Ja 15 cent op een blikje dat gaat echt een berg schelenquote:IT-problemen en gebrek aan persmachines, pas in april statiegeld op blikjes
De Raad van State heeft een streep gehaald door de invoering op 1 januari van statiegeld op blikjes. Het ministerie van Infrastructuur en Transport dreigde met dwangsommen als het de sector niet zou lukken om de invoering die dag rond te hebben. Maar de hoogste bestuursrechter heeft supermarkten, producenten en importeurs uitstel gegeven tot 1 april.
De zaak was aanhangig gemaakt door de vertegenwoordiger van de sector, de Stichting Afvalfonds Verpakkingen. Die liet de staatssecretaris in juni al weten dat er meer tijd nodig is om een systeem op te zetten dat 2 miljard blikjes per jaar kan innemen. Invoering per 1 april werd wel mogelijk geacht.
Het verantwoordelijke ministerie reageerde gepikeerd. "Dat er statiegeld op blikjes komt, is niet nieuw", zei de Inspectie Leefomgeving en Milieu (ILT) van hetzelfde departement. "De betrokken partijen zijn vooraf ruim betrokken en geïnformeerd over de datum." Staatssecretaris Heijnen herhaalde dat gisteren.
Onvoldoende machines
Tijdens de rechtszitting vorig maand bleek niet alleen dat de invoering wordt bemoeilijkt door IT-problemen, maar ook dat er op 1 januari nog onvoldoende machines zijn om ingeleverde blikjes plat te persen. Dat staat volgens de Raad van State de start van het systeem per 1 januari in de weg.
Daar komt bij dat de handmatige inname van blikjes bij supermarkten grote praktische problemen oplevert. Het algemeen belang is er volgens de Raad het meest bij gebaat als de regeling niet gefaseerd, maar in één keer en volledig van start gaat.
Meer dan verdubbeling
Op grote plastic flessen wordt al jaren statiegeld geheven. Op 1 juli vorig jaar kwam daar de statiegeldregeling voor kleine plastic flesjes bij.
Als daar ook nog 2 miljard blikjes per jaar bij komen, betekent dat meer dan een verdubbeling van het aantal statiegeldverpakkingen. Net als voor flesjes zal het statiegeld voor de blikjes 15 centbedragen.
https://nos.nl/artikel/24(...)tatiegeld-op-blikjes
Als je boodschappen laat thuisbezorgen kan je die zooi gewoon meegeven aan de bezorger, kunnen ze het lekker zelf uitzoekenquote:Op maandag 22 januari 2024 16:01 schreef myShizzle het volgende:
Tyfuskutblikskes
Sta daar letterlijk 20 minuten blikkies in die automaat te schuiven. Helft werkt niet, tenzij geweld toegepast om zich aan den laser te onderwerpen.
Verdien meer piek per uur als strontschepper not bene.
15cent per blikjequote:Op maandag 22 januari 2024 15:56 schreef Hathor het volgende:
[..]
15 euro? Er zit toch maar 5 cent statiegeld op zo'n blikje?
Het is het vierde derde topic al.quote:Op maandag 22 januari 2024 16:25 schreef dikkedaniel het volgende:
je pakt een nieuwsbericht van 2 jaar geleden? ofwat
Dat is in Duitsland. Daar is het al langer ¤0,25.quote:Op maandag 22 januari 2024 16:21 schreef Toine51 het volgende:
Ik haalde laatst van die flesjes Müllermilch in DL. Daar zit al ¤0,25 statiegeld op...
Nee, bij de kassa zeiden ze vanaf dit jaar. Wel de moeite om terug te btengen.quote:Op maandag 22 januari 2024 16:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat is in Duitsland. Daar is het al langer ¤0,25.
Ja, want zo werkt het in de echte wereld. Mensen gaan ondanks de niet toereikende infrastructuur dan opeens een uur in de rij staan om flessen in te leveren.quote:
Als de ilt dan ook als eis stelt dat elk verkooppunt van statiegeld dingen ook een verplicht inname punt is kan het misschien nog gaan werken.quote:Op dinsdag 16 april 2024 07:11 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Ja, want zo werkt het in de echte wereld. Mensen gaan ondanks de niet toereikende infrastructuur dan opeens een uur in de rij staan om flessen in te leveren.
Er zullen wel een paar zwervers rijk van gaan worden. Vechtpartijen/berovingen onderling sluit ik ook niet uit.
elke supermarkt heeft wel statiegeldfles inleverpunten, lijkt mij prima infrastructuurquote:Op dinsdag 16 april 2024 07:11 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Ja, want zo werkt het in de echte wereld. Mensen gaan ondanks de niet toereikende infrastructuur dan opeens een uur in de rij staan om flessen in te leveren.
Er zullen wel een paar zwervers rijk van gaan worden. Vechtpartijen/berovingen onderling sluit ik ook niet uit.
Ik denk niet dat de zwervers er rijk van worden. Dat is voorbehouden aan de statiegeld maffia.quote:Op dinsdag 16 april 2024 07:11 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
quote:Nederlanders hebben de afgelopen drie jaar bijna 1,15 miljard euro betaald aan statiegeld voor de plastic flessen en blikjes die zij hebben gekocht. Daarvan hebben zij 772 miljoen euro teruggekregen. 374 miljoen euro statiegeld is de consument misgelopen, omdat de flessen en blikjes niet zijn ingeleverd.
Het is een vuil spelletje. Één flinke deuk in een blikje en je ziet je geld niet meer terug.quote:Op dinsdag 16 april 2024 08:01 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de zwervers er rijk van worden. Dat is voorbehouden aan de statiegeld maffia.
[..]
Elke Jamin, kiosk, tankstation enz niet waar ze ook statiegeld dingen verkopen..quote:Op dinsdag 16 april 2024 07:34 schreef mschol het volgende:
[..]
elke supermarkt heeft wel statiegeldfles inleverpunten, lijkt mij prima infrastructuur
dus? op elke straathoek zit wel een supermarktquote:Op dinsdag 16 april 2024 08:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Elke Jamin, kiosk, tankstation enz niet waar ze ook statiegeld dingen verkopen..
Een onleesbare code op het etiket van de fles is ook funest.quote:Op dinsdag 16 april 2024 08:10 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Het is een vuil spelletje. Één flinke deuk in een blikje en je ziet je geld niet meer terug.
En dat geld? Dat verdwijnt in andermans zakken.
Als ik met de trein ga moet ik dan mijn flesje gekocht op het station blijven meeslepen tot een supermarkt, de ahtogo op stations hebben geen inleverpunteb..quote:Op dinsdag 16 april 2024 08:20 schreef mschol het volgende:
[..]
dus? elke straathoek zit wel een supermarkt
zeiken om het zeiken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |