Dat is niet de strekking van dit topic.quote:Op woensdag 31 januari 2024 20:19 schreef halfway het volgende:
Draai het eens om? Zouden je ouders je weer als kind willen in een volgend leven?
Tony Beetsquote:Op woensdag 31 januari 2024 20:22 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dat is niet de strekking van dit topic.
Zulke diepe gesprekken hebben wij niet dus dat is een gok maar ik kan me ergens voorstellen dat ze het zich ook anders hadden voorgesteld.quote:Op woensdag 31 januari 2024 20:19 schreef halfway het volgende:
Draai het eens om? Zouden je ouders je weer als kind willen in een volgend leven?
Dit. Maar ik zie nu dat je moeilijk anders bedoelt dan dat ik het doequote:
Makkelijk te beantwoorden gezien mijn vader mij doodleuk vertelde dat hij liever had gehad dat ik geaborteerd was geweestquote:Op woensdag 31 januari 2024 20:19 schreef halfway het volgende:
waarom moet je iets vinden over de opvoeding door je ouders ... anders zal het toch niet worden?quote:Op donderdag 1 februari 2024 14:36 schreef Lienekien het volgende:
De vraag is natuurlijk bedoeld om te vertellen wat je wel en niet waardeert aan de opvoeding door je ouders, niet of je gelooft in reïncarnatie.
Je draaft soms wel een beetje door. Het zou toch best interessant zijn om van anderen eens te horen wat ze goede aspecten van hun opvoeding vonden en wat er misschien beter of anders kon?quote:Op donderdag 1 februari 2024 17:25 schreef RM-rf het volgende:
[..]
waarom moet je iets vinden over de opvoeding door je ouders ... anders zal het toch niet worden?
zoals ik al aangeef komt de gedachtegang over 'veranderen van je ouders' eerder over als een negatieve zucht naar een slachtofferschap... alsof alles beter zou worden als je de perfecte ouders zou hebben.
met een snufje 'voorbestemdheid' en 'predestinatie... alsof mensen bepaalde ouders voor een bepaald leven voorbestemd zijn
Dat is weinig behulpzaam, juist voor mensen die mogelijk wel vanuit een achterstand in het leven beginnen is het des te belangrijker erop te concentreren dat je juist zelf je eigen toekomst beter kunt maken, los ervan of je de meest perfecte ouders had of niet..
ouders zullen altijd sommige dingen goed doen en soms kun je ook van negatieve ervaringen juist veel leren.
dat kan jij best vinden... ik doe dat niet en leg ook uit hoe ik daarover denk (ik mag hopen dat het uitspreken van hoe je denkt niet beperkt is tot bepaalde meningen).quote:Op donderdag 1 februari 2024 17:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je draaft soms wel een beetje door. Het zou toch best interessant zijn om van anderen eens te horen wat ze goede aspecten van hun opvoeding vonden en wat er misschien beter of anders kon?
Je neemt met zo’n reactie al een voorschot op wat je denkt dat mensen zouden melden over hun ouders. Een vrij eenzijdige insteek, namelijk dat mensen hun ouders waarschijnlijk verwijten gaan maken en ze van bepaalde zaken de schuld gaan geven.quote:Op donderdag 1 februari 2024 17:41 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat kan jij best vinden... ik doe dat niet en leg ook uit hoe ik daarover denk (ik mag hopen dat het uitspreken van hoe je denkt niet beperkt is tot bepaalde meningen).
Het inspelen op zulke gedachten van 'mijn ouders waren fout en ik kan dat allemaal verbeteren' nutteloos en eerder contraproductief is.
Ook dat het helemaal niet zo fout is dat je niet altijd ouders hebben die leuk en aardig zijn, maar soms ook stevige tegenspraak geven en over een hoop dingen een andere mening zijn
Herkenbaar. Ik had als kind een hele theorie dat ik als baby door buitenaardse wezens op de aarde was gedropt om proef te draaien ofzo. En als ik het "goed" had gedaan kwam mijn echte familie me wel weer ophalen in hun ruimteschipquote:Op woensdag 31 januari 2024 22:28 schreef Bloem75 het volgende:
Nee absoluut niet.
