quote:Op dinsdag 30 januari 2024 13:11 schreef Aap_deluxe het volgende:
en heb ik 'geluk' gehad op de beurs. Daar gaat het om gelijk hebben. Daar zijn emoties op de lange termijn minder relevant, en als een bedrijf geldverspilling is dan moeten ze gewoon failliet gaan.
Ts is zo iemands die life coach moet worden a la Emiel Ratelband om vervolgens van het podium gejouwd te worden.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 16:34 schreef Molo het volgende:
Je hebt zeker veel vrienden met die kuthouding in het leven van je
Ik ben intussen wel wat wijzer en zie ook in dat er mensen zijn die per definitie al het omgekeerde beargumenteren van wat ik wil of zeg. Dit botst enorm met mij.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 15:30 schreef Ypmaha het volgende:
Ik heb zo'n iemand als TS als directe collega. Heel irritant. Bij hem komt die wil om altijd gelijk te hebben vooral voort uit een ongelooflijke onzekerheid.
Of andere mensen je gelijk geven heb je geen controle over. Net als je dat geen controle hebt over of andere mensen je aardig/leuk vinden. Dus daar opgewonden over raken bereik je niks mee.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 18:07 schreef Aap_deluxe het volgende:
[..]
Ik ben intussen wel wat wijzer en zie ook in dat er mensen zijn die per definitie al het omgekeerde beargumenteren van wat ik wil of zeg. Dit botst enorm met mij.
Nogmaals, ik ben wel voor rede vatbaar. Objectieve argumenten. Maargoed, het zoeken naar de waarheid is voor mensen veel minder belangrijk dan gelijk krijgen. Waar ik niet tegen kan is dat ik weet dat het klopt, maar geen gelijk krijg.
Andere commentaren hier zeggen dat ik validatie nodig heb, dat kan kloppen. Dit is wel maar 1 kant van de medaille. De andere kant is 'Valuing truth over conformity' .
[ afbeelding ]
Ik waardeer het als iemand mij de harde waarheid zegt, andere mensen waarderen het niet als ik dat doe.
Waarom denk je dat? Je impliceert hier eigenlijk 1 waarheid, maar dat is zelden puur het geval. In mijn optiek zoek jij ook niet naar de waarheid maar een bevestiging van jouw perceptie of overtuiging. Geen wonder dat je weerstand krijgt.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 18:07 schreef Aap_deluxe het volgende:
[..]
het zoeken naar de waarheid is voor mensen veel minder belangrijk dan gelijk krijgen.
quote:Op dinsdag 30 januari 2024 13:11 schreef Aap_deluxe het volgende:
Verder ook niet leuk om de meest waarschijnlijke toekomst te weten.
Dit dus. Bijvoorbeeld als iemand zegt dat 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' een uitspraak van Pippi Langkous is en dat dan direct gaan verbeteren (want dat is niet zo) is gewoon betweterig, want dat is zeer waarschijnlijk niet relevant als het niet over correct citeren gaat.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 15:34 schreef Elan het volgende:
Gelijk hebben over iets geeft je nog geen recht om een ander de les te lezen. Behalve als het beroepsmatig noodzakelijk is kun je ook er voor kiezen om gewoon je mond houden.
Zo iemand heb ik ooit getroffen.quote:Op woensdag 31 januari 2024 11:07 schreef PiyeReloaded het volgende:
Ja betweters hebben doorgaans gelijk, alleen zijn ze irritant. Als je heel erg doordramt en ook nog eens ongelijk hebt ben je geen betweter maar een irritante debiel.
Overigens twijfel ik aan de stelling dat je tegenwoordig je battles weet te kiezen, anders had je nu dit probleem niet. Ik weet mijn battles te kiezen en sta daarom niet bekend als betweter in mijn omgeving en maak nu niet dit soort topics om toch mijn gelijk te krijgen. Terwijl ik de neiging best herken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |