Op woensdag 17 december 2025 19:12 schreef ozzietukker het volgende:[..]
Maar dat doet men dus echt bewust, zodat de cabine verduistert kan blijven tussen de eerste en laatste service zodat toch een groot deel van de passagiers in ieder geval gaat proberen de ogen te sluiten, of anders met het entertainmentsysteem bezig zijn.
Een extra trolly service inclusief vuil ophalen zorgt ervoor dat je 1,5-2 uur bezig bent en dan de lichten aan zijn, en daardoor ook meer passagiers 'wakker' zijn, dan kan je er voor de rust beter voor kiezen om dat niet te doen. Wat je ook ziet is dat voor en na de trolleyservice een run ontstaat op de toiletten omdat men dan kennelijk wakker is.
Nu heb ik longhaul nog nooit economy gezeten bij Air France op dagvluchten of volgens mij sowieso nooit, maar bij KLM doet men tussendoor op de dagvluchten wel de dienbladservice met vruchtenstappen en water, en ook dienbladservice met sandwiches kaas of wat daar voor moet doorgaan.
De catering in het vliegtuig is dan ook eigenlijk een aanvulling op wat je zelf vooraf zou moeten nemen, je komt inderdaad van een koude kermis thuis als je daar op vertrouwt.
Het probleem is echter dat de veelvliegers doorgaans toegang hebben tot de lounge, zich daar vol kunnen vreten, dus die hoor je niet klagen, of ze zitten business klasse, blijven over de 'eendagsvliegers' en dat is nou net de groep waar je je product niet op af stemt.
En dat laatste is trouwens wel een dingetje, want je ziet dat binnen Europa KLM ook betaalde catering introduceert, voor mij wederom geen issue want nu mag ik gratis opeens veel betere cateringopties selecteren, maar voor de gemiddelde passagier die op rij 23 op de middenstoel zit met de benen tegen de stoel voor zich en die enkel een bekertje water krijgt met een stroopwafel en voor een blikje cola ¤ 3,25 mag aftikken, die wordt zo echt naar de low cost airliner gejaagd, waar hij deze service ook krijgt, maar wel minder voor het ticket betaald. Dus ik vraag mij wel af hoe ver men kan gaan qua beperken van catering.