Ik had al als jong kind het gevoel dat ik geadopteerd was en dat mijn echte ouders me op een dag weer zouden komen ophalen. Ik keek vaak dromerig uit het raam, wachtend op dat moment...maar helaas. Even voor de duidelijkheid, ik ben niet geadopteerd.
Ook voelde ik geen enkele connectie met mijn twee broers en zus (nog steeds niet).
Als er een god zou bestaan, dan was het vast een grote grap om me in dat gezin geboren te laten worden.
Hoe waren jou ouders? Heb je een moeilijke jeugd gehad?quote:Op donderdag 1 februari 2024 17:41 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat kan jij best vinden... ik doe dat niet en leg ook uit hoe ik daarover denk (ik mag hopen dat het uitspreken van hoe je denkt niet beperkt is tot bepaalde meningen).
Het inspelen op zulke gedachten van 'mijn ouders waren fout en ik kan dat allemaal verbeteren' nutteloos en eerder contraproductief is.
Ook dat het helemaal niet zo fout is dat je niet altijd ouders hebben die leuk en aardig zijn, maar soms ook stevige tegenspraak geven en over een hoop dingen een andere mening zijn
Dit geldt natuurlijk alleen maar als je 'normale' ouders hebt gehad. Tegenspraak, discussie, zelfs domme fouten maken hoort bij het ouderschap. De perfecte ouder bestaat niet.quote:Op donderdag 1 februari 2024 17:41 schreef RM-rf het volgende:
[..]
😂😂 ik had als kind echt wel veel fantasie maar dit is next level. Het geeft in iedergeval wel goed aan dat je je niet thuis voelde in je gezin.quote:Op donderdag 1 februari 2024 17:55 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Herkenbaar. Ik had als kind een hele theorie dat ik als baby door buitenaardse wezens op de aarde was gedropt om proef te draaien ofzo. En als ik het "goed" had gedaan kwam mijn echte familie me wel weer ophalen in hun ruimteschip
Dan heb je het niet van een vreemdquote:Op donderdag 1 februari 2024 17:43 schreef roos94 het volgende:
Hahaha, absoluut niet. Een junk vader en borderline narcist moeder. Kan wel wat beters kiezen.
quote:They fuck you up, your mum and dad.
They may not mean to, but they do.
They fill you with the faults they had
And add some extra, just for you.
But they were fucked up in their turn
By fools in old-style hats and coats,
Who half the time were soppy-stern
And half at one another’s throats.
Man hands on misery to man.
It deepens like a coastal shelf.
Get out as early as you can,
And don’t have any kids yourself.
Zoon?! Je profiel (roze lijn naast je posts op de mobiele lay out) geeft aan dat je een vrouw bent..quote:Op donderdag 1 februari 2024 16:11 schreef loveli het volgende:
Mijn vader was niet een vader zoals ik had gewild, maar op zijn manier de beste vader die hij kon zijn. Een appelboom geeft geen peren.
Mijn appelboom geeft de beste appels die hij kan en dat is goed zo.
Omgekeerd ben ik ook niet de zoon die hij had willen hebben, maar daar is 'ie inmiddels ook wel aan gewend.
Haar vader had kennelijk liever een zoon gehad.quote:Op donderdag 1 februari 2024 23:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zoon?! Je profiel (roze lijn naast je posts op de mobiele lay out) geeft aan dat je een vrouw bent..
Hrb je een foutje gemaakt bij het invullen van je profiel? Of ben je inmiddels een vrouw?
Ah, dat zou ook kunnen inderdaad. Had ik ff niet door. Thanks!quote:Op donderdag 1 februari 2024 23:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Haar vader had kennelijk liever een zoon gehad.
Waarom stel je deze vraag en wat vormt het nut voor jou om deze vraag te beantwoorden?quote:Op woensdag 31 januari 2024 20:17 schreef Elan het volgende:
weer je ouders zouden zijn?
TS begint: ik hou zielsveel van mijn ouders maar we waren zeker vroeger absoluut geen perfecte match.
