts melding heeft gedaan van één gewonde.

NL-Alert

Een flink gedeelte van Rotterdam krijgt via een NL-Alert het verzoek om uit de rook te blijven, ramen en deuren te sluiten en ventilatie uit te zetten - tot in Rotterdam-Centrum aan toe. Dit in verband met de grote hoeveelheid rook die vrijkomt bij de brand. Volgens bewoners is de brand op plekken als de Kop van Zuid en Ommoord goed te ruiken.

Getroffen bewoners kunnen dinsdag vanaf 08.30 uur terecht voor vragen bij het gebiedskantoor Feijenoord aan de Zuiderparkweg.

Wat is dat toch met al die explosies de laatste tijd? Jammer dat deze gek zichzelf niet heeft opgeblazen...
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_212249077
quote:
De reddingswerkers zijn donderdagmiddag om 12:15 uur gestart met het zoeken naar de twee vermiste slachtoffers op de Schammenkamp in Rotterdam-Zuidwijk. Op afstand kijken familieleden van Ylias en Mustapha toe. Zij voelen zich boos, machteloos en radeloos, vertelt verslaggever Jelle Gunneweg ter plaatse.
De families hebben kritiek op de hulpdiensten. Zij vinden dat de reddingsactie te laat op gang is gekomen. “De families zeggen dat ze weten waar ze liggen. De honden sloegen erop aan”, meldt Gunneweg. “’Waarom duurt het dan zo lang? Waarom is de grijper op zo’n brute manier bezig om alle brokstukken te verwijderen?’, klinkt het bij hen.”
“Nu lijkt het zover dat de laatste noodzakelijke laag eraf is om op zoek te kunnen gaan naar de vermisten en hun lichamen kunnen bergen”, meldt de politie. Die benadrukt dat het instortingsgevaar de dagen hiervoor groot was, waardoor het niet veilig genoeg was om het verwoeste gebouw te betreden.
Ook vragen de families zich hardop af waarom burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam niets van zich laat horen. Ook al is hij momenteel in Colombia, volgens de nabestaanden had de burgemeester minstens kunnen bellen. Verder willen zij dat GIRO 555 wordt geopend en dat er een gedenkteken voor de slachtoffers komt.
Rijnmond.nl

Giro 555 - komop zeg :')
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_212249114
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 13:24 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Rijnmond.nl

gedenkteken, giro 555? Met alle respect maar dit gaat nergens over idd
pi_212249123
Giro 555 :'). Bijna lachwekkend. Hartstikke triest hoor, maar geen nationale ramp.

Bijzonder dat extreme zelfmedelijden altijd, gepaard met weinig zelfkennis..
pi_212249124
quote:

[..]
Rijnmond.nl

_O-

Knettergek
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_212249136
quote:

[..]
Rijnmond.nl

Ah het gaat weer om geld.
  donderdag 1 februari 2024 @ 13:29:07 #7
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_212249157
Typische Rotterdamse wijk vol Turkse en Marokkaanse tokkies zeker.
pi_212249281
quote:

[..]
Rijnmond.nl

Giro 555 _O- rot een eind op joh

En de eerst crowdfund is er al :')
https://steunactie.nl/actie/explosie-rotterdam/-31243

0 euro gedoneerd _O-

gratis geld over de ruggen van de doden _O_

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2024 13:38:05 ]
  donderdag 1 februari 2024 @ 13:39:46 #9
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_212249327
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 13:35 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]

0 euro gedoneerd _O-

'Geburen'
pi_212249381
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 13:29 schreef WheeledWarrior het volgende:
Yep. Vriendin van mij woont in de buurt en geeft aan dat 1/3e ongeveer in de bijstand zit.
pi_212249416
Giro 555 is natuurlijk van de zotte, maar geld ophalen voor de bewoners (mits eerlijk) vind ik niet zo'n raar idee. Het is een buurt waar veel armoede heerst, veel troosteloze flats staan. Ik kan me voorstellen dat mensen daar (voornamelijk allochtoon) niet voldoende verzekerd zijn. En dan heb je toch wel een flink probleem denk ik.
pi_212249419
quote:

[..]
Rijnmond.nl

Hebben ze al BN'ers opgetrommeld voor een tv-actie?
  donderdag 1 februari 2024 @ 13:52:44 #13
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_212249466
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 13:45 schreef LaDaDiDa het volgende:

[..]
Yep. Vriendin van mij woont in de buurt en geeft aan dat 1/3e ongeveer in de bijstand zit.
Maar wel vastgoed in het buitenland zeker dat niet wordt opgegeven in Nederland. Of rondrijden in dure auto's, zoals b.v. deze brave ziel (niet in Rotterdam):

https://www.destentor.nl/(...)kapot-zien~af1fdaab/
pi_212249512
Lekker geld storten want zielig. En dan komt er volgende week een bericht dat ze een plofkraak of terroristische aanslag aan het voorbereiden waren.
pi_212249548
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 13:35 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]

[ link | afbeelding ]

0 euro gedoneerd _O-

0 euro gedoneerd :')
pi_212249566
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 13:47 schreef Sunshine1982 het volgende:
Giro 555 is natuurlijk van de zotte, maar geld ophalen voor de bewoners (mits eerlijk) vind ik niet zo'n raar idee. Het is een buurt waar veel armoede heerst, veel troosteloze flats staan. Ik kan me voorstellen dat mensen daar (voornamelijk allochtoon) niet voldoende verzekerd zijn. En dan heb je toch wel een flink probleem denk ik.
Geld inzamelen is zeker goed als het gaat om de slachtoffers, bijvoorbeeld deze vrouw:

https://www.rijnmond.nl/n(...)op-zich-liet-wachten
  donderdag 1 februari 2024 @ 14:03:31 #17
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_212249590
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2024 13:25 schreef superniger het volgende:
[ twitter ]

Die kijkt niet zo vrolijk.
Van de tweet;
quote:
of dwingende religieuze regels en wetten de aanwijzingen van de overheid terzijde geschoven mogen worden.
En dan zijn er koekenbakkers die bang zijn dat er in de toekomst sprake zal zijn van rechtsongelijkheid. Het is er nu al.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_212249603
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 14:01 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Geld inzamelen is zeker goed als het gaat om de slachtoffers, bijvoorbeeld deze vrouw:

https://www.rijnmond.nl/n(...)op-zich-liet-wachten
Ook niet geheel eens, zo'n waarde laat je pas ergens achter als het volledig verzekerd en het pand tiptop beveiligd is.
  donderdag 1 februari 2024 @ 14:05:31 #19
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_212249613
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 14:03 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Van de tweet;
[..]
En dan zijn er koekenbakkers die bang zijn dat er in de toekomst sprake zal zijn van rechtsongelijkheid. Het is er nu al.
Ook dat over die religie is allemaal gelul natuurlijk, ze waren gewoon bang dat die Turkse/Marokkaanse proleten weer los zouden gaan. Wat gisteravond natuurlijk ook weer deels is gebeurd.
  donderdag 1 februari 2024 @ 14:07:47 #20
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_212249646
quote:

[..]
Rijnmond.nl

Giro 555 en gedenkteken? :') :D
Het is natuurlijk heel erg, maar je kunt het ook overdrijven hè.
pi_212249675
Ik heb nog wel een deken gie ik wil doneren aan giro 555.
  Miss 200.000.000! donderdag 1 februari 2024 @ 14:12:53 #22
367000 roos94
pi_212249704
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 13:29 schreef WheeledWarrior het volgende:
Heb er 20 jaar gewoond. De ergste tokkies in deze wijk zijn Nederlands en heten Frieda&Rob.
pi_212249752
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 14:12 schreef roos94 het volgende:

[..]
Heb er 20 jaar gewoond. De ergste tokkies in deze wijk zijn Nederlands en heten Frieda&Rob.
Dat verklaart een hoop.
  donderdag 1 februari 2024 @ 14:26:30 #24
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_212249920
quote:
1s.gif Op donderdag 1 februari 2024 14:07 schreef kwiwi het volgende:

[..]
Giro 555 en gedenkteken? :') :D
Het is natuurlijk heel erg, maar je kunt het ook overdrijven hè.
Dit land gaat ten onder aan gedenktekens.
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
pi_212249935
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 14:12 schreef roos94 het volgende:

[..]
Hoelang geleden was dat? Lastig voor te stellen als je de filmpjes ziet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')