Mijn pa is nogal een perfectionist en mijn moeder is erg dominant. Geen fijne combinatie met nogal wat struggles en uiteindelijk zijn ze ook uit elkaar gegaan.
Zou zelf kiezen voor wat meer relaxte ouders en wat minder kijken naar anderen en status.
quote:Op donderdag 1 februari 2024 18:15 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Dit geldt natuurlijk alleen maar als je 'normale' ouders hebt gehad. Tegenspraak, discussie, zelfs domme fouten maken hoort bij het ouderschap. De perfecte ouder bestaat niet.
Echter, als je ouders je letterlijk mishandeld hebben, je tot bloedens toe slaag hebt gehad, misbruik of wat dan ook...
Dan denk je er misschien toch iets minder rooskleurig of realistisch over?
Wat geen garantie is dat je het zelf allemaal zoveel beter zal doen trouwens, maar dan denk je toch iets minder met weemoed aan je jeugdjaren terug.
Ga je zelf ook nog antwoorden op de vraag van TS of ga je alleen maar commentaar op anderen hebben?quote:Op donderdag 1 februari 2024 17:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je draaft soms wel een beetje door. Het zou toch best interessant zijn om van anderen eens te horen wat ze goede aspecten van hun opvoeding vonden en wat er misschien beter of anders kon?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Want iedereen met ouders heeft zelf ook een kinderwens natuurlijk.quote:Op zondag 4 februari 2024 03:06 schreef mspoez het volgende:
Ik wens alle millenials in dit topic veel geluk in hun ouderschap.
PS5 geven staat voor jou gelijk aan klaarstaan voor de kinderen?quote:Op maandag 5 februari 2024 11:59 schreef DjVero het volgende:
Mijn ouders zijn vreselijke boomers, maar wel hele lieve boomers. Hebben altijd voor ons klaargestaan (en nog steeds; randomly hun drie kinderen een PS5 geven bijvoorbeeld). Maar tegelijkertijd zo vast in hun normen en waarden, regels en gewoontes waarvan vooral m'n pa vond dat daar niet van afgeweken mocht/moet worden. Vooral vanaf rond m'n twintigste botste dat bijna volcontinu en was het vaak hommeles.
Resumerend denk ik dat ze mijn ouders wederom mogen zijn, maar wel op een paar voorwaarden.
Precies wat ik dacht. Materieel kwam ik ook ook weinig te kort maar ik herinner me geen ouders die er voor me waren.quote:Op maandag 5 februari 2024 14:49 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
PS5 geven staat voor jou gelijk aan klaarstaan voor de kinderen?
Meer heb ik niet nodig!quote:Op maandag 5 februari 2024 14:49 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
PS5 geven staat voor jou gelijk aan klaarstaan voor de kinderen?
Dit lijkt mij echt erg.quote:Op woensdag 31 januari 2024 22:28 schreef Bloem75 het volgende:
Nee absoluut niet.
Ik had al als jong kind het gevoel dat ik geadopteerd was en dat mijn echte ouders me op een dag weer zouden komen ophalen. Ik keek vaak dromerig uit het raam, wachtend op dat moment...maar helaas. Even voor de duidelijkheid, ik ben niet geadopteerd.
Ook voelde ik geen enkele connectie met mijn twee broers en zus (nog steeds niet).
Als er een god zou bestaan, dan was het vast een grote grap om me in dat gezin geboren te laten worden.
Herkenbaar. Ik had ook altijd het gevoel dat ik niet bij mijn gezin hoorde. Niet bij moeder, vader, stiefvader, zus en broertje.quote:Op woensdag 31 januari 2024 22:28 schreef Bloem75 het volgende:
Nee absoluut niet.
Ai, dat is nog een graadje erger dan bij mij.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 17:50 schreef kuolema het volgende:
[..]
Herkenbaar. Ik had ook altijd het gevoel dat ik niet bij mijn gezin hoorde. Niet bij moeder, vader, stiefvader, zus en broertje.
Ik was zo anders dan zij. En zag ze wel als gezin, maar dan zonder mij. Ik voelde me een buitenstaander, een alien, zoals in veel andere situaties in mijn leven (school, vrienden, sport, etc.).
Ik was afstandelijk, hield alles voor mezelf. Want de zeldzame keren dat ik steun, vertrouwen, begrip of geruststelling had gezocht kreeg ik die niet.
Als puber begon ik op ze neer te kijken. Merkte ik hoe dom ze waren. Hoe typisch. Hoe mijn moeder loog en ons manipuleerde.
Mijn moeder heeft er moeite mee dat ik haar op afstand hou. Wilde eraan werken. Maar ik had daar geen enkele behoefte aan. Het was haar eigen schuld.
Dacht dat jij een juffie wasquote:Op donderdag 1 februari 2024 16:11 schreef loveli het volgende:
Mijn vader was niet een vader zoals ik had gewild, maar op zijn manier de beste vader die hij kon zijn. Een appelboom geeft geen peren.
Mijn appelboom geeft de beste appels die hij kan en dat is goed zo.
Omgekeerd ben ik ook niet de zoon die hij had willen hebben, maar daar is 'ie inmiddels ook wel aan gewend.
quote:
quote:
quote:Op donderdag 1 februari 2024 23:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oh op die fietsquote:Op donderdag 1 februari 2024 23:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 31 januari 2024 20:19 schreef halfway het volgende:
NEE. Zowel mijn zus, broer als ik zijn van mening dat onze ouders (m.n. mijn vader) onze jeugd heeft verpest, en daardoor een stempel op de rest van ons drieën levens heeft gedrukt. Beiden hadden een psychiatrische afwijking (angststoornis, depressie en 'n vorm van autisme met volstrek gebrek aan empathie)quote:Op woensdag 31 januari 2024 20:17 schreef Elan het volgende:
weer je ouders zouden zijn?
TS begint: ik hou zielsveel van mijn ouders maar we waren zeker vroeger absoluut geen perfecte match.
Mijn pa is nogal een perfectionist en mijn moeder is erg dominant. Geen fijne combinatie met nogal wat struggles en uiteindelijk zijn ze ook uit elkaar gegaan.
Zou zelf kiezen voor wat meer relaxte ouders en wat minder kijken naar anderen en status.
Apart is dat je altijd eerst naar je eigen rol kijkt als kind en geneigd bent jezelf de schuld te geven. Terwijl je einde van de dag vrij letterlijk een product bent van de keuzes van je ouders.quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:34 schreef blomke het volgende:
[..]
NEE. Zowel mijn zus, broer als ik zijn van mening dat onze ouders (m.n. mijn vader) aonze jeugd heeft verpest, en daardoor een stempel op de rest van ons drieen levens heeft gedrukt.
Mijn zus zei laatst: "ze hadden nooit moeten trouwen" (schuld van mijn zus, zij was op komst) en "als ik m'n moeder was geweest, was ik wel 10x van 'm gescheiden".
Allemaal waar.
Dat had m'n vader het meest met mijn broer, die het meest op hem lijkt, qua Asperger. Broer had een eetstoornis, waardoor ie geen groenten en aardappelen lustte. Gevolg: we aten week in week uit, bami, nasi afgewisseld met spaghetti.quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:39 schreef Elan het volgende:
Hij kon gewoon niet goed dealen met gedrag van kinderen.
Bijzonder dat je dat hetzelfde hebt. De mijne is ook wel een (soort van) autistquote:Op woensdag 14 februari 2024 13:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat had m'n vader het meest met mijn broer, die het meest op hem lijkt, qua Asperger. Broer had een eetstoornis, waardoor ie geen groenten en aardappelen lustte. Gevolg: we aten week in week uit, bami, nasi afgewisseld met spaghetti.
Op vakantie werd die eetstoornis manifest, dus gingen we op een gegeven moment helemaal niet op vakantie.
Klinkt alsof het thuis gezellig was vroeger.quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Bijzonder dat je dat hetzelfde hebt. De mijne is ook wel een (soort van) autist![]()
Geen asperger maar wel een echte bèta. Het is een intelligente man maar wel iemand die ook qua werk altijd heel erg in theoretische en wiskundige oplossingen redeneerde en minder op had/heeft met gevoelens.
Hij zei ook dat als hij vijf keer zei dat we iets niet mochten doen en het dan toch mis ging (wat eigenlijk inherent is aan ongeveer elk kind) hij daar compleet van flipte in zijn hoofd want hij had het GEZEGD.
Niet dat we veel geslagen zijn maar zijn woede-uitbarstingen waren redelijk explosief en bij vlagen ronduit beangstigend.
Hele sterke ups en downs Zolang je niet al te lastig was werd het een prima vader die ook tijd en moeite in je investeerde. Ook geld was er in overvloed dus veel gereisd en prettig gewoond maar toch liep je altijd wel op je tenen.quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:55 schreef Jeroboam het volgende:
[..]
Klinkt alsof het thuis gezellig was vroeger.
Hier ook herkenbaar, ja. Rond m'n 20e werd ik opstandiger, als in ik kwam voor mezelf op, en dat veroorzaakte nog meer errors in zijn hoofd. Dan praatte hij zo een week niet meer met je, m'n moeder weer over de rooie dit dat.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:05 schreef Elan het volgende:
[..]
Hele sterke ups en downs Zolang je niet al te lastig was werd het een prima vader die ook tijd en moeite in je investeerde. Ook geld was er in overvloed dus veel gereisd en prettig gewoond maar toch liep je altijd wel op je tenen.
Vandaar dat ik stelde dat ik een wat meer ontspannen ouders zou willen mochten we het overdoen.
Opstandigheid werd inderdaad niet getolereerdquote:Op woensdag 14 februari 2024 15:08 schreef DjVero het volgende:
[..]
Hier ook herkenbaar, ja. Rond m'n 20e werd ik opstandiger, als in ik kwam voor mezelf op, en dat veroorzaakte nog meer errors in zijn hoofd. Dan praatte hij zo een week niet meer met je, m'n moeder weer over de rooie dit dat.
Ze hadden meer momenten waarop het echte lieverds waren, maar dit soort rare bedoeningen kwamen ook veel te vaak voor.
Bij ons was er ook geld in overvloed, maar er mocht niets uitgegeven worden. Iets met boerenzuinigheid (mijn vader heeft de crisis van de jaren '30 op een boerderij meegemaakt en later de oorlog).quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:05 schreef Elan het volgende:
Zolang je niet al te lastig was werd het een prima vader die ook tijd en moeite in je investeerde. Ook geld was er in overvloed dus veel gereisd en prettig gewoond maar toch liep je altijd wel op je tenen.
Ja, zoiets vermoed ik ook. Mijn vader was ongelukkig met zichzelf en reageerde dat af op anderen.quote:Op woensdag 14 februari 2024 15:24 schreef Elan het volgende:
In retroperspectief had hij op die momenten gewoon iemand nodig als zondebok voor zijn falende huwelijk.
quote:Op maandag 5 februari 2024 02:32 schreef liesje1979 het volgende:
Ja. Beiden omdat enorme loyaliteit.
Enorme loyaliteit.
Ik durf niet eens te denken aan of ik liever iets anders had gehad.Dit heb ik ook heel lang gehad, maar de laatste jaren is dat door verschillende dingen toch ietsje afgenomen....SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tails tell tales
quote:Op woensdag 22 mei 2024 17:23 schreef potjecreme het volgende:
Nee absoluut niet. Vraag me af wat ik in mijn vorige leven heb gedaan om dit te verdienen.
Mag je best zeggen, geldt ook voor de mijne. Geloof niet dat m'n moeder een traan heeft gelaten toen ie na 56 jaar huwelijk overleed. De laatste jaren zat ie dement in een verzorgingstehuis, heb 'm er 1x opgezocht, had er geen gevoel bij.quote:Op woensdag 22 mei 2024 22:18 schreef ChildoftheStars het volgende:
Nare vent en ik ben blij dat hij dood is, ook al mag je dat niet zeggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |